[RH 7.3] Webmin kan geen modules vinden

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01 20:03
Als ik bij webmin op naar servers ga en een willekeurige server aanklik krijg ik als foutmelding:

"The Samba server executable /usr/sbin/smbd was not found. Either Samba is not installed on your system or your module configuration is incorrect."

Dit is dan bij Samba maar bij echt elke server krijg ik dit, ook bij usermin maar dan gaat het om de directory "/etc/usermin"

Als ik naar webmin configuration ga en dan naar "Webmin modules" dan staat bijvoorbeeld Samba en vele anderen bij de te verwijderen modules. Hieruit maak ik op dat ze wel geinstalleerd zijn.
Wat kan de oorzaak van dit probleem zijn en hoe kan ik dit oplossen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Wat laat de foutmelding aan duidelijkheid te wensen over?

Bestaat /usr/sbin/smbd (of andere binary die het niet doet)?

Zo ja, wat staat er in de configuratie van webmin, bij modules die niet werken?

Zonder meer informatie kunnen we hier bijna niks mee. Heb je zelf al gezocht waar het aan zou kunnen liggen?

Dat de webmin module voor Samba is geinstalleerd, zegt natuurlijk niets over het al of niet geinstalleerd zijn van Samba zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 13-02-2003 17:38 ]

• mol99
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01 20:03
Volgens mij staat Samba al geinstalleerd, als ik een package search doe krijg ik:
samba-client 2.2.7-1.7.3 Applications/System Samba (SMB) client programs.
samba-common 2.2.7-1.7.3 Applications/System Files used by both Samba servers and clients.
Dus hij is wel geinstalleerd.

Verwijderd

De samba server is NIET geinstalleerd. Je hebt de client en wat progsels die nodig zijn voor client en server. Echter de server heb je niet geinstalleerd. Als je op je RedHat cd kijkt zul je 4 samba packages zien. Dus installeer de rest ook even :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
Voor de rest vind ik dit eigenlijk wel zo obvious dat ik het topic ga sluiten. De foutmelding zegt precies wat het probleem is, de betreffende file bestaat ook inderdaad niet, dus hoe je dat oplost lijkt me dan nu ook niet meer supermoeilijk om uit te vinden.

Lees ook [rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml] eens door, en dan bedoel ik met name dit stuk:
Enig blijk van gezond verstand en een algemene kennis van het OS waar je mee bezig bent worden wel verwacht. Dit betekent dat als je 'newbie' bent met Linux, je gewoon eerst de newbie-guides moet lezen en zelf aan het proberen slaan! Zie links in de posts hieronder en in de NOS FAQ. Sta niet verbaasd als 'newbie' vragen gesloten worden, er staat echt veel informatie in die handleidingen en als je de basis eenmaal snapt vind je concrete oplossingen van problemen vaak op internet :)
Nadat je Samba-server hebt geinstalleerd moet je al een stuk verder komen. Succes ermee :)

Dit topic is gesloten.