ISDN vervangen door ADSL (netwerkje)

Pagina: 1
Acties:

• killerflappy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08-2021
Heb hier een netwerkje van 2 pc verbonden met een CAT5 kabel. Allebei de pc's hebben een eigen ISDN-kaart. Deze worden op een wandcontactaangesloten met 2 poorten.
Nu komt er binnenkort in ons dorp ADSL. Waar ik overigens maar heel weinig vanaf weet.
Wat moet ik nu:
Moet de wandcontactdoos veranderd worden?
Kan ik nogsteeds allebei de poortjes gebruiken?
Wat voor kaart moet er komen i.p.v. de ISDN kaarten?
Kan ik beter bij planet of bij X4all?
Moet er nog wat veranderd worden aan mijn netwerkje?

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 02:03
killerflappy schreef op 12 February 2003 @ 19:54:
Heb hier een netwerkje van 2 pc verbonden met een CAT5 kabel. Allebei de pc's hebben een eigen ISDN-kaart. Deze worden op een wandcontactaangesloten met 2 poorten.
Nu komt er binnenkort in ons dorp ADSL. Waar ik overigens maar heel weinig vanaf weet.
Wat moet ik nu:
1Moet de wandcontactdoos veranderd worden?
2Kan ik nogsteeds allebei de poortjes gebruiken?
3Wat voor kaart moet er komen i.p.v. de ISDN kaarten?
4Kan ik beter bij planet of bij X4all?
5Moet er nog wat veranderd worden aan mijn netwerkje?
1
De wandcontactdoos kan gewoon zo blijven (waar de ISDN kabels naar je computers gaan bedoel je?)

2
Ja

3
Je kan het beste Ethernet ADSL nemen, dan kan je in 1 computer ADSL doen, en die via een extra netwerkkaart delen naar de andere (hoe dit precies moet kan je makkelijk met de search vinden). De ISDN kaarten heb je dan niet meer nodig (als je deze voor internet gebruikte)

4
Deze keuze kan je natuurlijk zelf het beste maken. XS4ALL en Planet zijn wel de betere providers voor ADSL "connected by KPN telecom". Je kan het beste op hun sites kijken voor wat het beste bij jou past.

5
Zie 3. Zo zou het moeten worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Telefoonlijn
    |
   _|
  | |     <- Splitter voor ADSL
  1 2
  | |------------
  |              |  
 4                5

1: Modem voor ADSL
2: ISDN
4: Computernetwerk (zie hieronder)
5: ISDN centrale (zoals het eerst ook was)

4:
code:
1
2
3
4
|
| <- ADSL
[]----------------------[]
Computer1           Computer2

Zo kom je denk ik al een heel eind ofzo :P

• killerflappy
Maar als je het zo deelt, moeten toch beide pc altijd aanblijven. Da's niet de bedoeling.
Kan het met een router ofzo?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

killerflappy schreef op 12 februari 2003 @ 20:32:
Maar als je het zo deelt, moeten toch beide pc altijd aanblijven. Da's niet de bedoeling.
Kan het met een router ofzo?
Jup is ook mogelijk :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• killerflappy
Als je ADSL hebt, krijg je een vast IP. Hoe kan ik dan met beide pc's op 1 abonnement tegelijk internetten?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:18
killerflappy schreef op 12 februari 2003 @ 22:50:
Als je ADSL hebt, krijg je een vast IP. Hoe kan ik dan met beide pc's op 1 abonnement tegelijk internetten?
via zo'n router. die maakt gebruik van NAT.
de standaart kpn ethernet modem kan je uplinken in een switch waardoor je meerdere pc's heel makkelijk op internet kan.

en neem t van xs4all.. bij planet is het een chaos tegenwoordig (ken iemand die er werkt).

• killerflappy
chaos? Te druk?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Rommelig.

Lees maar eens wat ADSL topics of het TweakDSL topic (deel2) in LA maar eens door ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• killerflappy
Heb ik nu voor mijn 2 pc's 4 netwerkkaartjes nodig? 2 voor de verbinding tussen de pc's en twee voor de aansluiting van ADSL op de router?
Of kunnen de pc's ook via de router communiceren, of moet er dan weer een hub/switch tussen?

[ Voor 29% gewijzigd door killerflappy op 12-02-2003 23:42 ]

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 02:03
killerflappy schreef op 12 February 2003 @ 23:24:
Heb ik nu voor mijn 2 pc's 4 netwerkkaartjes nodig? 2 voor de verbinding tussen de pc's en twee voor de aansluiting van ADSL op de router?
Of kunnen de pc's ook via de router communiceren, of moet er dan weer een hub/switch tussen?
Neeh maar 2 voor 2 pc's, mist je een router gebruikt (is beter, maar ook duurder). op Hoe deel ik Internet ? kan je hier veel informatie over vinden.

• killerflappy
2 per pc dus?

• killerflappy
Kan het gewoon over mijn NT1 model S2- kast?

Verwijderd

met de s2 zijn geen problemen bekend d8 ik, maar je mag hem altijd bij de primafoon omruilen

edit: ik zag net iemand die zei dat je isdn kaarten eruit kunnen. is wel zo (adsl storingen zijn gelukkig een zeldzaamheid hier), maar dan ben je wel je nummerherkenning kwijt. nummermelders werken niet achter een vox, dus je hebt een isdn telefoon nodig (=prijzig, tenzij je die al hebt).

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2003 15:25 ]

• killerflappy
Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 15:22:
met de s2 zijn geen problemen bekend d8 ik, maar je mag hem altijd bij de primafoon omruilen

edit: ik zag net iemand die zei dat je isdn kaarten eruit kunnen. is wel zo (adsl storingen zijn gelukkig een zeldzaamheid hier), maar dan ben je wel je nummerherkenning kwijt. nummermelders werken niet achter een vox, dus je hebt een isdn telefoon nodig (=prijzig, tenzij je die al hebt).
Waarom heb ik een nummermelder nodig op mijn pc?

Verwijderd

niet per sé, maar het is gewoon super handig, bovendien, een met nummermelding via je pc worden alle telefoontjes meteen gelogd.

• killerflappy
Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 15:39:
niet per sé, maar het is gewoon super handig, bovendien, een met nummermelding via je pc worden alle telefoontjes meteen gelogd.
Dus daar beschik ik niet over, met mijn adsl lijn?
Pagina: 1