wie kan me helpen solderen omg Arnhem?

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb twee weerstanden (geloof ik) van mn radeon 9500 af gestoken bij het verwijderen van de koelingsring.

Afbeeldingslocatie: http://www.inc71.com/Afbeelding%20004.jpg

kan iemand me helpen met het erop solderen(weerstanden zijn kapot)

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:41

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Ik woon in arnhem-zuid, misschien in de buurt bij jou. Soldeer regelmatig enzo, maar op een kaart heb ik nog nooit gedaan. :)

Die weerstanden zijn trouwens SMD's (soort weerstanden).

[ Voor 20% gewijzigd door AxzZzeL op 13-02-2003 20:36 ]

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

SMD is toch een techniek, geen weerstandsoort :?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Ouch!

Wat moet je eerst weten:

* welk type SMD's zijn het
* laat je hem tegelijk ombouwen naar een 9700 pro :P
* Hoe heet mag je de bout laten worden

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik woon niet in de buurt van arnhem.

Maar welke waardes weerstanden ga je gebruiken?

Tweak!

• AxzZzeL

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 20:44:

Ik neem aan, niet boven de 100 graden. Die banen geleiden vrij goed en je hebt de kans dat je je chip dan affikt. Dus je moet een regelbaar soldeerstation hebben.

Verder adviseer ik om eerst contact op te nemen met die gasten daar bij ATi, of je em niet kan ruilen ofzo.

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Je hebt ook een stuk uit je core gestoken zo te zien :?. Succes met solderen. :P

Verwijderd

That's one dead GPU....

En slim is anders:

http://www.frostytech.com...cfm?articleid=1288&page=3

Het scheelt wel helemaal 2 graden (!) zonder de spacer tov veel prut ertussen.... Niet echt de moeite waard om een kapotte GPU te krijgen dus..
AxzZzel schreef op 13 February 2003 @ 20:49:
[...]

Ik neem aan, niet boven de 100 graden. Die banen geleiden vrij goed en je hebt de kans dat je je chip dan affikt. Dus je moet een regelbaar soldeerstation hebben.

Verder adviseer ik om eerst contact op te nemen met die gasten daar bij ATi, of je em niet kan ruilen ofzo.
Mwhahaah

ik zie het voor me.... je belt Ati op:

"Toen ik met een steekmes op me videokaart aan het hakken was zijn er wat stukjes afgebroken... kan ik deze nu ruilen?"
"Natuurlijk meneer, stuur em maar op krijgt u binnen 2 dagen een nieuwe"

I think not |:(

[ Voor 142% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 20:59 ]

Verwijderd

Loop ff naar HTS Electro in Presikhaaf... die plakken hem er zo op :)

Verwijderd

Topicstarter
tjeempie dus jullie vinden het nie slim "raar''. Ati gebeld en die zeiden dat de kaart niet bedoeld is om met keukenmes in te hakken ook ''vreemd''
Ik ga wel naar presikhaaf niet lopend trouwens want dat is mn lichaam nie gewend.
kan iemand me helpen die smd te indentificeren?

• AxzZzeL

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 21:12:
tjeempie dus jullie vinden het nie slim "raar''. Ati gebeld en die zeiden dat de kaart niet bedoeld is om met keukenmes in te hakken ook ''vreemd''
Ik ga wel naar presikhaaf niet lopend trouwens want dat is mn lichaam nie gewend.
kan iemand me helpen die smd te indentificeren?
Probeer het anders eens bij Radio Piet in het centrum (in de buurt van de bibliotheek). Die gasten hebben er wel verstand van denk ik, en kunnen je misschien wel helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door AxzZzeL op 13-02-2003 21:16 ]

Verwijderd

AxzZzel schreef op 13 February 2003 @ 20:49:
[...]

Met 100 graden is nog geen enkele soldeertin vloeibaar hoor. SMD is moeilijk te solderen, maar wel mogelijk. Volg de volgende stappen:

Haal alle tin weg dat nu aanwezig is op de plaatsen waar de nieuwe SMD componenten moeten komen. (beste met van dat desoldeerdraad, litze ofzoiets)

Bewerk plaatsen nu voor met een flux (heeeel weinig gebruiken!!!!). Beste kan je hier een klein kwastje voor gebruiken.

Neem vervolgens het kleinste diameter soldeertin dat je kunt vinden en doe hiervan een klein beetje op 1 van de koperen contactpuntjes. Gebruik hiervoor een soldeerbout met een heeeeeele fijne punt (+/- 400 graden C)

Hou het nieuwe component erbij met een pinset terwijl de tin van het eerste contactpuntje nog vloeibaar is. Druk het component dus in de vloeibare tin. Haal de soldeerbout weg en laat het even koelen. Het component zit nu enigzins vast aan 1 kant, waardoor je makkelijker de andere kant goed kan solderen.

Nadat je dus ook de andere kant hebt gesoldeerd ga je dus weer terug naar de 1e en soldeer je deze ook goed vast.

Vergeet niet de flux te verwijderen na afloop!

• Smooth2K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

AxzZzel schreef op 13 februari 2003 @ 20:49:
[...]

Tuurlijk, lekker solderen met 100 graden :?
Wat dacht je van 300 tot 350 graden, dan wil het soldeer tenminste smelten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 20:44:
Ouch!

Wat moet je eerst weten:

* welk type SMD's zijn het
* laat je hem tegelijk ombouwen naar een 9700 pro :P
Nou voor het Smd solderen zou ik onder de 15watt blijven hangen en een heel fijn (en Schoon) puntje op de soldeerbout! maar zo te zien heb je nog wel *vlees* om de weerstanden op te solderen maar weet je ook de waardes?? (toch zonde van de kaart ) :)

• Smooth2K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2006

Smooth2K

Waarom moet alles zo moeilijk

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 21:34:
[...]

Bewerk plaatsen nu voor met een flux (heeeel weinig gebruiken!!!!). Beste kan je hier een klein kwastje voor gebruiken.
Vroeger loodgieter geweest :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chainsaw
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-07 13:38
ik heb net zoiets op m'n northbridge, daar zitten ook van die smd's op maar hij brak wel netjes, zeker mooier dan op jouw foto.

maar ik heb de smd erop teruggelegd en aangeduwd en hij paste nog mooi en toen alu-tape (ductape) erover heen.

en het draait lekker hoor, maar dan moet je maar ff kijken of je smd's er nog lekker op passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, lullig hè?! Als Tweaker wil je alles van binnen zien, helaas gaan dit soort dingen dan wel eens mis.
Niet Janken, gewoon pech en een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 00:46:
Tja, lullig hè?! Als Tweaker wil je alles van binnen zien, helaas gaan dit soort dingen dan wel eens mis.
Niet Janken, gewoon pech en een nieuwe kopen.
Doe ff rustig...

Als tweaker wil je niet alleen alles van binnen zien, maar als iets kapot gaat, om wat voor reden dan ook, wil je het ook proberen te repareren. Dat is wat de topicstarter ook aangeeft. Hij loopt niet te janken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMD weerstanden zijn te vervangen door "gewone" weerstanden.

Kheb zelf een X mijn goldfinger device stuk gehad......smd doorgebrand.....heb ik vervangen door een gewone......en deed het prima.

Wrom ze smd gebruiken in pcb's @ computer stuff......
Heel simpel :

klein.......goedkoop.........

Ik zou 2 draadjes eraan solderen. en buiten de core om......die 2 weerstanden erop solderen.

( moet je wel de exacte waarders van die smd weten he !! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dat ziet er wel heel dood uit, kan je wel die weerstandjes op hun plaats solderen maar die core is ook stuk. Verder worden er in dit topic alleen maar tips gegeven over hoe je het moet solderen en daar loopt al een topic over. Dicht dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 14:02

AcouSE

Swedish Chef

GoT is niet bedoeld voor dit soort verzoekjes. Verder zou ik eerst maar eens uitzoeken of dat wel weerstanden zijn. Persoonlijk denk ik namelijk dat het condensatoren zijn.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.