Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] avr programmer debuggen

Pagina: 1
Acties:

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik ben bezig met een avr programmer die ik wil gebruiken voor de at90s1200 en de atmega161. Ik heb het schema van Peter Fleury gebruikt en op een bread bordje in elkaar geprikt (http://www.mysunrise.ch/users/pfleury/avr-starterkit.html). Aan de programmer hangt momenteel een at90s1200 met verder alleen nog de xtal connecties, de Vcc en de gnd. Voor de volledigheid de reset heeft naast de programmer connectie ook nog een pull-up weerstand van 100k en een 100nF naar aarde.

Als ik nu probeer mijn at90s1200 uit te lezen mbv ponyprog krijg ik de hele tijd Device missing or unknown device. Ik weet dat mijn at90s1200 het doet, want ik heb momenteel een Elektuur programmer te leen en daarin werkt ie wel. Als ik mbv de scoop kijk wat er gebeurt tijdens het lezen, zie ik dat de reset laag wordt getrokken (3/4 x), de sck doet wat, de mosi doet wat. De klok loopt op beide xtallen. De Miso lijn wordt slechts een klijn stukje naar beneden getrokken. Als ik de 100k pull-up verwijder zie ik de Miso lijn keurig tussen 0 en 5V op en neer gaan, echter hiermee kan ik ook niets inlezen (ook niet met inverted data in).

Inmiddels heb ik ook yaap (http://www.myplace.nu/avr/yaap/) met yespers original geprobeerd ook geen succes. Ik heb beiden op zowel mijn desktop als laptop geprobeerd geen succes. Ik heb ook mijn db25 kabel doorgemeten. Dus ik zou zo ondertussen niet meer weten in welke richting ik het moet zoeken. Ik hoop dat er hier een AVR guru is die mij uit de brand kan helpen. Ik hoop dat ik volledig genoeg ben geweest met mijn info, anders hoor ik het graag..

Verwijderd

ik weet niet wat het is maar denk dat je de vraag naar je os nog wel kan gaan verwachten

• edm
Win98 desktop, winme laptop.

Verwijderd

Pony en ook die Yaap hebben LPT drivers nodig, Yaap: It needs the DLPortIO driver to access the parallel port in Windows, and runs fine on Windows 98 and Windows 2000.

Die jij denkelijk vergeten hebt.

Pony zelf heb ik nooit draaiend gekregen op mn W2000 (wel dualboot 98), ik zal Yaap nog wel eens uitproberen

• edm
Nope dlportio heb ik geinstalleerd (plus de reboot) alvorens yaap te proberen. Wat ik zo idioot vind is dat de misolijn wel iets schijnt te doen, maar zodra er een pullup gebruikt wordt hij niet meer de 0V kan aanraken?
Nu ik toch aan het vragen ben, waar kopen jullie je atmelletjes?

[edit]
Bestaat er geen debug je programmer software???

[ Voor 10% gewijzigd door edm op 12-02-2003 15:18 ]

Verwijderd

Misschien een rare vraag, maar je hebt je parallelle poort toch wel op SPP gezet he? Deze proggers werken perfect, ook ponyprog onder WinXP hier. Ik heb de interface-met-de-weerstandjes ook gebruikt op mijn Xtreme Baybus (toen ik nog geen bootloader had) en werd ook eerst gek van dat "unknown or missing device". Toen bleek dat het met de parallelle poort op SPP mode het WEL deed.

• edm
Uhm niet bewust, zal morgen ochtend even kijken ben op het moment bezig een bestand naar een vriend te uppen en dat kan nog wel even duren..... Ik hoop dat dit het is want
ik wordt hier echt extreem gek van.
Morgenochtend hier meer over.

OT1) Maar uh die bootloader gebruik je daar de design note van avrfreaks voor? Zoniet dan ben ik wel geinteresseerd in jouw versie (als ik daarom mag vragen).
OT2) Waar heb je trouwens je atmelletjes gekocht? Ik heb reichelt gemaild, maar die zijn niet echt vlot met antwoorden (wel goedkoop trouwens). Maar de prijzen in een jouw xtreme baybus topics staan zijn ook niet echt raar...

• edm
Nope nog steeds geen succes, ik heb inmiddels wel 2 varianten van de 10 ports programmeer connector gevonden. Met mosi en miso omgedraaid :(. Maar met
beide heb ik geen succes. Yaap geeft met de weerstanden versie, als ik op detect
device doe, simpel weg error niet meer en niet minder.
Ik heb bij de interface met de weerstandjes de volgende connecties (via de weerstandjes):
lpt-8 => mosi
lpt-3 => reset
lpt-2 => sck
lpt-11 =>miso

zonder weerstand
lpt-15 => lpt-5
lpt-18 => gnd

Ik heb inmiddels ook al een berg onderdeeltjes gekocht voor een 2 tal seriele programmers, hopen dat dit wat oplevert.

Verwijderd

Ik ben al enige tijd bezig met PIC's van Microchip te programmeren, dus misschien dat het volgende ook voor jou opgaat:

Met name langzamere computers hebben er geen last van, maar snelle computers willen nog wel eens storing via de LPT poort doorsturen. Storing dat ontstaat door te snelle LPT signalen of een te snel mainbord. Een oplossing bleek voor mij te liggen in het toevoegen van 2 kleine condensatoren over de datalijnen (clock en data in mijn geval) naar de massa toe. Je moet denken aan condesatoren van enkele nF-jes. Hierna werkte voor mij het programmeren perfect. Je kunt het dus altijd proberen, het kan iig geen kwaad zolang je de C niet te groot neemt.

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
edm schreef op 13 February 2003 @ 20:11:
Ik heb inmiddels ook al een berg onderdeeltjes gekocht voor een 2 tal seriele programmers, hopen dat dit wat oplevert.
Heb je deze al gezien? Want die werkt perfect bij veel mensen.

• edm
@Killerb:
Yep ben ook al met C-tjes in de weer geweest.

@Lamborghini:
Ja en nee, ik had hem wel gezien, maar niet daar.. Maar goed die programmer ga ik bouwen, en hopen dat ie werkt.

Verwijderd

edm schreef op 12 februari 2003 @ 23:46:
Uhm niet bewust, zal morgen ochtend even kijken ben op het moment bezig een bestand naar een vriend te uppen en dat kan nog wel even duren..... Ik hoop dat dit het is want
ik wordt hier echt extreem gek van.
Morgenochtend hier meer over.

OT1) Maar uh die bootloader gebruik je daar de design note van avrfreaks voor? Zoniet dan ben ik wel geinteresseerd in jouw versie (als ik daarom mag vragen).
OT2) Waar heb je trouwens je atmelletjes gekocht? Ik heb reichelt gemaild, maar die zijn niet echt vlot met antwoorden (wel goedkoop trouwens). Maar de prijzen in een jouw xtreme baybus topics staan zijn ook niet echt raar...
ad1) De bootloader is 100% zelfbouw. Hij is bijna helemaal in C (makkelijker onderhoudbaar), is ZEER klein en heeft een eigen windows flashtool. Helaas is deze code niet (meer) openbaar omdat ik besloten heb de embedded sources niet vrij beschikbaar te maken. Vooral omdat er de encryptie van de binaries in staat niet. Dit (helaas) met het oog op concurrentie die de X-bus tegen grof wgeld willen slijten. Wel kan de bootloader ook unencrypted binaries flashen, zodat iedereen wel zelfbouw code in de X-bus kan flashen.

ad2) De Atmellen worden "groot"(nou ja groot) ingekocht bij een importeur. Vandaar ook deze [IA] onde andere (samen met de PCBs zijn dit de hoofdredenen voor een [IA] geweest)

• edm
re ad1) Begrijpelijk je hebt er waarschijnlijk heel wat uurtjes klussen in zitten.
re ad2) Hoe groot is groot want dan is de prijs van die importeur niet zo scherp, Reichelt rekent 14.85 voor een enkele mega32 ten opzichte van 14.54? Misschien volgende keer een belletje richting Duitsland???

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
edm schreef op 13 February 2003 @ 21:40:
@Lamborghini:
Ja en nee, ik had hem wel gezien, maar niet daar.. Maar goed die programmer ga ik bouwen, en hopen dat ie werkt.
Suc6 dan maar :)

• edm
Ik heb inmiddels een werkende programmer (de stk200) van de yaap link. Ik heb deze getest met een at90s1200. De reden waarom ik deze thread weer even omhoog schop is de volgende. Pony - prog geeft bij het gebruik van deze progger vrolijk een device unknown error, maar als je op ignore klikt leest hij en schrijft ie keurig. (Op de tien keer geeft ie maximaal 1 keer een schrijf fout). Ik weet niet precies waar dit gedrag vandaan komt en wat de reden is, maar ik dacht dat deze thread wat meer 'inhoud' voor de search kreeg met deze info er bij...

O ja yaap doet het helemaal niet met deze progger...

Iig kan ik weer verder en hoop dat de rest van mijn project van zulke voodoo verstoten blijft. Bedankt voor alle hulp :)

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Hmm, heb ik inderdaad ook gehad. Ik heb in totaal twee maal de ponyprogrammer gemaakt voordat ik mijn STK500 kreeg. Eerst werkte het fijn, maar na een aantal keer niet meer. Ik heb zo al een paar (waarschijnlijk nog goede) AVR's weggegooid. :(

Nu met de STK heb ik nergens last van. :)

• edm
Die woede kan ik me heel goed voorstellen :).

O ja nog een advies met pony prog, lees eerst de hex file in daarna de eep file en dan pas schrijven (in 1 x plus verifieren). Pony prog kan nl niet of de flash of de eeprom schrijven (volgens mij dan). Die stk500 gebruikt die de seriele poort om te schrijven (lijkt ie op de apnote avr910)?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
De STK500 gebruikt inderdaad een seriele poort voor het programmeren, maar kan ook parallel of high voltage programmeren!

Dit is m:
Afbeeldingslocatie: http://hathaway.hypermart.net/robotics/stk500-3.jpg
Pagina: 1