Hercules en ac3. trouble

Pagina: 1
Acties:

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 17:13

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Sinds enkele weken heb ik een hercules digifire 7.1. Omdat ik mijn audigy spuugzat was door zijn gekraak. Ik had dat veel eerder moeten doen omdat die hercules een stuk helderde klinkt.

Afgelopen weekend ben ik tot de aanschaf van een nieuwe receiver gegaan. De yamaha RX-v630RDS. Een fijne versterker.

Nu heb ik de hercules met een glasvezel verbonden aan de yamaha versterker. Prima. Alle pcm signalen vanaf winamp en de windows geluidjes gaan goed. Maar daar koop ik geen 6.1 versterker voor. Dus ik wil hem ook gebruiken voor ac3 en dts signalen.

Kom ik er achter dat die drivers van een hercules kaart het niet als de optische uitgang op mode " main output" staat geen spdiff signalen van andere programma doorgeeft. DUs ik moet hem dan op " powerdvd software player" zetten en ook nog eens een computer rebooten (jaah, rebooten :( )

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/4pox/hercules.png

Na het herbooten staat de geluidskaart in de ac3 mode. Dus je hebt geen geluiden meer vanuit winamp of andere programma's. powerdvd doet braaf zijn werk. DTS en DD dvd's worden netjes doorgegeven.

Nu wil ik ook ac3 divx doorgeven. Nu heb ik dit vaker gedaan, bij een kennis. Weet waar ik op moet letten en hoe ik het moet aanpakken. Alleen heeft die kennis geen hercules geluidskaart, maar een audigy1. Maar hij heeft wel een yamahaversterker staan.

De helft van de films die ik nu afspeel geven een error op de versterker. Hij zegt " unknown digital" .

Ik gebruik de AC3 filter pakket van doom9.net

Mijn vraag is:

1. Bestaat er een truc om ac3 in de eerste mode te sturen over spdiff zonder dat ik de computer moet rebooten.
2. Hoe kan het komen dat de versterker het signaal niet herkent. Moet ik het probleem zoeken in de filter. De hercules drivers of de hercules kaart. Ik ga er van uit dat ik het probleem niet in de versterker moet gaan zoeken (of wel ?)
3. Welke terrortec driver is compatible met een hercules digifire 7.1 (terratec heeft net als creative (!!!) wel de ac3 over spdiff onder de knie)

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Welke terratec drivers is compatible met een Hercules digifire 7.1 ?

AKA Rinkel weblog

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb altijd begrepen dat Hercules hetzelfde is als Terratec? Ik heb een XFire 1024, en die geeft gewoon PCM via de optische uitgang door. Wanneer ik een DVD of een DivX opstart met AC3 erin, switcht de geluidskaart naar AC3-mode. De windows-geluidjes zijn dan pleite, maar die komen weer terug zodra ik de film stop.

De configuratie in WinDVD/PowerDVD staat op 'spdif gebruiken'. De drivers zelf staat ingesteld op 'stereo mix'. Dat betekent dat de twee frontkanalen via PCM optisch naar buiten worden gestuurd.

Siditamentis astuentis pactum.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb hetzelfde rebootprobleem met een Game Theater XP. :( Helaas nog geen oplossing gevonden.

Een Terratec DMX XFire 1024 gebruikt dezelfde chipset als de digifire 7.1 (Crystal CS4624), de Terratec SoundSystem SiXPack 5.1 gebruikt dezelfde als de Gametheater XP 7.1 (Crystal CS 4630)

Hier staan Cirrus Logic drivers voor de CS4630 en CS4624, ik ga er wat mee expirimenteren.

edit:

Ik heb nu de Sixpack 5.1 drivers geinstalleerd. Deze schakelen de SPDIF inderdaad netjes automatisch tussen normaal stereo en AC3. M'n reciever detecteert gelijk het surroundsignaal bij surround bestanden.

Bij de hercules drivers moet ik dus telkens rebooten. Dit bewijst dat dat niet nodig is. Alleen jammer dat terratec z'n mixer absoluut bagger is vergeleken met die van Hercules.

[ Voor 98% gewijzigd door Tele op 16-02-2003 15:40 ]

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Ik draai nu met de terratec drivers en hoeft niet meer om te switchen als ik een ac3 film start. Powerdvd geeft goed de DD en DTS signalen door.. Wil ik een DIVX/XVID afspelen met AC3 geluid erin gaan de 2 kanaals wel goed. Maar kies ik voor een 5.1 film dan zegt de versterker "unknown digital"

Zal de versterker het misschien wel niet kunnen ? (stuk?)

AKA Rinkel weblog

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
4POX schreef op 16 February 2003 @ 16:11:
Ik draai nu met de terratec drivers en hoeft niet meer om te switchen als ik een ac3 film start. Powerdvd geeft goed de DD en DTS signalen door.. Wil ik een DIVX/XVID afspelen met AC3 geluid erin gaan de 2 kanaals wel goed. Maar kies ik voor een 5.1 film dan zegt de versterker "unknown digital"

Zal de versterker het misschien wel niet kunnen ? (stuk?)
Opgelost via een TIP van de user JWO

http://ac3filter.sourceforge.net

Een zeer geavanceerde AC3 codec..

AKA Rinkel weblog

• Thabone
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2021
Geweldige topic waar veel mensen nog profeit van hebben. Ik blijf alleen nog wel met een vraag zitten met de configuratie die ik nu heb.

Ik heb de hercules digifire 7.1 en een optische kabel(glasvezelkabel) van mijn pc naar mijn Jvc versterker.

Ik heb zoals de rest in dit topic de terratec drivers geinstalleerd voor de digifire7.1 en het controlpanel. Ik heb de controlpanel bij DIGITAL ingesteld op digitalmix/DVD. Als ik nu in windows zit geeft mijn versterker aan dat ik 2.1 heb. Als ik een dvd afspeel in POwerdvd dan heb ik wel 5.1. MAar nu wil ik niet alleen 5.1 voor het beluisteren van een dvd maar ook in windows en ingame 5.1 + het liefste ook eax die normaal functioneerd.

De vraag is dus:

Is dit mogelijk om 5.1 in windows te krijgen in plaats van 2.1

Ik heb een JVC RX-5022R versterker

AMD Athlon 3200,Nvidia 7800GS AGP,1024mb 400mhz, WinXP

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Topicstarter
Thabone schreef op 16 februari 2004 @ 22:51:
Geweldige topic waar veel mensen nog profeit van hebben. Ik blijf alleen nog wel met een vraag zitten met de configuratie die ik nu heb.

Ik heb de hercules digifire 7.1 en een optische kabel(glasvezelkabel) van mijn pc naar mijn Jvc versterker.

Ik heb zoals de rest in dit topic de terratec drivers geinstalleerd voor de digifire7.1 en het controlpanel. Ik heb de controlpanel bij DIGITAL ingesteld op digitalmix/DVD. Als ik nu in windows zit geeft mijn versterker aan dat ik 2.1 heb. Als ik een dvd afspeel in POwerdvd dan heb ik wel 5.1. MAar nu wil ik niet alleen 5.1 voor het beluisteren van een dvd maar ook in windows en ingame 5.1 + het liefste ook eax die normaal functioneerd.

De vraag is dus:

Is dit mogelijk om 5.1 in windows te krijgen in plaats van 2.1

Ik heb een JVC RX-5022R versterker
Ik geloof dat nvidia soundstorm de enige geluidskaart is die dat kan. Hercules zijn drivers support ligt een beetje op zijn gat. Of hercules denkt dat alles al perfect is

AKA Rinkel weblog

• Thabone
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2021
Nou ja. Als er nog iemand is die dit wil proberen voor het gamen... of voor muziek. DOE HET GEWOON NIET!!!!

Als er iemand is die DVD vanaf zijn computer in 5.1 geluid wil horen op de verterker. Doe het dan wel.

Ook het enige wat je er aan hebt blijkt wel weer.

Adios

AMD Athlon 3200,Nvidia 7800GS AGP,1024mb 400mhz, WinXP

Pagina: 1