Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Verbruik] Athlon stroom besparen & een lagere temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Topicstarter
Hoi tweakers.

Ik moest voor mijn opleiding kijken naar het vermogen wat elektrische apparatuur thuis opneemt. Nu heb ik ook mijn pc uitvoerig getest. Zo weet ik nu dat mijn blauwe ccfl ongeveer 6 watt verbruikt. Toen ik aan het meten was viel mij iets op.

Toen ik Vcool een idle loop liet doen zakte het opgenomen vermogen met 50 Watt. Nu wordt er door verscheidene tweakers gezegd dat zulke programma’s niet echt goed zijn voor je stabiliteit en het niet werkt bij volle belasting (Wat waar is! Het programma is hiervoor ook niet. Het is alleen voor als je pc niksof weinig te doen heeft.). Als ik nu kijk naar de voordelen en de nadelen kijk is het misschien toch wel interessant om zulk soort programma’s te instaleren.

Voordelen:
· Lagere (Idle) CPU temperatuur
· Lagere case temperatuur doordat de CPU minder warmte genereert.
· Minder stroom verbruik.
· Minder hoge energie rekening

Nadelen:
· PC kan (Eventueel) minder stabiel worden
· Programma’s kunnen iets langzamer worden
· Programma gebruikt resources

Van alle hier genoemde nadelen heb ik persoonlijk nog nooit last van gehad. Het enigste probleem wat ik van Vcool (En soortgelijke programma’s) heb ondervonden was dat winamp bepaalde mp3’s soms iets omhoog pitchde. Dit was enkele bij bepaalde nummers die op een bepaalde manier gecodeerd waren. Bij de rest had ik er geen last van.

Als ik zo kijk wat Vcool (Of andere programma’s) je per jaar aan stroomkosten kan besparen is het toch interessant om het programma te instaleren en idle loops aan te zetten. Zeker als je met je je pc gebruikt voor tekstverwerking en programma’s die je pc weinig belasten. Hier scheelt het zeer veel stroom per jaar. Bij spellen of programma’s met een hoge belasting desnoods uit te schakelen.

>Systeemspecs<

Verwijderd

Allereerst: Ik denk niet dat je topic hier thuishoort..

Ten tweede: Heb je dit getest met een NT(NT, W2k, XP)-systeem? Die draaien namelijk standaard een 'idle'-process. De Win9x- ME-serie daarentegen niet. Dat kan nogal wat uitmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 20:19 . Reden: wtf? ME-tag werd als [ME]-geparsed? ]

Verwijderd

*kick* DOC => PMG + tag gewijzigd :)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:56

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Idd, het verbaast me echt wat dat programma scheelt...

M'n proc ging van 38 graden idle naar kamertemperatuur, zit nu dus op zo'n 20 graden...

Vind ik toch wel zwaar impressive....

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Topicstarter
Bedankt voor het aanpassen. Ik wist niet zeker op het in Casemodding + elektronic, DhO en cooling moest of bij processoren en moederborden.

De s2k is niet hetzelfde als dit zover ik weet, maar het kan wel. Vcool is ongeveer hetzelfde als CPUcool en er zijn nog meer van dit soort tools. Had ze ook al eens gebruikt voor mijn oude 750. Ik draai trouwens een dual boot van XP en 200 dus daar ligty het niet aan. Situatie was op mijn oude pc (750) zowel op 98Se als op 200 hetzelfde.

Bij mij ging mij idle remperatuur ook zwaar naar beneden. Dit wist ik al, maar ik stonde ervan verbaasd dat je ook nog stoom bespaard. Je cpu load staat nl wel continu op 10% namelijk.

Die tools zijn dus best goed. Ik draai ze op dit moment continu. Bij winamp heb ik op dit moment ook geen last. Heb eigenlijk nog geen problemen ondervonden terwijl er toch veel hardware in mijn pc zit.

Had eerst een pemt van 47 graden met mijn 7 casefans op 5 volt. Nu draai ik zonder casefans op 42 graden met een beetje surfen, typen en mp3's luisteren.
Als ik helemaal niks doe krijg ik hem op 32 graden met mijn fans op 5 V. < 29 graden moet lukken als ik naar 12V schakel. heb dit nog niet geprobeerd.

Als je een 24/7 server draait is dit dus echt super voor je energierekening. Meeste servers draaien toch gemiddeld op 40 % van hun capaciteit.

[ Voor 15% gewijzigd door Nimrod|IA op 12-02-2003 22:07 ]

>Systeemspecs<

Pagina: 1