2 Raid controllers in één systeem

Pagina: 1
Acties:

• Vincent Meijer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:25

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuw moederbord met onboard raid(promise). Nu heb ik ook altijd al een losse raid controller van Promise gehad. Voorheen had ik 4 hdd's van IBM op deze losse raid controller hangen. Dit werkte dus verre van optimaal. Veel te veel CPU belasting. Ik heb nu nog maar 2 hdd's aan m'n losse raidcontroller hangen en dat werkt perfect. De andere twee hdd's wilde ik op m'n onboard raidcontroller aansluiten. Alleen als ik dit doe dan wil het systeem alleen nog maar booten van de onboard raid config en herkend ie tijdens het bootproces de losse raid controller niet meer, met als gevolg dat ik niet meer kan booten omdat m'n OS op de losse raid config zit. Wie o wie kan mij hiermee helpen.

Vincent

Systeem specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Veel te veel CPU belasting duidt op een uitgeschakeld DMA en/of brakke drivers :)
Speel wat met DMA en test met verschillende drivers (ook de oudere versies!).

Wat betreft onboard - offboard controller perikelen: heb je al verschillende PCI slots geprobeerd? Al eens met de bootvolgorde in de BIOS gespeeld? Het mag in principe geen problemen opleveren; ik heb zelf een onboard HPT366 controller en een extern HPT370 controller in mijn systeem zitten en dat werkt perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 13-02-2003 13:15 ]

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
DMA stond gewoon keurig aan. Ook heb het nieuwste bios en drivers geinstalleerd.

Mijn Promise FastTrak TX2 is ook niet geschikt om 4 hdd's aan te sturen. Er zitten maar 2 kanalen op.

Ik heb idd ook verschillende pci sloten geprobeerd. Helaas met weinig succes. Ook heb ik natuurlijk de bootvolgorde aangepast. Alleen herkend ie gewoon de losse raid config niet. Je kan alleen maar aangeven dat ie van de onboard controller boot.

Het rare is ook dat zodra je de hdd's loskoppelt van de onboard controller de raidconfig op de losse controller weer herkend wordt in het bios en dan is het booten geen probleem. Sluit ik dus weer 1 of 2 hdd'op de onboard controller aan dan herkend ie in het bios de losse raid config niet meer. Ra ra hoe kan dit :)

Systeem specs

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Promise 100 TX2 faq: I want to connect four hard drives to a FastTrak controller. Will I see much of a performance degradation using two drives on each channel interface rather than one?
In our experience, there is little performance degradation, if any. Using two drives per channel results in about the same maximum data transfer rate as a single drive per channel.

Both cards support 4 drives. Why would I want the FastTrak100 TX4 instead of the FastTrak100 TX2?
Because it has 4 separate channels, and each drive is on its own cable, the FastTrak100 TX4 allows hot swapping with a RAID 0+1 array. It also allows you have two separate hot-swappable RAID 1 arrays. The FastTrak100 TX2 only supports hot swap with a single RAID 1 array.

Ma.w. maak lekker een extra array op je promise aan en zet die onboard uit en je bent klaar.

[ Voor 238% gewijzigd door |sWORDs| op 13-02-2003 15:29 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

BalusC schreef op 13 February 2003 @ 13:15:
Veel te veel CPU belasting duidt op een uitgeschakeld DMA en/of brakke drivers :)
Speel wat met DMA en test met verschillende drivers (ook de oudere versies!).

Wat betreft onboard - offboard controller perikelen: heb je al verschillende PCI slots geprobeerd? Al eens met de bootvolgorde in de BIOS gespeeld? Het mag in principe geen problemen opleveren; ik heb zelf een onboard HPT366 controller en een extern HPT370 controller in mijn systeem zitten en dat werkt perfect.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat het wel problemen geeft hij wil booten van de losse controller, misschien dat zijn onboard raid bios overige bootable hardware overruled/niet meer aan de beurt laat komen.

Topic starter ik neem aan dat boot from other devices in je bios aan staat en tevens de (primairy of i.e.g. eerder dan de onboard) boot op SCSI staat?

edit: Je kan alleen maar aangeven dat ie van de onboard controller boot. -> vast niet er staat vast ook nog wel SCSI bij

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 13-02-2003 15:33 ]

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
sWORDs schreef op 13 February 2003 @ 15:16:
Promise 100 TX2 faq: I want to connect four hard drives to a FastTrak controller. Will I see much of a performance degradation using two drives on each channel interface rather than one?
In our experience, there is little performance degradation, if any. Using two drives per channel results in about the same maximum data transfer rate as a single drive per channel.

Both cards support 4 drives. Why would I want the FastTrak100 TX4 instead of the FastTrak100 TX2?
Because it has 4 separate channels, and each drive is on its own cable, the FastTrak100 TX4 allows hot swapping with a RAID 0+1 array. It also allows you have two separate hot-swappable RAID 1 arrays. The FastTrak100 TX2 only supports hot swap with a single RAID 1 array.

Ma.w. maak lekker een extra array op je promise aan en zet die onboard uit en je bent klaar.
Het is me echt een raadsel hoe je tot deze conclusie komt. Volgens de tekst hierboven zal het dus geen performance winst opleveren, eerder verlies. Aangezien ik deze configuratie al eens geprobeerd heb kan ik je vertellen dat het alleen maar performance verlies opleverde. Op 1 IDE kanaal kan maar 1 hdd tegelijk worden aangesproken. Kortom de hdd's zitten de meeste tijd op elkaar te wachten. Het enige voordeel wat 4 hdd's op 1 controller hebben is dat je 1 grote schijf kan maken. Maar meestal deel je je schijven toch in partities in.
Als ik trouwens een TX4 kaart had gehad dan had het wel weer gekund :)

Volgens mij is het veel sneller om 2 arrays aan te maken op 2 verschillende controllers zodat je lekker snel data heen en weer kan kopieren.

Systeem specs

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
sWORDs schreef op 13 February 2003 @ 15:31:
[...]

Kan me er wel iets bij voorstellen dat het wel problemen geeft hij wil booten van de losse controller, misschien dat zijn onboard raid bios overige bootable hardware overruled/niet meer aan de beurt laat komen.

Topic starter ik neem aan dat boot from other devices in je bios aan staat en tevens de (primairy of i.e.g. eerder dan de onboard) boot op SCSI staat?

edit: Je kan alleen maar aangeven dat ie van de onboard controller boot. -> vast niet er staat vast ook nog wel SCSI bij
Het rare is dat ik ook nog een scsi kaart in m'n systeem heb zitten waar ik wel weer van kan booten als de onboard raid aan staat :?

Ik weet alleen niet wat de optie 'boot from other devices' is. Volgens mij heb ik deze mogelijkheid niet.
Mijn bios herkend in principe alle devices waar je van kan booten. Dus een losse schijf, floppy disk, cd-speler, raid-array of memory card reader. Alleen zodra beide controllers worden aangesloten verdwijnt de losse raidcontroller uit het menu en kan ik er niet meer van booten. De onboard raidcontroller komt er dan voor in de plaats.
Normaal zie je toch ook een voortgangs balk van het raid bios als ie de hdd's aan het zoeken is? Dat is dan ook verdwenen. Hij laat alleen nog maar onboard raid bios zien. te vaag voor woorden :)

Systeem specs

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

meijern schreef op 13 February 2003 @ 16:42:
[...]

Het is me echt een raadsel hoe je tot deze conclusie komt. Volgens de tekst hierboven zal het dus geen performance winst opleveren, eerder verlies. Aangezien ik deze configuratie al eens geprobeerd heb kan ik je vertellen dat het alleen maar performance verlies opleverde. Op 1 IDE kanaal kan maar 1 hdd tegelijk worden aangesproken. Kortom de hdd's zitten de meeste tijd op elkaar te wachten. Het enige voordeel wat 4 hdd's op 1 controller hebben is dat je 1 grote schijf kan maken. Maar meestal deel je je schijven toch in partities in.
Als ik trouwens een TX4 kaart had gehad dan had het wel weer gekund :)

Volgens mij is het veel sneller om 2 arrays aan te maken op 2 verschillende controllers zodat je lekker snel data heen en weer kan kopieren.
Zucht lees eens goed wat er staat. Het gaat over 4 drives of twee drives aan 1 raidkaart, bij twee afzonderlijke stripes.

Daarnaast is het niet echt sneller op twee verschillende kaarten. Het mooist is eigenlijk 4 controllers op 1 pci 64 kaart.

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
Het spijt me zeer, maar ik heb het nogmaals 2 keer doorgelezen en ik kom wederom tot dezelfde conclusie. Misschien dat ik het verkeerd zie? In dat stukje wat jij hebt gekopieerd gaat het over het aansluiten van 4 hdd's op 1 controller. Er wordt verder niet gesproken over arrays. De vraag die daar gesteld wordt is of de performance achteruit gaat als er 4 ipv 2 hdd's op dezelfde controller worden aangesloten. Dus ipv 1, 2 hdd's op één kanaal. Het antwoord luidt: De performance gaat misschien een klein beetje achteruit of helemaal niet. Dit terwijl je zou verwachten dat als je 4 hdd's in 1 of 2 arrays gebruikt de performance omhoog zou gaan. Dit komt nogmaal doordat mijn raidcontroller maar over 2 kanalen beschikt. Op één kanaal kunnen weliswaar 2 hdd's worden aangesloten maar er kan maar 1 hdd tegelijk worden aangesproken op hetzelfde kanaal. Dus de hdd's moeten op mekaar gaan wachten. Hier heb je dus je eventuele verlies in performance.

Ook lijkt het me dat als je 2 losse raid controllers hebt en genoeg bandbreedte op de pci bus dat het het snelste is om 2 striping arrays te maken en dan op iedere controller 1 array(of de TX4). Als je dan veel data wilt verhuizen van de ene naar de andere array dan zal dit behoorlijk snel gaan.

Ik hoop dat mijn standpunt nu duidelijk is. En misschien zie ik het wel verkeerd. Maar begin nou niet gelijk weer met: Zucht......etc

Vincent

Systeem specs

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Because it has 4 separate channels, and each drive is on its own cable, the FastTrak100 TX4 allows hot swapping with a RAID 0+1 array.

Dus de enige reden die Promise kan verzinnen om een duurdere kaart te verkopen is hot swapping.
Daarnaast verdien je het waarschijnlijk ook zo weer terug. Verkeer over de kaart zelf heeft minder last van dipjes dan verkeer over je pci bus.

Hoop dat je nu snapt wat ik bedoel. Daarnaast kan de faq van GoT lezen en die van Promise echt geen kwaad.

[ Voor 45% gewijzigd door |sWORDs| op 14-02-2003 07:27 ]

• Koning Piet
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik zit toevallig met een vergelijkbaar probleem. Ik had alleen een promise onboard array en wil nu daarnaast een SX4000 zetten. Zodra ik dat probeer boot ie bij mij niet meer omdat hij alleen probeert te booten vanaf de SX4000. Volgens Promise technical support ondersteunen zij overigens niet meer dan 1 controller in 1 systeem. Als ik echter BalusC's verhaal lees dan hoop ik dat het toch mogelijk is. Misschien is het zo dat de laatst gebuilde array door het bios van je mobo wordt gezien als het bootable array. :?
Ik zal van het weekend eens proberen mn onboard opnieuw te 'builden' en een image terug te zetten om te kijken of de server dan wel weer wil booten vanaf de onboard controller

[ Voor 5% gewijzigd door Koning Piet op 14-02-2003 13:15 ]

• Vincent Meijer

Vincent Meijer

You better believe it!

Topicstarter
He King Piet :), ik geloof idd dat wij hetzelfde probleem hebben. Vaag toch dat er maar 1 controller per systeem kan worden gebruikt? Ik zat er al hard over te denken om een andere controller aan te schaffen. Bijvoorbeeld de SX4000 welke jij hebt. Ik heb vandaag dan ook wat onderzoek gedaan naar deze kaart en wat mij opvalt is dat de performance van deze kaart vaak tegenvalt. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Systeem specs

• Koning Piet
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-10-2024
meijern schreef op 25 februari 2003 @ 21:10:
He King Piet :), ik geloof idd dat wij hetzelfde probleem hebben. Vaag toch dat er maar 1 controller per systeem kan worden gebruikt? Ik zat er al hard over te denken om een andere controller aan te schaffen. Bijvoorbeeld de SX4000 welke jij hebt. Ik heb vandaag dan ook wat onderzoek gedaan naar deze kaart en wat mij opvalt is dat de performance van deze kaart vaak tegenvalt. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Had dit topic al even niet meer gevolgd }:O
Heb me persoonlijk bij een (inmiddels sucessvolle) clean install neergelegd (zie dit topic). Hoe dan ook, hij bevalt mij prima met 256MB cache, heb er 3 superswap1000's bij dus meteen gekoelde hdd's en hot swappable. Performance zou vooral een boost krijgen in een 66mhz slot had ik ook begrepen. Mijn ervaring tot nu toe is dat het erg snel en soepel draait. Ben nog van plan de I/O test te doen zoals die beschreven staat op Got, maar dat is er nog niet van gekomen. Ik moet er wel bij zeggen dat het een server is, dus hij draait ook in background services mode en ik werk er op via Terminal Services. Echte rauwe video bewerk power o.i.d. zal ik er nooit mee ervaren :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Koning Piet op 03-03-2003 22:09 ]

Pagina: 1