Iemands nauwkeurigheid meten

Pagina: 1
Acties:

• Arjenn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 14:24
Hoi,

Ik weet niet zeker of ik hier goed zit, maar ik denk het wel. :)

Voor een werkstuk moet ik de nauwkeurigheid in beweging van personen meten en de invloed die alcohol daar op heeft. Nu heb ik dus verschillende manieren om dat uit te voeren.

Eén daarvan is met een gekronkelde metaaldraad, bevestigd op een blok, waar je met een metalen ring aan een staaf omheen moet bewegen. Zowel op de ring als op de draad staat stroom, op de één word de min, op de ander de plus aangesloten, zodat wanneer met de ring de draad aangeraakt wordt, de stroomkring gesloten is. Zodra dit gebeurt wordt dit aan de hand van een lampje, zoemer of teller kenbaar gemaakt.

Nu mijn vragen:

1. Hoe heet zo'n ding :?

2. Kan iemand voor mij een schematje maken hoe ik zo'n ding het beste in elkaar kan zetten, mocht je bekend zijn met de zogenaamde systeemborden die op de middelbare school gebruikt worden, verwerk die er dan ook in asjeblieft :)

Alvast bedankt!

• nihitsia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01

nihitsia

The Banana goes on always on

Ik weet niet wat systeemborden zijn. Maar een Kronkelding (vraag 1 is voor mij ook een vraag) is niet zo moelijk. Het is gewoon een stroomkring die onderbroken is en sluit als dat ringetje tegen de baan komt. Hier een heel brak plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Ding.jpg

edit:
Sorry ben natuurlijk het lampje/zoemertje vergeten. Die moet dan ook nog ergens in de schakeling

Snappie?

[ Voor 16% gewijzigd door nihitsia op 13-02-2003 09:54 ]

Gamebak Specs

Verwijderd

je bedoelt die borden van de uva? draadje van een comperator (da's toch zon ding die altijd een hoog signaal geeft, behalve als er een hoog signaal op wordt aangesloten?) naar dat krulding (weet ook niet hoe die heten). dan van het handvat naar een speakertje of ledje aan de rechterkant.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

En de bel/zwaailicht/sirene/etc kun je er natuurlijk gewoon tussen zetten.

Localhost is where the heart is

• Arjenn
Gunhead: Ja, ik denk dat die het zijn ja...:)

Dus als ik het goed begrijp is er verder niets ingewikkelds waar ik rekening mee hoef the houden??

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Om je test zo objectief mogelijk te houden: zorg ervoor dat je een stevig systeem bouwt. Als je draadconstructie al gaat slingeren als iemand flink op de grond stampt, is dit niet bevorderlijk voor je meetnauwkeurigheid.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Hoog signaal (5V) -----> Ringding -------> Metaaldraad van kronkelbaan --------> Zoemer/Led/Relais/Whatever.

Zo moeilijk is het toch niet? Het testapparaat is gewoon een onderbreking in de schakeling totdat iemand met z'n 'lamme harses' :P de ring tegen de metaaldraad houdt, dan is de schakeling gesloten en loopt er een signaal naar een lampje. Eventueel kun je de teller gebruiken om het aantal keren te tellen, dus je connect de teller met de metaaldraadbaan.

Het is echt heel simpel, dat kan iedereen bedenken, dus jij ook. :)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Arjenn
Positron schreef op 12 februari 2003 @ 16:37:
Hoog signaal (5V) -----> Ringding -------> Metaaldraad van kronkelbaan --------> Zoemer/Led/Relais/Whatever.

Zo moeilijk is het toch niet? Het testapparaat is gewoon een onderbreking in de schakeling totdat iemand met z'n 'lamme harses' :P de ring tegen de metaaldraad houdt, dan is de schakeling gesloten en loopt er een signaal naar een lampje. Eventueel kun je de teller gebruiken om het aantal keren te tellen, dus je connect de teller met de metaaldraadbaan.

Het is echt heel simpel, dat kan iedereen bedenken, dus jij ook. :)
Hehe, had ik ook al, maar ik vroeg me af of ik niet iets over het hoofd zag, maar blijkbaar niet dus :)

Btw, grappig dat niemand een naam weet van zo'n ding, wie weet heeft het wel geen naam...

[ Voor 3% gewijzigd door Arjenn op 12-02-2003 16:46 ]

• Arjenn
Was ik ook wel van plan ja, het is onderdeel van mn profielwerkstuk (ooit van gehoord?? Ik jammergenoeg wel:s) Ik ga het monteren op een dikke balk hout en neem metaaldraad van zo'n 3mm in diameter denk ik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die dikke balk hout en die metaaldraad heet een "Zenuwspiraal".
Overigens: die systeemborden kun je met het progje "systemat" perfect nabootsen. FF googlen doet wonderen. Overigens, is op t.net ook al langs gekomen...ik gaf die tip als es erder nl.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Arjenn schreef op 12 februari 2003 @ 16:48:
[...]

Was ik ook wel van plan ja, het is onderdeel van mn profielwerkstuk (ooit van gehoord?? Ik jammergenoeg wel:s) Ik ga het monteren op een dikke balk hout en neem metaaldraad van zo'n 3mm in diameter denk ik.
Ik heb me dr een paar jaar geleden ook doorheen geworsteld :) Zat bij de betatesters (lees: proefkonijnen) van de tweede fase.. met 6 werkstukken tegelijk.. Ach had ook wel weer wat. Leuk onderwerp!

Verwijderd

The_Eagle schreef op 12 februari 2003 @ 16:54:
Die dikke balk hout en die metaaldraad heet een "Zenuwspiraal".
Overigens: die systeemborden kun je met het progje "systemat" perfect nabootsen. FF googlen doet wonderen. Overigens, is op t.net ook al langs gekomen...ik gaf die tip als es erder nl.
http://home.planet.nl/~wjgsch/applets/Zips/systemat.zip

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Arjenn schreef op 12 February 2003 @ 16:45:
[...]
Btw, grappig dat niemand een naam weet van zo'n ding, wie weet heeft het wel geen naam...
Het heet gewoon 'systeembord' en volgens mij gebruiken veel scholen die van het CMA, dus CMA-systeemborden.

Deze dingen dus. Ze zijn trouwens echt duur, wat ik ook al dacht eigenlijk: 372 euro!

Afbeeldingslocatie: http://www.cma.science.uva.nl/products/hardware/interfaces/020.jpg

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Arjenn
Positron schreef op 12 February 2003 @ 19:59:
[...]

Het heet gewoon 'systeembord' en volgens mij gebruiken veel scholen die van het CMA, dus CMA-systeemborden.

Deze dingen dus. Ze zijn trouwens echt duur, wat ik ook al dacht eigenlijk: 372 euro!

[afbeelding]
Ik bedoelde de naam van dat zoem-draad-ring-geval:)

• Arjenn
Pagina: 1