[debian] Een webbased e-mail client

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Hallo allemaal,

Weer even een vraagje, ik heb nu een server draaien met debian, en .nl domeintje en heb nu alles geconfigureerd, apache/mysql, etc. Je weet het wel.
Sindskort heb ik nu ook mijn mail er op draaien, een sendmail configuratie, werkt ook prima! :*)
Nou wil ik webbased mijn email gaan bekijken, maar ik zou niet weten welke applicatie ik daarvoor moet gebruiken, ik heb al gekeken op debian.org onder de stable pakketten, want ik draai stable, maar daar kon ik niet echt wat schokkends vinden. Ik weet dat er een superpakket is (OpenWebMail), maar voorzeover ik weet is die nog niet stable? :?

Mijn vragen nu:
- Wat is voor mij aan te raden?
- Welk pakket moet ik gebruiken?
- Wat zijn jou ervaringen hiermee?
- Hoe lezen jullie je mail via de browser?

Lijkt me zeer interessant! Alvast bedankt voor de reactie's! ;)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.linuxlinks.com/Web/Mail/

Ik gebruik zelf IMP ook wel 'Horde' genaamd. Zitten een boel functies in.
Maar waar je vooral op moet letten is waar je 't op wil gaan draaien. Pop3, Imap, PHP3 of 4, evt MySQL erbij voor prefs of de user database...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Welke heb je zelf al gevonden? Als je hebt gezocht, moet je toch met een lijstje van mogelijke opties op de proppen kunnen komen...

Ik heb me laten vertellen dat Squirrelmail en Horde bv. behoorlijk okee zijn, maar ik spreek dan niet uit ervaring, want:
[/nohtml]
Niet, daarvoor gebruik ik namelijk gewoon een mailclient en een IMAP server :)

blackd: eeey, dat is een handig lijstje.

Topicstarter: blackd is behoorlijk Linux-newbie dus blijkbaar was het wel erg makkelijk om een stapel van die dingen te vinden...ik zal het topic echter open laten voor discussie over welke goed/fijn/stable werkt. Inderdaad is dan ook belangrijk wat je er precies mee wilt! Alleen voor persoonlijk gebruik, of begin je een hostingbedrijfje, welke protocollen moet het mee kunnen samenwerken e.d. ?

Dus mensen, graag niet doorgaan met alleen linkjes posten naar 500 verschillende webmail clients, zet er dan ook bij waarom je die graag gebruikt, wat er mee kan etc. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Wilke op 12-02-2003 12:33 ]

Verwijderd

apt-get install squirrelmail

• marijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 11:59
http://www.openwebmail.org vind ik stabiel genoeg hoor.

[ Voor 31% gewijzigd door marijn op 12-02-2003 12:31 ]

• blackd
  • Niet online
Wilke schreef op 12 February 2003 @ 12:27:
blackd: eeey, dat is een handig lijstje.

5 sec google :P [google=web mail linux], 2e link.
squirrelmail had wmb teweinig mogelijkheden *, wat zijn jouw ervaringen hiermee? Ik heb 't overigens nooit geinstalleerd, alleen gekeken naar de features.

* Was niet zozeer teweinig mogelijkheden, maar de gehele interface beviel me niet, Horde was veel overzichtelijker dan SquirrelMail imho.

[ Voor 14% gewijzigd door blackd op 12-02-2003 12:50 ]

• mor0n
Hehehe, ja hij kan wel stabiel zijn, maar hij MOET stable zijn, anders draait ie niet, dat wil iemand hier vast wel uitleggen!

Ga nu ff kijken of OpenWebMail ook daadwerkelijk al stable is. :D

• mor0n
code:
1
2
3
4
5
tektron:/links/init.d# apt-get install openwebmail
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package openwebmail
tektron:/links/init.d#

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
blackd schreef op 12 February 2003 @ 12:24:
http://www.linuxlinks.com/Web/Mail/

Ik gebruik zelf IMP ook wel 'Horde' genaamd. Zitten een boel functies in.
Maar waar je vooral op moet letten is waar je 't op wil gaan draaien. Pop3, Imap, PHP3 of 4, evt MySQL erbij voor prefs of de user database...
IMP is een onderdeel van het HORDE framework, waar meer tools dan alleen IMP voor te krijgen zijn.

• blackd
  • Niet online
fetcher schreef op 12 February 2003 @ 12:40:
IMP is een onderdeel van het HORDE framework, waar meer tools dan alleen IMP voor te krijgen zijn.

Idd, zo heb ik IMP, Mnemo, Nag, Sork en Turba geinstalleerd op 'n Slackware server.

Juist het werken met modules vind ik erg prettig, zo kun je Horde uitbreiden zoveel als je wilt, of juist zo klein mogelijk houden.

Overigens zitten er ook modules in SquirrelMail, maar dan heten ze plugins :P

• fetcher
squarrelmail is inderdaad ook een goede. Werkt ook goed met de stable variant van debian :)

Verwijderd

[b][message=17010941,noline]blackd schreef op 12 februari 2003 @ 12:33
squirrelmail had wmb teweinig mogelijkheden *, wat zijn jouw ervaringen hiermee? Ik heb 't overigens nooit geinstalleerd, alleen gekeken naar de features.

* Was niet zozeer teweinig mogelijkheden, maar de gehele interface beviel me niet, Horde was veel overzichtelijker dan SquirrelMail imho.
squirrelmail is gewoon basic en het werkt prima over imap. 't heeft voor mij altijd prima gewerkt dus ik heb nog nooit iets anders geprobeerd.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 16:03
ik gebruikt zelf het horde project: http://www.horde.org netzo als blackd

daar zit bijv ook een calender, notities en een adressenboek in (lekker makkelijk om daar je contacten in te zetten, agenda voor afspraken enzo), verder heb ik ook squirrelmail op mijn server geinstalleerd, maar sinds ik horde gebruik, gebruik ik squirrelmail niet zoveel meer

het nadeel van imp van horde is dat hij niet alle HTML email duidelijk laat zien, squirrelmail doet dat wel :)

[ Voor 10% gewijzigd door Newjersey op 12-02-2003 14:11 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Beetje flauw misschien, maar de "webbased e-mail" client die ik gebruik heet....mozilla :?

:) :) :)

[ Voor 14% gewijzigd door u_nix_we_all op 12-02-2003 17:55 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
De webmail die IK gebruik voor het bedrijf is imho puik. Leest de files uit /var/mail/* , je moet dus geen imap/pop server configgen. Heeft een cleane en simpele interface, maar je kan er geen HTML mail mee versturen/ontvangen. Dit is bewust gedaan, en maar een kleine caveat.

Het spul heet Neomail en is te vinden op http://neomail.sourceforge.net/

Heel jammer dat de auteur er niet meer aan durft voort te werken, maar de client is bugfree en Vrij, dus niets houdt je/andere tegen om er features aan toe te voegen.

Verwijderd

Mijn provider gebruik IMP (Horde) onder debian (2.2?) en ik heb een keertje imp, mysql, openldap en imap op een rh7.3 en rh8 server gegooit.... ik ben er zeeer tevreden over...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:05
Thuis draai ik qmail met Courier-IMAP en Vpopmail. De native webmail interface die je daar aan kunt hangen is SQWebmail: leest direct je maildirs uit en doet ook gewoon authenticatie uit de VPopmail database.
SQWebmail is ietwat beperkt, maar voor mij voldoet het gewoon: normaal werk ik met Ximian Evolution, maar als ik ergens anders zit kan je snel ff je mail controleren met sqwebmail.
Behalve Courier's sqwebmail kan je ook elke gewenste webmail boel gebruiken die via POP3 of IMAP verbinding maakt.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
bestaat er ook een webmail prog om maildirs te gebruiker i.p.v. IMAP?

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

deejayalwin schreef op 12 February 2003 @ 12:22:
Hallo allemaal,

Weer even een vraagje, ik heb nu een server draaien met debian, en .nl domeintje en heb nu alles geconfigureerd, apache/mysql, etc. Je weet het wel.
Sindskort heb ik nu ook mijn mail er op draaien, een sendmail configuratie, werkt ook prima! :*)
Nou wil ik webbased mijn email gaan bekijken, maar ik zou niet weten welke applicatie ik daarvoor moet gebruiken, ik heb al gekeken op debian.org onder de stable pakketten, want ik draai stable, maar daar kon ik niet echt wat schokkends vinden. Ik weet dat er een superpakket is (OpenWebMail), maar voorzeover ik weet is die nog niet stable? :?

Mijn vragen nu:
- Wat is voor mij aan te raden?
- Welk pakket moet ik gebruiken?
- Wat zijn jou ervaringen hiermee?

Lijkt me zeer interessant! Alvast bedankt voor de reactie's! ;)
Ik gebruik al tijden squirrelmail, werkt perfect! Ook XS4All gebruikt het bijvoorbeeld.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

M4RTiN schreef op 12 February 2003 @ 18:58:
bestaat er ook een webmail prog om maildirs te gebruiker i.p.v. IMAP?
kijk 3 posts boven u :)

It seemed like a good idea at the time

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Horde met IMP is een mooie combinatie, maar nogal zwaar. We hebben het gehad op een P200 met 64MB geheugen, maar det werkte veel te langzaam (op elke pagina moest je zeker 7 a 8 seconden wachten).
Toen heb ik Ilohamail geinstalleerd, dat werkt lekker snel. En als je PHP zonder IMAP en SMTP support hebt maar ze toch wilt gebruiken is het ook handig, want voorbeiden zijn volledige PHP-interfaces geschreven. 't gebruikt een database of losse bestanden om de configuratie op te slaan.
Tevens wordt veel aandacht gegeven aan browsers zonder JavaScript: er zijn altijd PHP-alternatieven voor de JS-features. Hierdoor kan je je mail nog fatsoenlijk lezen met 'links'. :)

Je webmail client is natuurlijk altijd een browser.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

DGTL_Magician schreef op 12 February 2003 @ 19:09:
[...]

Ik gebruik al tijden squirrelmail, werkt perfect! Ook XS4All gebruikt het bijvoorbeeld.
XS4ALL heeft het wel aangepast zodat het een hogere belasting aankan heb ik gelezen in PCM :)

• mor0n
Thank u guys! Heb dus al het e.e.a. geprobeerd, ik heb IMAP draaien, courier. Maar jah, ik krijg het nog niet aan de praat, want ik moet nog users kunnen aanmaken en dat wil niet echt lukken. Kan dus ook niet inloggen.

Maar de tip van XTerm:
die gaat ik ff proberen. Wel makkelijk zonder IMAP. Is voor mij gewoon ff heel simpel mail lezen als ik niet thuis zit of op mn werk.

Misschien toch maar eens een topic over IMAP openen :D
Ik laat wel ff weten wat hier mijn ervaringen over zijn.... :P

[ Voor 6% gewijzigd door mor0n op 13-02-2003 12:40 ]

• fetcher
XTerm schreef op 12 February 2003 @ 18:11:
De webmail die IK gebruik voor het bedrijf is imho puik. Leest de files uit /var/mail/* , je moet dus geen imap/pop server configgen. Heeft een cleane en simpele interface, maar je kan er geen HTML mail mee versturen/ontvangen. Dit is bewust gedaan, en maar een kleine caveat.

Heel jammer dat de auteur er niet meer aan durft voort te werken, maar de client is bugfree en Vrij, dus niets houdt je/andere tegen om er features aan toe te voegen.
Iemand anders is verder gegaan met neomail onder een andere naam, waren een stel japanners geloof ik.

zowiezo voor de topicstarter:
kijk eens :
http://freshmeat.net/search/?q=webmail&section=projects

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 13:07
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 20:17:
[...]

XS4ALL heeft het wel aangepast zodat het een hogere belasting aankan heb ik gelezen in PCM :)
Ben zelf als squirrelmail ontwikkelaar betrokken geweest bij de upgrade naar een nieuwere versie bij XS4ALL en de aanpassingen om snelheidswinst te halen zijn er niet.
Ze hebben wel wat opmaak veranderd maar de rest is allemaal out of the box squirrelmail :)

• mor0n
Heb nu eens de tijd genomen op squirrelmail te installeren, maar krijg het nog niet aan de praat. Configgen lukt wel maar als ik via mozilla of ie inlog krijg ik het volgende te zien:

code:
1
2
3
ERROR : Could not complete request.
Query:SELECT "INBOX"
Reason Given: Mailbox does not exist

Erg vaag, maar duidelijk MAILBOX bestaat niet, ik gebruik dus sendmail en heb ook cyrus-common & cyrus-imapd geinstalleerd, quirrelmail werkt dus met cyrus. Maar eh, hoe moet ik die mailboxjes aanmaken?

• mor0n
Gefixed, moest eerst nog eens de installatie van cyrus nachecken, vervolgens kun je in de console of via een ssh sessie verbinding maken met de cyrus-IMAP server, door het volgende commando:

# cyradm localhost
user: cyrus
password: ****

% cm user.[gebruikersnaam]
% cm user.[gebruikersnaam].[map]

etc.

en dan ff checken met mozzila mail/outlook express noem maar op.
Mocht iemand meer willen weten over het installeren van cyrus-imap op debian linux, check dan de volgende link ff:

http://www.linuxworld.com/site-stories/2002/0408.ldap3.html

grtz.
Pagina: 1