[KDE 3.1] Sb live geeft geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03-2025
Mijn geluidskaart (een sb live) werkt niet onder KDE, terwijl hij in de console wel werkt.
Ik heb al begrepen uit de verschillende sites etc. dat KDE gebruik maakt van aRts voor het aansturen van de geluidskaart. Maar ook na het instaleren van aRts komt er nog steeds geen geluid uit. Als ik een mixer opstart (kmix) geeft deze ook geen mogelijk heid om iets in te stellen.
De emu10k1 module is wel geladen zoals blijkt uit lsmod

Onder KDE 2.2 werkte het nog prima, echter toen ik de overstap maakte naar 3.1 is het ergens misgegaan
Distro: debian woody, kernel: 2.4.18

Iemand nog goede suggesties?
als er nog info mist hoor ik het wel...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je eens in een grafische terminal het commando 'artsd' geeft, wat krijg je dan als uitvoer? En als er dan niets komt, werkt daarna het afspelen dan wel?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:17
sparcky schreef op 12 February 2003 @ 16:01:
als er nog info mist hoor ik het wel...

Je geeft duidelijk aan dat je weet waar het mis gaat, en geeft er blijk van zelf al zo ver mogelijk uitgezocht te hebben waar en waarom het niet werkt.

Voor dit soort vragen bestaat NOS. Dat een vraag misschien wat simpel lijkt is niet eens erg, als maar blijkt dat je zelf moeite hebt gedaan om er achter te komen en een beetje weet waar je mee bezig bent.

That said: met welke programma's probeer je in de console geluid af te spelen? Is er misschien iets dat de geluidskaart 'bezet' houd in de console ('lsof /dev/dsp')? Draait artsd wel (zit ergens een optie in het Control Center om dat aan/uit te zetten, maar je kunt het bv. zien door ps fax | grep "artsd" te tikken)?

Werkt XMMS toevallig wel, met rechtstreekse OSS plugin? Zo niet, dan ben ik reuze benieuwd hoe het geluid in de console wel kan werken :)

• El_kingo
OK, een update:
arstd als normale user geeft:
device /dev/dsp can't be opened (permission denied)

artsd als su geeft niets, geen error maar ook niet de bash-prompt terug dus dat beschouwen we maar als goed ;)

ps fax | grep "artsd" geeft:
712 ? S 0:02 \_ /usr/bin/artsd -F 10 -S 4096 -s 5 -m artsmessage -l 3 -f
795 pts/0 S 0:02 | \_grep artsd

XMMS werkt niet met rechtstreekse OSS plugin , foutmelding geeft aan dat de audio niet geopend kon worden, met de aRts driver speelt ie wel af, maar hoor ik geen geluid

Via de console werkt ie echt, echo test.test > dev/dsp geeft een aardig gepiep en gekraak dus die doet wel iets...

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

code:
1
2
chown root.audio /dev/dsp (als root)
addgroup mijn_normale_username audio

Aangenomen dat je al een groep audio hebt...anders moet je die eerst even aanmaken. Daarna artsd als normale user starten en nog eens proberen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• El_kingo
na veranderen van owner en group van /dev/dsp en mezelf toegevoegd aan groep audio nogmaals het commando artsd gegeven, geen resultaat, nog steeds permission denied.
Een ander vraagje hoe controleer ik of OSS goed is geinstalleerd, welke paketten zijn daarvoor?
Ik weet het niet maar misschien dat het toch daar misschien aan ligt?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
OSS is goed geinstalleerd als je met bijvoorbeeld mpg123 een mp3 kan afspelen :)

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

sparcky schreef op 12 February 2003 @ 16:56:
na veranderen van owner en group van /dev/dsp en mezelf toegevoegd aan groep audio nogmaals het commando artsd gegeven, geen resultaat, nog steeds permission denied.

Wat is de uitvoer van 'lsof /dev/dsp*'? En werkt het misschien wel als je eerst alle lopende artsd-processen afsluit door iets als 'killall artsd' (als root) gevolgd door 'artsd' (als gewone user)?

• El_kingo
mpg123 geeft als foutmelding:
Can't open default sound device!

Dus dan zit het waarschijnlijk toch in OSS en kom ik terug op met welke paketten OSS geinstalleerd word. Ik heb even gekeken bij de verschillende paketten maar kon niet zo iets vinden, behalve python-oss maar dat lijkt mij niet helemaal de juiste.

• El_kingo
uitvoer van 'lsof /dev/dsp*' is er niet.
na een 'killall artsd' geeft 'artsd' als normale user nog steeds een permission denied

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57

deadinspace

The what goes where now?

sparcky schreef op 12 februari 2003 @ 16:56:
Je moet wel opnieuw inloggen voordat wijzigingen als group membership worden doorgevoerd.

• El_kingo
Probleem opgelost, was inderdaad permissie probleem van /dev/dsp
Na het opnieuw opstarten van debian kwam er zomaar geluid uit mijn boxen!!!!
Mijn dank is groot _/-\o_ , hoofdstuk afgesloten, deze mag op slot...
Pagina: 1