Toon posts:

Coolermaster HCC-L61

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vol verwachting ging ik deze koeler installeren, die zojuist door de postbode werd bezorgd.

Wat valt deze koeler waar ik 35 euro voor heb betaald ongelooflijk tegen zeg :(

Full load 47 a 48 graden :(

Het Spirekoelertje a 12 euro van de PC-boer om de hoek, die ik er net af heb gehaald werd met full load 36 a 37 graden :)

Dit marketinggeouwehoer kost me dus zwaar geld, want die Spire gaat er zometeen gewoon weer lekker op.

Koeler die 23 euro duurder is wordt 11 a 12 graden heter :(
Rara, hoe kan dat.

Wie heeft deze koeler nog meer en wat zijn de ervaringen? Ik hoor het graag :)

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 16:29

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Als ik me niet vergis is dit de silent version van de normale heatpipe cooler misschien dat hij daardoor warmer wordt.

-Te huur

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat begrijp, maar daarom verwacht ik hier wel meer van dan m'n standaard koelertje die op hetzelfde toerental draait en 23 euro goedkoper is.

Verwijderd

Ik heb dezelfde koeler, met dezelfde tegenvallende resultaten, in de zomer wordt ie dik 70 graden. Heb al meerdere malen andere koelpasta erop gedaan en zo, maar hij valt me onwijs tegen, terwijl deze me nog werd aangeraden door een naajcom mannetje....

Verwijderd

Topicstarter
Echt zwaar klote ja, weet iemand of deze koeler op de northbridge gezet kan worden?

Zit er op de norhbridge dezelfde bevestigingsdingetjes als op je CPU-socket?, ik weet namelijk niet hoe het eruit ziet onder die standaard heatsink.

EDIT: Zo, die Spire van 12 euro zit er weer op en stressed weer op m'n zo gekoesterde 36 a 37 graden :)

Zonde van het geld, wat een klote ding :r :'(

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 18:18 ]

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-01 11:08
ja er word veel gezwetst over fans......Ik kocht een XP2000+ met een goede Coolsemaster koeler "Jaaa, harstike goed!! zeker voor XP2000+".....ok....aan het knutselen....hmm....eens even kijken....73C!!!!!!!!!(vandaar wilde windows niet installeren :P) Nouja, naar de winkel, spire whisperrock gekocht, mooie 44/47 graden C

Een echte golver is nooit uitgeput

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:10
ik heb hier zelf de HCC-001 koeler, die met heatpipes en een 6cm fan @ 7200rpm :{
dacht dat het wel leuke temps opzouden leveren, ondanks het eventuele lawaai
ding draait standaard op 45 graden celcius

heb er 75 euro voor betaald toendertijd, waren er 75 te veel :(

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-02 08:13
Die HCC-001 heb ik dus ook. Maakt echt teveel herrie maar koelt op zich redelijk....... Ben nog op zoek naar alternatief...

Verwijderd

ik gebruik spire fridgerock 2.6 xp copper 1x 1700 xp@2100 en 1x 1800 xp@2400 idl alle twee 30/31 gr full 34 gr en nooit hoger waren 22 euro en bevallen mij uitstekend

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
na aanlijding van dit topique gah ik mijn een was prutten met mijn cooling.. allereerst wil ik een herrieschopper op mijn tt7 coolblok hebben en zien wat de resultaten zijn. atm een tt7 met temps van XP1800+ 1533@1680mhz 40idle 46 stressed. ik heb wel de originele fan vervangen door een van coolermaster.. in temps en rpm maakte dit geen verschil hoewel de tt fan een smart one was (whooo dangerous) :D

Dan zet ik dus op dat blok een tt9 fan (die oranje krengen dus) die verstelbaar zijn... ok een enermax.. weet nog niet.. als t toerental maar daan 4000+ kan
Dan gah ik denk ik maar eens een spire coolertje voor weinig halen en kijken of dit nog lagere temps opleverd :D ben heel beneiuwd

* SmauG is trouwens erg tevreden met zijn huidige cooler maar vind dit een experiment waard.

• Scatman_II
  • Laatst online: 17-02 22:42

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Waarom koop je een nieuwe cooler als je zulke mooie temps hebt :? :? :?

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Ik heb deze HHC-L61 ook en ik ben er uitermate tevreden mee :)

Ik heb er inmiddels een alu fanadapter (60 >80mm) opgezet in combinatie met een papst 8412NG@3200 rpm

temps van een 2100+@2308mhz 1.825 Vcore, 85 watt

37 idle en 47 stressed dit na 5 uur Prime95

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 20:34 ]

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 22:27

Daklem

Audio Nerd

artic III koelpasta gebruikt?

dit kan ook nog een aantal graden schelen :)

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 21:28
Ik heb ook deze koeler en ik ben er ook idd niet zo blij mee. :(
Maar ik krijg binnenkort een fan apdator en daar ga ik dan wat mee experimenteren. :P
Oja ik heb vandaag me dakraam en hier onder op 30 cm afstand mijn computer op zijn zij geplaatst en toen er een grote kamer ventilator er op gezet. :P
me temperaturen waren gestressed: >:)

CPU 20 graden. :+
kast: 4 graden.

Dit is gemeten op een Asus av7 266-c met asus probe. (deze wijken altijd af naar boven) :o
Dus mijn temps zullen waarschijnlijk nog lager zijn geweest 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Casejunkie op 12-02-2003 20:59 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Verwijderd

LoBbY_1 schreef op 12 februari 2003 @ 18:26:
ja er word veel gezwetst over fans......Ik kocht een XP2000+ met een goede Coolsemaster koeler "Jaaa, harstike goed!! zeker voor XP2000+".....ok....aan het knutselen....hmm....eens even kijken....73C!!!!!!!!!(vandaar wilde windows niet installeren :P) Nouja, naar de winkel, spire whisperrock gekocht, mooie 44/47 graden C
Gisteren een Spire Whisperrock III gekocht.....pfffffffff wat een stilte in vergelijk met mijn oude coolermaster...........................heerlijk....

Verwijderd

Topicstarter
Scatman_II schreef op 12 February 2003 @ 20:18:
Waarom koop je een nieuwe cooler als je zulke mooie temps hebt :? :? :?
Om aan het echte overklokken te beginnen, al is 36 gr. @13,5 X 166 natuurlijk ook mooi, maar ik wil verder en wilde dat niet toevertrouwen aan een koeler van 12 euro.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
kon je verwachten. die HHC-L61 heeft gewoon een 3000 rpm fan ipv de straaljagerfan die op de HHC-01 zit. zag er heel cool uit met heatpipes n al. ik moet zeggen dat als je Spire cooler koopt, dat je veel voor weinig krijgt. heb een whisperrock op m'n ouwe Thunderbird zitten, zelfs die blijft rond de 40C.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb goeie ervaringen met de HHC-01

op mijn oude palamino 1800+ had ik temps van onder de 35 stressed zonder enige probs maar hij is gewoon te luidruchtig.

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
ik heb ook de HCC-L61 maar ik ben er heel tevreden mee ik heb temps 35 idle en 42 full
ik gebruik erbij artic III en een goeie airflow in me kast van 2 in en 2 out take fans @5v

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 12:34

[NUT]

Heppiedepeppie

check m'n specs... @server Dual MP1800+ cooled by HHC-L61Silent worden met de huidige (goede maar stille) airflow 46 en 49 Graden }:O stressed onder linux...

Voor 29 Euro p.st. (gekocht daarvoor) vind ik ze wel goed werk doen, zijn stil (zelfs stiller dan m'n YS-tech case fans met zalman fanmate @ +/- 1800rpm ) en momenteel hoor ik alleen de Enermax Fan in mijn voeding :/ (temp controlled ;( ) dus ook die moet ik nog eens gaan vervangen...

Je moet van een stille koeler ook geen gouden bergen verwachten, en misschien iets meer reviews zoeken voor je een keuze maakt... bespaard/voorkomt teleurstellingen... B)

[edit]
Ik heb met de YS-tech + fanmate combo's een in- en outake, te samen met de Enermax creeer ik dus een onderdruk in mijn kast, de YS-tech's zijn zo afgesteld dat mijn Enermax voeding het minste lawaai mogenlijk haalbaar maakt momenteel zonder dat de YS-tech's er overheen komen... dat was LANG EN GEDULDIG TESTEN 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door [NUT] op 13-02-2003 03:03 . Reden: edit 2: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 20:33:
Ik heb deze HHC-L61 ook en ik ben er uitermate tevreden mee :)

Ik heb er inmiddels een alu fanadapter (60 >80mm) opgezet in combinatie met een papst 8412NG@3200 rpm

temps van een 2100+@2308mhz 1.825 Vcore, 85 watt

37 idle en 47 stressed dit na 5 uur Prime95
Ik wil niet lullig doen hoor, maar lees je eigen reactie eens door :/

Hoeveel heb je er aan veranderd voordat je tevreden was, nu ben je tevreden ja :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 19:08:
ik gebruik spire fridgerock 2.6 xp copper 1x 1700 xp@2100 en 1x 1800 xp@2400 idl alle twee 30/31 gr full 34 gr en nooit hoger waren 22 euro en bevallen mij uitstekend
Sorry, maar het gaat hier om de HHC-L61 :)
Laten we ontopic blijven, het is niet de bedoeling dat iedereen gaat melden wat z'n koeler is, dan wordt dit topic onoverzichtelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
[NUT] schreef op 13 februari 2003 @ 02:54:
check m'n specs... @server Dual MP1800+ cooled by HHC-L61Silent worden met de huidige (goede maar stille) airflow 46 en 49 Graden }:O stressed onder linux...

Voor 29 Euro p.st. (gekocht daarvoor) vind ik ze wel goed werk doen, zijn stil (zelfs stiller dan m'n YS-tech case fans met zalman fanmate @ +/- 1800rpm ) en momenteel hoor ik alleen de Enermax Fan in mijn voeding :/ (temp controlled ;( ) dus ook die moet ik nog eens gaan vervangen...

Je moet van een stille koeler ook geen gouden bergen verwachten, en misschien iets meer reviews zoeken voor je een keuze maakt... bespaard/voorkomt teleurstellingen... B)

[edit]
Ik heb met de YS-tech + fanmate combo's een in- en outake, te samen met de Enermax creeer ik dus een onderdruk in mijn kast, de YS-tech's zijn zo afgesteld dat mijn Enermax voeding het minste lawaai mogenlijk haalbaar maakt momenteel zonder dat de YS-tech's er overheen komen... dat was LANG EN GEDULDIG TESTEN 8)7
Van een stille koeler geen gouden bergen verwachten :?

Hij werd in diverse reviews de hemel ingeprezen voor z'n overklokmogelijkheden, zelfs op de verpakking staat het :r

Sorry, maar 49 graden in vergelijking met m'n 12 euro koelertje vind ik nergens op slaan.

Het is mij dan ook volstrekt een raadsel waarom het ding 35 euro kost. :r

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 03:06:
[...]

Van een stille koeler geen gouden bergen verwachten :?

Hij werd in diverse reviews de hemel ingeprezen voor z'n overklokmogelijkheden, zelfs op de verpakking staat het :r
Nog niet in een bepaald perspectief bekeken die hemel prijzingen he? zolang je de vcore niet verhoogt is er niets aan de hand... simpel toch? en airflow in je kast helpt enorm... zonder de casefans worden mijn MP's 57 en 59 Graden... Maximale snelheid op de YS-techs levert 39 en 41 graden op... dus dat zegt genoeg over het nut er van...
Sorry, maar 49 graden in vergelijking met m'n 12 euro koelertje vind ik nergens op slaan.

Het is mij dan ook volstrekt een raadsel waarom het ding 35 euro kost. :r
Inovatief? (heatpipes!)

Is dat 12euro barrel dan ook net zo STIL als die coolermaster? (serieuze vraag)

Ik bedoel, 3000rpm is niet per definitie net zo stil ... hangt ook een beetje van het koelblok en van de schoepen af ... mijn YS-tech's zijn op 3000rpm best luidruchtig namelijk als je het gaat vergelijken met die L61 fans...

[ Voor 12% gewijzigd door [NUT] op 13-02-2003 03:23 . Reden: ff iets duidelijker... ]

Verwijderd

Topicstarter
De Spire die erop zit is inderdaad bijna even stil, verschil is nauwelijks waarneembaar :)
De fan is wel een stuk groter, maar draait op zelfde RPM.
Inovatief is leuk, maar dan moet het wel werken vind ik, het werkt dus duidelijk niet.

Dan is het op het moment ook nog vrij koud(raam staat stukje open) moet je nagaan hoe heet ie in de zomer dan wel niet wordt zie ervaring van een andere gebruiker een paar posts omhoog.

Conclusie Coolermaster HHC-L61: :r

Even serieus ;) Wel stil, binnen 5 seconden geinstalleerd, maar geen overklokkoeler zoals in reviews en door de fabrikant wordt beweert :(
Nog niet in een bepaald perspectief bekeken die hemel prijzingen he? zolang je de vcore niet verhoogt is er niets aan de hand... simpel toch? en airflow in je kast helpt enorm... zonder de casefans worden mijn MP's 57 en 59 Graden... Maximale snelheid op de YS-techs levert 39 en 41 graden op... dus dat zegt genoeg over het nut er van...
Dat is het punt niet, het punt is dat een goedkope Spire van de PC-boer om de hoek 11-13 graden beter koelt dan deze "geavanceerde" inovatieve heatpipe Coolermaster.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 13:22 ]

Verwijderd

[NUT] schreef op 13 February 2003 @ 02:54:
creeer ik dus een onderdruk in mijn kast
Met een fan kun je geen drukverschil krijgen |:(

Ik heb zelf ook de HCC-001 gehad en ik vond em toen wel stil en koel, de stille versie HCC-L61 heb ik nooit gehad maar als ie stiller is zal ie ook wel minder koelen denk ik zo.

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 10:06:
Met een fan kun je geen drukverschil krijgen |:(
Hoe komt het dan dat er nu door elk gaatje wat er in de kast zit lucht word aangezogen? omdat de toevoer te gering is voor wat er word afgevoerd... m.a.w. een tekort aan binnenkomende lucht = onder druk... uiteraard gaat dit niet om 1Bar ofzow, maar het gaat er om dat ik dus meer uit m'n server haal qua lucht dan wat ik er in stop...

gebruik de search eens, zoek op onder/overdruk op CME/DOC genoeg te lezen, ik geloof dat dabit daar ooit zelfs een discussie over is begonnen...

Verwijderd

Uhmz ik heb atm een ThermalTake 9+ coolmod ( met die mooi lampjes )
En draai always van 38 tot 45 graden :)

Athlon XP2000+ Palomino core.
Heb even heel netjes Artic silver3 erop gesmeerd, en werk zonder spacer.

(neem aan dat dit bekende is bij de meeste)
Dat je niet met een spacer kan werken bij de meeste coolers.

Kheb verders nog 5 casefans in me kast 3 out twee in.

:)

• snooze
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

ik wou die dus gaan kopen maar zo te zien kan ik mijn geld beter in een spire + casefans steken dan coolermaster een stuk rijker te maken :P

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Een goeie airflow lost als heel veel cool problemen op in je PC.

Vooral omdat je al je hardware er mee kan bereiken.

Mjah, ik ga soon alsnog overstappen op Water Cooling, beetje voor de fun ervan en omdat het lekker stil is :)

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

eeeuh .. nou heb ik een goede airflow.. maar eeuh ik ben WEL tevreden met mijn HHC-L61 .. en goede koelprut er tussen gedaan (AS3 of zo)? Niet die standaard meuk die er bij wordt geleverd.. scheelde bij mij wel zo'n 10 graden.. (ja ja..)

edit: btw.. en hij is lekker stil .. zie ook voor temp mijn sig..

[ Voor 16% gewijzigd door henkleerssen op 13-02-2003 14:21 ]

• MokerHamer
ik zie iedereen schreuwen om de ocbaar hijd van het dingetje
er woord er namelijk nog 1 verkocht de HCC-001

ze zien er hetzelfde uit maar hier is het verschil

HCC-L61
Specificaties:
-Grootte (incl. koeler): 80 x 60 x 69 mm.
-Grootte van de koeler: 60 x 60 x 25 mm.
-Gewicht: ca. 520 gram
-Vermogen: 0,96 Watt
-Toerental: 3000 RPM.
-Luchtverplaatsing: 24 m³/h / 14,13 CFM
-Geluidsproductie: 26 dBA
-Spanning: 12 Volt
-Aansluiting: 3-pin molex
-Lagering: dubbele kogellagering

HCC-001
Specificaties:
-Grootte (incl. koeler): 80 x 60 x 69 mm.
-Grootte van de koeler: 60 x 60 x 25 mm.
-Gewicht: ca. 520 gram
-Vermogen: 4,2 Watt
-Toerental: 6800 RPM.
-Luchtverplaatsing: 61,39 m³/h / 36,11 CFM
-Geluidsproductie: 47 dBA
-Spanning: 12 Volt
-Aansluiting: 3-pin molex
-Lagering: dubbele kogellagering

en dan mag je zelf bepalen over welke ze scheeuwen dat je er goed mee kan ocen

Verwijderd

euhmmm is dit nou die versie met die heatpipe?

Ik wilde jullie het volgende mededelen dat het heeeeel veeeel kan schelen HOE je die koeler er op zet...
Met de pipes naar boven of naar beneden gericht in je kast.
Een maat van mij die had de HCC-001. ER op die handel.....stressed 67 graden :(.
Ik ff kijken, pielen, draaien. Er anders op gezet. en Voila dat ding werdt niets eens 45 graden warm vol op zijn staart getrapt.
BTw het ging wel om een Xp 2200+ zoveel nog wat...

Dus draai je HEATPIPE blokkies om als de koeler prestatie minder zijn... proberen kan geen kwaad. En misschien helpt het bij jou ook...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 14:33:
euhmmm is dit nou die versie met die heatpipe?

Ik wilde jullie het volgende mededelen dat het heeeeel veeeel kan schelen HOE je die koeler er op zet...
Met de pipes naar boven of naar beneden gericht in je kast.
Een maat van mij die had de HCC-001. ER op die handel.....stressed 67 graden :(.
Ik ff kijken, pielen, draaien. Er anders op gezet. en Voila dat ding werdt niets eens 45 graden warm vol op zijn staart getrapt.
BTw het ging wel om een Xp 2200+ zoveel nog wat...

Dus draai je HEATPIPE blokkies om als de koeler prestatie minder zijn... proberen kan geen kwaad. En misschien helpt het bij jou ook...
Raar verhaal.. in ieder geval bij mij staan ze naar boven..
Ik wou het nog neit zeggen.. maar er is geen verschil in koelblok tussen HCC-001 en HCC-L61 ... ik kan het weten.. ik heb ze alletwee (de fans that is .. maar 1 koelblok .. dus ik kan af en toe wisselen)... :)

Verwijderd

Nou draai die dingen dan om dan ....

Ik denk het te maken heeft met de heatpipe contruc. Het vloeistof wordt warm en koelt af en moet dus DALEN en moet wel kunnen en niet een weg omhoog moeten banen...

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 14:43:
Nou draai die dingen dan om dan ....

Ik denk het te maken heeft met de heatpipe contruc. Het vloeistof wordt warm en koelt af en moet dus DALEN en moet wel kunnen en niet een weg omhoog moeten banen...
maar omhoog.. das dus naar de casefan toe.. (kan warmte in de heatpipes mooi weg) dus.. en nou moet die andersom volgens jou? :?

• MokerHamer
bij mij staan ze naar rechts telt dat ook mee

Verwijderd

rechts???
darn dat heb ik nog nooit mee gemaakt...(bouw een hoop pc shit voor particulieren)
euh... hoe die moet staan weet ik niet meer... maar draai het om... bij die maat werkte het wel...
En hou in je achterhoofd dat HEATPIPE idee is dat: Vloeistof warmt op in bodem.... gaat naar heatsink en koelt af en DAALT weer naar je bodem. En ja..iets wat koud is daalt en warm steigt...
Darn ff bij gaan zitten, rustig kijken hou die heatpipe idee in je hoofd.. en dam testen die hap..

Verwijderd

Topicstarter
Iets wat ik koop moet het gewoon doen, zonder dat ik moet draaien wat dan ook.
Zet het anders in de handleiding :)

Ik heb em nu in m'n tweede systeempje gezet, waar een geweldige koeler niet nodig is.

Enig voordeel van deze koeler is a. lekker stil en b. binnen 5 seconden gemonteerd en demonteerd :) Met andere koelers ben je nog wel es 10 minuten bezig, althans ik wel, met m'n 2 linker handen >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 14:58 ]

• MokerHamer
Ja rechts

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ja.hogeboomvanbuggenum/Tweakers/hhc-l61.jpg

nu staan de schotjes ook mooi recht en woord de lucht ook nog mooi door me voeding weg gezogen

Verwijderd

DArn bij mij maat had hij die klips aan de zij kant en kon hij kiezen of hij dus zijn pipes naar beneden of naar boven gericht wilde hebben.
Jou klips zijn dus een kwart gedraait dan die van hem...
euurgh ik denk al na een oplossing...tja kan je de koeler bewegen (heatsink) als hij vast zit??? hij moet echt muurstrak er op zitten.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

MokerHamer schreef op 13 februari 2003 @ 15:00:
Ja rechts

[afbeelding]

nu staan de schotjes ook mooi recht en woord de lucht ook nog mooi door me voeding weg gezogen
um ..bij mij staat die dus andersom.. maar de proc staat ook verder van de case fan af..
Bij jou zou andersom nog niet eens kunnen zie ik..

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 15:03:
DArn bij mij maat had hij die klips aan de zij kant en kon hij kiezen of hij dus zijn pipes naar beneden of naar boven gericht wilde hebben.
Jou klips zijn dus een kwart gedraait dan die van hem...
euurgh ik denk al na een oplossing...tja kan je de koeler bewegen (heatsink) als hij vast zit??? hij moet echt muurstrak er op zitten.
mmm.. bij mij is de orientatie ook zo... dus niet boven of onder.. maar rechts of links... .. als ik me niet vergis .. zijn de meeste socket A ook zo gericht hoor ..

• MokerHamer
hij kan er wel andersom op als ik dat wil maar ik vind het best zo

enne mijn mobo is gewoon een beetje gek me socket is gewoon een kwart gedraaid

en voor zover ik weet kan de cooler en maar op 1 manier op omdat 1 kant over het witte stuk plastik heen gaat

[ Voor 72% gewijzigd door MokerHamer op 13-02-2003 15:12 ]

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

MokerHamer schreef op 13 February 2003 @ 15:06:
hij kan er wel andersom op als ik dat wil maar ik vind het best zo

enne mijn mobo is gewoon een beetje gek me socket is gewoon een kwart gedraaid

en voor zover ik weet kan de cooler en maar op 1 manier op omdat 1 kant over het witte stuk plastik heen gaat
Is niet gek... nogmaals.. als ik me niet vergis.. is dat vaker zo.. dan andersom...

• MokerHamer
ik zie ze bijna nooit zoals ik hem heb en de 4 grote gaten in me mobo zijn een kwartslag gedraait van de 4 gaten in me backplate van me case

ik bedenk me net dat je hem maar op 1 manier kan bevestigen want de heatpipes zitten niet in het midden omdat je core dat ook niet zit en als je hem dus verkeerd monteed dan zullen de heatpipes de hitten niet goed kunen oppakken omdat ze naast de core zitten inplaats van dr boven op (als je begrijpt wat ik bedoel)

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

OK.. als ik nu kijk naar een willekeurige mobo fabrikanten site bv..asus mobo site .. zie ik 8 keer (goed kijken!) ... van de 18 de cpu orientatie te hebben als de onze MokerHamer...
dus fair to say.. that ongeveer van hetzelfde is...

Verwijderd

Ik heb er ook een coolermaster HCC-L61 opgedaan, de gewone prut gebruikt die erbij zat. Maar ook bij mij geen verbeteringen ten opzichte van de gewone standaard cooler van coolermaster. Mijn Athlon 1.4 GHz Tbird @1600 wordt 48 graden en 58 stressed. Beetje weggegooid geld dus, ik heb er trouwens 47,50 euro voor betaald. Advies voor andere NIET KOPEN dus. :r :r :r

Verwijderd

Ik heb zelf een Coolermaster HCC-001, het broertje ervan, die iets luidruchtiger is, en met een zalman fanmate op 5000rpm klinkt ie een stuk beter. Ik heb Temps van 42°C stressed en 36°C idle, dit met een XP 2100 op 1950 Mhz, wat ik heel aardig vind. Het is een geweldige koeler, en ik snap niet dat sommige mensen er slechte ervaringen mee hebben.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 14 February 2003 @ 13:43:
Ik heb zelf een Coolermaster HCC-001, het broertje ervan, die iets luidruchtiger is, en met een zalman fanmate op 5000rpm klinkt ie een stuk beter. Ik heb Temps van 42°C stressed en 36°C idle, dit met een XP 2100 op 1950 Mhz, wat ik heel aardig vind. Het is een geweldige koeler, en ik snap niet dat sommige mensen er slechte ervaringen mee hebben.
ik ook nie snappuh

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 13:25:
Ik heb er ook een coolermaster HCC-L61 opgedaan, de gewone prut gebruikt die erbij zat. Maar ook bij mij geen verbeteringen ten opzichte van de gewone standaard cooler van coolermaster. Mijn Athlon 1.4 GHz Tbird @1600 wordt 48 graden en 58 stressed. Beetje weggegooid geld dus, ik heb er trouwens 47,50 euro voor betaald. Advies voor andere NIET KOPEN dus. :r :r :r
Kun je zeggen wat je wilt.. het koelblok is gewoon van koper.. het meest geleidend .. als je dat vergelijkt met aluminium...
De fan die er op zit.. is wat traag misschien.. maar daar is wat aan te doen...
dussum

• Skybiker
  • Laatst online: 19-01 08:07
heb hhc-l61 op een 2600+@ 2700+ en draait 34c idl en 40 a 42 stressed
wel nog een zalman van zo`n waaier setje ervoor geplaatst
case temp 29 c kan niet beter toch?
ben er dik tevreden mee.

iRacing Profiel

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 17:13
De HCC-L61 is minder geschikt voor overklokken omdat hij stiller is want er zit een andere fan op.

Verder word in een heatpipe een vloeistof verdampt en condenseerd het weer bovenin de heatsink. Deze modellen zullen dus het beste werken als je je moederbord plat hebt liggen omdat dan beide heatpipes goed staan opgesteld, want in een staande tower is het maar 1 pipe die effectief bezig is.

Verwijderd

OK, voor een ieder die het nog niet snapt:

Coolermaster heeft met de HHC-001 een beest van een koeler ontworpen, die echt een heleboel warmte kan wegwerken. Echt iets voor de die-hard overclockers dus, die geen bezwaar hebben tegen de straaljagerherrie van die 6800 RPM fan.

Vervolgens hebben ze bij Coolermaster op basis van het zelfde lichaam maar met een andere fan een "Silent" versie op de markt gebracht. Deze koelt adekwaat voor normale omstandigheden, wanneer je niet overklokt zal de processor vast wel binnen de specs van AMD blijven. Speciale feature van deze "Silent" versie is dus dat deze lekker stil blijft (en dus niet dat je processor extreem veel koeler wordt). Als het goed is stiller dan de meeste andere "gewone" koelers.

Kortom: je betaalt meer omdat je beter wilt koelen (HHC-001),
of je betaalt meer omdat je je pc juist stiller wilt hebben (HHC-L61)

Heb zelf een HHC-001 met de fan op 7 Volt, is ook lekker stil, en koel.

En voor de liefhebber heb ik nog wel een 60-80 fanadapter & 80 mm fan liggen voor weinig.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:51

Maximus

There is no substitute

i heb het standaart blokje van Norrod op mijn AMD netwerkserver zitten en die houd een AMD Thunderbird 1000 op 30 graadjes :)

die koeler kost 12,50 :) www.norrod.nl

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 14:54:
rechts???
darn dat heb ik nog nooit mee gemaakt...(bouw een hoop pc shit voor particulieren)
euh... hoe die moet staan weet ik niet meer... maar draai het om... bij die maat werkte het wel...
En hou in je achterhoofd dat HEATPIPE idee is dat: Vloeistof warmt op in bodem.... gaat naar heatsink en koelt af en DAALT weer naar je bodem. En ja..iets wat koud is daalt en warm steigt...
Darn ff bij gaan zitten, rustig kijken hou die heatpipe idee in je hoofd.. en dam testen die hap..
Jij bouwt een hoop PC shit en weet niet dat de koeler bij een hoop moederborden horizontaal ipv verticaal op het moederbord zit?
verticaal is beter omdat er dan misschien minder druk op de core komt te staan omdat het moederbord het gewicht tilt. Horizontaal zitten meestal de vinnen verticaal waardoor de warmte beter weg kan. Het beste zou eigenlijk een koeler zijn die op 45 graden zit, alleen zou je dan het slechtste van 2 werelden kunnen hebben.

Het maakt echt helemaal niets uit hoe die heatpipes zitten, ze zijn gebogen waardoor ze dus altijd goed zitten. Ook werken ze niet met zwaartekracht maar met dichtheids verschillen dus dat maakt ook niets uit.
[NUT] schreef op 13 February 2003 @ 13:44:
[...]

Hoe komt het dan dat er nu door elk gaatje wat er in de kast zit lucht word aangezogen? omdat de toevoer te gering is voor wat er word afgevoerd... m.a.w. een tekort aan binnenkomende lucht = onder druk... uiteraard gaat dit niet om 1Bar ofzow, maar het gaat er om dat ik dus meer uit m'n server haal qua lucht dan wat ik er in stop...

gebruik de search eens, zoek op onder/overdruk op CME/DOC genoeg te lezen, ik geloof dat dabit daar ooit zelfs een discussie over is begonnen...
Dat klopt er zijn al veel discussies over begonnen, en Dabit heeft al vaak zelf gezegt dat het gewoon onmogelijk is om een drukverschil te krijgen. Het is misschien mogelijk een extreem drukverschil te krijgen, maar een 0.1 schommeling in de kamertempratuur is een veel groter drukverschil.

Je moet druk en luchtstroming niet door elkaar halen, er wordt idd lucht aangezogen door de gaatjes in je kast, maar het hardste wordt dat in de buurt van de koeler omdat daar de lucht stroomt.

In een fan zitten nogal enorme gaten, daar kan dus met gemakt genoeg lucht doorheen lopen om het drukverschil teniet te doen. Met een fan krijg je dus luchtstroming maar zul je nooit een drukverschil kunnen krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 15:47 ]

Verwijderd

M@ximuS schreef op 15 February 2003 @ 15:30:
i heb het standaart blokje van Norrod op mijn AMD netwerkserver zitten en die houd een AMD Thunderbird 1000 op 30 graadjes :)
die koeler kost 12,50 :) www.norrod.nl
ff iets waaraan ik me erger, het gaat in deze thread over het coolermaster heatpipe blok en niet over watvoor ander blok iedereen heeft dit stond al eens eerder in de thread

ik heb de oude fan van de coolermaster HHC 001 nogal snel der af gehaald wat zjeeeez das een jetfan 8)7 60->80 converter met een 80 mm fan der op op 2300 rpm en die houd me xp1800 op 19xx mhz stressed rond de 48 graden op uh...1,75 vcore als ik het goed heb
AS3 gebruikt en de onderkant wel ff gelapt want die vond ik ook nogal ruw, (half uurtje met koperpoets zoet geweest en hij glimt als een spiegel :P)

btw....uhm...kan aan mij liggen maar die koeler kan er maar op 1 manier op :X
en trouwes topicstarter....tis HHC L61 (8>

en normaal heb ik 5 casefans aanstaan als er daar 4 van heb uitstaan (alleen fan over me 2x80gigjes aan) stijgt de temp toch wel met 10 graden

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2003 19:11 ]

• Turkish
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Maar iets waar je misschien wel wat aan hebt, het is niet altijd nodig om een (standaard) koelblok te vervangen door een heatpipe of iets anders indrukwekkends om het stiller te krijgen. Een 60->80 converter en een 80mm fan op een lager RPM werkt meestal ook afdoende :)

offtopic:
Oja heb zelf een Spire Whisperrock III

[ Voor 12% gewijzigd door Turkish op 15-02-2003 16:44 . Reden: meer achtergrondinfo ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Kapitein Edward
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik heb hier ook zon koeler. Hij zit op mijn P3 800 (hoezo overkill ;)) En ook bij mij word ie zon 15 graden warmer dan d std koeler die erbij zat :P

Maar hij is zo mooi :9
Dat is de enige reden dat ik em nog gebruik. Straks in mijn dual systeem komt er mooi een std spire ding op :P

• KneoK
  • Laatst online: 00:40

KneoK

Not in a million lightyears

Crash-Override schreef op 12 February 2003 @ 18:46:
ik heb hier zelf de HCC-001 koeler, die met heatpipes en een 6cm fan @ 7200rpm :{
dacht dat het wel leuke temps opzouden leveren, ondanks het eventuele lawaai
ding draait standaard op 45 graden celcius

heb er 75 euro voor betaald toendertijd, waren er 75 te veel :(
Jongens, jullie doen allemaal denk ik iets fout... Ik heb al heel lang een HHC-001 koeler. Het eerste wat ik heb gedaan is er een 4000RPM fan opgeschroefd (dus vergelijkbaar met HHC-L61 ?).

Op mijn 1800+ palomino (heethoofd) op 11,5x124 en 1,85Volt (+0,1Volt):
Idle: 41 graden Celsius
Stressed: 48 graden Celsius

Op mijn 2400+ T-BredB op 12,5x184 en 1,85Volt (+0,2Volt):
Idle: 31 graden Celsius
Stressed: 37 graden Celsius

Dit alles met een kasttemperatuur van 27 graden.

Die 1800+ heeft zelfs een kwartier in Windows gedraaid terwijl de fan helemaal niet aan stond. Na dat kwartier liep de machine gewoon vast.
Die mooie heatpipe constructie heeft mijn processor echt wel gered !!! Hij draait nog steeds superstabiel bij een maat van mij...

[ Voor 14% gewijzigd door KneoK op 16-02-2003 01:02 ]

Verwijderd

Nou Thorry thnx men! :>
Weet ik dat ook weer. Toch wat geleerd om de zondag ochtend :P
Tja hoe gaat het nu met die problemo's jongens? Beetje verbeterd offe.... :r

Verwijderd

nadat ik al deze nagatieve reacties zag ben ik eens gaan kijken naar de airflow in mijn kast, mijn HCC-L61 werd namelijk rond de 56 graden stressed. Ik heb een klein reepje papier afgeknipt en dat voor de fan gehouden, het papiertje werd aangezogen dus de lucht wor door de fan naar de vinnen geblazen. Dit zou betekenen dat de warme lucht die uit de vinnen komt niet goed afgevoerd wordt in mijn kast. Dus heb ik de koeler losgeschroefd en omgedraaid. nu wordt de lucht door de vinnen aangezogen en door de fan weggeblazen, en zo uit de kast gezogen door 2 fans die achterin mijn kast zitten.

De resultaten:
voor: na:
Heatsink Temp. 35 26
CPU temp. 56 48

Dus door een betere airflow in mijn case is de CPU zo'n 8 graden cooler. Geweldig toch die coolermaster. :9

Verwijderd

leuk ideetje zal ook es kijken of dat helpt bij een 80 mm fan op een 60->80 converter
hmz zit te denken of je dit live kan proberen :P denket maar niet .....dus heb geduld ;)

Verwijderd

Ik heb nu een TT volcano 7 op m'n duron 900 en die word 50 idle en 54 stressed. en arctic koelprut ertussen (klein laagje). maar als ik die verhalen over die spire wisperrocks lees ga ik die er van de week maar ff opplanten. Kijken wat dan me temps zijn

Verwijderd

Omdat ik nog niet tevreden was met de eerder behaalde resultaten van deze cooler ben ik een beetje gaan modden. Gewoon de oude 60mm cooler erop laten zitten. Men neme een koffiebeker van karton, en wat zwarte tape en een zwarte dikke stift. Daarna de onderkant uit de beker snijden. Ik had het geluk dat de beker precies de goede maten had: 80mm boven en 60mm onder. Daarna de beker zwart gemaakt met stift. Aan de 80mm kant een koeler van Coolermaster 80mm erop gezet, en aan de andere kant de 60mm koeler laten zitten. Beetje vast maken met tape, kijk wel uit dat je de koeler niet dichtplakt ofdat de tape de vinnen raken.
En het resultaat: Idle 38 graden stressed 43 graden.

Voor een fototje zie de volgende link http://home.planet.nl/~jan82778/HCC-L61.jpg

De gemaakte kosten: 80mm fan voor 8 euro
De kofiebeker: gratis te verkrijgen bij ieder benzinestation
De tape: Hadden nog een rolletje zwarte tape liggen

Besteede tijd: nog geen 15 min.

Veel succes als je van plan bent dit ook te doen.

• M@rijn
  • Laatst online: 21:13
ikzelf vind coolermaster toch al tegenvallen

Verwijderd

DTC_marijn schreef op 22 February 2003 @ 15:55:
ikzelf vind coolermaster toch al tegenvallen
Dat is inderdaad een goed gefundeerde bijdrage aan deze discussie. |:(

Als je niets te melden hebt, anders dan "topic-ruis", doe dat dan svp niet, ok?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 16:02 ]

Verwijderd

vriend van me heeft er ook een en hij heeft een XP1600+ @ 39º idlle en 43º stressed
ik haal met Xp2000+ @ 37º idlle en 40º stressed :D
maar die koeler die is gewoon heel stil dat is zijn grote voordeel. De grote luidruchtige broer ervan kan wel heel goed koelen, maarja ze staan juist bekend om stilte, prijs en niet uitmuntende koel prestatie.... jammer maar waar :'(

Verwijderd

zou het kunne zijn dat de hhc001/l61 niet strak genoeg zit?
Neem de alpha-pal's die zitten met schroeven vast en zitten dus behoorlijk strak op het blok, en bij de hhc001/l61 heb ik toch het idee dat ie wat losjes zit zeker omdat ie zo zwaar is en maar aan 2 vd 6 aangrijpertjes zit (ze hadden iig een clip moeten maken die aan alle 6 de punten zat)
Als ik weer thuis ben es kijken of tie een pietsie strakker kan
Voor de lan gangers onder ons ook interresant omdat het toch een risico is om hem met blok te verplaatsten aangezien die door ze gewicht nogal veel vernield als tie eraf schiet oid :S

• DaMayan
  • Laatst online: 23-12-2025
Ja ze zitten er idd niet echt strak op.
Maar hoe kan je dat zelf verbeteren?

Verwijderd

[NUT] schreef op 13 februari 2003 @ 13:44:
[...]

dat heet ook airflow ja

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 februari 2003 @ 13:43:
teveel lawaai? ze zullen wel van stil houden

• Sn0wblind
  • Laatst online: 31-12-2025
Het probleem van sommige slechte resultaten heeft met de kast te maken.

Ik had ooit een kast die een niet al te goede airflow had en toen werd mijn Tbird 1200 60 graden maar in mijn nieuwe chieftec 37 graden met een hhc001 cooler :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 19:32:
[...]
teveel lawaai? ze zullen wel van stil houden
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 19:29:
[...]
dat heet ook airflow ja
nou dan zijn toch wel de geweldigste toevoegingen aan dit topic 8)7 en et waren ook nog es topics uit het begin .......

ontopic: over het strakker zetten:
vastmaken doormiddel van de schroeven zal niet gaan omdat als je vanuit de mobo gaten recht omhoog gaat je de heatpipes tegenkomt :/
andere oplossing zou misschien iets met de clip kunnen zijn......maar zou alleen niet weten hoe je die kan veranderen :?

Voor mensen die trouwes een betere 60 mm fan voor hun hhc001 (herriebak dus :P) willen met netzoveel airflow en minder herrie: papst 612N/2GH is een mogelijkheid

Goedkoper is een programmaatje waarmee je de rpm kan verlagen, de hhc001 fan word al een stuk verdragelijker bij 5000 rpm : http://www.almico.com/speedfan.php

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2003 21:23 ]

Verwijderd

kevertje1977 schreef op 12 February 2003 @ 18:55:
Die HCC-001 heb ik dus ook. Maakt echt teveel herrie maar koelt op zich redelijk....... Ben nog op zoek naar alternatief...
Ik heb hem ook en de resultaten vallen mij ook behoorlijk tegen. En het geluid is helemaal erg. Hij draait nu op 5 volt. Dan is het qua geluid goed te doen. I.c.m. met 3 80x80 casefans (ook op 5 volt) wordt mijn Athlon 1200 @1400 nu zo'n 55 graden.

Binnenkort hoop ik over te stappen op waterkoeling. Eindelijk van die herrie af en veel meer OC-mogelijkheden.

• 911GT2
  • Laatst online: 02-02 17:01
Verwijderd schreef op 22 February 2003 @ 15:42:
Omdat ik nog niet tevreden was met de eerder behaalde resultaten van deze cooler ben ik een beetje gaan modden. Gewoon de oude 60mm cooler erop laten zitten. Men neme een koffiebeker van karton, en wat zwarte tape en een zwarte dikke stift. Daarna de onderkant uit de beker snijden. Ik had het geluk dat de beker precies de goede maten had: 80mm boven en 60mm onder. Daarna de beker zwart gemaakt met stift. Aan de 80mm kant een koeler van Coolermaster 80mm erop gezet, en aan de andere kant de 60mm koeler laten zitten. Beetje vast maken met tape, kijk wel uit dat je de koeler niet dichtplakt ofdat de tape de vinnen raken.
En het resultaat: Idle 38 graden stressed 43 graden.

Voor een fototje zie de volgende link http://home.planet.nl/~jan82778/HCC-L61.jpg

De gemaakte kosten: 80mm fan voor 8 euro
De kofiebeker: gratis te verkrijgen bij ieder benzinestation
De tape: Hadden nog een rolletje zwarte tape liggen

Besteede tijd: nog geen 15 min.

Veel succes als je van plan bent dit ook te doen.
Heej Ruud hoe zit dat met overdruk in het bekertje/ kast? :? is het niet zo dat de luchtstroom van je 80 mm fan de rotatiesnelheid van je 60 mm fan beinvloedt?

Verwijderd

911GT2 schreef op 24 February 2003 @ 11:47:
[...]
Heej Ruud hoe zit dat met overdruk in het bekertje/ kast? :? is het niet zo dat de luchtstroom van je 80 mm fan de rotatiesnelheid van je 60 mm fan beinvloedt?
idd......heb je het al zonder 60 mm fan geprobeerd? of dat veel scheelt
Pagina: 1