Asus A7V333 Boot niet meer na nachtje uit...

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Hallo,

Onderstaand probleem is van toepassing op de volgende hardware

-ASUS A7V333 + Sound
-AMD XP 2100+
-512 MB Dane Elec
-Geforce4 TI 4200 64 Mb
-Viking middletower 300 watt
-Ilyama 15 TFT op de 'normale' vga aansluiting

De pc werkt nagenoeg perfect. Geen vastlopers en de zwaarste spellen en programma's kunnen nachten draaien.

Helaas is er 1 probleempje. Wanneer de pc een nachtje uit heeft gestaan gaat deze niet meer 'aan' (dwz, wel gezoem van fan's en hd's, maar geen beeld) IPV daarvoor hoor ik door de speakers "CPU TEST FAILURE".

Wanneer ik het knoopcelletje van het moederbord 10 minuutjes loshaal, dan werkt de pc weer! Zodra de pc weer een nachtje uit staat begint het verhaal weer opnieuw... Ik heb nagenoeg alles geprobeerd.

-Kaal systeem met alleen HD + VGA + MEM
-Geheugen in ander slot
-BIOS update naar 1016
-PCI kaarten wisselen/verwijderen
-ALLE mogelijke bios-instellingen veranderen
-CPU opnieuw plaaten
-Randapparatuur zoals USB tijdelijk de-activeren
-CPU onderklokken
-PC op uitschakelbare stekkerdoos aansluiten
-PC direct in stopcontact stoppen
-Geheugen onderklokken
-Voltages en temperaturen controleren
-Andere videokaart proberen
-Videokaart in andere pc proberen
-Bios knoopcel vervangen door nieuwe (de 'oude' gaf 3.07 volt)
-Diverse voltages 1 stapje verhogen/verlagen
-Geheugen testen
-CPU handmatig op juiste snelheid zetten
-WinXP installeren
-Win2K installeren

Geen enkele optie (behalve eentje) schijnt iets aan het probleem te veranderen. Het handmatig instellen van de CPU-snelheid + volt op de juiste waarden, stelt het probleem iets uit. Nu gaat de pc na 3 a 4 dagen opeens niet meer aan ipv na elke nacht. Na de knoopcel eventjes los te hebben gehaald gaat de pc weer aan.

8)7 8)7 8)7

Nou ben ik echt niet voor 1 gat te vangen, maar ik moet toegeven dat ik het nu echt niet meer weer... Moederbord 'stuk'? Voeding 'defect' ??? Bios vreemd?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er rest inderdaad niks anders meer dan de voeding of de moederbord. Ik zou het op de voeding gooien.. Heb je geen simpel PCI VGA kaartje voorhanden om daarmee in plaats van die dikke GF4 op te starten?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

k zat net hetzelfde te denken, dat die voeding die bak kan trekken, maar voor de rest idd een vaag probleem :? 8)7

Gabriël AM5

Verwijderd

Als je een computer aanzet gebruikt hij om aan te gaan meer stroom dan continue draaien, als je alles lostrekt en 10 minuten later weer aanslingerd werkt het weer omdat ie dan weer helemaal "schoon" is, je kan 2 dingen proberen om dit te verifieeren:
1. s'nachts de stroomstekker loskoppelen
2. nieuwe zwaardere voeding proberen (hoewel een 300 watt dit in principe behoort te trekke)

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 02:21
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 14:28:
Als je een computer aanzet gebruikt hij om aan te gaan meer stroom dan continue draaien, als je alles lostrekt en 10 minuten later weer aanslingerd werkt het weer omdat ie dan weer helemaal "schoon" is, je kan 2 dingen proberen om dit te verifieeren:
1. s'nachts de stroomstekker loskoppelen
2. nieuwe zwaardere voeding proberen (hoewel een 300 watt dit in principe behoort te trekke)
Het eerste heb ik al geprobeerd. Zonder resultaat... CPU TEST FAILURE.... batterij even los en hij start weer.

Zwaardere voeding zou kunnen, maar ik moet wel zeggen dat er geen 'zware' dingen in de pc zitten:

-De Geforce4 (niet overclocked)
-1 chip van 512 mb is ook niet al te heftig
-5400 rpm maxtor HD vraagt ook weinig energie.

Er zit verder alleen een DVD-recorder in die ik al eerder los heb gehaald. Weer zonder resultaat.

Als ik er allemaal dingen bijstop (TV-kaart en 2x netwerkkaart en geluidskaart), het ding ietsje overclock, de videokaart ietsje opvoer en het voltage van de cpu iets hoger zet en de recorder aansluit met een cd er in (zodat ie hard gaat draaien wanneer je de pc aanzet) dan werkt alles nog steeds stabiel in de nieuwste spellen en start ie ook nog normaal op nadat ie kort uit is geweest.

Als laatste heb ik dit systeem voor iemand anders in elkaar gezet die (en da's heel begrijpelijk) nu na ruim 2 maanden geklooi toch wel graag een pc wil hebben die het gewoon doet.

De voeding vervangen kan natuurlijk, maar als ik het zo bekijk zie ik niet in dat het daar aan zou liggen... zelf als ik hem wat zwaarder belast werkt alles goed. De voltages zijn volgens de bios ook normaal en allerlei spul loskoppelen (in de toch al redelijk lege pc) heeft geen zin...

* Undertaker2 bangs head against wall

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 19:36
gewoon andere cpu proberen misschien ??? stel dat je mobo gelijk heeft :)

Mijn Specs

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Dit is een voeding probleem; bij het opstarten neemt het systeem meer amperes, welke in jou geval niet meer op tijd kunnen worden geleverd omdat de condensatoren in je voeding zijn leegelopen, na een nacht. Wanneer je condensatoren weer genoeg gevuld zijn kan het systeem weer fatsoenlijk opstarten (dit probleem komt ook vaak zomar uit het "niks" vallen, omdat de kwaliteit van je voeding, helemaal bij regelmatig zware belasting afneemt).

Vervang je voeding door een zwaardere, die ook meer amperes kan leveren op de +5V en +3.3V lijnen
(8>

[ Voor 4% gewijzigd door Gabriel-LG op 13-02-2003 16:02 ]

Pagina: 1