Toon posts:

250GB IDE schijf onder Novell

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerder schreef ik:

Ik heb een Compaq/HP Proliant ML 310 server met een ATA100 IDE controller. Standaar zit er een 40 Gb harde schijf in. Aangezien ik meer ruimte wil heb ik een 250 Gb harde schijf (Matrox 7200rpm) aangeschaft.

Als ik de server opstart ziet de bios een schijf van 130 Mb ipv de volle 250. Toch even verder proberen en Netware 6 installeren. Het aanmaken van de bootpartitie gaat goed. Het aanmaken van een Netware partitie niet.

Wat is het probleem met een grote schijf? In een ouder systeem (PIII-766) werd de schijf gezien als een 6 Gb schijf

wie o wie heeft het verlossende antwoord?

Aangezien het blijkbaar niet helemaal duidelijk was zal ik een en ander verder toelichten.

Ja, ik heb gezocht op het forum naar mijn specifieke situatie en nee, ik heb er niets over gevonden.

De meeste tooltjes zijn geschreven voor DOS of windows. Daarnaast betreft het hier een server, geen standaard pc. De IDE controller (een Megaride....?)is dan ook speciaal ontworpen voor deze specifieke servertaak. De meeste diagnostic tools zien de controller daarom ook aan voor een SCSI controller. Toch hangen er toch echt IDE schijven aan.

Zoeken op de website van Compaq heeft weinig zin. Schijven anders dan die van compaq worden domweg niet gesupporteerd.

Zoeken op de website van Novell helaas ook bijzonder weinig opgeleverd, temeer daar de melding die verschijnt doet vermoeden dat er geen harde schijf aanwezig is.

Voorkomt deze toelichting nu wel een slotje?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

bios geflashed? voor:
Large Drive Support (48bit LBA for drives >137GB)

[ Voor 5% gewijzigd door ThaHandy op 13-02-2003 14:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
De laatste biosupdate is van eind vorig jaar. Deze was al aanwezig en ik heb hem voor de zekerheid nog eens geflashed.... zonder resultaat

Met 128 Gig kan ik nog leven.... Dat de Netware installatie mislukt omdat die geen device kan vinden maakt mij minder vrolijk

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 19:05
ik weet niet hoe EZ-bios zich onder Novell houdt, maar anders kun je je drive "virtueel" overlaten nemen door EZ. Dit programma zit standaard in maxtors Powermax.

Op mijn werk hadden we ook problemen met een 180 Gb WD1800JB en dat hebben we zo op kunnen lossen... Maar Novell weet ik niet

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:19

mvds

Totally awesome!

Ik denk dat je nog steeds een slotje krijgt zo hoor.

Jouw pobleem word veroorzaakt doordat je PC geen harde schijven groter dan 127GB aankan. Probeer eens maxblast te installeren, die zou je wel in staat moeten stellen om de volledige schijf te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Netware moet direct toegang hebben tot de hardware. Dat maakt het een uitermate stabiel systeem. Het probleem is niet zozeer dat de hardware geen grotere schijven aankan, maar meer dat Netware de door de hardware wel gevonden schijven niet kan vinden, terwijl een standaard 40 gb schijf wel werkt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Er zit een HDD capaciteit limiet in de BIOS van de moederbord of van de IDE controller. Er zit niks anders op dan een eventueel beschikbaar BIOS update te nemen, gebruik te maken van de EZ BIOS, of een nieuwe IDE/RAID controller te kopen. De OM FAQ is hier echt duidelijk genoeg over.

Oh ja, dat die IDE controller wordt gezien als SCSI controller, komt doordat het een 3rd party IDE controller is. Da's normaal :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke.... Nogmaals.

De capaciteit neem ik op de koop toe. Twee schijfen geven dan dezelfde capaciteit als 1 hele.
Blijkbaar wordt Netware steeds over het hoofd gezien.

De vraag is dus in feite: Waarom ziet Netware mijn opslagmedia niet. Combi van Netware en Maxtor dus. Lijkt mij op zich een uitdaging......

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Misschien zit die beperking ook gewoon in Netware. Oudere Linux versies konden ook geen schijven groter dan 128GB direct (hardwarematig) benaderen. Ik zou Netware support eens hieromtrent contacten :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Tja, aangezien een schijf beneden de 127GB wel werkt, en een grotere niet, denk ik dat het toch echt ligt aan die limiet. Of dat nou door hardware of software veroorzaakt word maakt niet uit. Misschien dat het met een schijf van 120GB wel werkt, die zit er net onder.

Omdat jij zegt dat Netware direct toegang wil hebben lijkt het mij dus dezelfde limitaties te hebben als de bios met zijn 127GB limiet.

Verwijderd

Topicstarter
Grapjassen... Netware 6 ondersteund volumes groter dan 20 Terrabyte oid. Lijkt me knap lastig om dat voor elkaar te krijgen met schijven kleiner dan 127 Gb.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Nou, NTFS gaat tot 64TB..

Het gaat meer om de gezamelijke volume, zoals je die kan bereiken met JBOD.

[ Voor 74% gewijzigd door BalusC op 13-02-2003 15:13 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

BalusC schreef op 13 February 2003 @ 15:12:
Nou, NTFS gaat tot 64TB, maar dan moet de BIOS wel zulke grote HDD's ondersteunen :)

Het gaat meer om de gazamelijke volume, zoals je die kan bereiken met JBOD.
Idd, probeer NT4 maar eens geinstalleerd te krijgen op een partitie groter dan 4GB :P

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Phantomastique schreef op 13 February 2003 @ 15:13:
[...]

Idd, probeer NT4 maar eens geinstalleerd te krijgen op een partitie groter dan 4GB :P
Dat ligt aan het OS zelf en niet aan het NTFS bestandssysteem :)
http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;q119497
http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;q138364

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 13-02-2003 15:15 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Weet ik, ik bedoelde alleen dat de ondersteuning aanwezig moet zijn in alle onderdelen, als er iets dwars ligt dan loopt alles in de soep. Dat zal hier dan ook wel het geval zijn.
Pagina: 1