Ik zat online met Hermanator te overleggen en we kwamen op het idee om misschien zelf een heatsink te gaan bouwen. Nou vroegen we ons af waarom er eigenlijk nooit zilver wordt gebruikt voor heatsinks... We denken dat dit met de prijs te maken heeft, maar we hebben misschien niet zoveel zilver nodig... Het zou namelijk alleen om de heatspreader gaan... die direct in contact staat met de cpu...
Ik heb online wat gegevens over verschillende materialen gevonden, maar ik weet niet zeker wat ik hier nou uit moet opmaken... Zijn er hier nog Die-Hard materiaal wizards die onderstaande info in normaal ABN kunnen vertalen?
Heat capacity Aluminum 6061-T6 963.00 J/kg °C
Heat capacity Copper - pure 385.00 J/kg °C
Heat capacity Silver - pure 235.00 J/kg °C
In diverse reviews heb ik gelezen dat koper de warmte beter kan opnemen en dat alu de warmte beter kan afstaan... Als dit klopt dan zou je a.d.h.v. bovenstaande gegevens zeggen dat zilver een nog betere optie zou kunnen zijn...
Dit is ook wel interessant, de mate waarin lucht (windkracht) de warmte van materialen kan opnemen (airflow/warmteopname)
Heat transfer coef. Air v = 0 m/s 5.6000 W/°C m^2
Heat transfer coef. Air v = 3.4 m/s 18.90 W/°C m^2
Heat transfer coef. Air v = 6.7 m/s 38.00 W/°C m^2
Het idee is dus om een zilveren heatspreader te maken, met daarop een alu heatsink. Afhankelijk van de performance van dat ding wordt ie direct of passief gekoeld... Maar laten we beginnen bij het begin... Is zilver nou een optie, of toch maar voor alu/koper gaan?
?
Ik heb online wat gegevens over verschillende materialen gevonden, maar ik weet niet zeker wat ik hier nou uit moet opmaken... Zijn er hier nog Die-Hard materiaal wizards die onderstaande info in normaal ABN kunnen vertalen?
Heat capacity Aluminum 6061-T6 963.00 J/kg °C
Heat capacity Copper - pure 385.00 J/kg °C
Heat capacity Silver - pure 235.00 J/kg °C
In diverse reviews heb ik gelezen dat koper de warmte beter kan opnemen en dat alu de warmte beter kan afstaan... Als dit klopt dan zou je a.d.h.v. bovenstaande gegevens zeggen dat zilver een nog betere optie zou kunnen zijn...
Dit is ook wel interessant, de mate waarin lucht (windkracht) de warmte van materialen kan opnemen (airflow/warmteopname)
Heat transfer coef. Air v = 0 m/s 5.6000 W/°C m^2
Heat transfer coef. Air v = 3.4 m/s 18.90 W/°C m^2
Heat transfer coef. Air v = 6.7 m/s 38.00 W/°C m^2
Het idee is dus om een zilveren heatspreader te maken, met daarop een alu heatsink. Afhankelijk van de performance van dat ding wordt ie direct of passief gekoeld... Maar laten we beginnen bij het begin... Is zilver nou een optie, of toch maar voor alu/koper gaan?