Citrix Desktop / Hide start menu icons.

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Een beetje lang verhaal maar zo kan ik het beste even omschrijven.

We zijn bezig met een Citrix omgeving om een desktop te publishen. Verder hebben we m.b.v. een group Policy op de server de omgeving volledig dicht gezet. We hebben de "Startmenu" verplaatst naar een eigen locatie. Binnen die locatie hebben we diverse icons staan van verschillende programma's.

We hebben per applicatie een security group aangemaakt, en hebben als test de Office applicatie's genomen. We hebben binnen de startmenu structuur de "Programs" map, en daar weer onder een "Office" map aangemaakt. Niemand behalve de Admin's hebben rechten op deze map. Binnen de "Office" map staan de diverse applicatie's.

B.v. op het icoon van Word hebben we de Security group "Word" READ & EXECUTE rechten gegeven, en Inherit staat uit.

In deze situatie zie je nu geen Icoons als je WEL lid bent van de de group "Word". (Empty)

Zodra je op de boenliggende map "Office" Everyone LIST FORLDER CONTENTS rechten geeft. Zie je ALLE icons verschijnen, en waar je dan READ rechten voor hebt zie je dan ook het echte gekleurde Icon van verschijnen. op de icons waar je geen rechten op hebt verschijnt het default windows icoontje. Dit is niet de bedoeling...

Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik d.m.v. Security groups mensen een applicatie kan laat zien (en uitvoeren) of niet....

ik wil geen gebruik maken van published applications. En ook niet van profiles.

Enig idee hoe? Alvast bdankt.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:34
Gebruik je NT4 of Windows 2000 :?.
Ik denk trouwens bij voorbaat al dat het niet mogelijk is, maar misschien heb ik dat verkeerd.

• BasXcore
Oh sorry, Windows 2000.

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
is te doen ze hebben het op mijn stage bedrijf ook gedaan ik heb overal toegang tot andere weer niet. ik zal eens voor de gein kijken hoe ze dat hebben gedaan, het is namelijk door databalk aangelegd en geinstalleerd.

• BasXcore
Graag, dank je wel.

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:09

m0nk

16-09-2003 15.15

dis interessant, ben er zelf ook mee bezig, moet alleen nog wachten op de citrix cd, en licenties...
heb jij onder terminal services (win2k) ook het startmenu helemaal aangepast? en waarmee?

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:22

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

waarom wil je geen profiles gebruiken?

Het principe zoals je beschrijft is goed te doen, het is alleen veel werk om dat in actie te krijgen maar op 't moment dat je eenmaal alle rechten ingesteld hebt, hoef je alleen maar users toe te eigenen aan de groep :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:30

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wij gebruiken de NAL van Novell en helemaal geen startmenu. Maar waarschijnlijk hebben jullie geen Novell draaien?
Je kunt toch de gebruikers een profiel geven waarbij het startmenu leeg is? Bij de "Default User" en "All Users" alle opties uit het startmenu halen. Eerste keer inloggen geeft nu voor de gebruikkers een leeg startmenu. Vervolgens kun je met een script dan de iconen/folders laten maken in het startmenu. Iets van "if member of Word then copy c:\d&s\startmenu\xx.lnk c:\d&s\username\start menu\programs". D'r is vast zo'n tooltje waarmee je kunt kijken of iemand lid is van een NT-groep. Dacht dat zoiets in de resourcekit zit.
Ik zit dit nu ter plekke te bedenken en weet niet of dit 1-2-3 werkt.
Anders zijn er altijd nog 3rd party tools zoals Powerfuse (www.res.nl) waarmee het zeker kan.

This footer is intentionally left blank

• BasXcore
Novell ZEN rules, ik weet het. Tis de perfecte desktop tool. Maar, geen Novell hier.

Ik wil het zelfde crëeren met windows 2000, het gemak van gebruikers in uit groepen halen voor applicatie's. Het werkt perfect zodra je elke applicatie in een apparte folder zet, en dan over die folder zet je de security group die bij de applicatie hoort. Tevens zet je dan de Inherit aan van de applicatie in die folder, en dan als je de juiste rechten hebt verschijnt het icoontje voor de app, en anders niet. Nadeel hier weer van is dat je voor elke applicatie een map in je startmenu krijgt, ondanks je misschien niet voor alle apps rechten hebt.

Monk, je kan met een group policy in je Active Directory snapin (MMC) de desktop helemaal dicht zetten. Tevens ook allemaal Shells aanpassen e.d. (Werkt alleen op de NIET standaard USERS OU.)

Zwahiel, zo min mogelijk met profiles doen, als iemand buiten mij een nieuwe gebruiker moet aanmaken dan is dat een nachtmerrie voor diegene. Zo als ik het nu opzet kan een (slim) kind de was doen :-)

Als ik me goed herrinner zit in de TweakUI ook een optie tot "Remove Dead Icons"... DIt zou ik ook kunnen gebruiken, maar is het slim om TweakUI op een 2000AD te zetten ?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou je start menu dynamisch kunnen laten samenstellen op het moment dat een user inlogt. Je doet dit door je startmenu door te verwijzen naar (bv.) de users' hun rootdrive, en bij het aanloggen creeer je netjes je startmenu door alle icoontjes die je wilt geven, er naartoe te copieeren.

Het script kan door group membership te testen, de juiste icons naar het startmenu copieeren. Zoiets kan je maken in bat, vbs of kix, dus keuze zat.

http://thethin.net/startbuild.zip is een voorbeeldje van iemand die dat ooit al eens gemaakt heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door elevator op 12-02-2003 19:32 . Reden: beter samenhangend verhaal van gemaakt ]

• BasXcore
Ahh, dit is iets, ik ga er even naar kijken. Ik geef nog feedback.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Het makkelijkst is ROBOCOPY (Uit Resource KIT) te gebruiken. Als je inlogt wordt vanuit het loginscript het startmenu gekopieert naar je (tijdelijke) profile directory op de server. Als je geen lees rechtren hebt op een icoontje/file dan wordt deze ook niet mee genomen. Zo hebben wij het ook gedaan en werkt perfect.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Maar je kan toch gewoon vanuit je Citrix Management Console aangeven welke users (groep users) een icoon zien en dus mogen gebruiken ?

Bij het publiceren van een applicatie geef je aan welke servers, en welke (groep) users.

Waarom al dat kopieerwerk met icoontjes en dergelijke? Citrix kan je iconen publiceren naar een Nfuse pagina / Citrix Client / Start Menu.

Als je je druk maakt over de reeds aanwezige menuitems: met een GPO kan je je start menu redirecten naar een share waar jij het start menu samen stelt. Maar dat doe je al lees ik.

Kijk s op deze pagina voor veel tips en trucks: *click* en dus ook meteen *click*

Dit zijn de meest gerenomeerde sites als het gaat om Citrix XP. De download sectie is aanradertje: Advanced_Concepts_Guide_FR2.pdf

Check ook de policy-sectie.

Die Rick Dehlinger is echt een uber-goeroe als het gaat om Citrix.

/me Heeft overigens al een tijdje niet meer gewerkt met Citrix XPe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 13:06:
Die Rick Dehlinger is echt een uber-goeroe als het gaat om Citrix.
Klopt, Rick is zo'n beetje de godfather van de citrix tuning. Helaas dat zijn site al een tijd niet meer bijgewerkt wordt (www.tweakcitrix.com). Ook een naam om in de gaten te houden is Douglas Brown van www.dabcc.com (ook een citrix engineer, en enkele weken geleden promotie gemaakt tot senior SE. Zijn geesteskindje is "Methodology in a Box" (inmiddels op versie 2.1) en zou verplicht voer moeten zijn voor een citrix admin.
Daarnaast ook Roddy Rodstein, maar die legt zich voornamelijk toe op NFuse Elite, en staat nog in het begin van zijn citrix cariere.

Ook leuk, is het Citrix Easteregg, waar je ook weer die naam van Rick ziet terugkomen.:

Choose any MetaFrame "Admin" Tool. Choose "Help" --> "About" from menu. A picture will appear with different shapes and colors. Click once with mouse to start animation. Click nine more times to have Engineering names scroll on by!!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 18:40

Jaymz

Keep on moving !

ajhaverkamp schreef op 12 February 2003 @ 14:56:
Wij gebruiken de NAL van Novell en helemaal geen startmenu. Maar waarschijnlijk hebben jullie geen Novell draaien?
Voor ZENworks for Desktops (servers dacht ik ook) heb je helemaal geen Netware server en of client nodig. Dit geld overigens pas sinds versie 4.

Dat je wat functionaliteit mist okee, maar dat heeft meer met Netwaremappings te maken en dergelijke. De NAL Explorer en diens functionaliteit doet het prima zonder Netwareserver of client ;)

http://www.novell.com/documentation/lg/zdpr/index.html

Verwijderd

Eigenlijk is dit simpel, kijke eens naar redirected desktop/ startmenu etc in Group policy. Daarmee moet het te bereiken zijn
Pagina: 1