Toon posts:

W2K TS - Stroperige sessies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een groot probleem. M'n collega's en ik hebben een Win2K terminalserver farm uitgerold met Citrix Xpe.
Er werken zo'n 20 a 30 man concurrent per server.
De clients connecteren over een goed werken LAN naar de farm. Er zijn geen netwerkproblemen.

Het probleem is concreet: Individuele sessies op een willekeurige terminalserver worden op een gegeven moment heel stroperig. Het reageren op muisklikken, het opbouwen van het scherm. Alles wordt op een gegeven moment gruuuuwelijk traag en stroperig. Alsof je op een 286 zit te werken.

Tegelijkertijd hebben andere gebruikers op de zelfde server totaal geen last. Hun sessies lopen als een speer.
De server zelf heeft het ook totaaaaal niet druk. We monitoren oa. met RMS.

De farm draait, op dit probleem na, als een beest.

Het is puur een *individuele* sessie die niet vooruit te branden is
Als de user uit- en weer inlogt kan ie weer lekker snappy verder werken.

We draaien de 2002 versies van MS-Word, Outlook, Excel, PowerPoint, Access, Visio en Project. Allen met de laatste patches.
(met oudere versies van OfficeXp/2002 hadden we het probleem trouwens ook).
Naast Office draaien we ook Oracle Jinitiator, IE en wat andere kleine proggies.

Herkent iemand dit probleem ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 11:19 ]

Verwijderd

En welke afwijkende processen draait zo'n stroperige user op dat moment? (checken in de CMC)

Verwijderd

Topicstarter
Das de kift juist. Het zelfde als de rest. Niets extra's of bijzonders. En om het nog eens erger te maken gebeurt het ook totaal willekeurig :(

Verwijderd

Ik heb het wel eens meer gezien bij een app, die niet lekker reageerde op de clipboard functionaliteit van desktop naar citrix.
Als het bij een user verdwijnt, als hij uitlogt en opnieuw inlogt, zou ik daar eens naar kijken, door die functionaliteit tijdelijk uit te zetten, en te kijken hoe het gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Deze gebruikers hebben allen Thin Clients. Dus er valt niets te clippen ende te peesten naar de lokale desktop.
Maar toch bedankt voor de tip.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je toevallig ook niet-thin clients?
Hebben die dit probleem ook?
Misschien is het een probleem met de (firmware) van je thin clients?

Probeer anders dit eens, in de CMC disconnect de sessie. Reboot je thin client, en connect terug naar je sessie. Is het nu nog traag?

Of beter nog. Als jij die sessie gedisconnect hebt, kan jij connecten op die sessie. Is het voor jou dan ook traag?

Verder - wat bedoel je met stroperigheid. Komen schermen langzaam over, maar is interactiviteit goed (dus kan je vloeiend een brief typen), of is het juist zo dat letters blijven 'steken' en het meer op 'blokkeren' van het systeem lijkt voor korte periodes?

Verder zou ik idd je clipboard uitzetten - vooral met Excel en lange rijen, of screenprint programma's die het clipboard als buffer gebruiken, gebeuren er rare dingen.

Zet ook je timezone estimation (als je dat niet nodig hebt, tenminste) af in de CMC - er is ook daar een bekend issue mee op sommige systemen.

[ Voor 47% gewijzigd door elevator op 12-02-2003 19:42 ]

Verwijderd

Heb je al eens een networkanalyzer gebruikt? Zo ja, wat kwam hieruit?
Zit je netwerkverbinding vol? Misschien rare protocollen?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zit ook dagelijks helaas op zo'n pokke thin client (een totale citrix oplossing YEACH) maar goed dit maak ik zelden mee maar het is wel een bekend probleem wij hebben powerfuse 10 apps max gestart en toch wil het gebeuren dat een sessie gewoon "vastloopt" het is voornamelijk office die dit doet. Het is zover ik weet een common probleem..

Reboot je trouwens dagelijks je TS servers ? das geen slecht idee. een swap size is ook zeer belangrijk.

wat ik ook merk is dat een sessie hangt .. en na een 10/20 min gaat deze weer door (tis net of een proccess hangt) het ligt niet aan je netwerk protocolen .. want dan moet je netwerk verkeer extreem bruut zijn. en dat is in bijna geen een netwerk zo.

je hebt ook speedscreen dat kan vreemd genoeg ook de veroorzaker zijn (naar wat ik hoorde)

Tja vanalles

• mister iks
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 16:21
In onze TS server omgeving heb ik dezelfde problemen gehad, sessies bij tijd en wijlen ook erg traag. Na deinstallatie van een aantal office componenten draait alles een stuk beter.

Bekijk eens welke office tools je allemaal hebt geinstalleerd. Heb je een standaard office installatie uitgevoerd? Grote kans dat je een hoop overbodige zaken hebt meegeinstalleerd.
bijvoorbeeld de alternative user input tools als speech, handwriting, ed.

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
wij hebben er ook vaak last van dan zit de server uit zijn neus te eten maar bij het openen van een sjabloom in office stoptie er mee, vaak ligt het aan dis/kis maar plots staat iedereen die dat zelfde bestand open heeft ook vast.

Pas heb ik bijvoorbeeld een kleine 20 minuten moeten w8en tot dat ik eindelijk een word sjabloon kon openen.

• elevator
  • Niet online

elevator

bphderuyter: Waarschijnlijk is je MaxCmds of MaxMpxCt te laag. Zoek eens in de KB en pas de voorgestelde waardes eens aan.

• whocarez
als het goed is staan deze connecties met een win2k terminal server allemaal op maximum. dus daar zal het niet liggen, maar het is nog steeds willekeurig zo doetie het goed en zo weer niet.

Verwijderd

Geen rare dos-applicaties die draaien? Altijd goed voor lekker veel vertraging...

Verwijderd

Ik heb niet heel veel verstand van Terminal Server, maar kun je iets instellen op het gebied van proriteiten, welke user meer krijgt dan een ander of iets dergelijks, of welk programma, ga even naar welke programma's " stroperige" gebruikers over het algemeen draaien tegenover snelle gebruikers. Er moet wel iets van een logische beeld neer te zetten, anders is het probleem wel verrekt moeillijk op te lossen. Ook op het gebied van hardware, misschien zitten die andere gebruikers in een andere hub of switch, conflikketen met hardware netwerkkaart adressen enz enz, nieuwe firmware voor de thin clients, misschien andere instellingen dan de andere.

• whocarez
geen dos applicaties we hebben er wel een aantal pc's tussen zitten die met een ica client draaien, de ossen op die pc zijn van win95 tot xp dus alle aanwezig.

thin client zijn vorige week allemaal geupdate met firmware, alle laatste hot fixes staan op server

nog nog steeds heb ik dat ik bij het openen van bepaalde documenten onder dis/kis wocas empire volledige office pakket vst sta, samen met de gebruikers die het bestand ook open hebben staan.

aan het netwerk kan het niet liggen is volledig gigabit.
switch geeft ook geen collisions aan

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Virusscanners? of is dat een nOOb opmerking? ;)

• whocarez
Wekkel schreef op 18 February 2003 @ 10:36:
Virusscanners? of is dat een nOOb opmerking? ;)
wat bedoel je met virus scanners? we draaien die dingen mcafee draaien wij

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
bphderuyter schreef op 18 February 2003 @ 10:40:
[...]

wat bedoel je met virus scanners? we draaien die dingen mcafee draaien wij
gebruik je de standaard netshield versie? of de ThinClient variant? er is er eentje van mcafee die speciaal voor terminalserver is gemaakt....

A wise man's life is based around fuck you

• whocarez
speciaal voor terminal services. en op me gewone server draait een normale versie uiteraard.
maar ze zijn nu de boel voor de 2e keer aan het doormeten dus hopelijk komt er wat uit

• elevator
  • Niet online

elevator

bphderuyter schreef op 18 February 2003 @ 09:25:
als het goed is staan deze connecties met een win2k terminal server allemaal op maximum. dus daar zal het niet liggen, maar het is nog steeds willekeurig zo doetie het goed en zo weer niet.
post de waardes van maxcmds e.d. dan eens ?

En als jij zit te wachten (in dit geval op je sjablonen), probeer dan eens een connectie te maken naar je fileserver? Komen beide tegelijkertijd "los", of reageert dat dan wel snel?

[ Voor 22% gewijzigd door elevator op 18-02-2003 19:41 ]

• whocarez
nou alsie vast staat staatie ook helemaal vast, die maxcmds heb ik net gekeken en die staat, op de maximum toepasbare waarde.

we dachten zelf eerst dat het aan san lag maar dat blijkt niet het geval te zijn, na het plaatsen van lokalen schijven.

zou werkgeheugen niet een kwestie zijn want als ik me niet vergis hebben we er 1gig van inzitten per server.

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
bphderuyter schreef op 20 February 2003 @ 08:28:
nou alsie vast staat staatie ook helemaal vast, die maxcmds heb ik net gekeken en die staat, op de maximum toepasbare waarde.

we dachten zelf eerst dat het aan san lag maar dat blijkt niet het geval te zijn, na het plaatsen van lokalen schijven.

zou werkgeheugen niet een kwestie zijn want als ik me niet vergis hebben we er 1gig van inzitten per server.
1 gig voor 2-/30 gebruikers. Da's volgens mij niet echt veel. Je bent al een groot gedeelte voor het os kwijt. En je moet toch ongeveer 30 meg per gebruiker rekenen. Misschien is het toch een geheugen probleem...

• elevator
  • Niet online

elevator

bphderuyter schreef op 20 February 2003 @ 08:28:
MaxCmds is een registry waarde..

Geef eens antwoord op die andere vraag - die zou ons meer inzicht kunnen geven in je probleem.

• Mar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 26-05-2025

Mar

TCF

Wij hadden ook last van trage TS-servers. Toen ik de Netschield 4.5 uitgezet had op alle TS-en EN op de aparte fileserver (waar alle docs staan) werd alles al wel een stuk sneller.
T'is nu geen optimale situatie mbt virussen, maar liever dat dan dat alles traag is of wordt op de TS-en.

DPC Team ColdFusion

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Mar schreef op 21 February 2003 @ 11:18:
Wij hadden ook last van trage TS-servers. Toen ik de Netschield 4.5 uitgezet had op alle TS-en EN op de aparte fileserver (waar alle docs staan) werd alles al wel een stuk sneller.
T'is nu geen optimale situatie mbt virussen, maar liever dat dan dat alles traag is of wordt op de TS-en.
daarom heeft mcafee ook een speciale Thin Client versie ipv Netshield ;)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Hebben we ook gehad. Probeer het volgende eens op te zoeken bij de verbindings eigenschappen: Speedscreen :r

Als deze op auto staat zet deze dan uit. Wat er gebeurd is dat de Thin client een cache van je werk gaat opslaan in dat beetje geheugen dat ie heeft, om het netwerk niet te belasten.

En bij normaal werk loopt dat na ongeveer 3 a 4 uur werk gewoon vol.

Dit werkt bij Compaq T20 en T30 en bij meerdere HP clients.

• whocarez
speedscreen staat bij ons uit, hadden we namelijk in het begin last van. maar we zitten nu te twijfelen of het niet ergens in de ka of ads server zit.

• whocarez
mogelijke oplossing gevonden. als jij op citrix het maximum aantal verbindingen bijv op 500 hebt staan moet de kantoor server(waar alle data opstaat) natuurlijk ook 500 connecties aan kunnen. dus we hebben dit aangepast.

het is nu zo snel dat we 4 servers uit kunnen schakelen zonder snelheids verlies met het zelfde aantal gebruikers.

als je nu word of andere office toepassingen opent, zie je niet eens meer het splashscreen te voorschien komen.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 14:14

Spoooky

Core temp 37°C

wij hadden dat ook maar zoals bphderuyter al vermelde, zou ik eens gaan zoeken op de verbindingen tussen je storage server en je citrix server.

worden de servers wel een gereboot? en hoe zit het met het wegschrijven van de profielen?

al een keer geprobeerd een lokale schijf op de citrix server te instaleren. zo kun je het 1 en ander al weer uitsluiten.

het kan ook zijn dat de switch het op ten duur niet meer heeft. (let dus op collisions)

van welke service pack maken jullie gebruik
wat voor een type opslag systeem hebben jullie? (san e.d.)

en hoe staan je regestri settings zoals al eerder vermeld stat in dit topic

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• artmaster
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-04 23:08
Kijk eens of die trage client automatische spelling check hebben aan staan een kijk hoeveel cpu het winword.exe proces trekt. Als winword veel cpu trekt moet je de automatische spellingcontrole uitzetten.
Pagina: 1