[XP] Messenger security problemen (Firewal steeds open) *

Pagina: 1
Acties:

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-08 19:36
Ik heb het probleempje dat ik sinds 3 dagen vermoed dat iemand langs MSN messenger in men pc rondneusd. Telkenmale vind ik na een uurtje msn'nen, bij de instellingen van WindowsXP -'firewall' een ganse resem poorten die blijkbaar open zijn gezet, het gaat hier van willekeurige poorten (50 à 100 tal ) vanaf 14000 - 16000 tpc en udp. Ik heb nu men MSN directory verwijderd en idd , nu komen bij de instellingen van men xp firewall geen poorten meer bij. Dus ik vrees dat die msn echt wel een lek heeft. Men vraag is op welke wijze kan ik mij hiernu tegen beveiligen zonder extra soft of hardware firewall ? Ik heb deze firewalls (behalve die van XP) nu afgelopen 1.5 jaar nog nooit gebruikt en heb nog nooit last gehad van dergelijke symptomen.

Even extra info van men systeem :

WINXP pro Eng ( alle updates uitgevoerd )
Provider Telenet België
Server-service , remote help enzo staan disabled.
Firewall van XP staat dus aan (zonder enige poort die hierin toegevoegd om te gebruiken )
Netbios op deze verbinding ( enige verbinding ) staat disabled
File sharing, client voor microsoft networks, en qos packet sheduler staan af, dus alleen tcp-ip staat aan.

Hebben jullie hier een mogelijke oplossing voor ? Is dit een gekend probleem ?

Wel dien ik nog te zeggen dat als ik met netstat kijk er niets established is. Alleen wanneer ik die msn opende, stond er natuurlijk 1-tje open voor msn zelf. En daar ik niet denk dat die MSN standaard dezelfde poort opent, dien ik deze hier niet te vernoemen denk ik

Alvast bedankt mensen _/-\o_

Mijn Specs

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:44

Arno

PF5A

Sorry, maar ik denk dat jouw topic beter in SA of WOS kan, dan in PNS... Hier past jouw topic niet echt ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

De standaard firewall in XP is zo vriendelijk om zelf poorten open te zetten voor msn of netmeeting. Zo werkt welk elk protocol vlekkeloos, maar wordt je firewall wel automagisch opengegooid.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54

Jaymz

Keep on moving !

PNS -> WOS + slight titelfix :)

[ Voor 10% gewijzigd door Jaymz op 11-02-2003 22:38 ]

• MPAnnihilator
Aha, dus met een goeie software firewall erbij kan ik dus wel nog Messenger gebruiken maar blijft die poort toch dicht van buitenaf ? Dus die 'Firewall' van XP die zet de sluis gewoon open van zodra de messenger opstart ? Of snap ik het hier weer niet goed ? In ieder geval was het voordien wel zo dat er dan 2 of drie uitzonderingen werden bijgeplaatst in de firewall settings. Dit werd dan idd gedaan door die messenger. Maar wat mij verontrustte is dat ik ineeens 50 à 100 poorten open had staan op nog geen 5 min tijd... ?

Mijn Specs

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Als je nu eens een softwarematige firewall probeerde. Zonealarm is er 1 van en zo zijn er nog meer. Velen zijn gratis en doen hun werk goed. Je weet verder precies wat je wel en geen toegang geeft tot je PC.

Verwijderd

-GF-Annihilator schreef op 12 February 2003 @ 09:38:
Aha, dus met een goeie software firewall erbij kan ik dus wel nog Messenger gebruiken maar blijft die poort toch dicht van buitenaf ? Dus die 'Firewall' van XP die zet de sluis gewoon open van zodra de messenger opstart ? Of snap ik het hier weer niet goed ? In ieder geval was het voordien wel zo dat er dan 2 of drie uitzonderingen werden bijgeplaatst in de firewall settings. Dit werd dan idd gedaan door die messenger. Maar wat mij verontrustte is dat ik ineeens 50 à 100 poorten open had staan op nog geen 5 min tijd... ?
Klopt XP zet inderdaad zelf die poorten open. Misschien in die 5 minuten filetransfers of netmeeting sessies gestart? Die hebben altijd hele ranges van open poorten nodig.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-09 20:51

DaRoot

Some say...

Dit zal waarschijnlijk elke firewall doen die UPnp ondersteund. Via UPnp kunnen firewalls en programma's zoals MSN Messenger met elkaar communiceren over de te gebruiken (en dus open te zetten) poorten. Als je het mij vraagt is dit het kind met het badwater weggooien, want wat MSN kan, zou ook een trojan horse kunnen doen.

Als je een firewall als Zone-alarm installeert, gooit deze diezelfde poorten net zo makkelijk open, want Zone-alarm is een applicatie-gebaseerde firewall. Deze kijkt of de gebruiker heeft aangegeven of het programma in kwestie met het internet mag communiceren. Deze kijkt dus niet direct naar de poorten die gevraagd worden.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• MPAnnihilator
DaRoot schreef op 12 February 2003 @ 13:21:
Dit zal waarschijnlijk elke firewall doen die UPnp ondersteund. Via UPnp kunnen firewalls en programma's zoals MSN Messenger met elkaar communiceren over de te gebruiken (en dus open te zetten) poorten. Als je het mij vraagt is dit het kind met het badwater weggooien, want wat MSN kan, zou ook een trojan horse kunnen doen.

Als je een firewall als Zone-alarm installeert, gooit deze diezelfde poorten net zo makkelijk open, want Zone-alarm is een applicatie-gebaseerde firewall. Deze kijkt of de gebruiker heeft aangegeven of het programma in kwestie met het internet mag communiceren. Deze kijkt dus niet direct naar de poorten die gevraagd worden.
Wat stel jij dan voor dat ik doe , gewoon intrusion detection gebruiken met Black Ice Defender of zo ?

Mijn Specs

Pagina: 1