Toon posts:

ECS Elitegroup MoBo met vette pech

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ECS Elitegroup MoBo gekocht (ongeveer 3 mnd. geleden) die ik een tijdje trug heb ingehakt (Beetje laat, maar ach). Ik heb alleen vette problemen met het RAID gebeuren op de MoBo:I. In de BIOS van het MoBo zit de FastTrak 100-Lite BIOS (voor de raid controller) ingeplugt en dat kan ik niet uitzetten;(. Als ik de computer opstart heeft de boot BIOS geen problemen en vind alles wel best:*) maar daarna gaat'ie over op de FastTrak 100-Lite gebeuren en kan die geen schijf vinden:r. Hij komt dan met het bericht "NO HARDDISK FOUND" en als ik in het menuutje kom gaat'ie er weer over zitten zeuren:(. Ik moet dan op een toets drukken en dan gaat de computer weer blij opbooten met het gevolg dat ik dezelfde melding krijg |:(. Ik heb echt ALLES geprobeert maar het bericht kapt er gewoon niet mee. Ik heb de platkabel van de schijf in een van de RAID controllers gestopt en dan vindt de boot BIOS geen schijf maar de RAID BIOS wel. Maar dit werkt niet want dan kan Windows weer niet opbooten |:( :'( :( . Kom niet met het slimme antwoord: dan laat je het toch gewoon zo want ja, Windows doet het en hij boot ook wel gewoon op als je op escape ragt maar het installeren van Windows heeft mij 8 uur geduurd. Dat was XP en 95 heeft 2 van mijn uren na het hiernamaals geholpen!!!!!!!!!
Ik heb 256 MB 2100 DDR, Gainward GeForce 460 MX DDR, 13GB, Soundblaster Live! 5.1 (Het gewoonlijke meuk)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Is er geen jumper waarmee je de onboard RAID-controller kunt uitschakelen :?

Verwijderd

Topicstarter
Nein. Dat is doch. Daar heb ik ook al naar gekeken

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45
Welke PCB versie heb jij ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mobo type? Welke BIOS?

Indien Award BIOS, dan kan ik je makkelijk uitleggen hoe je de RAID BIOS uit de mobo BIOS moet slopen :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 11-02-2003 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
MoBo is ECS Elitegroup K7VTA3 3.1 met een (vage) AwardBIOS van Phoenix. Maar de BIOS is zo ongewoonlijk als de pest.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• Download de laatste BIOS
  • hier (k7vta330d.exe)
  • Pak deze uit (er zit K7V330D.BIN in), check de eigenschappen en schakel Read-Only uit! Anders pikt CBROM hem niet.

• Download de CBROM pakket van mijn server. Gebruik hiervan CBROM207.EXE (de andere kunnen niet gebruikt worden, ligt aan AWARD versie)

• Zet de CBROM en de BIOS bestand op eenzelfde subdirectory, open een DOS box en ga naar deze subdirectory

• Voer deze commando in: CBROM207 K7V330D.BIN /D

• Je zult zien dat een PCI driver[B] genaamd RAID2035.BIN in de BIOS zit. Dat is de RAID BIOS dat we kwijt willen raken.

• CBROM207 K7V330D.BIN /PCI RELEASE

• Je wordt gevraagd welke PCI ROM verwijderd moet worden. Kies B.

• Als het goed is krijg je de mededeling [PCI-B] ROM is release.

• Controleer nogmaals met CBROM207 K7V330D.BIN /D

• Je hebt nu een K7VTA3 3.x BIOS zónder RAID BIOS :)

• Flash deze BIOS met de Award flasher

Na het flashen zal de RAID BIOS logischerwijs niet meer worden geladen, maar je moet nog altijd de RAID drivers installeren, omdat de RAID chip hierdoor nog altijd niet wordt uitgeschakeld! Je kunt alleen niet meer op een fatsoenlijke manier de harddisks eraan hangen, laten detecten en gebruik ervan maken. Hiertoe moet je de originele BIOS weer terugflashen ;)

offtopic:
Edit: dank voor inspiratie, ik heb een nieuwe page aan mijn site toegevoegd met beschrijvingen en screenshotjes hoe je de RAID BIOS kan afslopen :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 11-02-2003 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, gedaan. Is helemaal gegaan zoals je zei. Behalve een ding.... De RAID BIOS start nog steeds op |:(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de BIOS daarna wel met de bewerkte BIOS geflasht :?
Of weet je niet hoe je een BIOS moet flashen?

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 12-02-2003 07:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nooit geflasht. Zal ik dat ook maar ff doen!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de bios flash, komt de RAID BIOS die weg was maar nooit weg is geweest dan niet trug??? Ik ben een flash noob...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dude, je hebt mbv mijn beschrijving de BIOS image gedownload en de RAID BIOS uit de image gesloopt. Nu moet je deze image gaan flashen, dan pas wordt de RAID BIOS niet meer getoond tijdens het opstarten. Wanneer je deze terug wil, dan zul je de onbewerkte BIOS opnieuw moeten flashen.

Zie mijn site onder BIOS - Flashen voor de procedure B)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
En als je nou onder windows de drivers van die raid controller installeer terwijl je harddisk aan je standaard ata zit. ? En daarna je schijf aan je raid boot ie dan wel ?

Dit was namelijk het probleem met die ata66 kaarten toen die nog niet ondersteund werden.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, wat betreft dat opstartprobleem, let op de volgende punten:
- de bootvolgorde die je in de BIOS kunt instellen
- de HDD moet voorzien zijn van minimaal één primaire partitie
- de primaire partitie waarvan je wil booten moet ook nog geactiveerd zijn (FDISK/PMagic)

Verwijderd

Topicstarter
Zo. BIOS geflasht, drivers geinstalleerd, computer opnieuw geboot, BIOS opnieuw bekeken. He leuk, een nieuwe BIOS. He wat grappig. de RAID BIOS doet het nog. lalalalala :|

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb opeens zo het idee dat de RAID BIOS niet zoveel te doen heeft met de normale BIOS.
Op het MoBo zit een chip voor het RAID gebeuren. Ik geloof dat ik maar eens een grote schroevendraaier pak en mijn frustraties uit ga oefenen op die betreffende chip 8)7

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je wel de BIOS geflasht die je zelf had bewerkt?
Had je ook gecontroleerd of RAID2035.BIN uit de BIOS is weggehaald?

Verwijderd

Topicstarter
Jah. Waar heb ik die schroevendraaier gelaten???

Verwijderd

Topicstarter
Kan het een externe BIOS zijn voor de RAID? Want dat zou betekenen dat het alleen maar moeilijker is om het uit te schakelen.

Verwijderd

Extern? Nee dan zou je een losse PCI-RAID controller hebben.

Kun je niet gewoon in de BIOS van het moederbord bij I/O controllers of onboard peripherals of devices (of hoe het met die bios ook heet) de Promise/Fasttrak/RAID controller uitzetten?
(Disabelen)

?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:22

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 16:24:
Kun je niet gewoon in de BIOS van het moederbord bij I/O controllers of onboard peripherals of devices (of hoe het met die bios ook heet) de Promise/Fasttrak/RAID controller uitzetten?
(Disabelen)
Inderdaad volgens de handleiding:
In de BIOS:
Integrated Peripherals:
Onboard RAID Device : Disabled

Staat in deze handleiding:
ftp://ftp.ecs.com.tw/manual/eng/addendum/k7vta3_spdif.zip

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dan heb ik waarschijnlijk een heel ander soort BIOS want dat is de 1e plaats waar ik heb gekeken. Het staat er njet.

Verwijderd

Topicstarter
Maar m'n PC werkt weer... Ik heb maar ff voor de 2e keer geflasht en dat werkte wel! :D

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice :)

Was dat niet stiekem het juiste (bewerkte) BIOS bestand? :P

Verwijderd

Topicstarter
Jah. Maar daarvoor ook al. Ik zal wel iets fout hebben gedaan ofzo. Maar in ieder geval bedankt! Nu kan ik weer fijn genieten van mijn uber PC. _/-\o_
Pagina: 1