• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik zit heel erg te twijfelen, ik wil over een tijdje een digitale camera kopen, maar ik kom er maar niet uit welke.

Ik heb foto's gezien, en ik weet niet hoeveel reviews gelezen en daaruit kon ik opmaken dat je bij de Minolta F100 een sluitertijd van 15 seconden max hebt met Bulb en dat houd dan kennelijk weer in dat je de knop ingedrukt moet houden ipv dat je gewoon kan instellen hoe lang hij open moet blijven = irritant (correct me if I'm wrong ;) ). ook schijnt die minolta het 's nachts met een langere sluitertijd niet zo goed te doen omdat hij dan wat ruis geeft.

Deze punten schijnt de Canon S45 niet te hebben en bovendien moeten de foto's ook ietsje mooier zijn en heeft hij een snellere minimale sluitertijd 1/1500 opv 1/1000. Maar daarintegen moet ik ook weer ongeveer 140 euro meer lappen voor die camera.

Dus vraagje aan bezitters van een van deze 2 camera's, welke van de 2 moet ik nemen?

vinifinder.nl

Verwijderd

Bij die minolta zijn die knopjes zo f*cking klein dat je bijna een kindje moet zijn om hem fatsoenlijk te bedienen....

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:07

timovd

Voorsprong door techniek

Ik ben zelf van plan de S45 te gaan kopen. Dit is eigenlijk de verbeterde versie van de S40. Een veel snellere processor, etc.. De S45 is volgens mij wel wat duurder, maar is wel een stuk betere kwaliteit, want daar draait het nou eenmaal om.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• MATANDO
Maar scheelt dat zoveel dan? wat ik begreep bij reviews van o.a. dpreview was dat overdag de canon iets beter is, maar dat het vooral om nacht opnamen gaat.

vinifinder.nl

• MATANDO
Maar zijn hier ook mensen die 1 van beide heeft? ik ben vooral benieuwd naar de minolta en 's nachts met een lange sluitertijd

vinifinder.nl

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-02 11:14

freddyathlon

McLaren Mercedes

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagef100/

zou ik zeer zeker even doorlezen.
Verder zou ik de Canon kiezen.
Ik heb met de S30 gespeeld, en met de F100, en ik vond de s30 zowiezo
fijner werken, sneller, en maakte voor mijn gevoel mooiere foto's.
Dus de S45 moet dat beter kunnen...

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40
timow schreef op 13 februari 2003 @ 21:03:
Ik ben zelf van plan de S45 te gaan kopen. Dit is eigenlijk de verbeterde versie van de S40. Een veel snellere processor, etc.. De S45 is volgens mij wel wat duurder, maar is wel een stuk betere kwaliteit, want daar draait het nou eenmaal om.
De merkbare verschillen van S30/S40 -> S45 zijn:
- betere auto-focussing, met name bij minder licht
- snellere auto-focussing
- snellere image processing
- ergonimischer menu
- landscape/portrait sensor (foto's worden automatisch gekanteld)
- langere filmpjes opnemen
- betere "SET" knop, die was bij de Sx0 serie erg moeilijk in te drukken

Verwijderd

Zelf heb ik een S40. Dat ding maakt geweldige plaatjes. Ook in het donker met lange sluitertijden heb ik nauwelijks ruis.

Verwijderd

ja wij hebben thuis ook de s45 !, hij is echt heel gemakkelijk in gebruik ook!
Super fijn digicam! , hij is niet al te klein en ook niet te groot.
De knopjes zijn makkelijk in te drukken, ik ben er erg blij mee.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Ik heb de minolta, lange sluitertijden ligt aan welke stand je 's avonds of 's nachts gebruikt er zitten zoveel functies op om in het donker te fotograferen zonder die lange sluitertijd, dus dat is het probleem niet.
Klein? Ja dat istie zeker maar ik heb dat nog niet als een probleem ervaren.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• MATANDO
Sorry, ik was mijn topic een beetje vergeten. Dank jullie wel voor de replies!!

Ik ga idd voor de S45, ok hij is duurder, maar als ik toch veel geld ga neerleggen dan doe ik maar meteen de beste optie. Wat mij vooral over de streep treks zijn de positieve ervaringen van Canon S30/40/45 bezitters, dat hij weinig ruis heeft 's nachts en dat je de sluiterteid handmatig in kan stellen tot 15 seconden!

Ik hoop hem binnen 2 maanden te hebben, en dan ga ik even lekker foto's spammen ;)

vinifinder.nl

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 02:24

Floor-is

5.2

Sorry voor de kick, maar ik wil graag toch iets toevoegen voor de mensen die overwegen een S45 te kopen:

Houdt er rekening mee dat de camera je instellingen niet onthoud! Als je switched van 'auto' naar 'C' of 'P' bijvoorbeeld moet je telkens de instellingen voor WitBalans, aperture, eventueel flits, exposure en natuurlijk de transportmethode opnieuw instellen!!

Ik heb afgelopen nacht foto's geschoten voor Q-dance, hardstikke leuk, maar ik kwam er meerdere keren achter dat ik een van de vele instellingen niet opnieuw had ingesteld waardoor in mijn geval bijna elke foto met de verkeerde aperture is genomen. (F=8.0 ipv 3.6 bijvoorbeeld)
Hierdoor ontstaat enorm veel ruis en zijn veel foto's helaas slecht bruikbaar op de resolutie waarmee ik heb gewerkt. (4Mpixels, nog wel te gebruiken op 640x480, maar hoger eigenlijk niet :( )

Ik weet natuurlijk niet hoe dat met de F100 zit, maar wellicht is het iets om rekening mee te houden.

Ik heb dus nogal wat licht gemist op de foto's die ik heb gemaakt, hierdoor heb ik vaak een veel 'blurry-er' beeld dan met de juiste instellingen. Overigens is de auto stand in het donker werkelijk om te janken: de shutterspeed staat eenvoudigweg op 1/4e seconde en daarmee moet je het maar doen :?

[edit]
Paar voorbeelden gemaakt :)

Instellingen vrij eenvoudig:
Stand 'C', sluitertijd 1/4e seconde, macro-stand, AWB, 100 ISO, uiteraard geen flits ;)

F2.8:
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/GoT-spul/aperture/f28.jpg
F4.0
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/GoT-spul/aperture/f40.jpg
F5.0
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/GoT-spul/aperture/f50.jpg
F6.3
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/GoT-spul/aperture/f6.3.jpg
F8.0
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/GoT-spul/aperture/f80.jpg

Sluitertijd veranderd naar 1/8e seonde en de Aperture op 2.8 gezet:
Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/GoT-spul/aperture/f28s0.25.jpg

Zoals je ziet kan je de sluitertijd flink verlagen als je de aperture aanpast. Dit loopt haast linear zo lijkt het, maar dat moet ik nog eens goed uitzoeken. F2.8, 1/8e seconde sluitertijd komt bijna overeen met F5.0, 1/4e seconde sluitertijd...
Eén groot nadeel: alles dat op de achtergrond te zien is, is nog minder in focus :/

[ Voor 43% gewijzigd door Floor-is op 16-03-2003 15:21 ]

Bericht hierboven

Pagina: 1