Risk leuker maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik weet niet of in dit forum ook berichten geplaatst mogen worden mbt bordspelen, maar als het niet mag merk ik het snel genoeg.

Het "probleem" van risk is, in mijn ogen, dat in het spel te snel duidelijk is wie de winnaar wordt, en dat het spel niet helemaal eerlijk is.

In de handleiding staat al een spelvariant die in mijn ogen eerlijker is, bijvoorbeeld mbt het inleveren van de kaartjes.

Nu vroeg ik mij af of er nog meer ideeen zijn om het spel spannender en leuker te maken?

Ik zat te denken aan de volgende punten:

- Een verbinding maken tussen oost-Australie en Argentinië, om zo de "macht" van Australië hebben in te perken.

- Verder dacht ik eraan om als dat je Noord-Amerika bezit dat 4 ipv 5 legers per beurt krijgt. N-Amerika heeft immers maar 3 landen die verdedigt moeten worden, en kan maar door 3 landen worden aangevallen. Afrika heeft ook 3 landen die het moet verdedigen, maar kan door 4 landen worden aangevallen. Verdediging van Afrika is dus moeilijker, maar voor N-Amerika krijg je meer legers per beurt, alleen omdat het een groter continent is. Maar Europa is nog veel moeilijker te verdedigen, en daarvoor krijg je ook 5 legers. Ik vind dus dat je voor N-Amerika teveel per beurt krijgt, en daarom zou je er minder legers voor moeten krijgen, en 4 is denk ik eerlijk.

- Als het nu gespeeld wordt zie ik dat Azie vaak buiten beschouwing gelaten wordt, en af en toe pas aan het einde van het spel betrokken wordt. Hoe zou je dat kunnen voorkomen?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12 21:38

qless

...vraag maar...

Ik heb al een risk versie op de computer (van Hasbro) waarbij je voor classic kan kiezen, maar ook voor (vele) andere varianten

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 02:38
- Oost-Australie is een goed idee, maar maakt ook Zuid-Amerika moeilijk voor een continent dat maar 2 waard is....

- Noord-Amerika 4 waard maken is een goed idee, Europa kan ook naar 6 ipv 5 imho (moeilijkste continent om te houden)

- Azie doet niet echt mee, niks aan te doen denk ik

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Oscar Mopperkont
qless schreef op 12 February 2003 @ 16:35:
Ik heb al een risk versie op de computer (van Hasbro) waarbij je voor classic kan kiezen, maar ook voor (vele) andere varianten
Wat voor varianten zijn dat?

Misschien is een geheel andere indeling van het spelbord ook wel een rielekse optie. Is wel wat werk, maar dat is misschien wel leuk.

[ Voor 21% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 12-02-2003 16:40 ]

Verwijderd

Ik ken een versie met marsmannetjes. Iedere beurt komen er 3 groene legers op een willekeurig landje (aan de hand van een getrokken kaartje). Als deze legers het overleven komt er een troepen verplaatsing: het sterkste leger van de marsmannen trekt 1 vakje naar het een na sterkste marsmannen leger toe, en de kleinste legers trekken ook 1 vakje naar het een na sterkste leger toe. Er ontstaat dus een groene blob op de kaart die best groot kan worden, en (bijna) iedere beurt wel beweegt.

Ik vind dit wel leuk omdat het best moeilijk is om een heel continent te veroveren en dan de meeste landen met 1 leger te verdedigen. De marsmannen hakken dat ene legertje makkelijk weg.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-11 00:51

SilentStorm

z.o.z

Dat het voorspelbaar is ben ik niet met je eens. Juist het feit van randomness in de dobbelstenen geeft het spel een ongelooflijke variatie.

Dat laatste (die dobbelstenen), vindt ik ook meteen een groter nadeel dan een voordeel. In plaats van ik, als *uche* briljante strateeg, wint mijn broertje die random maar overal wat legers neerkwakt. Als ik vervolgens mijn langgeplande sneakaanval van 20 tegen 3 met nog hulp van een setje van 3 verschillende kaarten (+10) uitvoer, loop ik jammerlijk stuk op zijn [seemingly] commando eenheden. Juist op dat punt zou ik graag verandering zien.

Ik heb zo al met verschillende varianten geprobeert te spelen door ipv dobbelstenen kaartspelen te spelen, schaken, dammen, tikkertje ;), stratego of een anders bordspel.

Het probleem is echter dat zo'n variant de snelheid ongeloofijk uit het spel haalt. Tevens is de concentratie op het riskspel een stuk minder omdat je steeds je aandacht naar de andere variant moet verplaatsen. Geen succes dus.

Wie heeft wel een goede variant op de dobbelstenen gevonden?

Localhost is where the heart is

• Oscar Mopperkont
SilentStorm schreef op 12 February 2003 @ 16:46:
...

Wie heeft wel een goede variant op de dobbelstenen gevonden?
Hoe speel je? Officieel? Of de zgn "Nederlandse" variant? Want officieel moet je voordat de aanvaller heeft gegooid, als verdedigende partij al bepaald hebben met hoeveel je verdedigt.

In Nederland wordt er vaak gespeeld met de variant dat je nadat de aanvallende partij heeft gegooid mag bepalen met hoeveel je verdedigt. Dit maakt het voor de verdedigende partij een stuk makkelijker, en komen scenarios zoals jij ze beschijft wel voor. Met de officiele variant zak het haast nooit gebeuren, dat een voldoende overmacht, het niet redt.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Ik heb beiden gespeelt. In bovengenoemd voorbeeld zal dat idd wel de nederlandse variant zijn geweest. Toch denk ik dat het 'random' element in risk groter is dan de benodigdheid van enig strategisch inzicht of iig consequenties van je voorgaande acties. Bij aanvallen is het uiteraard precies andersom :+. Nou moet ik natuurlijk wel zo eerlijk zijn om toe te geven dat het andersom natuurlijk ook gebeurd. Toch heb ik liever iets dat wat minder afhankelijk was van zoiets simpels als 'geluk'.

Verwijderd

Leuk idee om Risk beter te maken.
Denk dat veel spellen zo verbeterd kunnen worden :)

Verwijderd

jee doch :P Risk is juist vanwegen haar eenvoud zo leuk... de hier boven genoemde officiele regels zijn natuurlijk de regels, eerst zeggen met hoeveel je verdedigt...
verder, over hoeveel spelers heb je het? want Risk is een heel ander spel met 2 spelers als dat het is met 6 spelers, de manier is natuurlijk met 6 spelers, en dan de tijd er voor nemen en eventueel voor "world domination" gaan, wat mensen vaak ook doen is dat je geen verdragen mag sluiten ed, dat is het spel dood maken, Risk draait om verdragen, verbonden, veraad en mensen die woedend van tavel lopen... en naar huis gaan, dat is Risk, als je het zo speeld heb je geen moment het idee dat de regels anders zouden moeten, je hebt alleen af en toe moord neigingen jegens je medespelers >:)

Verwijderd

Ik heb een aantal jaar geleden echt met wat vrienden een zware RISK verslaving gehad. We speelden dat gewoon de hele tijd. Na verloop van tijd kom je er inderdaad wel achter dat er patronen optreden in wie wat wil pakken en wat belangrijk geacht wordt enz. Nieuwe regels bedenken kan leuk zijn maar je moet wel echt goed nadenken voordat je dat doet. Je kan bv ook de waarde van de kaartjes veranderen. Bv dat je extra legers krijgt als je het continent bezit waar het land in ligt ofzo.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Ik ben op mijn grafische rekenmachine ooit eens begonnen aan een soort futoristische risk op een andere planeet. Conquest Terra Nova :) Uiteindelijk mee moeten stoppen door ruimtegebrek :/

Maar het idee was wel leuk.. je kon ook torentjes plaatsen, je had te maken met geld, moraal, trainingsniveau, etc..

Ben van plan er ooit nog eens een remake van te maken op pc..

• Oscar Mopperkont
SilentStorm schreef op 12 February 2003 @ 19:47:
Ik ben op mijn grafische rekenmachine ooit eens begonnen aan een soort futoristische risk op een andere planeet. Conquest Terra Nova :) Uiteindelijk mee moeten stoppen door ruimtegebrek :/

Maar het idee was wel leuk.. je kon ook torentjes plaatsen, je had te maken met geld, moraal, trainingsniveau, etc..

Ben van plan er ooit nog eens een remake van te maken op pc..
Dan wordt het eigenlijk Civilisation!

• Oscar Mopperkont
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 19:28:
.... Nieuwe regels bedenken kan leuk zijn maar je moet wel echt goed nadenken voordat je dat doet...
Daar heb je helemaal gelijk in! Daarom is het makkelijk als andere mensen hun ervaringen vertellen over aanpassingen. Dat scheelt een hoop experimenteren!

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Oscar Mopperkont schreef op 12 februari 2003 @ 20:10:
[...]

Dan wordt het eigenlijk Civilisation!
Eigenlijk wel ja.. maar het begon als risk. Het hele basic combat systeem.. Bijzetten/verdedigen en ook de naam begon zo :)

Maar een risk projectje mondt vast niet altijd uit in civ. Eens kijken wie er nog meer met risk heeft geprutst

• Oscar Mopperkont
Maar is er nog iemand die misschien een idee heeft hoe Azie, en in mindere mate Europa, meer bij het spel betrokken kunnen worden?

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:36

Peetman

Tjah....

Je zou ervoor kunnen kiezen dat het aantal legers dat je krijgt per beurt, niet in zijn geheel ingezet mag worden voor de verdediging van een veroverd continent.

Ik heb het ook een keer gespeeld met dat je ipv min 1 leger per land, na het veroveren van het continent eerst alle landen met 2 legers moet bezetten.

En wat betreft azie. daar lijkt weinig aan te doen, het is mij geloof ik maar een keer gelukt om het te bezetten en bezet te houden, dat leverde dus ook gelijk australie op. Dan heb je vrij snel gewonnen, omdat je dan kan uitbreiden naar noord amerika en europa.

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Oscar Mopperkont schreef op 13 februari 2003 @ 14:10:
Maar is er nog iemand die misschien een idee heeft hoe Azie, en in mindere mate Europa, meer bij het spel betrokken kunnen worden?
Hmmm... Azie opdelen in twee continenten lijkt mij de enige mogelijkheid :|

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:25
In de handleiding van het Risk-spel dat ik iets van anderhalf jaar geleden gekocht heb staat als alternatieve regel dat als je kaartjes inlevert, en je hebt landen in bezit die op die kaartjes staan, dan mag je op die desbetreffende landjes 2 bonuslegers zetten.

Als je dus bv. 3 paardjes inlevert, en een van die paardjes kaartjes heeft als landje Oost-Australie, en je hebt Oost-Australie in bezit, dan mag je dus 2 bonus-legers op Oost-Australie plaatsen, naast de 8 legers die je voor de 3 paardjes krijgt.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Een andere leuke Risk variant is die welke door de spelletjesvereniging Fanaat van de Univ. Twente is ontwikkeld: FanaatRISK.

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

Niet helemaal off-topic/niet helemaal on-topic:

Misschien kun je het bordspel Diplomacy eens bekijken? Steunt veel meer op tactiek en politiek dan Risk en is ook erg leuk om te spelen.

Linkje: http://home.wxs.nl/~rubik/nl/spelmag/diplom.html

Mijn Library Thing catalogus

• udenjpg
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Axis en Allies, risk voor mensen die eens wat meer mogelijkheden willen.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Pagina: 1