Krijg Asus Terminator niet stil...

Pagina: 1
Acties:

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik heb onlangs voor m'n vriendin d'r Asus Terminator Tualatin Barebone een stillere casefan gekocht, een Enermax 92 mm met regelbare rpm.

Niet dat de kast zo enorm veel herrie maakte, maar hij moet 't liefst zo stil mogelijk.

Na 't inbouwen van de Enermax Casefan viel me op dat de CPU-fan harder draaide/meer geluid maakte dan voorheen.
De Enermax maakte vrijwel geen geluid, maar nu kon je de CPU fan weer beter horen omdat die harder is gaan draaien :?

Ik heb in de BIOS alle temperatuur checks (die overigens bizar heen en weer schommelden) uit gezet, maar het hielp niks.
De CPU-cooler draait nu gewoon harder dan voorheen. Ben nog even aan het stoeien geweest met wat CPU/Fancontrol-programmaatjes, maar dat leverde allemaal niets op.

Wat doe ik fout? En als ik niks fout doe, hoe kan ik dan deze machine stiller krijgen (rekening houdend met het feit dat het een kleine barebone betreft, dus een zalman waaier is geen optie)

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Hangt de enermax aan uw moederbord? Zo ja, gebruik dat bijgevoegde 'y' kabeltje.

Verwijderd

Als de temperatuur het toelaat kan je 'em op 7 v zetten. Dat doe je door de 2 draadjes van het moederbord los te maken en even een molex schakelaar open maken. Die molex heeft de kleuren geel-zwart-zwart-rood. Dat is 12-0-0-5 Volt. We willen 7 volt, dus nemen we de 12 als pluspool en 5 als minpool, een potentiaal van 7 Volt is het gevolg.
Staat je temperatuur het toe?

Verwijderd

Zet er een zalman koeler op, dat helpt wel denk ik.
Heb je alleen nog de casefan nodig.

Wat voor bevestiging zit daarop ? (socket 370 ?)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 21:25 ]

• dennis808
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Volgens mij heb ik de bijgeleverde Y-powerkabel gebruikt voor de Enermax...(check ik morgen even)
De temperaturen (uit het BIOS) CPU 47C, JTPWR schiet van 34 naar 65, dus die klopt volgens mij niet helemaal. De CPU fan draait op 3500 RPM.
Bedoel je dat ik de Enermax op 7Volt moet laten draaien? Die maakt namelijk helemaal geen lawaai...

@ -Dissection-: Voordat ik naar een andere koeler op zoek ga, wil ik er eerst proberen achter te komen waarom de bestaande CPU-cooler (Intel boxed-type)harder is gaan draaien, terwijl die voorheen (met de oude casefan) vrij rustig z'n werk deed.

[ Voor 30% gewijzigd door dennis808 op 13-02-2003 21:22 ]

"The things you own end up owning you." - C. Palahniuk

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Heb je Asus Q-Fan enabled of Disabled staan in je BIOS?

Verwijderd

Ik heb het ff gecheckt en een tualatin is idd socket 370
dan kan je deze bijv deze heatsinks kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/septemberimg/2005p1s.gif CNPS2005-Plus Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/septemberimg/3000p1s.gif CNPS3000-Plus
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/septemberimg/3100p1s.gif CNPS3100-Plus Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/septemberimg/3100gp1s.gif CNPS3100-GP
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/6000alcus-1.gif CNPS6000-AlCu Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/6000cus-1.gif CNPS6000-Cu

Die kan dan weer gekoeld kan worden door de casefan
Afbeeldingslocatie: http://www.digit-life.com/articles/asusterminator/Image11.jpg

Voor meer info over de heatsink: ZALMAN

• dmeij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-12-2025

dmeij

It's just my name

Ik heb zelf de terminator k7 en ik heb de orginele 90 mm casefan op 7 volt staan en op een standaard socket A coolermaster heatsink een 60 mm fan van papst ook op 7 volt gemonteerd.
En weg is het lawaai van mijn fans maar nu hoor ik mijn hd (het is ook nooit goed :P )
Dus haal die fan van je mobo af en koop een kwaliteit fan en monteer ze direct met een kroonsteentje op je molex.
temp van cpu schommelt tussen de 51 en 58 graadjes

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
ik denk niet dat die Zalman's in die bak gaan passen, zoek maar es rond op GoT, daar zal je het wel tegenkomen.

• Ettie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04-2022

Ettie

Ik heb ook een Terminator K7 gehad. Na eveneens de standaard casefan te hebben vervangen door een Enermax met adjustable speed viel mij ook de CPU-fan op. Denk eerlijk gezegd niet dat ie harder is gaan draaien, maar meer een gehoorkwestie; de andere luidruchtige fan viel niet meer op, de CPU-fan daarna wel.

Ik heb op de proc toen een Coolermaster HHC-L61 gezet (met heatpipes en standaard slechts 3.000 rpm fan). Deze paste net an in het kastje, maar was wel een verademing. Echter, toen ging de fan van de voeding weer opvallen (die trouwens ook wel erg warm werd met een XP1700+ en een GF2 PCI).

Uptime: weet ik veul. Toch al gauw weer een half uurtje / Systeempies

Verwijderd

418O2 schreef op 13 February 2003 @ 23:08:
ik denk niet dat die Zalman's in die bak gaan passen, zoek maar es rond op GoT, daar zal je het wel tegenkomen.
Ik denk niet dat je gelijk hebt, sterker nog ik weet het zeker.
U zoekt, wij vinden. B)

Quote uit dit topic: Asus Terminator icm Zalman CNPS6000-Cu
Door Steven - Friday 31 January 2003 20:21

Oh wacht ff, dit topic bestaat ook nog

Een CNPS6000-CU past WEL in een ASUS Terminator!!!
Je moet dan de kastfan gebruiken als fan voor de Zalman koeler. Je koelt dus eigenlijk je processor passief

Als je de Zalman koeler gebruikt kan je trouwens NIET mbv de fanmate de snelheid op zijn laagst zitten. Hij moet ietsjes harder. (8v? 9v?)

En ja, dan is hij HEEL stil. (Zeker met een Silentdrive erbij )

Verwijderd

Ettie schreef op 13 February 2003 @ 23:21:
Ik heb ook een Terminator K7 gehad. Na eveneens de standaard casefan te hebben vervangen door een Enermax met adjustable speed viel mij ook de CPU-fan op. Denk eerlijk gezegd niet dat ie harder is gaan draaien, maar meer een gehoorkwestie; de andere luidruchtige fan viel niet meer op, de CPU-fan daarna wel.

Ik heb op de proc toen een Coolermaster HHC-L61 gezet (met heatpipes en standaard slechts 3.000 rpm fan). Deze paste net an in het kastje, maar was wel een verademing. Echter, toen ging de fan van de voeding weer opvallen (die trouwens ook wel erg warm werd met een XP1700+ en een GF2 PCI).
Zit er Een fan in de voeding van een Asus Terminator :? :?
Waar dan ? (Ik heb er nog nie 1 gezien met fan.)

Ik ken ze alleen zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.digit-life.com/articles/asusterminator/Image14.jpg

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Hoe heet mag-t-ie worden ?
Ik heb net de cpu en koeler uit mijn Terminator K7 gelicht, en de CD-rom weer teruggezet ipv de DVD-drive, om hem ter verkoop aan te bieden.

Reden:
- net een Abit KR7Raid gekocht;
- moederbord werd wel 50 graden celsius heet, cpu 47.

Zomers - kamertemperatuur is dan hoger - heb ik hem regelmatig vanwege de hitte uitgezet. ('k had er een AMD 1800+ inzitten; reden: volgens beschrijving vereiste die minder stroom, en gaf minder warmte af dan 'normale' Athlon).
Voorgeschiedenis: eerste terminator gaf de grafische kaart (op het moederbord) de geest. Ik kreeg het vermoeden, met name van de zomer, dat het te maken had met te grote hitte op het moederbord, misschien zelfs losvloeien van soldeer van de savagechip.

Mijn Cpu is nooit warmer dan 50 graden geweest (misschien van de zomer).
Wat mij bij die hitte-perikelen opviel: het is heel belangrijk hoe de IDE-kables lopen, die kunnen tegen de fan aanlopen en stremmen, maar ook de cpu -koeler als het ware inbouwen.
Asus lijmt de bijgeleverde kabel dus niet voor niks vast aan de voeding.

eagle

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04-2025

GeBas

--

ik heb er van ochtend een Antec 92mm Smart fan in gezet, deze is tempratuur gestuurd.

Is stuk stiller nu!

Ik heb de AMD versie van de terminator en heb er een Spire CopperKing II cooler op de CPU

[ Voor 41% gewijzigd door GeBas op 26-03-2003 16:25 ]

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 08:08
Ik heb ook zo'n ding en inderdaad maken ze en tering herrie. Ik heb de K7 versie met een Duron 1Ghz. Ik heb de fan's op 5V gegooid en hij blijft nog stabiel draaien ook :) De fan's hoor je bijna niet meer. Er zit een stille 1 platter Maxtor schijf in op 5400 die ook erg stil is. Hij staat vlak naast mijn gezicht maar ik hoor hem haast niet. Alles word wel enorm warm binnen in, lucht van 45 graden komt eruit en de cpu word 70 en de voeding 60 graden. Het geheugen werd ook heeeeel heet (133 MEMBus :) met snelste timing voor simpel PC133) maar ik heb nu een 512 reepje die daar goed tegen kan. Mijn advies is : Haal die fan's van het MB af want ze worden erg slecht geregeld. Zet ze vast op 7V en kijk hoe warm alles word.

Verwijderd

Hoi,

ik heb sinds een week een Asus Terminator Barebone met 512Mb, AMD 2000+, PCI-RAID en 2x een Maxtor 80Gb 7200.

Hij maakt inderdaad meer lawaai dan ik hoopte, dus,....

Ik heb wel wat gelezen over het verwijderen van de kast-fan en ook over deze op 7v (hoe doe ik dit?) en ook over een andere processor-koeler.

Heb nu een Spire 5R256B1H3 SkiveStream cooler.

Wat is het verstandigste om te doen m.b.t. lawaai vermindering ?
Pagina: 1