Mogelijke overstap naar RAID (nieuwe HD), handigste keuze?

Pagina: 1
Acties:

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
sorry dat de titel niet [RAID] getagged is, maar dat paste niet voor wat er nu staat, en zo vond ik hem ook duidelijk :)

Ik heb momenteel 2 40 GB Maxtor D740X-6L schijven in mn kast hangen.

Nu vroeg ik me af of als ik de hd's op mn onboard RAID (K7T266 Pro-RU) hang, ik dan data verlies krijg. Ik weet dat ik windows niet meer kan booten, maar dat is niet zo erg. Het gaat meer om de belangrijke documenten en enkele zelf geripte dvd's.

Mocht dit niet praktisch zijn, is het ook mogelijk om een hd op een RAID controller te hangen (dus in feite striping met maar 1 disk). Ja ik weet dat dat onzinnig is, maar ik wil mn data behouden.

Dan nog een derde optie: een losse IDE controller kopen. Ik vind die dingen toch wel erg duur ( Promise Ultra100 TX2 (OEM) € 25,- pricewatch is handig) voor een hd'tje meer. Dus, wat is van deze drie de beste oplossing? Ik zie de laatstgenoemde als een soort laatste redmiddel.

Even samengevat:

- 2 Maxtor D740X 40 GB op RAID-0 zonder dataverlies en nieuwe HD op normale ide controller

-2 Maxtor D740X 40 GB op de normale ide controller en een nieuwe hd - indien mogelijk - in zn uppie op de RAID controller (RAID-0, hij stripete zichzelf 8)7 )

-IDE controller bijkopen en daar een nieuwe hd aanhangen.

Wat is van deze drie de beste optie, en zijn ze allemaal uberhaupt technisch wel mogelijk?

Mn budget is niet erg groot, dus wil het zo goedkoop mogelijk houden. Maar natuurlijk wel goed werkende O-). De nieuwe HD gaat +- 100 euro kosten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jongen, dit staat gewoon in de FAQ

I/O Controllers

Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?
De stelregel is:

zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk, ene type > andere type = meestal "forward compatible"
ene merk > andere merk = no-go

En wat voor jou de beste optie is kun je vast zelf wel bedenken als je de FAQ gelezen hebt.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Wat zou ik doen ?

1. Ik wil RAID0 = ik wil 2 schijven "aan elkaar plakken"
=> 2 identieke schijven nodig. En die heb je: 2 Maxtors D740x

2. maar als die nu in een RAID komen op een Abit KT7 Raid: verlies van gegevens, dus hier identiek verwacht ik.

3. Dus een derde schijf nodig als back-up.

a. haal je huidige master-disk los, en zet daar de nieuwe voor in de plaats.
b. deel de nieuwe disk in, zet hier je besturingssysteem op, en back-up alle bestanden die je van je eerdere - en nog steeds slave - 2de disk wilt bewaren.
c. haal nu die oude slave-disk weg, vervang hem door de eerdere master-disk die nu met de jumpers als slave is geconfigureerd.
d. maak nu een back-up van de bestanden van deze vroegere C:-schijf-disk die je wilt bewaren.

Je hebt nu een nieuwe schijf, met het besturingssysteem en alle bestanden geback-upped.

Hang nu de beide maxtors D740x aan de RAID-controller (let op je jumper-instellingen).

Formatteer je RAID0-disk, en zet je back-ups daarop over.

4. Vraag is nu: hoe groot moet de nieuwe disk zijn:
In wezen zo groot als de ruimte nodig voor je besturingssysteem, en de back-ups.
Ik schat: 60 Gb, of anders 80Gb
Indien mogelijk - als de benodigde ruimte voor back-up meevalt, zou ik ervoor kiezen om ene 3de D740X aan te schaffen.
Dan heb je in de toekomst, bij een hard-disk defect, toch nog altijd een mogelijke RAID0-configuratie. Alsdan kun je als systeem schijf de dan nieuwste schijf nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Brothar op 13-02-2003 23:28 ]

eagle

• G33rt
Terw_Dan schreef op 13 februari 2003 @ 23:03:
jongen, dit staat gewoon in de FAQ

I/O Controllers

Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?
De stelregel is:

zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
zelfde merk, ene type > andere type = meestal "forward compatible"
ene merk > andere merk = no-go

En wat voor jou de beste optie is kun je vast zelf wel bedenken als je de FAQ gelezen hebt.
ik heb de FAQ gelezen, maar ze aan een _nieuwe_ RAID controller als je daarvoor nog geen RAID had hangen stond er niet tussen. En ik wil het toch graag zeker weten.
Brothar schreef op 13 februari 2003 @ 23:23:
Wat zou ik doen ?

1. Ik wil RAID0 = ik wil 2 schijven "aan elkaar plakken"
=> 2 identieke schijven nodig. En die heb je: 2 Maxtors D740x

2. maar als die nu in een RAID komen op een Abit KT7 Raid: verlies van gegevens, dus hier identiek verwacht ik.

3. Dus een derde schijf nodig als back-up.

a. haal je huidige master-disk los, en zet daar de nieuwe voor in de plaats.
b. deel de nieuwe disk in, zet hier je besturingssysteem op, en back-up alle bestanden die je van je eerdere - en nog steeds slave - 2de disk wilt bewaren.
c. haal nu die oude slave-disk weg, vervang hem door de eerdere master-disk die nu met de jumpers als slave is geconfigureerd.
d. maak nu een back-up van de bestanden van deze vroegere C:-schijf-disk die je wilt bewaren.

Je hebt nu een nieuwe schijf, met het besturingssysteem en alle bestanden geback-upped.

Hang nu de beide maxtors D740x aan de RAID-controller (let op je jumper-instellingen).

Formatteer je RAID0-disk, en zet je back-ups daarop over.

4. Vraag is nu: hoe groot moet de nieuwe disk zijn:
In wezen zo groot als de ruimte nodig voor je besturingssysteem, en de back-ups.
Ik schat: 60 Gb, of anders 80Gb
Indien mogelijk - als de benodigde ruimte voor back-up meevalt, zou ik ervoor kiezen om ene 3de D740X aan te schaffen.
Dan heb je in de toekomst, bij een hard-disk defect, toch nog altijd een mogelijke RAID0-configuratie. Alsdan kun je als systeem schijf de dan nieuwste schijf nemen.
Bedankt! Overigens heb ik een MSI K7T en geen Abit KT7. Verder wordt de nieuwe disk waarschijnlijk een 80GB schijf.

edit:
optie 1 is dus onmogelijk, zoals ik uit bovenstaande 2 posts kan opmaken

Rest alleen nog de vraag, kan ik ook 1 disk zonder 2e disk aan een RAID controller hangen? (RAID-0)

[ Voor 4% gewijzigd door G33rt op 14-02-2003 11:11 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

G33rt schreef op 14 February 2003 @ 11:09:
Een lange quote met 1 zin als reactie.
Rest alleen nog de vraag, kan ik ook 1 disk zonder 2e disk aan een RAID controller hangen? (RAID-0)
Antwoord: Ja (maar heeft dit wel nut denk je?)

En een tip voor de toekomst: quote anders en korter.

[ Voor 55% gewijzigd door Guardian Angel op 14-02-2003 11:25 ]

ARME AOW’er

• G33rt
GuardianAngel schreef op 14 februari 2003 @ 11:23:
[...]
Ja (maar heeft dit wel nut denk je?)
Ok, ik zal je tip in acht nemen

Het gaat me niet erom of het NUT heeft dat mn nieuwe schijf in zn eentje aan de RAID controller hangt, het gaat mij puur om de opslagruimte :)

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 22:36
waarom hang je je 3e schijf niet gewoon aan je ide controller op je mobo? die zit toch nog niet vol lijkt me?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

ik vermoed: dvd + cd-rom
Als je mijn oplossing volgt, gaat je optie 1 dus wél op: raid0, met nieuwe disk op je normale ide, zonder dataverlies.

ik denk dat 1 schijf wel aan de raid-controller kan: proberen.
Vraag die dan overblijft, of gegevens dan intact blijven bij verhangen van ide naar raid of vice versa.

[ Voor 38% gewijzigd door Brothar op 14-02-2003 13:19 ]

eagle

• G33rt
Brothar schreef op 14 februari 2003 @ 13:16:
ik vermoed: dvd + cd-rom

ik denk dat 1 schijf wel aan de raid-controller kan: proberen.
Vraag die dan overblijft, of gegevens dan intact blijven bij verhangen van ide naar raid of vice versa.
klopt, dvd+cd, ide controller vol.

volgens BalusC moet het in theorie kunnen, dus ik waag de gok. Mocht t niet lukken trek ik mn cd-r's uit de kast :) (voor de zekerheid)

oh ja: IDE-RAID werkt gewoon met een standaard IDE kabel toch?

[ Voor 8% gewijzigd door G33rt op 14-02-2003 22:07 ]

Pagina: 1