Getweaked Alcatel modem hangt met 2 keer NAT

Pagina: 1
Acties:

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem. Achter mijn getweakte alcatel modem hang een linux bak die als firewall dient en tevens aan NAT doet. Mijn alcatel modem heeft als defserver het ip adres staan van de linux bak staan. Het modem doet dus ook NAT. Alles werkt prima alleen als ik een tijd niks heb gedaan hangt mijn alcatel modem spontaan. Ik kan er wel op inloggen zowel via de webinterface als via telnet en alles lijkt gewoon op te staan. Ik krijg echter geen bit meer over de verbinding heen.
Ik heb de afgelopen tijd zonder firewall gedraaid en toen had ik geen enkel probleem. Iemand enig idee wat dit kan zijn ik word er een beetje chagerijnig van.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:37
waarom zou je die adsl modem ook aan nat laten doen? als er toch meteen die linux machine erachter hangt die ook aan nat doet. gewoon weer terug tweaken en weer via die vpn verbinding tussen je linux machine en je adsl modem maken.

CISSP! Drop your encryption keys!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

staat je verbinding tussen het modem en de linux bak wel op 10mbit/half duplex?

Who is John Galt?

Verwijderd

Ja, of je GNU/Linux bak geen NAT laten doen. Alleen firewallen kan ook.

• edwardVdV
  • Laatst online: 00:14

edwardVdV

I shall say this only once!

Ik draai exact dezelfde configuratie als jij, ook met de defserver truc.

Een aantal vragen en opmerkingen:
1. kun je vanaf de linux bak een traceroute doen naar een extern IP? Kun je uberhaupt pingen naar een extern IP of geeft de Alcatel dan een "destination host unreachable"-fout terug?
2. je zegt dat je geen bit meer over de verbinding krijgt. Geldt dit ook als je een normale bak achter de Alcatel hangt en die laat proberen het internet op te komen (met IP=10.0.0.150 default gateway=10.0.0.138 DNS1=195.121.1.66 en DNS2=195.121.1.34)?
3. heb je de laatste firmware op die Alcatel staan? Ik draai nog de originele firmware die met het modem meekwam (versie heb ik effe niet paraat) zonder problemen!
4. resetten van de modem helpt blijkbaar: heb je alle overbodige info uit de modemconfig verwijderd (dus PPTP uplinks, niks bij bridging, etc.)?

Effe een paar pointers. Laat me weten hoe het afloopt.

Knockwurst.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
En als je nat uitzet op je modem ? En onder linux een pptp inbel progje regelt.

Ik weet namelijk dat dit kan want ipcop kan ook pptp inbellen. En een kennis van gebruikt ook een dialup interface voor z`n adsl. Zit alleen wel onder Gentoo dacht ik

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik ga mijn modem zo en zo niet terug tweaken daar werkt dit over het algemeen te makkelijk voor.
Als ik een ping doe krijg ik helemaal geen reactie meer. Dus geen destination unreachable. Zowel vanaf de gateway of als een machine erachter. Als ik zonder firewall werk gaat het wel allemaal goed. Mischien moet ik maar eens dhcp spoofing gaan draaien. Of inderdaad NAT uitzetten op de gateway.

Verwijderd

Als je je modem + linuxbak als router wilt gebruiken, moet je het beste de SIP_SPOOF methode gebruiken. Dan heeft je linuxbak ook je echte ip aan zn netwerkkaart hangen, terwijl je modem toch het inbellen en online blijven regelt.

Zoek hier maar ff op GoT, zo heb ik het ook gevonden.

• AcXeller
  • Niet online
Had ik ook last van met 2x NAT. Verbinding bleef wel bestaan maar viel heel vaak ff weg. Grote files downloaden lukt al niet meer en de helft van de plaatjes op sites was een kruisje. Toen ik NAT op de firewall/gateway uit had gedaan was alles weer ok.

Mijn YouTube kanaal

Pagina: 1