[Win2k] Instabiel systeem?

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb hier een PC staan van een vriend, die hij 2e-hands heeft gekocht. Windows XP wilde niet lekker draaien, daarom heeft hij mij gevraagd 'm opnieuw te configgen met dan Windows 2000 Advanced Server (ook lekker stabiel). Tijdens de installatie gaat het echter al fout. Ik krijg achter elkaar blauwe schermen van 2k voor m'n snufferd.

Het is een moederbord van een mij onbekend merk, type P6BAT-A+
Processor PIII 500MHz met een wazig kleine cooler
256Mb geheugen (getest, is ok)
S3 Virge AGP kaartje
CD-Rom, DVD, HD, het bekende zooitje

De ene keer is het de kernel, de andere keer een unaccessable_boot_device, elke keer heeft ie wat origineels voor me gevonden waarom ie dan een blauw scherm moet geven. In de BIOS krijg ik alleen de mogelijkheid 'm op 133MHz te zetten, niet op 100 wat ik eigenlijk zou willen. Daardoor loopt dat ding op 667 of 465 (maakt niet uit, allebei even instabiel). Ik heb de laatste BIOS versie er in gezet, geen verandering.

Uitgebreide check van geheugen en harde schijf leverde ook geen problemen op. Dat bord heeft zowel Slot1 als S370 mogelijkheden, maar die S370 is voor Celeron only. Een convertor met die 500 er op is dus de enige mogelijkheid. Jumpers wijzigen om 'm zo te dwingen op 100MHz te lopen werkt niet. Ook een andere convertor mag niet baten.

Waar kan in dit geval de fout zitten? Of wat is een mogelijkheid (naast uiteraard wegmikken en een nieuw systeem kopen)? Ik heb het idee dat het wel aan de processor MOET liggen namelijk... alleen hoe test ik dit grondig? Temp is namelijk na crash + reboot niet extreem hoog (25-30 graden).

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Maareh, als hij alleen op 667MHz wil draaien heb je het probleem te pakken (465 is niets anders dan 3.5x133, een instelling die de CPU wegens multiplier lock toch niet pakt). Er zal gegarandeerd in BIOS een setting zijn waarmee je die FSB op 100MHz kunt zetten. Probeer iets in de trant van 'CPU frequency' van AUTO naar Manual te zetten, dan heb je vaak meer opties.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Dat is een EliteGroup board, hierde manual:
ftp://ftp.ecs.com.tw/manual/eng/p6batap30eng.zip

Daarin staat aangegeven dat je in de 'BIOS FEATURES SETUP' moet zijn en daar de CPU clockspeed naar 'manual' moet zetten. Daarna kun je ook de FSB instellen.

Ik vraag me trouwens af hoe je er een nieuw bios op hebt kunnen zetten, terwijl je niet weet wat voor mobo dat is ?!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb puur gezocht naar typenummer, aannemende dat dat in deze toch wel vrij uniek zou zijn... dat was het ook :)
Ik heb inderdaad die setting al naar manual gehaald, maar ook dan staat er vrolijk 133 en dat wil ie zo houden kennelijk...

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:47
multiplier lock op het mobo?
dat wordt het fsb setting " gray"

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Is dat geheugen 1x256 of 2x 128 ofzo?

Ik heb zelf ooit zoiets gehad en toen bleek dat de 2 geheugenreepjes niet lekker wilden samenwerken. Probeer het eerst eens met 1 reepje, en daarna met het andere.

Specs? Zie ondertitel...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hoe bedoel je dat?
Is dat geheugen 1x256 of 2x 128 ofzo?
Er zit nu 1x256 in... ik heb ook andere modules er in gehad, dat hielp niet.

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:43
Vraagje tussendoor. Waarom in godesnaam Windows 2000 Avanced server? Wat wil ie er mee doen. Een stap van Windows XP naar 2000 Advanced Server ontgaat mij volkomen.

Stay safe

• mc_Emperor
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 11:27
Dat probleem van unaccessable_boot_device heb ik ook tijdens de installatie windows 2000 professional op mijn oude computer. Bij mij kwam dat doordat ik een Ultra dma kaartje van Abit (hot rod66) erin had zitten, dat vond hij niet leuk. Ook als ik drivers laadde wilde hij het niet doen. Kaartje eruit gehaald, geen probleem meer. Windows 98 wat ik als multi boot met 2000 draaide, liep met het kaartje erin ook niet lekker, liep vaak vast en zo, daar had ik nadat ik het kaartje verwijderd had ook geen last meer.

Ik weet niet of er bij jou zo een kaartje in zit, of dat de dma controller onboard zit.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SonyEricsson schreef op 13 February 2003 @ 12:09:

Ahum :/

Een multiplier lock heeft betrekking tot de multiplier (of 'CPU ratio' of hoe dan ook het in een willekeurige BIOS mag heten) en staat los van de FSB.

Hier staat eea over multiplier en FSB, ik zou het goed doorlezen :o
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 13-11-02)

On topic:
Kaastosti let dus niet op die post, maar heb je dit al gedaan?:
Daarin staat aangegeven dat je in de 'BIOS FEATURES SETUP' moet zijn en daar de CPU clockspeed naar 'manual' moet zetten. Daarna kun je ook de FSB instellen.

Oslik blyat! Oslik!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik weet wat een multiplier is hoor :) alleen we verwoording 'dat wordt het fsd setting 'gray'' was me niet geheel duidelijk. Ik denk dat je bedoelt dat de fsb setting dan grijs wordt? :P

Ik heb die setting naar manual al gedaan. Er staat dan netjes 133 wat met geen mogelijkheid te veranderen is.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Heeft het dan misschien iets met ACPI settings te maken?

Probeer het eens af te zetten in de bios.

Specs? Zie ondertitel...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
ACPI is niet te vinden ..:? heel wazig

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 08:15
dit soort fouten kunnen ook veoorzaakt worden door kapot geheugen.

probeer eens een ander dimmetje.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kaastosti schreef op 13 February 2003 @ 22:26:
Ik weet wat een multiplier is hoor :) alleen we verwoording 'dat wordt het fsd setting 'gray'' was me niet geheel duidelijk. Ik denk dat je bedoelt dat de fsb setting dan grijs wordt? :P

Ik heb die setting naar manual al gedaan. Er staat dan netjes 133 wat met geen mogelijkheid te veranderen is.

Geen mogelijkheid? Ook 'PgUp'/'PgDn' en/of '+'/'-' geprobeerd als die 133 gehighight is? - zie pagina 24 van de manual:
When an item is highlighted, you can change the value by
pressing the PageUp or PageDown keys, or the Plus or Minus keys.
Als ik dan verder lees naar p.27:
CPU Internal Core Speed Default: 350MHz
This item should be installed with the rated internal core speed of the Pentium-II
class processor that is installed in your system. The setup utility will then
automatically configure the system with the correct host bus speed, and bus
frequency multiplier.
If you set this item to Manual, two new items will appear: CPU Host BUS
Frequency and CPU Core:Bus Freq. Multiple. You can use these two items to
manually configure the mainboard for the speed of the processor. The values
available in these two items will vary, according to the kind of Pentium-II
processor that is installed.
Lijkt mij vrji duidelijk.

Ik kan maar 1 situatie voorstellen waarin dit niet goed gaat: als je een So370->Slot1 convertor hebt met jumpers en de jumpers gecondigd zijn op 133MHz. Oplossing is dan om 'Auto' of '100MHz' te jumperen. Maar ik maak nergens uit je verhaal op dat dit het geval is (en ik kan me ook niet eens herinneren of er een P3-500E FC-PGA is geweest), dus het lijkt me erg sterk...

Oslik blyat! Oslik!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nee het gaat echt niet :)
Ik heb 'm op manual gezet, ben op 133 gaan staan en heb ALLE knopjes geprobeerd... geen verandering in te krijgen. Hij zit dus in een convertor, waarop 2 jumpers zitten. Die beiden al geprobeerd (alle combi's), geen verschil. Andere dimm er in gedaan... weer geen resultaat.

Verwijderd

* is het memo-reepje 100MHz of 133MHz? De laatste? Zet er dan eens een 100 in en detekteert ie alleen 100.... ook voor de CPU.
* En zet de link naar de uitgebreide info van de converter er eens op.
* kloppen de spanningen? Het zou kunnen dat afwijkende spanningen zo'n detektie fout geven.
Pagina: 1