Voedings probleem

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 07:34

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Beste mensen,

Ik was net een beetje aan het knutselen met mijn 300W voeding.
Ik wilde de fan op 7 volt laten lopen (draadjes losknippen, en aansluiten op een molex), nadat ik daar klaar mee was heb ik de voeding weer aangesloten, maar mijn PC deed het niet meer. Ik heb toen een 230W voeding gepakt en deze op mijn PC aangesloten, alles werkte.

Toen heb ik mijn 300W voeding weer opengemaakt en gekeken of er nog wel spanning op staat, aangezien ik het niet kan doormeten hier eb ik maar met mn vingers aan de binnenkant van de voeding gevoeld, en nadat ik 220? door me heen kreeg ben ik ervan overtuigd dat er nog wel spanning opstaat :+
Alles weer in elkaar gezet, maar hij deed ut nog steeds niet, alleen een beetje een "kggg kggg" geluid als ik de voedingskabel in de voeding duw.

Is mijn voeding nu kapot? Of heeft iemand al een keer zoiets meegemaakt?
Alvast bedankt

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

En als je de fan loskoppelt, werkt het dan wel.
Kan zijn dat er kortsluiting ontstaan is he.

Ps, kan goed zijn, gezien je ook met je vingers in je voeding gaat lopen frotten.

And The Only One

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
nee, ik heb de fan ook nog losgekoppeld gehad, en toen deed ie het ook niet.
trouwens frotten wil ik niet zeggen :P
Ik heb voorzichtig aan de binnenkant van de voeding gevoeld (waar de voedingskabel naar binnen loopt) Je ziet daar 3 draadjes lopen, aarde, een rooie (die gaat naar de aan uit schakelaar) en een blauwe ik heb een beetje getrokken aan die blauwe en toen kreeg ik dus die schok

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• tweakduke
  • Laatst online: 20:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gooi maar weg, tenzij heel misschien er een zekering in zit die de boel heeft gered :)

Tweakers Discord

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
zekering zit er nog, en ziet er goed uit (voor zover ik dat kan beoordelen)
is het trouwens ook mogelijk dat er een beveiliging opzit ofzo, als de kap eraf is?

[ Voor 61% gewijzigd door St@m op 12-02-2003 22:07 ]

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10-2025

Specs

Verwijderd

St@m schreef op 12 February 2003 @ 21:53:
..8<.. en een blauwe ik heb een beetje getrokken aan die blauwe en toen kreeg ik dus die schok
Kijk daar for your own sake alsjeblieft mee uit... Die blauwe draad is de 'fase', en daar staat dus de 230V wisselspanning op. Als je per ongeluk met je vinger contact tussen de fase en de aarde had gemaakt, had je wel eens een gefrituurde vinger kunnen hebben... :/

En daarbij komt ook dat ietsje verderop in 't circuit, na de bruggelijkrichter, er zo'n 310V aan gelijkspanning staat, met in die dikke condensator(-en) ook nog eens een dodelijke hoeveelheid aan stroom opgeslagen..

Dus mijn advies: Loop even naar de bouwmarkt oid, en haal er voor zo'n 5-10euro even een goedkoop multimetertje. Voldoet zeker voor dit soort werk. :)

Wat je voeding betreft: Is 't een ATX voeding?

Zo ja, als hij uit je computer is, heb je 'm getest door de groene draad(= PS_ON) in je atx-stekker, met een aarde-draad(zwarte) te verbinden?

Als je een multimeter hebt, moet je eens meten of er tussen de PS_ON en aarde 5V staat.

Een voeding gaat over 't algemeen niet zo gauw kapot door verkeerd aansluiten op de output. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 13:39 . Reden: engels taalfoutje ;) ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 13:37:
[...]

Kijk daar for your own sake alsjeblieft mee uit... Die blauwe draad is de 'fase', en daar staat dus de 230V wisselspanning op. Als je per ongeluk met je vinger contact tussen de fase en de aarde had gemaakt, had je wel eens een gefrituurde vinger kunnen hebben... :/
Fase en aarde is niet zo'n probleem, daar heb je een aardlekschakelaar voor. Fase en nul, dat is irritanter. Maar als het alleen door je vinger gaat hou je er hooguit een klein brandwondje aan over...

* dion_b heeft ervaring :z
En daarbij komt ook dat ietsje verderop in 't circuit, na de bruggelijkrichter, er zo'n 310V aan gelijkspanning staat, met in die dikke condensator(-en) ook nog eens een dodelijke hoeveelheid aan stroom opgeslagen..
Dat is idd het reele gevaar. Maar hoe je geaard bent blijft het gevaar meer bepalen. Aarden via natte voeten = via je borststreek = levensgevaarlijk. Aarden via polsbandje of een andere vinger op dezelfde hand = hooguit een beetje pijnlijk en een brandwondje.
Dus mijn advies: Loop even naar de bouwmarkt oid, en haal er voor zo'n 5-10euro even een goedkoop multimetertje. Voldoet zeker voor dit soort werk. :)
100% mee eens. Ze hebben ze ook bij de kijkshop :z
Wat je voeding betreft: Is 't een ATX voeding?

Zo ja, als hij uit je computer is, heb je 'm getest door de groene draad(= PS_ON) in je atx-stekker, met een aarde-draad(zwarte) te verbinden?

Als je een multimeter hebt, moet je eens meten of er tussen de PS_ON en aarde 5V staat.

Een voeding gaat over 't algemeen niet zo gauw kapot door verkeerd aansluiten op de output. :)

Mobo's daarentegen... St@m, je hebt geluk dat hij het met een andere voeding wel doet :)

Oslik blyat! Oslik!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
hmm, nadat ik die laatste 2 reply's heb gelezen stop ik er wel mee, ik ben al niet zo'n knutselaar :P alles werkt nu naar behoren en ik vind het wel best, ga niet mn leven op het spel zetten voor een voeding, ik haal wel een Enermax ofzo :P
Maar zon metertje is altijd handig, zal vanavond is ff kijken bij Praxis of Karwei

Pagina: 1