Superlangzame Computer

Pagina: 1
Acties:

• AKI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
Ik heb sinds gister een nieuw moederbord (Epox 8RDA+) en proc (AMD XP 1800+ b-core) en geheugen (corsair 256MB 434 MHz) gekocht, maar nu probeer ik vandaag win xp corp te installeren, maar dit heeft al met al een belachelijke duur van totaal 8 uur gekost.

Kan iemand mij vertellen waarom het me op mijn oude celly max een uurtje duurde en het ni zo obelachelijk langzaam gaat??
Dacht eerst dat mijn seagate barracuda IV 80GB het niet deed, maar nu windows XP eindelijk is geinstalleerd en ik gewoon ff mp3'tje copieerde was het gewoon binnen seconde gebeurd.
Ik kwam er alleen wel achter dat ik bij minste of geringste al een CPU load van 100 % heb.
Ik heb mijn proc op. 11,5 x 133 en geheugen latencies volgens de corsair website.

Ik heb geen idee waarom het zo is, maar mijn WIN XP duurt nu nog steeds 5 minuten om op te starten terwijl er niets opstaat :'(

Help...

Schiet mij maar neer

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Staat de cache van je cpu wel enabled?

Of je HD is niet goed ingesteld in de bios.

Het zouden maar van deze kleine dingetjes kunnen zijn :P

specs

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Hmm... Is het ook zo dat het bestanden kopieeren zo langzaam gaat dat je het in principe op kan schrijven welke bestanden er gekopieerd worden en dan nog tijd over hebben ook? :)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
InterCC schreef op 13 February 2003 @ 01:07:
Hmm... Is het ook zo dat het bestanden kopieeren zo langzaam gaat dat je het in principe op kan schrijven welke bestanden er gekopieerd worden en dan nog tijd over hebben ook? :)
maakt dat uit als je er 8 uur overdoet :S

Als mogelijke oplossing even kijken of er een nieuwe bios versie is ?

Verwijderd

smartdrv maybe?

Verwijderd

LOL had je smartdrv wel aanstaan.

ZIe post hierboven ook trouwens.

Maar als je die niet installeerd duurt het echt heel lang ongeveer 8 uur dus. >:)

• AKI
L1 en L2 Cache zijn beide enabled, HD is goed ingesteld, want copieren gaat wel goed, duurt in WIN XP dus seconde voor een mp3tje, maar wel heeeel hoge cpu load als ik alleen al met mijn muis beweeg.

Bios is geloof ik nieuwste, want in het changelog van die laatste 2 biossen staan twee dingen die ik ook heb, namenlijk de temp weergave en AGP eperture size default op 64, dus nieuwste bios.
En ja, bij het copieren van files tijdens setup van winxp kon ik inderdaad meeschrijven :(

Driver probleem is het volgens mij niet
Hardware volgens mij ook niet, heb redelijk vaak een goede computer in elkaar gezet (en alles werkt wel, maar heel langzaam)
En (bios) instellingen kloppen volgens mij ook. alle devices worden ook gewoon goed herkent inclusie mijn XP 1800+

Zou er iets kapot kunnen zijn en zo ja, wat is dan meest logisch.
Of mis ik nou echt iets?

Edit
Mhh, is in Bios inderdaad een functie genaamd HDD SMART capability die standaar op disable stond, en was enige functie zonder uitleg,maar ook enables schiet het nog steeds niet op..

[ Voor 10% gewijzigd door AKI op 13-02-2003 01:38 ]

Schiet mij maar neer

Verwijderd

AKI Lemming schreef op 13 February 2003 @ 01:31:
L1 en L2 Cache zijn beide enabled, HD is goed ingesteld, want copieren gaat wel goed, duurt in WIN XP dus seconde voor een mp3tje, maar wel heeeel hoge cpu load als ik alleen al met mijn muis beweeg.

Bios is geloof ik nieuwste, want in het changelog van die laatste 2 biossen staan twee dingen die ik ook heb, namenlijk de temp weergave en AGP eperture size default op 64, dus nieuwste bios.
En ja, bij het copieren van files tijdens setup van winxp kon ik inderdaad meeschrijven :(

Driver probleem is het volgens mij niet
Hardware volgens mij ook niet, heb redelijk vaak een goede computer in elkaar gezet (en alles werkt wel, maar heel langzaam)
En (bios) instellingen kloppen volgens mij ook. alle devices worden ook gewoon goed herkent inclusie mijn XP 1800+

Zou er iets kapot kunnen zijn en zo ja, wat is dan meest logisch.
Of mis ik nou echt iets?
Kan je niet gewoon effe lezen?
Smartdrv had je moeten laden voor je winxp ging installeren.

Misschien kun je de service pack downloaden?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 01:35 ]

• AKI
Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 01:34:
[...]

Kan je niet gewoon effe lezen?
Smartdrv had je moeten laden voor je winxp ging installeren.

Misschien kun je de service pack downloaden?
Sorry hoor, was toen hun bericht binnenkwam bezig met mijn bericht typen.
Maaruhm ik weet niet eens precies wat smartdrive is, en als ik jou begrijp is het niet iets in bios enheeft het ook geen zin om dat nu nog te installeren..
Ik ga weer ff Googlen..

Schiet mij maar neer

• AKI
Nou, wat ik op google zie is het ook niet echt volgens mij.

Windows staat er nu welliswaar wel op, maar alles gaat nog steeds superlangzaam, alleen het pure copieren van files gaat wel snel, maar verder is het wachtten wachtten wachtten :(

Schiet mij maar neer

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

CPU load van 100% wijst op een uigeschakeld DMA van de HDD. Tijdens de installatie had je inderdaad smartdrv moeten laden; anders is 8 uur in feite een "normale" tijd :)

Kijk ook eens in de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003) onder het kopje "mijn IDE config is relatief langzaam" voor meer tips en suggesties.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
haal de cdromspelers en de andere kaarten er eens af/uit en kijk wat ie dan doet.

xp heeft geen dma optie maar schrijfcache, je kan kijken of die aanstaat.

download sisoft sandra eens en draai performance tune-up en kijk wat ie daar zegt.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

xp heeft geen dma optie maar schrijfcache, je kan kijken of die aanstaat.
Dat geldt alleen wanneer je de schijven en/of de ATAPI apparaten op een 3rd party ATA/RAID controller hebt aangesloten -en de apparaten dus als SCSI worden gezien- :)

De 8RDA+ heeft geen 3rd party ATA/RAID controller.

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 13-02-2003 07:52 ]

• AKI
Tja, ok, stel dat het die smartdrive is, hoe kan ik dat nu het beste aanpakken dan, moet ik alles opnieuw installeren, en zo ja, moet ik dan eerst met een dos schijfje ofzo smartdrive installeren, en waar haal ik het dat dan vandaan?

Misschien stuk voor stuk domme vragen, maar ik heb hier nog nooit mee te maken gehad, ging altijd automatisch goed:?
Downloaden van Sisoft lijkt me geen goed idee, want instellen van die netwerk kaart gaat zeker weer half uur duren, want door menu's heenscrollen kost superveel tijd, en donwen en wegschrijven en installeren van sisoft gaat zeker dan weer 2 uur duren, moet toch makkelijker kunnen?? :(

Schiet mij maar neer

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je moet bootfloppies aanmaken met makeboot, staat ergens op de CD :)

En hoe zit het met DMA? Praktisch alle symptomen die je noemt wijst op een te hoge CPU load (langzaam scrollen, etc).

• AKI
BalusC schreef op 13 February 2003 @ 11:56:
Je moet bootfloppies aanmaken met makeboot, staat ergens op de CD :)

En hoe zit het met DMA? Praktisch alle symptomen die je noemt wijst op een te hoge CPU load (langzaam scrollen, etc).
Damn, je bedoelt die 4 windows boot floppies, was juist zo blij dat ik het met die bootable Cd-rom kon doen laatste tijd.
Maar dan kijg ik toch gewoon zelfde menutje als met de bootable CD-rom toch?, maar dan dus handmatig smartdrive installeren. OK, nou ,ik kijk vanavond wel ff, zit nu op werk.

Ennuhm, die te hoge CPU-load klopt wel ja, want met task manager zag ik dat zelfs simpel muizen al op 60% load gaf. Zal vanavond nog ff naar die DMA kijken, maar waarom doet ie dat normaal dan automatisch en nu niet?

Nou ja, in iedergeval bedankt voor alle hulp, ik zoek nog rustig verder

Schiet mij maar neer

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Smartdrv laden voor de installatie van windows xp is dus onzin als je een bootable installatie cd hebt.... Ik heb het in ieder geval nog nooit geladen, en nog nooit 8 uur op een installatie gewacht, voor de installatie van win 9x systemen is het idd wel aan te raden om smartdrv te laden.
Ik denk eerder dat het aan je DMA instellingen licht.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt dus toch gebruik gemaakt van de bootable CD. Nou, dan ligt het overduidelijk aan de IDE configuratie. Heb je de OM FAQ, die ik je hierboven linkte, überhaupt wel doorgenomen? Daarin staan ook wat tips mbt bekabeling en bejumpering. Ik zou daar maar ook eens naar kijken..

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

en ook al gebruik je geen bootable cdrom, vanaf HDD duurt het zeker geen 8 uur. Ook niet zonder smartdrv.exe . Het is geen wondermiddel :+

Idd, zoals BalusC al aangeeft heb je een IDE-conflict. Evt. in combinatie met een PCI-kaart (irq-conflict). Soms wil een ATAPI-apparaat niet lekker werken met een HDD op dezelfde kabel (zoals mijn Samsung DVD :( ). Dus ff testen zonder en/of op eigen kabel. Als het goed zit merk je het meteen, de snelheid zou goed moeten zijn. Btw, XP installeren duurt tegenwoordig zo'n 20 a 40 minuten met de huidige PC's....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[nohtml]
Madrox schreef op 13 February 2003 @ 13:08:
en ook al gebruik je geen bootable cdrom, vanaf HDD duurt het zeker geen 8 uur.
Ik heb het zelf wel ervaren op een Celeron 900MHz met een 7200rpm HDD'je. Ik had toen geen WinXP CDROM bijhanden en helemaal geen bootflop met smartdrv.exe. De XP installatiebestanden stonden op de HDD itself.

[ Voor 1% gewijzigd door BalusC op 13-02-2003 13:34 . Reden: grammafoutje ]

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

BalusC schreef op 13 February 2003 @ 13:21:
[nohtml]
[...]
Ik heb het zelf wel ervaren op een Celeron 900MHz met een 7200rpm HDD'je. Ik had toen geen WinXP CDROM bijhanden en helemaal geen bootflop met smartdrv.exe. De XP installatiebestanden waren stonden op de HDD itself.
Hier idem op een BP6 met dual Celly@572. Een keer haastig aangezet voor ik ging werken, 13 uur later kijk ik er naar, en toen stond het ding nog te rammelen op "kopieren bestanden die nodig zijn voor Windows Setup". Was trouwens wel met Win2K.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 08:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd

Even je bios updaten alles goed instellen (optimaal)
Reinstall en dan moet het wel draaien d8 ik zo.

ennuh smartdrv doettie toch always automaagies ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Airwalker, niet als je direct vanuit de HDD of CD installeert. Pas wanneer je via setup bootdiskettes of de bootCD installeert :)

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
is het niet gewoon een geval van je ide drivers installeren

de 8rda heeft een nforce chipset toch? zijn daar geen drivers voor?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik lach me wel krom hier hoor: smartdrive installeren anders duurt het 8 uur, lmao.
Ik heb hier al vaker via een netwerkbootdisk XP en andere NT varianten ge-installed vanaf het netwerk zonder smrtdrv. heb er niks langer over gedaan als anders hoor. Ook niet van HD naar HD. Het zal best wel iets helpen, maar niet in de extensie die jullie het toedichten.

Maar ff weer ontopic: staat ide HDD blockmode bij jou wel aan ? Staat je drive wel netjes als LBA aangegeven ? En idd er zou iets mis kunnen zijn met je IDE instellingen/config.

• AKI
Nou, mensen, ik wou toch ff zeggen dat ik er eindelijk achter ben wat het probleem is.
Na ván alles proberen en Memtest enzo heb ik toch vlak maar even getest of de weinige dingen die ik nog in mijn computer had zitten (extra netwerk kaart en 2e HD), misschien conflicteerden.
En ja, hoor, mijn Intel based 10/100 netwerk kaart bleek bleek problemen te geven, dus maar een oude Realtek erin gepropt, helaas heeft die alleen geen hardware ondersteuning :(

Ik ga nu toch maar ff windows opnieuw installeren en dan hoop ik vanavond voor het eerst sinds lang weer eens een fatsoenlijk spelletje te kunnen spelen.
Bedankt voor alle hulp nog.

Greetz AKI

Schiet mij maar neer

• AKI
*ben nu aan installeren en wat een genot is het toch om een snelle comp te hebben en dat ie nu in 2 minuten klaar is met files copieren ipv gister ruim een uur :) AKI is heel blij*

Nogmaals bedankt allemaal!

Schiet mij maar neer

Verwijderd

Norton Internetsecurity 2002 ook geinstalleerd? Neemt bij mij 80% van de resources op sommige momenten

Verwijderd

scorpionv schreef op 13 February 2003 @ 13:24:
[...]

Hier idem op een BP6 met dual Celly@572. Een keer haastig aangezet voor ik ging werken, 13 uur later kijk ik er naar, en toen stond het ding nog te rammelen op "kopieren bestanden die nodig zijn voor Windows Setup". Was trouwens wel met Win2K.
op een K2-6 @500 met 256MB zowel 2000 als XP een keer als test geinstalled, duurde ca 1.5 uur.....beiden draaiden probleemloos. Win98 draaide uiteraard wat soepeler en die staat er nu weer op.
Er lijkt mij idd iets met de eerder genoemd HD-instellingen te zijn. Ik heb voor de installlatie altijd autorun van de CD gebruikt in het bios. op mijn laptoppie kostte XP ca 50 minuten (1.8GHz/512MB)

• AKI
Ik zei dus net al, HIJ DOET HET NU!! :)

Schiet mij maar neer

Verwijderd

Ziet het systeem wel het geheugen goed als 256 Mb ?

(8 uur omdat hij vanHD zou installeren zonder smartdrv??? Nooit dus. ATA-100 HD zonder smartdrv is net zo snel als van CD booten en installeren.)

En zie je met het opstarten niet alleen de goede hoveelheid geheugen, maar dus ook de goede CPU snelheid?
Pagina: 1