Gif naar Png file

Pagina: 1
Acties:

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben met een website bezig en hier moet ik ongeveer 500 gif plaatjes naar .png files omzetten.

Nu kan ik dit wel 500 x in photoshop doen, maar dat gaat niet echt makkelijk.
Mijn vraag is dus dan ook hoe ik dit sneller kan laten doen. Is hier een speciaal programma'tje voor?

Ik heb het al geprobeer met een bat bestand maar dat werkt niet, omdat ik echte .png files moet hebben anders pakt imagemagic of een soort gelijk programma hem niet.

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:46
batch van irfanview :?

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 13:56
batch is the magic word

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 21:42
Volgens mij kun je met PSP z.g. "batch conversion" doen.

Pin me er niet op vast. :P

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
is dat een programma?

en kan ik met photoshop ook een batch doen?

• holoX
  • Laatst online: 19:46
XippIX schreef op 11 February 2003 @ 21:48:
[...]

is dat een programma?

en kan ik met photoshop ook een batch doen?
ja irfanview is een programma ja :P
gratis te downloaden ook :)
met photoshop weet ik niet of dat gaat

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

'it's called automate, and it's the only way to fly'

(druk op F1 en zoek eens naar Batch of Automate)

Stoer; Marduq

Verwijderd

tippie:
gebruik superpng Photoshop plugin van http://www.fnordware.com/
hierdoor zijn de png files nog kleiner

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 22:35 ]

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Waarom zou je gifs naar PNG omzetten ??? Enne, met Photoshop batchen gaat heerlijk snel :)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
1st_Ro schreef op 12 februari 2003 @ 09:12:
Waarom zou je gifs naar PNG omzetten ??? Enne, met Photoshop batchen gaat heerlijk snel :)
omdat png kleiner is, meer kleuren heeft, en 32 bit is (wat jpg, gif, en bmp, en zelfs tiff niet zijn)

(dat houd dus in MET alpha channel en DAT houd weer in dat gedeeltelijke transparantie ook werkt)

[ Voor 15% gewijzigd door BasieP op 12-02-2003 09:16 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• 1st_Ro
BasieP, PNG kan officieel zelfs tot 48 bits kleuren aan, maar daar gaat het niet om. Het gaat hierom : Het converteren van een GIF naar een PNG is zinloos, omdat GIF maar 1 bits alpha kent en PNG 8 bits en omdat GIF maar 256 kleuren aankan (255+1 alpha) en PNG 24 bits kleuren heeft (16 miljoen zoveel)... dus dan nog heb je er geen voordeel van, behalve dan misschien de compressie, maar zelfs dat is twijfelachtig.

Verwijderd

Wat 1st_Ro bedoeld is dat je niet van een volvo 340 een ferrari kan maken ;), oftewel van een bestaande GIF kan je niet alle voordelen halen van een PNG als je het omzet. Je verliest namelijk informatie tijdens de compressie naar GIF, deze informatie krijg je niet ineens terug als je hem converteert naar PNG.

Verwijderd

Acdsee 5.0 heeft een eigen explorer, alles selecteren en "Convert" klikken.
Is 30 dagen gratis denk ik.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

het handige aan omzetten naar png is dat php wel png files kan verbouwen met de standaard gd :) gif word al een tijdje niet meer ondersteund enzo :)

maar verder.. als het alleen om een paar plaatjes op een site gooien gaat heeft het idd weinig zin :)

owja http://www.digital-creati...utorials/tutorial_37.html tutorial voor photoshop :)

[ Voor 17% gewijzigd door disjfa op 12-02-2003 10:30 ]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Cresso
  • Laatst online: 19-06-2020
1st_Ro schreef op 12 February 2003 @ 09:12:
Waarom zou je gifs naar PNG omzetten ???
<knip>
Omdat je voor gifs bij grootschalig commercieel gebruik royalties moet betalen. (Compuserve? bezit een patent op de compressietechniek van GIF's)

edit:
daarom wordt GIF ook niet meer ondersteund in de PHP GD library.

[ Voor 14% gewijzigd door Cresso op 12-02-2003 10:31 ]

Verwijderd

Sowieso, wie wil GIF wanneer het met PNG kan, probleem is dat meneer Bill nog steeds geen PNG ondersteuning in zijn browser heeft ingebouwd, en omdat 90% v/d browsers toch van hem komen ...

• 1st_Ro
Cresso, royalties voor GIF plaatjes ? Hoe kom je daar nou weer bij ?? Dan wil ik wel 's weten waar je DAT vandaan haalt hoor ...

@Patrick, ik ken geen 1 browser die PNG goed ondersteunt in ieder geval ... zal wel aan mij liggen waarschijnlijk ;)

[ Voor 34% gewijzigd door 1st_Ro op 12-02-2003 10:46 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

1st_Ro schreef op 12 February 2003 @ 10:45:
Cresso, royalties voor GIF plaatjes ? Hoe kom je daar nou weer bij ?? Dan wil ik wel 's weten waar je DAT vandaan haalt hoor ...

@Patrick, ik ken geen 1 browser die PNG goed ondersteunt in ieder geval ... zal wel aan mij liggen waarschijnlijk ;)
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/Gif/gif_lic.html voor royalties @ gif

en opera 7 ondersteund png 24 maar de meeste browsers ondersteunen alleen png 8 dus nog niet echt veel transparantie :) (kan je ook in je photoshop tussen kiezen ))

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Cresso
Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 10:33:
Sowieso, wie wil GIF wanneer het met PNG kan, probleem is dat meneer Bill nog steeds geen PNG ondersteuning in zijn browser heeft ingebouwd, en omdat 90% v/d browsers toch van hem komen ...
Wat dacht je van animated GIFs?

Internet explorer ondersteunt wel het PNG formaat op GIF niveau, daarbij maakt Ome Bill niet 90% van de browsers, maar 90% van de gebruikers hollen achter deze browser aan. Daarbij zijn de verbeterde mogelijkheden die PNG biedt nog niet bruikbaar voor online gebruik door de grote bestandsgrote bij het gebruik van deze mogelijkheden. (alphamask / 24bit etc). En anders zijn er nog trucjes om png transparantie in IE aan de praat te krijgen.

Een goed browser alternatief kan je vinden in dit topic: Het grote Gecko based browser overstap topic
1st_Ro schreef op 12 February 2003 @ 10:45:
<knip>
Dit is nogal gedateerd, ik weet niet of dit nog steeds gebeurt maar er hier zeker wel sprake van geweest. En hoe actief hier achterna wordt gezeten is mij niet duidelijk.

Een quote uit de PHP GD Library readme:
Please do not ask us to send you the old GIF version of GD. Unisys holds a patent on the LZW compression algorithm, which is used in fully compressed GIF images. The best solution is to move to legally unencumbered, well-compressed, modern image formats such as PNG and JPEG as soon as possible.
Lijkt me duidelijk?

• 1st_Ro
Maar voor wie gelden die royalties ? Ook voor een thuisgebruiker ? Ik vind het nog steeds een vage omschrijving hoor. :S

Misschien moet ik er even een nieuwe topic over openen ?

<edit>Kleine update : Ben even verder wezen zoeken en kwam deze link tegen.

Hier staat dus dit :

"To repeat our statement of January 6, 1995... Unisys also does not require licensing or fees to be paid for non-commercial, not-for-profit GIF-based applications... Shareware developers will not be required to pay license fees until the shareware user accepts the terms and restrictions required by the shareware developer and/or makes payment to the shareware developer or a designated Agent... No license or license fees are required for non-commercial, not-for-profit GIF-based applications or for non-commercial, not-for-profit GIF-freeware, so long as the LZW capability provided is only for GIF..."

Het gaat dus blijkbaar om de ontwikkelaars van software die GIF gebruiken, waarbij ik denk aan Adobe, Corel etc.

Ik kon me al niet voorstellen dat Compuserve van ELK GIFje wil weten wie het gemaakt heeft om zo geld te innen ... 8)7

[ Voor 75% gewijzigd door 1st_Ro op 12-02-2003 11:30 ]

Verwijderd

voor jpeg moet je nu ook gaan betalen jpeg2000 is ook gratis

maar dat terzijde
png incl transparancy wordt door alle mac browsers ondersteund en alleen IE:windows ondersteunt geen transparancy (wat onwijs stom is)

png is bijna altijd kleiner dan gif

• 1st_Ro
sharky_k, ook hier weer de vraag : ook als eindgebruiker ? :) Ik denk het dus niet ...

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:30

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

wat foute ideeen:

- PNG kan 8-bits transparantie aan (alpha kanaal)
niet altijd, er bestaat PNG-8 en PNG-24, enkel de laatste heeft een alpha-kanaal
- MSIE ondersteunt geen PNG
msie ondersteunt geen PNG-24 (dus met alpha-transparantie)
PNG-8 geeft MSIE echter probleemloos weer
- PNG is qua bestandsgrootte kleiner dan GIF
dat is zeker niet altijd het geval, sterker nog, bij geoptimaliseerde GIFs is het vaak omgekeerd, onder de 5Kb is GIF bijna altijd kleiner dan PNG-8 (PNG24 valt geheel buiten de boot, dat is _altijd_ groter dan een GIF)
- license blahblah
Unisys heeft naar ik meen tot juli 2003 een patent op LZW compressie (overigens ook in TIFF-formaten toepasbaar)
dat betekent dat programmatuur die geautomatiseerd GIFs met LZW renderen of uitlezen onder hun licentie vallen, ook de GDLib: de keus om daarom ook geen GIF rendering te ondersteunen is echter evenzeer een 'politieke' keuze.
Finland erkent bv. niet het unisys-patent en binnen Finland mocht de GDLib met GIF-ondersteuning altijd gedistribueerd worden (en lange tijd was een up-to-date versie wel te vinden via Finse FTP-servers, ik meen echter dat deze versie toch wel enigszins verouderd is).
Ook ondersteunt ImageMagick naar ik weet wel gewoon GIF-rendering

het kan wel degelijk nut hebben om PNG te gebruiken, het bestandsformaat heeft meer mogelijkheden, zeker voor grotere afbeeldingen met meer kleur is het zeker beter dan GIF, en op de langere termijn is de keus voor PNG zeker goed te onderbouwen; maar het is onjuist om verkeerde en/of onjuiste argumenten te gebruiken en je op die manier onterecht veel werk op de hals te halen:

overigens, het gebrek aan PNG-transparentie in MSIE is (zeker bij geautomatiseerde afbeelding generatie) prima te omzeilen door wat inventief scripten:
MSIE ondersteunt wel de uitstekende basicImage filter functie, waarmee 8-bits transparency te bereiken is, door serverside een browsercheck te bouwen en mozilla/opera een PNG-24 te versturen en voor MSIE een PNG-8 te versturen met daarbij een filter:basicImage-stijl met verwijzing naar een extra PNG-24 bestand met de alphalaag krijg je hetzelfde effect

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• 1st_Ro
RM-rf, PNG-8 heeft toch een 1bits alpha kanaal of ben ik nou gek ?

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 10:54
MSie kan PNG-24 best weergeven..

Op de mac doet ie het goed in IE5+
en in Win vanaf 5.5
Voor Win heb je echter wel een speciaal filter nodig, maar veel werk is het niet als je gebruik maakt van deze methode

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

1st_Ro schreef op 12 February 2003 @ 13:21:
1bits alpha kanaal of ben ik nou gek ?
nee hoor, althans niet wat betreft dit onderwerp
PNG-8 reserveert niet 1-bit voor de transparancy (kenmerkend voor een layer); dat zou betekenen dat de rest van de afbeelding nog maar slechts 128 kleuren aan zou kunnen.

PNG-8 kent transparantie gelijk als in GIF: voor 1 kleur binnen het palet van 256 kleuren wordt aangegeven dat dit als 'leeg' dient te worden weergegeven, transparant geld dus als en kleur gelijk aan FFCC00, 800000 etcetc.

PNG-8 kent dus geen kleurlaag, ook niet in 1bits (zwartwit) maar slaat per pixel de kleurdata op in 8-bits formaat (256 mogelijkheden) en refereert hiermee aan een kleurpalet (redelijk gelij aan GIF)
PNG-24 slaat werkelijk 4 verschillende lagen op in 8-bits formaat; RGB en een transparentie-laag, die allevier 8-bits kleurinformatie kennen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Cresso
RM-rf schreef op 12 February 2003 @ 13:18:

...<knip>....

overigens, het gebrek aan PNG-transparentie in MSIE is (zeker bij geautomatiseerde afbeelding generatie) prima te omzeilen door wat inventief scripten:
MSIE ondersteunt wel de uitstekende basicImage filter functie, waarmee 8-bits transparency te bereiken is, door serverside een browsercheck te bouwen en mozilla/opera een PNG-24 te versturen en voor MSIE een PNG-8 te versturen met daarbij een filter:basicImage-stijl met verwijzing naar een extra PNG-24 bestand met de alphalaag krijg je hetzelfde effect
Een serverside oplossing is verre van optimaal, ik denk dat je beter eerst naar deze link kan kijken.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 16:09
Hier is een powertoy voor ImageResize ofzo, allemaal tegelijk selecteren en dan rechtermuisknop en je kunt het meteen inztellen :p

Alleen wel even zelf zoeken, ik gebruik het iig regelmatig

edit: ohw, png, dat durf ik niet te gegaranderen, maar is wel het proberen waard

[ Voor 18% gewijzigd door Bender op 12-02-2003 17:08 ]

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

[google=imagemagick]

www.jurgroessen.nl

• 1st_Ro
RM-rf, ik bedoelde eigenlijk dat het alpha kanaal 1 bit toegezen krijgt (aan/uit). PNG-24 heeft daar 8 bits voor en kan dus veel meer gradaties aan. Beetje onduidelijk beschreven denk ik. :) Excusez mon faux ;)

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 14:50

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ontopic:
http://freshmeat.net/projects/gif2png/?topic_id=100
gif2png is a simple command-line utility to convert images from GIF to PNG format. It automatically preserves transparency, interlacing and text comments, and it can do multiple images in one command (e.g., gif2png *.gif). The distribution also includes a web2png script that can be used to convert an entire web tree; it calls gif2png to do image conversions, then patches IMG SRC tags correctly in referring pages.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

1st_Ro schreef op 12 February 2003 @ 21:12:
RM-rf, ik bedoelde eigenlijk dat het alpha kanaal 1 bit toegezen krijgt (aan/uit). PNG-24 heeft daar 8 bits voor en kan dus veel meer gradaties aan. Beetje onduidelijk beschreven denk ik. :) Excusez mon faux ;)
ik begrijp wat je bedoelt, maar je idee van de documentstructuur van PNG-8 is op dat punt fout,

PNG-8 is 8-bits en kan dus per beeldpunt 8bits data opslaan, dus 256 verschillende mogelijkheden, er is dus geen bit _gereserveerd_ voor transparantie, maar 1 van de 256 kleurwaardes in het PNG-bestand staat voor een transparante kleur.
een transparant PNG-8-bestand kan hiernaast dus nog maar 255 kleuren bevatten.
PNG-8 is effectief qua opbouw bijna gelijk aan GIF enkel bevat het geen LZW-compressie maar een andere ongepatenteerde compressiemethode.

PNG-24 bestaat uit 1 16-bits-layer en 1 8-bits transparantie-layer, hij kan dus 2^16 kleuren aan en daarbij ook 256 verschillende gradaties in transparantie, de transparantie is een extra laag die als masker over de afbeelding ligt.

sorry dat dit een beetje offtopic gaat, maar een goed begrip hoe de bestandsstructuur kan behulpzaam zijn

• 1st_Ro
RM-rf, en zo leren we weer wat bij :) Maar ik snap wel waar mijn fout zit nu. PNG-8 : Transparante wordt als een 'kleur' gedefinieerd eigenlijk. PNG-24: er zijn 8 van de 24 bits gereserveerd voor de transparantie van de overige 16 bits die de kleur definieren.

Zeg ik het nu dan goed ? :)
Pagina: 1