Kraakende vantec nxp-201-bx fanbus

Pagina: 1
Acties:

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10-2025
Vandaag mijn nieuwe zwarte Vantec nxp-201-bx 5,25 inch fanbus binnengekregen en aangesloten.

Ik heb deze gekocht om wat rust te kunnen creeren alleen hoor ik nu ipv een aantal fans de electronica van de fanbus zelf "kraken".

Er zijn dan verschillende fans aangesloten van diverse wattages. Voeding chieftec 300 of zalman300 maakt niets uit. Voor de rest alleen harddisk, mobo en radeon op de voeding aangesloten. 1 of meerdere fans per kanaal maakt ook niets uit.

Op het moment dat je de fan hoger draait neemt het gekraak af. Als er geen fan is aangesloten=ook geen gekraak/

Iemand tips? Ervaring?

Specs

Verwijderd

Wat mij opviel was een zacht tikkend geluis als de draaiknop op de laagste stand staat. Na navraag bij Bart Banaan (mijn persoonlijke electro-adviseur) blijkt dat dit een bekend fenomeen is bij PWM schakelingen. Ik quote: Het tikken wat je hoort is het elektrisch schakelen van de stroompjes dus de 'ruimte' tussen de blokjes (van die blokgolf) Bij lage voltages is de frequenie laag, en dus hoorbaar voor mensen." Gelukkig is het getikt bijna niet hoorbaar bij normale afstand. Ik moest echt mijn oor te luister leggen. Van al de kennissen die mijn PC regelmatig komen bewonderen is nog niemand het geluid opgevallen, dus al met al valt het wel mee en kan ik er heel goed mee leven.
http://www.casejunkies.co...020001&hl_id=246&page=360

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
He Hootie als je deze fancontroller hebt gekocht bij de Vantec IA bespreek het dan daar. Je bent niet de enigste die dit probleem heeft. Ik heb het namelijk ook.

En het antwoord hierboven lijkt me afdoende.

[ Voor 7% gewijzigd door Stinger666 op 13-02-2003 20:44 ]

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:50

Q-bone

Dusss...

eehm idd zou wel prettig zijn als we het daar bespreken, en is het alleen de zwarte of ook de silvere, misschien ligt het aan de versie? ik heb zelf ook een zwarte nog mooi in de verpakking, dus ik probeer het uit...

bla?

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10-2025
oke, op naar de vantec IA

Specs