Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] klopt dit schema????

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik vroeg me af of dit schema kan, ik heb het origineel namelijk van Hier gehaald.

Hier heb je het schemaatje
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/brecht_baekelandt/schema.gif

Aan dat relais (waarvan ik niet weet welk een) ga ik enkele spots hangen die via een transfo oplichten. Het originele schemaatje liet 4 LED's opbranden op ritme van muziek, dit wil ik nu doen met spots (lekker blauw en rood plastiek voorhangen, 1337 effect). Mijn vraag is nu, zal dit werken met een gewoon 9V relais, of zal er te rap slijtage op komen. Kan een transitor ook gebruikt worden?

THX :P

• Chopper_Rob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 14:31
pic doet het niet

https://drinkwaterpunten.nl

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij wel, heb hem daarstraks geupload, kan misschien wat duren...

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Kruisje. Als ie gefixt is edit ik wel ff
Alhoewel ik je schema niet kan zien, ben ik het wel eens met degene onder mij :)
Als ik zo kijk naar de toepassing is een normaal relais inderdaad niet echt aan te raden.

[ Voor 69% gewijzigd door insan1ty op 12-02-2003 18:55 ]

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Met een relais kan je niet zo snel schakelen... En dan moet je ook naar de duurdere solid-state versies kijken, omdat je anders bij te snel schakelen vonkoverslag kunt krijgen.

Beter is te kijken naar een thyristor sturing... Dan kun je met een veel hogere frequentie schakelen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Banzi schreef op 12 February 2003 @ 18:53:
Met een relais kan je niet zo snel schakelen... En dan moet je ook naar de duurdere solid-state versies kijken, omdat je anders bij te snel schakelen vonkoverslag kunt krijgen.

Beter is te kijken naar een thyristor sturing... Dan kun je met een veel hogere frequentie schakelen...
Kan jij de pic zien? Weet je toevallig niet bij deze gegevens welke thyristor ik moet gebruiken? Volgens mij kan je dit niet me een thyristor, ff kijke

edit:

thyristor

A thyristor is a four-layer semiconductor device, consisting of alternating P type and N type materials (PNPN). A thyristor usually has three electrodes: an anode, a cathode, and a gate (control electrode).
The most common type of thyristor is the silicon-controlled rectifier (SCR). When the cathode is negatively charged relative to the anode, no current flows until a pulse is applied to the gate. Then the SCR begins to conduct, and continues to conduct until the voltage between the cathode and anode is reversed or reduced below a certain threshold value. Using this type of thyristor, large amounts of power can be switched or controlled using a small triggering current or voltage.

Thyristors are used in motor speed controls, light dimmers, pressure-control systems, and liquid-level regulators.

Zal dit niet te traag gaan?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 18:59 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 18:56:
[...]

Kan jij de pic zien? Weet je toevallig niet bij deze gegevens welke thyristor ik moet gebruiken? Volgens mij kan je dit niet me een thyristor, ff kijke

edit:
thyristor

A thyristor is a four-layer semiconductor device, consisting of alternating P type and N type materials (PNPN). A thyristor usually has three electrodes: an anode, a cathode, and a gate (control electrode).
The most common type of thyristor is the silicon-controlled rectifier (SCR). When the cathode is negatively charged relative to the anode, no current flows until a pulse is applied to the gate. Then the SCR begins to conduct, and continues to conduct until the voltage between the cathode and anode is reversed or reduced below a certain threshold value. Using this type of thyristor, large amounts of power can be switched or controlled using a small triggering current or voltage.

Thyristors are used in motor speed controls, light dimmers, pressure-control systems, and liquid-level regulators.

Zal dit niet te traag gaan?
Motor Speed controls, dan moet er over het algemeen behoorlijk snel geschakeld worden...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, misschien moet ik maar zo'n thyristor gebruiken, maar weet iemand welkeen?? Het moet dus aangesloten zijn op 9V, want als ik kijk gaat het over sturen van motor snelheden (80V-220V), lichtdimmers (meestal 220V), drukcontrole systemen (ook een industriele spanning)...

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Het lijkt mij dat je een 'gewoon' lichtorgel wilt ... Als het schema wat je daar hebt oorspronkelijk een aantal LED's aanstuurde, dan kun je d'r 220V lampen mee sturen door bij of in plaats van de LED's een optocoupler in te hangen en die vervolgens een triac aan te laten sturen.
Die optocoupler is (net als bij het door jou gedachte relais) belangrijk om te zorgen dat er geen netspanning op de stuurschakeling staat. Mocht je toch willen gaan voor het rechtstreeks aansturen van een triac dan moet je er echt heel goed rekening mee houden dat alle onderdelen van de schakeling verbonden zijn met de netspanning.

[aanvulling: triac of thyristor, dat maakt alleen uit voor de totale lichtopbrengst, een thyristor laat een helft van een wisselspanning door, een triac beide helften. In de praktijk werk ik zelf liever met een triac]

[ Voor 18% gewijzigd door DeBolle op 12-02-2003 19:17 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op 12 februari 2003 @ 19:15:
Het lijkt mij dat je een 'gewoon' lichtorgel wilt ... Als het schema wat je daar hebt oorspronkelijk een aantal LED's aanstuurde, dan kun je d'r 220V lampen mee sturen door bij of in plaats van de LED's een optocoupler in te hangen en die vervolgens een triac aan te laten sturen.
Die optocoupler is (net als bij het door jou gedachte relais) belangrijk om te zorgen dat er geen netspanning op de stuurschakeling staat. Mocht je toch willen gaan voor het rechtstreeks aansturen van een triac dan moet je er echt heel goed rekening mee houden dat alle onderdelen van de schakeling verbonden zijn met de netspanning.
Euhm, een spot hangt nie aan netspanning, maar aan 12VAC. maar thx voor de tips...

edit:
een optocoupler heeft toch niet dezelfde werking als een relais, het zet toch gewoon spanning om in licht en dan dat licht weer in spanning?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 19:21 ]

• DeBolle

DeBolle

Ach so, je gaat schakelen *na* de trafo. Heb ik overheen gelezen, sorry! In dat geval moet je dus een triac of thyristor hebben die veel stroom kan schakelen. Een spotje van zeg 40 Watt trekt op 12V ongeveer 5A. Dat betekent meestal een fors koellichaampje.
Tip over lichtorgels met schema:
http://www.etnshops.com/supermoduul/listings/242.html

edit: Klopt, in dit geval bedoelde ik dat de galvanische scheiding in jouw geval door het relais wordt verzorgd in het voorbeeld wat ik aanhaalde wordt die verzorgd door een optocoupler. Beiden hebben echter een totaal verschillende schakelfunctie.

[ Voor 27% gewijzigd door DeBolle op 12-02-2003 19:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op 12 February 2003 @ 19:27:
Ach so, je gaat schakelen *na* de trafo. Heb ik overheen gelezen, sorry! In dat geval moet je dus een triac of thyristor hebben die veel stroom kan schakelen. Een spotje van zeg 40 Watt trekt op 12V ongeveer 5A. Dat betekent meestal een fors koellichaampje.
Tip over lichtorgels met schema:
http://www.etnshops.com/supermoduul/listings/242.html

edit: Klopt, in dit geval bedoelde ik dat de galvanische scheiding in jouw geval door het relais wordt verzorgd in het voorbeeld wat ik aanhaalde wordt die verzorgd door een optocoupler. Beiden hebben echter een totaal verschillende schakelfunctie.
Over dat schema: reageert dat ook op geluid (m.a.w is LSP een soort van ingang?).

• DeBolle

DeBolle

Ja, dat staat erbij: 'moet worden aangesloten op een luidsprekeruitgang'. Dat LSP staat hier dan ook voor 'luidspreker'.

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op 12 February 2003 @ 19:42:
Ja, dat staat erbij: 'moet worden aangesloten op een luidsprekeruitgang'. Dat LSP staat hier dan ook voor 'luidspreker'.
Damn, ik ben nie goe bezig, sorry hoor 8)7 |:( B)

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mm, ik denk dat je het beste een thyristor opto koppeling kan gebruiken:
thyristor aangestuurd door een ingebouwd ledje in een ic`tje, dat is lekker veilig en waarschijnlijk wewrkt het nog ook...

Electronics development

Verwijderd

Topicstarter
Thx iedereen, kzal me dit weekend weer amuseren, alleen moet ik nog een soort kas vinden om erin te stoppen. Zoals die lichten op een fuif, in zwartgelakt ijzer.

Verwijderd

Waarom nou een thyristor in een AC-circuit?
Ik dacht dat ze daar nou juist de triac voor uitgevonden hadden.
Met dat forse koellichaam zal het wel wat meevallen denk ik, de component geleidt wel of ie geleidt niet, dus veel vermogen zal ie niet dissiperen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 19:22:
Waarom nou een thyristor in een AC-circuit?
Ik dacht dat ze daar nou juist de triac voor uitgevonden hadden.
Met dat forse koellichaam zal het wel wat meevallen denk ik, de component geleidt wel of ie geleidt niet, dus veel vermogen zal ie niet dissiperen.
Hoe zou je dan dat triacje schakelen? Kan je misschien ff in paint demonstreren op het schemaatje?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het denk ik gevonden, zou iemand kunnen zeggen of dit nu kan?

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/brecht_baekelandt/schemaok.gif

Het is nu geschakeld dmv een opto koppelaar en een triac (TIC), zou dit ook werken ipv belasting 230VAC zal ik 12VAC moeten gebruiken.
Pagina: 1