mobo / cdbrander probleem

Pagina: 1
Acties:

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:58
Ik zal eerst even kort de problemen beschrijven:

- floppy drive doet niks, volgens mij aangesloten.. maar nog geen zin gehad om
het te controleren
- het tweede IDE kanaal kan geen DMA maar aan, de brander op IDE 2 met DMA
liet de computer hangen tijdens het branden, de DVD speler op IDE2 liet tijdens
het lezen ook de cmoputer hangen, PIO modus gaat wel goed
- de brander (lite-on 24x schrijven) heeft nogal laad problemen, gemiddeld 1 op de
5 cds die ik erin stop (leeg, of bedrukt) kan die niet lezen, met als gevolg dat het
lampje van de brander in de laad stand blijft knipperen en ik vervolgens niets
meer kan doen met de brander, enigsteo ptie is dan stroom eraf en heel snel op
eject drukken, btw ligt dit niet aan de cd want de volgende keer pakt ie de cd wel
gewoon

Is er iemand die de symptonen herkent? brakke mobo (lijkt me wel ivm de brakke IDE2).. of misschien een brakke voeding?... en een brakke brander? (die overigens dus niet al te oud is)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Wil je eens de volledige specs (HDD? mobo?) vermelden en hoe je de IDE hebt geconfigureerd (welke kabels? hoe staan de jumpers?). Hiermee schieten we niet echt op..

Oh ja, dit is meer een Opslagmedia & I/O Controllers zaakje, PMG > OM dus :)
Lees ook rustig FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003) door, met name onder "mijn IDE config is relatief langzaam".

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 12-02-2003 10:56 ]

• Edoll
mijn ide config is niet langzaam.. als de DMA zou werken zou er niets aan dehand zijn
HDD zit op IDE1 als master, de DVD op IDE1 als slave de brander op IDE2 als master en nu dus in PIO bij gebrek aan een werkende DMA modus, mobo is een asus kt3a maar dat lijkt me niet boeien hij heeft het altijd gedaan dus de vraag is gewoon of iemand de symptonen kent en dus het probleem zoukunnen identificeren

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Asus KT3A :? Ga nog eens na wat voor een mobo je exact hebt :z

En hoe zit het met kabels en jumpers? Als je een VIA based mobo hebt, installeer eens de busmastering drivers.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nou een beetje beleefder mag ook wel edoll. Je kunt de ide kabels even vervangen. Ook de VIA 4in1 wil wel eens helpen. Je kunt ook een andere config proberen. (bijv HDD op primair (master), brander op secundair (master), dvd als slave ook op secundair). BIOS-instellingen controlleren (staat alles wel op DMA?) En windows instellingen controleren.

• Edoll
beleefder? ik ben beleefd hoor, waar zie jij iets onbeleefds?

en jij hebt mijn posts kennelijk niet gelezen want die configuratie staat er al :) en er staat ook dat DMA wel ingeschakeld en ondersteund is maar dat het de computer gewoon doet hangen

• wagenveld
  • Niet online
ik bedoelde dat je je config even kunt veranderen, niet wat je config was...

• Edoll
Ok, dat heb ik uiteraard allemaal al gedaan, brander deed het op IDE1 als slave goed met DMA (op dat andere rpboleem na dan) en de dvd op IDE2 met dma liep ook vast wat er ook stond volgen smij

• wagenveld
  • Niet online
dan zou ik toch maar even die secundaire ide kabel vervangen. Had je de VIA4in1 al wel geinstalld?

• Edoll
ik heb andere kabels (stuk of 4) incl. de huidige ide1 kabel op ide2 gezet.. probleem bleef hetzelfde.. dus waar het ook vnadaan komt het is iig niet na de ide plug.. die 4 in 1 heb ik geinstalleerd met het instaleren van windows xp.. ik zal het er nog een keer overgooien maar heb er weinig vertrouwen in

• wagenveld
  • Niet online
dan kun je em alles te laten werken denk ik het beste de brander als slave bij de hd op doen (DMA) en dan de DVD speler op secundaire en die dan maar op PIO laten staan. Anders zul je toch je moederbord om moeten gaan ruilen denk ik.
Pagina: 1