Vreemde volg-ruis in bas-opname

Pagina: 1
Acties:

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Ik ben met mijn band Distance bezig met het opnemen van een demo en daarbij komen we behoorlijk wat problemen tegen met ruis. Dat is niet bepaald vreemd, want we nemen op op een oude Sound Blaster AWE 32, uit 1995 al weer. De vele ruis uit de line in-port neem ik dus maar voor lief, maar er is meer dan dat.

Er is namelijk een vreemd soort ruis na basnoten. Het klinkt een beetje als een neergaande spiraal van ruis, en je kunt het horen in dit stukje synthesizer-bas (hard zetten, nog niet op volume gebracht).

Deze ruis komt er pas bij in de computer zelf, want over de versterker is hij niet te horen. Het zit hem dus in de hardware, in de drivers, of in de opname software. De totale verbinding is als volgt:

synthesizer
vv
|| twee jack-kabels voor linker en rechter kanaal
vv
mixer
vv
|| twee jacks eindigen in één enkele kleine jack
v
line in van Sound Blaster AWE 32
v
Cool Edit Pro 2.0

De ruis klinkt een beetje alsof er een behoorlijke chorus of een ander cyclisch effect overheen zit. Het lijkt namelijk op het geluid dat mijn gitaar-effect-processor oplevert wanneer er veel ruis binnenkomt en daar een sterke chorus op los wordt gelaten. Maar bij mijn weten zitten er nergens zulke effecten op dit geluid.

De synthesizer zelf produceert deze volg-ruis zeker niet, want ook bij de meeste cleane bas-toon volgt deze ruis en de versterker laat hem niet horen bij direct daar naartoe spelen.

Overigens, mocht iemand nuttige tips voor ruis-vermindering in het algemeen hebben: graag. Dat is wel niet waar ik deze topic voor heb geopend, maar ik ben er toch blij mee.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Zo dat is wel een hele ranzige ruis. Weet je zeker dat je de line-in hebt en niet de mic-in op je geluidskaart? Anders is of je geluidskaart brak, maar ik denk eerder je mixer. Is dat soms een oud ding? Het zit iig niet in je kabels of plugjes ofzo. Dit is ruis die wordt opgewekt door elektronische componenten.
Tips voor ruisvermindering: mijn onboard AC97 sound en SB128 PCI kaartjes hebben al veeeel minder ruis dan dit. Ik denk dat het in jouw geval een kwestie is van zo hard mogelijk uit je synth sturen, dan weer uit je mixer zo hard mogelijk uitsturen, dan hoeft je (relatief goedkope) geluidksaart het signaal niet zoveel meer te versterken. Verder kan je als je geen ruisonderdrukkingsysteem hebt, zelf de hoge tonen op de bron (dus synth of evt. de mixer) een stuk boosten, om ze dan in je latere mix, samen met de hoogfrequente ruis terug te schroeven.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
Ik hoor toch echt een ruis van een synteseiser(een goedkope)nofi

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

dat klinkt idd precies zo, kheb zon plastic keyboard ding van de aldi van toen ik nog een klein Atgastje was, en de lage tonen klinken _exact_ zo :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

aangezien je toch de tracks appart hebt, gewoon een EQ eroverheen gooien, die alle tonen boven de 500 de kop in drukt: knijn

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

damn dat is pas echt een crappy geluid, zelf heb ik ook een hoop ellende gehad om het geluid uit mn synth, alesis 6.1, fatsoenlijk in mn pc te krijgen, ik deed dat met een soundblaster live 1024 maar dat was ook bagger, nu gebruik in mn minidisk home deck, mds-je530, als ad convertor en dat gaat prima op de optische ingang van mn geluidskaart :)

wat je idd kan proberen is om je synth vol uit te gooien en dan direct de pc in, zonder mixer en dan kijken of het over is... :)

blabla

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Even een paar misverstandjes over het probleem de wereld uithelpen:

-het is geen goedkope of oude synth: het is een Roland XP-30 van net twee jaar oud;

-het is geen goedkope of oude mixer: het is een Spirit Folio F1 142 by Soundcraft, twee jaar oud, niet bepaald goedkoop;

-het geluid wordt zowel geoutput naar de versterker als naar de computer en bij de versterker is er geen ruis (tenminste, bij extreme volumes hoor ik nog steeds geen ruis), bij de computeropname is die ruis er wel;

-de SoundBlaster was niet goedkoop, was destijds een extreem goed geval, maar is nu gewoon bijna acht jaar oud, dus hij is ondertussen wel bagger ja, klopt. :P

Het zit hem dus echt niet in de synth of in de mixer, die zijn goed, dat weet ik zeker.

Het heel erg hard zetten van de synthesizer en vervolgens de line in zachter zetten (anders knalt ie door de bovengrens van Cool Edit) is al gedaan, dat hielp ongeveer 6db, best wel veel dus. Maar het resultaat van dat lager zetten is dus die mp3. Moet je bedenken dat het nog véél slechter is geweest. :'(

En software ruisfilters heb ik wel en kan ik ook wel toepassen, maar het probleem is dat deze ruis zo extreem is, dat het hele geluid enorm mat wordt van een ruisfilter die sterk genoeg is om de ruis te verwijderen.

En de ruis is er ook bij hoge tonen (hoewel dan zonder die maffe volg-ruis), dus hoge tonen wegfilteren is net niet helemaal ideaal.

Overigens is het resultaat van Atgast voor deze sample wel erg goed, dus voor de bas ben ik het zo wel kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Oogst op 14-02-2003 15:23 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dan kan het maar één ding zijn: de line-in van je geluidskaart is kapot. Want echt een noname geluidskaart van €20,- levert nog stukken schoner geluid op dan wat ik hier hoor.
Inderdaad zo'n eq erover is een beetje symptoombestrijding, maar je hebt er uiteindelijk weinig aan voor andere opnames.
Om een bas een beetje helder door te krijgen, zodat je de aanslagen ook nog hoort moet je echt wel frequenties tot zo'n 6000 Hz goed kunnen weergeven.

[ Voor 22% gewijzigd door TheLemon op 14-02-2003 16:07 ]

Verwijderd

Staat de mic ingang niet ook aan in volume control en dan wel bij opties/properties de record volumes kiezen.
Zet alles uit behalve line in natuurlijk.
Hierbij neem ik aan dat je met je pc opneem.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 22:33 ]

Pagina: 1