Celeron of echte P4 voor HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Fox_nl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-12-2021
Ik ben onderdelen bij elkaar aan het scharrelen voor een HTPC. Tot zover heb ik:
Creative Slix ( = Shuttle SB51G ) barebone
Radion 9000 PRO All In Wonder

Hier horen dus nog een dvd brander, processor, harddisk en geheugen bij. DVD brander, Harddisk en geheugen is niet zo moeilijk, maar voor de processor zit ik in een dillemma...

Wat kan ik beter gebruiken voor HTPC (dus vooral encoden/decoden van audio/video, cd/dvd branden etc), aangenomen dat ik niet teveel geld aan de processor wil uitgeven.
1) Een snelle Celeron (>2Ghz)
2) Een wat langzamere P4 (< 2Ghz), ik kan bijvoorbeeld aan een 1.7Ghz P4 komen voor 105 euro.

Mijn gevoel gaat uit naar de Celeron aangezien de mindere cache niet zo van belang is voor de almaar veranderende datastromen die het encoden en decoden van audio en video teweegbrengen. Maar mischien heb ik het mis...

_/-\o_ Processor/HTPC guru's_/-\o_ laat wat van je horen...

Verwijderd

Dan kun je beter voor die p4 gaan.

(celeron is low buget ding , klommels zijn het)

en het aantal MHZ zegt ook niet alles.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 20:32 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Veel cache is juist WEL goed voor video-encoden.

Ikzelf heb tijden een Celeron333 gebruikt als encodeer-machine voor DivX. Dat loopt ook gewoon door hoor. En ongeveer 1 DivX per dag encoderen lijkt me ook wel genoeg. :)

Maar die nieuwe processoren zijn allemaal zo ontzettend snel, daarmee kan je allemaal prima encoderen. Ikzelf gebruik tegenwoordig een Celeron1400. Kijk DAT maakt verschil met m'n vorige situatie. Een P4 1.8 tegen een Celeron 1.8 maakt daarbij vergeleken helemaal geen verschil. Ik zou me er niet druk om maken.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Mijn HTPC heeft een AMD Athlon XP 1800+, deze moet soms als aardig werken, dus ik zou zeker voor die Pentium 4 gaan. Ik had eerst een Duron en die had er toch wel moeite mee.

Als je opneemt in MJPEG compressie dan gaat het wel met een Celeron, maar zodra je DivX of Mpeg2 wilt gaan encoden, is die P4 toch wel beter denk ik.

• insanity-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2025

insanity-

Elite

Ik vind stilte een hele belangrijke eigenschap van een HTPC.
Nu blijft een P4 over het algemeen koeler dan een Athlon dus kun je wat stiller zijn wat betreft koeling. :) Go for the P4!

Wat is trouwens jou afweging voor een All-in-wonder 9000? Nooit gedacht aan een 8500DV?

Cycling champions are heroes pedalling in another world - Edward C.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:23
P4 koeler dan een Athlon (vooral een Athlon met nieuwe TB core) en dus minder lawaai? Dacht het dus niet.
Een P4 vreet minstens net zoveel stroom als een Athlon. Heb een tijd terug ergens een servertje neergezet met een Athlon XP 1700+ met de nieuwe TB core erop. Spire coolertje van 12,50 bij Norrod gehaald: draait als een tierelier en je hoort em niet.

Verwijderd

_JGC_ schreef op 12 February 2003 @ 22:07:
P4 koeler dan een Athlon (vooral een Athlon met nieuwe TB core) en dus minder lawaai? Dacht het dus niet.
Een P4 vreet minstens net zoveel stroom als een Athlon.
Stroom wel jah, spanning niet :)

Verwijderd

Mijn HTPC met athlon XP hoor je nauwelijks. Als je een goede voeding koopt en een goede CPU Cooler heb je geen geluidsoverlast. Een P4 heeft ook een voeding nodig en een CPU Cooler, dus dat maakt niets uit. De Athlon wordt misschien iets warmer dan een P4, maar zolang dat niet extreem is

Overigens draait mijn XP 1800 (met TB Core) met een FSB van 145 en is dus wel overclockt, de CPU wordt Stressed 47 graden en is bij normaal gebruik tussen de 38 en 42 graden dus geen probleem

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 10:00 ]

Pagina: 1