vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren
Kan zijn dat er kortsluiting ontstaan is he.
Ps, kan goed zijn, gezien je ook met je vingers in je voeding gaat lopen frotten.
And The Only One
trouwens frotten wil ik niet zeggen
Ik heb voorzichtig aan de binnenkant van de voeding gevoeld (waar de voedingskabel naar binnen loopt) Je ziet daar 3 draadjes lopen, aarde, een rooie (die gaat naar de aan uit schakelaar) en een blauwe ik heb een beetje getrokken aan die blauwe en toen kreeg ik dus die schok
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 20:15
is het trouwens ook mogelijk dat er een beveiliging opzit ofzo, als de kap eraf is?
[ Voor 61% gewijzigd door St@m op 12-02-2003 22:07 ]
Verwijderd
Kijk daar for your own sake alsjeblieft mee uit... Die blauwe draad is de 'fase', en daar staat dus de 230V wisselspanning op. Als je per ongeluk met je vinger contact tussen de fase en de aarde had gemaakt, had je wel eens een gefrituurde vinger kunnen hebben...St@m schreef op 12 February 2003 @ 21:53:
..8<.. en een blauwe ik heb een beetje getrokken aan die blauwe en toen kreeg ik dus die schok
En daarbij komt ook dat ietsje verderop in 't circuit, na de bruggelijkrichter, er zo'n 310V aan gelijkspanning staat, met in die dikke condensator(-en) ook nog eens een dodelijke hoeveelheid aan stroom opgeslagen..
Dus mijn advies: Loop even naar de bouwmarkt oid, en haal er voor zo'n 5-10euro even een goedkoop multimetertje. Voldoet zeker voor dit soort werk.
Wat je voeding betreft: Is 't een ATX voeding?
Zo ja, als hij uit je computer is, heb je 'm getest door de groene draad(= PS_ON) in je atx-stekker, met een aarde-draad(zwarte) te verbinden?
Als je een multimeter hebt, moet je eens meten of er tussen de PS_ON en aarde 5V staat.
Een voeding gaat over 't algemeen niet zo gauw kapot door verkeerd aansluiten op de output.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 13:39 . Reden: engels taalfoutje ;) ]
Fase en aarde is niet zo'n probleem, daar heb je een aardlekschakelaar voor. Fase en nul, dat is irritanter. Maar als het alleen door je vinger gaat hou je er hooguit een klein brandwondje aan over...Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 13:37:
[...]
Kijk daar for your own sake alsjeblieft mee uit... Die blauwe draad is de 'fase', en daar staat dus de 230V wisselspanning op. Als je per ongeluk met je vinger contact tussen de fase en de aarde had gemaakt, had je wel eens een gefrituurde vinger kunnen hebben...
* dion_b heeft ervaring
Dat is idd het reele gevaar. Maar hoe je geaard bent blijft het gevaar meer bepalen. Aarden via natte voeten = via je borststreek = levensgevaarlijk. Aarden via polsbandje of een andere vinger op dezelfde hand = hooguit een beetje pijnlijk en een brandwondje.En daarbij komt ook dat ietsje verderop in 't circuit, na de bruggelijkrichter, er zo'n 310V aan gelijkspanning staat, met in die dikke condensator(-en) ook nog eens een dodelijke hoeveelheid aan stroom opgeslagen..
100% mee eens. Ze hebben ze ook bij de kijkshopDus mijn advies: Loop even naar de bouwmarkt oid, en haal er voor zo'n 5-10euro even een goedkoop multimetertje. Voldoet zeker voor dit soort werk.
Wat je voeding betreft: Is 't een ATX voeding?
Zo ja, als hij uit je computer is, heb je 'm getest door de groene draad(= PS_ON) in je atx-stekker, met een aarde-draad(zwarte) te verbinden?
Als je een multimeter hebt, moet je eens meten of er tussen de PS_ON en aarde 5V staat.
Een voeding gaat over 't algemeen niet zo gauw kapot door verkeerd aansluiten op de output.
Mobo's daarentegen... St@m, je hebt geluk dat hij het met een andere voeding wel doet
Oslik blyat! Oslik!
Maar zon metertje is altijd handig, zal vanavond is ff kijken bij Praxis of Karwei