"real time" data/gfx in www page, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• lilla gubben
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07-2023
ff vlug uitleggen: we moeten een programma bouwen dat verkeersstromen simuleert.. dus je ziet bolletjes/"autootjes" bewegen over een stratenplan etc.. tenminste het basisidee komt daar op neer.. allemaal leuk en aardig enzo, maar het was schijnbaar ook de bedoeling dat dit via WWW te bekijken viel.. het enige dat ik persoonlijk weet waarmee je wat graphics zo kan laten zien op een webpage is java (applet?). Voor de rest misschien flash, maar die kan volgens mij geen input accepteren van een programma dat constant veranderende waarden doorgeeft etc? Iemand nog enig idee op welke wijze we deze output op een webpage weer zouden kunnen geven?

ps. het is een project voor school, een klein subopdrachtje was dus kijken of dit een beetje normaal te realiseren viel.. maarja ik ben dus zo goed als niet thuis in html/www/alles wat er om heen hangt...
thnx iig. :)

zeelandnet sucks

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Java en Flash zijn idd the way to go. Flash heeft actionscript, het beste is gewoon als je je een boek koopt/leent en 't daar van leert. Je kunt 't grafisch gezien het makkelijkste goed uit laten zien met Flash.

Hoe complex is de simulatie? Waarom moet er input geaccepteerd worden? Heb je gewoon een stroom auto's die bijvoorbeeld met een factor "verkeersdrukte" aangestuurd wordt? Dat kan zeker met Flash, het ligt alleen 'n beetje aan je programmeerkunst. Vergelijk het met een slider waarmee je de snelheid van een animatie opvoert terwijl de animatie loopt.

Als je er niet echt in thuisbent - dan kan 't nogal eens wat zweten worden. Flash (en zeker Actionscript) heb je niet zomaar geleerd, maar Java over 't algemeen al helemaal niet :).

[ Voor 52% gewijzigd door Yoozer op 11-02-2003 23:13 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

Flash is in dit geval inderdaad hoe je het makkelijkst dit kan maken, actionscript is een (bijna) volwaardige programmeertaal geworden, en daarom ook in staat variabelen zoals of er een auto staat of niet uit te lezen etc. tis wel een pittige job, want het is een nieuwe taal leren, maar je kunt een heel eind komen met actionscript.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• lilla gubben
mm ff de opdracht wat meer in detail:
we weten nog niet wat er allemaal afvalt en wat niet, maar het is voor een vak dat over "gedistribueerde systemen" gaat.. het idee is dat er een server is die een stratenplan bijhoudt verdeeld in baanvakken.. de server houdt bij welke autootjes op welk baanvak zitten. Als een auto wil bewegen vraagt deze aan de server welke andere auto's zich ook op het baanvak bevinden, en vraagt dan zelf aan elk ander autootje wat zijn positie is etc, en bepaalt dus zo of hij kan bewegen. Verder moet het stratenplan aan te passen zijn, alsmede de mx. snelheid, er moeten stoplichten in komen en ook "asosciaal rijgedrag" , dus een % dat de regels overtreedt/ te hard rijdt, door rood rijdt etc. Elk autootje moet een apart proces zijn en communiceren dmv corba, com , .net , <vulin> , taal/communicatie-methode moeten we nog over beslissen, maar dit is het principe iig.

Ik zou mezelf kunnen indenken dat de server het stratenplan doorstuurt naar een applicatie (java/flash?) en deze op het www tekent. Als een autootje verplaatst stuurt hij zn nieuwe coordinaten door naar de eventueel toekomstige webapplicatie, en deze geeft dan deze nieuwe positie weer op het stratenplan in de browser.

als het niet mogelijk is laten we het web-deel weg en gaan we alleen voor de standalone app, maar als het wel redelijk te realiseren valt is het wel de bedoeling dat het er komt..
hopelijk is het een beetje duidelijk :)

zeelandnet sucks

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als ik jou opdracht/probleem zo zie denk ik naast het gebruik van Java/Flash ook nog aan de SVG standaard van W3...

Deze is namelijk naar mijn idee perfect te combineren met het gebruik van XML e.d. Wellicht dat je hier nog wat aan hebt. Als je nog wat links wilt hebben over het gebruik van SVG e.d. moet je even zoeken op GoT aangezien er alleens topics over geweest zijn.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

sorry hoor, maar ik zie niet hoe SVG in dit opzicht zou kunnen helpen. Kun je met SVG realtime data van een server trekken _zonder_ de pagina opnieuw te refreshen?

"You're only as good, as what you did last week."

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
shockwave kan ook - maar daar is de markt penetratie dan weer niet zo hoog. Zelf zou ik het met Flash maken (met een Java server voor een realtime interactie) , je kan ook Flash Communication server aankopen , maar dan wordt het wel erg duur. Anderzijds kun je Java Applet (met eenzelfde server) gratis werken alhoewel het dan wel een pak moeilijker word om zomaar 'eventjes' in elkaar te steken. gelukkig zijn er veel voorbeelden van grafishe applets. Tis maar wat je zelf het 'lekkerst' vind (scripten of proggren). En java is natuurlijk gratis ...

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47

Pelle

🚴‍♂️

SVG gaat hier niet voor werken inderdaad. Flash met Communication Server lijkt me een goeie optie; Flash icm een gewone webserver is ook wel te doen (info uitwisselen met XML object).

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

SVG icm JS kan wel. Is de vraag of JS wel met een setTimeout() oid data kan binnenhalen zoals Flash dat kan, maar dmv een div die reload en de parent aanroept "etc" kan je er wel komen, en op een vrij mooie manier dunkt me.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

maar die kan volgens mij geen input accepteren van een programma dat constant veranderende waarden doorgeeft
Mmm de meeste programmas geven niet uitzichzelf data door, maar doen dat slechts op aanvraag van een andere applicatie (uitzonderingen daargelaten)...

In dit geval kun je dus vanuit flash een request doen naar een asp pagina, daar kun je eventueel nog een com+ component inbakken als je de data niet echt makkelijk voorhanden hebt (db).

Maar ik zou als ik jou was gewoon gaan voor een IFRAME dat om de x sec gerefreshd word, is technische de minst mooie, maar wel de makkelijkste en ik denk voor jou de enig haalbare?!

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:00

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Je zit toch niet toevallig aan de UM he?
edit:
excuses voor de completely offtopic reactie :P

[ Voor 44% gewijzigd door GrimaceODespair op 12-02-2003 23:33 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

oh,when?:
sorry hoor, maar ik zie niet hoe SVG in dit opzicht zou kunnen helpen. Kun je met SVG realtime data van een server trekken _zonder_ de pagina opnieuw te refreshen?
met als antwoord:
chem:
SVG icm JS kan wel. Is de vraag of JS wel met een setTimeout() oid data kan binnenhalen zoals Flash dat kan, maar dmv een div die reload en de parent aanroept "etc" kan je er wel komen, en op een vrij mooie manier dunkt me.
Naar mijn weten kan dit wel. Heb hier helaas niet zo 1,2,3 een voorbeeld voor handen. Het is overigens ook zo dat SVG ook al een tijdje te boek staat als een vervangen (of toevoeging, hoe je het ook wilt noemen) voor Flash. Macromedia was naar mijn weten ook niet heel erg gelukkig met een standaard (lees: SVG) voor Vector Graphics aangezien je dan naar een 'voor iedereen toegankelijke' omgeving over kan stappen...

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Ik volg SVG al een tijdje, maar beschouw het niet als een concurrent als Flash. Idem met Macromedia en om de volgende redenen:

• plugin penetratie ( 98% van de internetpopulatie heeft de mogelijkheid Flash content te bekijken )
• verbositeit van SVG files
• gelimiteerde interactiviteit
• ontbeert een all-in-one ontwikkelomgeving

en dan heb ik het nog niet eens over streaming audio en video support, mogelijkheid tot multi-user omgevingen, performance bij bijvoorbeeld spellen, en ga zo maar door.

Het grote voordeel, en wat iedere voorstander van SVG ook zal aanhalen, is dat het een open standard is. En ja dat is een groot voordeel, hoewel ik wil benadrukken dat ook het SWF formaat een open format is. In die zin is het dus een 'semi' standard, simpelweg omdat de meerderheid gewoon Flash zal gebruiken, en geen SVG.

Neemt niet weg dat ik nog steeds af en toe naar SVG kijk. :)

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Daarenboven: er is al een SVG-reader ontwikkeld voor Flash :7 (ff link zoeken)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

U doelt waarschijnlijk op dit: SVG2Flash renderer :)

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

offtopic:
Dank u zeer Owen 8) Internet lag d'r weer uit :X

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Ik zie het nog wel gebeuren dat Flash (de applicatie) een export krijgt voor SVG. Waarschijnlijk moet je dan de helft van de mogelijkheden uit je flash raggen, maar de enige all-in-one vector authoring app die ik ken is Flash. Punt. Lijkt me trouwens ook veel beter als Flash gewoon een w3c accepted standaard wordt.

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Weefselkweekje schreef op 13 February 2003 @ 10:07:
Lijkt me trouwens ook veel beter als Flash gewoon een w3c accepted standaard wordt.
/me GrimaceODespair ruikt een lobbygroep
edit:
Wat een eenvoudige vraag van een student over realtime graphics al niet kan uitlokken he :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door GrimaceODespair op 13-02-2003 10:09 ]

• lilla gubben
mm mjah het probleem is dus dat aangezien het een school-project is (afstudeer-vak) we niet echt in de positie zijn om software aan te schaffen speciaal hiervoor. We hebben wel een (iets oudere) versie van flash mx geinstalleerd staan, en visual cafe, visual c 6, borland jbuilder, etc. maarja echt aankopen van een of ander pakket zit er niet bepaald in :/ ik ga maar eens onderzoeken hoe t met java zit iig, bedankt voor de tips zover al :)

zeelandnet sucks

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

als je flash 5 of flash mx werkt, dan kun je met wat uitvogelen redelijk snel een multi-user achtige omgeving bouwen, mbv unity een java based socketserver die gratis is voor non-commercial doeleinden. Dan hoef je alleen een maar een server te hebben die de jre heeft en je kunt aan de slag.

ik neem aan dat je ook ergens de realtime data vandaan haalt? dan zou je daar een aparte client voor kunnen maken die continue broadcast naar unity, en de andere clients hoeven alleen maar te connecten naar unity en zien realtime de data. hoef je alleen nog de data te plotten en klaar is lilla gubben. :)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Weefselkweekje schreef op 13 februari 2003 @ 10:07:
Ik zie het nog wel gebeuren dat Flash (de applicatie) een export krijgt voor SVG. Waarschijnlijk moet je dan de helft van de mogelijkheden uit je flash raggen, maar de enige all-in-one vector authoring app die ik ken is Flash. Punt. Lijkt me trouwens ook veel beter als Flash gewoon een w3c accepted standaard wordt.
hmm als actionscript goed ECMA-compliant is, zou dat niet hoeven, maar ik vermoed wel problemen rondom het beperkte macromedia-format voor timelines en allerlei proprietaire functies.
verder is de beperking flash's slechte (FreeHand, de naam zegt het al, uit de losse pols) vector-format dat gen bezier-curve structuur kent, mogelijk verlies je erg veel data als je flash als basis gaat gebruiken voor een applicatie:

Flash was in de aanloop, samen met MS' VML, Adobe's PGML ook een voorstel voor een vector-format voor W3C, echter vanuit diverse gebruikersgroepen is het gebruik van flash als basis al direct afgewezen; CAD-toepassingen, of kleurveilige druktoepassingen zie ik liever ook niet in Flash, de meeste drukkers lachen zich al verrot als je voor druk aankomt met een freehand document (en terecht)

wat mogelijkheden van SVG betreffende streams betreft:
http://www.w3.org/1999/07/06/WD-SVG-19990706/svgdom.html
SVGDocument.open() is expliciet gedefinieerd als een mogelijkheid om ook streams te openen
suspend_redraw() en unsuspend_redraw() zijn betere methoden dan setTimeout() of setInterval()

de voornaamste reden om echter deze afweging te maken is om je appliatie goed modulair op te zetten, uiteindelijk aan de clientside kan het dan worst zijn of je applicatie via flash laat weergeven of java.

Als eindconsument-product, zeker voor www-toepassingen laat SVG zeker te wensen over, flash is een prima, snelle frontend voor dit soort systemen,
Als je het echter toepast op de basis voor applicatie is het flash-format omgeschikt voor essentiele data-opslag

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1