<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 15 november 2000 15:10 schreef Maiar het volgende:
gemiddeld 695 duizend kilo[/quote]lijkt mij een beetje weinig voor een ster
gemiddeld 695 duizend kilo[/quote]lijkt mij een beetje weinig voor een ster
Verwijderd
Een ster zorgt voor de zwaartekracht in een zonnestelsel net als dat de aarde dat voor ons doet.
maar als je het gewicht van de hoeveelheid materie zou berekenen als dit op aarde zou zijn, is tit honderden keren groter als die van de aarde zelf. ik ga ff zoeken
The Sun is by far the biggest thing in the solar system. From its angular size of about 0.5° and its distance of almost 150 million kilometers, its diameter is determined to be 1,392,000 kilometers. This is equal to 109 Earth diameters and almost 10 times the size of the largest planet, Jupiter. All of the planets orbit the Sun because of its enormous gravity. It has about 333,000 times the Earth's mass and is over 1,000 times as massive as Jupiter. It has so much mass that it is able to produce its own light. This feature is what distinguishes stars from planets.
hmmz, bijna goed
en verder...
Earth masses (1 ME = 5.977 × 10^24 kilograms);
dus conclusie:
massa van de zon =
333,000 ME = 333.000 * 5.977 * 10^24 = 6.627* 10^36 kg.
en dat is wel nuttige info
ohja, de bron is www.astronomynotes.com/. daar staan een heleboel cijfertje op...
maar als je het gewicht van de hoeveelheid materie zou berekenen als dit op aarde zou zijn, is tit honderden keren groter als die van de aarde zelf. ik ga ff zoeken
The Sun is by far the biggest thing in the solar system. From its angular size of about 0.5° and its distance of almost 150 million kilometers, its diameter is determined to be 1,392,000 kilometers. This is equal to 109 Earth diameters and almost 10 times the size of the largest planet, Jupiter. All of the planets orbit the Sun because of its enormous gravity. It has about 333,000 times the Earth's mass and is over 1,000 times as massive as Jupiter. It has so much mass that it is able to produce its own light. This feature is what distinguishes stars from planets.
hmmz, bijna goed
en verder...
Earth masses (1 ME = 5.977 × 10^24 kilograms);
dus conclusie:
massa van de zon =
333,000 ME = 333.000 * 5.977 * 10^24 = 6.627* 10^36 kg.
en dat is wel nuttige info
ohja, de bron is www.astronomynotes.com/. daar staan een heleboel cijfertje op...
Ok, niet een goede schatting misschien 
Ik denk dat een zorgvuldige spectrum analyse of zoiets van de ster waarvan je het wil weten gaat bekijken, zodat je een beetje weet wat voor stoffen erin zitten, je een aardig nauwkeurig schatting kunt maken van de massa..of misschien naar de baan kijken tov `bekende` sterren ?
Ik denk dat een zorgvuldige spectrum analyse of zoiets van de ster waarvan je het wil weten gaat bekijken, zodat je een beetje weet wat voor stoffen erin zitten, je een aardig nauwkeurig schatting kunt maken van de massa..of misschien naar de baan kijken tov `bekende` sterren ?
Er limieten aan de grote van sterren. In een te kleine ster zal geen waterstoffusie optreden, een te grote ster valt spontaan uit elkaar.
Ik geloof, iirc, dat een ster minimaal 1/10 van de massa van de zon moet hebben en maximaal 100x zo zwaar kan zijn. Zoiets.
Dus alle sterren in het heelal zitten tussen de 10^36 en 10^39 kg.
Ik geloof, iirc, dat een ster minimaal 1/10 van de massa van de zon moet hebben en maximaal 100x zo zwaar kan zijn. Zoiets.
Dus alle sterren in het heelal zitten tussen de 10^36 en 10^39 kg.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
maar hoe zit het dan met een neutronen ster. die zijn toch ook heel klein, 10km ofzo maar ze wegen 100X zoveel als de zon (ofzo)
Neutronensterren waren vroeger ook van de joekels, maar ze zijn onder hun eigen zwaartekracht in elkaar gestort. Een lepeltje "neutronenster" weegt meen ik ook enkele honderden kilo's.
100 zonmassa's is wel aan de hoge kant voor een neutronenster. Dat worden zwarte gaten.
100 zonmassa's is wel aan de hoge kant voor een neutronenster. Dat worden zwarte gaten.
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een lepeltje "neutronenster" weegt meen ik ook enkele honderden kilo's.[/quote]Ietsje zwaarder :): 10^9 ton!
Arg, ja...
Bruine/witte dwergen zijn tientallen kilo's per lepel, niet de neutronensterren.
Bruine/witte dwergen zijn tientallen kilo's per lepel, niet de neutronensterren.
Pagina: 1