Toon posts:

[php] Een bestand overal includen.

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bestand wat overal geinclude moet worden in heel veel files. Nu kan de locatie van dat bestand veranderen. Hoe kan ik dit slim aanpakken, zodat ik niet overal die include("instellingen.php") hoef aan te passen?

Ik kan wel een bestandje includen waarin staat waar instellingen.php staat, maar dit vind ik ook weer zo'n halve oplossing. Iemand hier ervaringen mee of suggesties?

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-08 15:30

TheDane

1.618

die "halve" oplossing wordt met veel succes en plezier onder andere in apache webserver gebruikt, en heet prepend.

Je kunt in prepend(.php) nog veel meer zaken regelen; ik vind 't zelf een uitkomst dat 't bestaat, en zou 't zeker ook niet anders willen / doen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

crisp

Devver

Pixelated

Er is ook nog zoiets als een include_path in je php.ini :)

Intentionally left blank

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In .htaccess:
code:
1
2
php_value auto_prepend_file autoprepend.php
php_value include_path ".:/usr/local/lib/php/.:/var/www/www.url.nl/php"

Verwijderd

Topicstarter
thanks, ik ga het eens even uitzoeken. Moet lukken nu.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Eventueel kun je ook nog een constante definieren in die autoprepend waarin je dergelijke dingen opslaat, zodat je niet elke keer in je .htaccess hoeft te gaan zitten vrotten. Stukje eenvoudiger.
constants.inc.php
PHP:
1
2
3
4
5
<?php
   define ( 'MY_INCLUDE_PATH',   './lib/' );
   define ( 'MY_CSS_PATH',       './css/' );
   // etcetera
?>

en dan alle includes, stylesheet- en javascript verwijzingen etcetera aan de hand van die constanten doen.

Verder is 't gewoon plain manual werk.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.