ik zit met het volgende probleem. Ik heb onlangs een NEO35 aangeschaft. Dat is een soort harde schijf voor in je auto waarop je een heleboel mp3's kan zetten. Nu heb ik het probleem dat als ik hem aan mijn computer koppel (via IDE kabel), de computer het niet als een extra harde schijf ziet. Als ik de computer opstart dan komt er even iets op het schermpje van de NEO te staan (welke versie het is) en dan komt er niks meer. Ook werkt mijn tweede harde schijf niet meer die aan als Slave aan dezelfde IDE kabel zit. Ik zit al een tijdje met de verkoper te mailen, alles al geprobeerd, maar niks werkt. Als laatste oplossing gaf hij aan dat soms de spanning van de voeding niet hoog genoeg is, dus geen 12volt. Nu heb ik zo'n spanningsmeter van iemand geleend, maar waar steek ik die nu in? Jullie zien het, ben helemaal niet technisch aangelegd haha Het is zo'n apparaatje met twee "pennen" eraan. Ik heb allebei die pennen in zo'n stekkertje van een voedingskabel gedaan, maar dan begint het alleen maar te piepen. Iemand suggesties? Of misschien andere suggesties hoe ik dit ding aan de praat krijg? Oja, bij mijn broertje deed ie het wel gewoon, dus ligt niet aan de NEO. Alvast bedankt!
Uhhh over het probleem met de harde schijf, zou ik je niet kunnen helpen...
Je probleem met het meetapparaat, daarmee meet je de spaning over de aarde of nul weg. D.w.z. dat je de ene pen op de 12V moet houden en de andere op de aarde ofwel de nul. Gaat het lampje nu bij 12V branden is er ongeveer 12V. Je kan met dit apparaat dus niet precies je spannning hiermee meten, hiervoor heb je een digitale multimeter nodig.
Je probleem met het meetapparaat, daarmee meet je de spaning over de aarde of nul weg. D.w.z. dat je de ene pen op de 12V moet houden en de andere op de aarde ofwel de nul. Gaat het lampje nu bij 12V branden is er ongeveer 12V. Je kan met dit apparaat dus niet precies je spannning hiermee meten, hiervoor heb je een digitale multimeter nodig.
We can do it two ways: easy or really easy!
Bij de NEO is een slede geleverd die je in de computer kan inbouwen. Er zitten echter geen jumpers achterop, dus je kan niks kiezen. Hij moet als master aangesloten wordenMADG0BLIN schreef op 11 February 2003 @ 21:07:
Heb je je master/slave wel goed staan?
wat bedoel je precies dat ik een pen op 12V moet houden? (ik ben niet echt technis aangelegd haha) Volgens de verkoper wil het nog weleens voorkomen dat er een spanning is van rond de 10,8 volt ofzo. Kan dit inderdaad? Zoja, waarom werken al mijn andere apparaten dan wel? En waarom geeft de NEO dan eerst wel een melding op het display en daarna niet meer?mackie schreef op 11 februari 2003 @ 21:10:
Uhhh over het probleem met de harde schijf, zou ik je niet kunnen helpen...
Je moet dus 1 van de 2 pennen op de voedingsdraad houden (12V is de gele) en de andere op de aarde/nul (de zwarte). Er loopt dan een stroom over je meetapparaat welke dan de spanning meet.
Maar volgens mij heb je geen meter waarmee je precies kan meten toch? Zoja dan weet je nu hoe je moet meten. Je 12V mag zon beetje 0,2 V schommelen voor een goede werking (naar mijn idee
).
Edit:
Heb je geen programma om je spanningen te monitoren (b.v. mbm)?
Maar volgens mij heb je geen meter waarmee je precies kan meten toch? Zoja dan weet je nu hoe je moet meten. Je 12V mag zon beetje 0,2 V schommelen voor een goede werking (naar mijn idee
Edit:
Heb je geen programma om je spanningen te monitoren (b.v. mbm)?
[ Voor 10% gewijzigd door mackie op 11-02-2003 22:11 ]
ik heb het even gedaan zoals je zei en het lampje naast de 12V ging branden. Maar zoals je zelf al zegt, echt heel nauwkeurig is dit dus niet, dus nu weet ik waarschijnlijk nog niet veel meer. Wat voor programmaatje bedoel je precies?
Motherboard Monitor bedoelt hij geloof ik. Ik dacht ook dat het daar mee kon.Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 22:31:
Wat voor programmaatje bedoel je precies?
Ik heb even op internet gezocht maar dat programmaatje meet volgens mij alleen de temperatuur van je moederbord als ik het goed heb. Zijn er misschien andere programmaatjes die de voltage van je voeding kunnen meten? Of moet je dat echt met een extern apparaatje doen?MADG0BLIN schreef op 11 February 2003 @ 23:33:
[...]
Motherboard Monitor bedoelt hij geloof ik. Ik dacht ook dat het daar mee kon.
Motherboard monitor kan dat wel dacht ik.
http://www.neomp3.com.tw/index1.htm
kijk eens hier in de FAQ van die Neo, misschien doe je iets niet goed, met dokking station installeren.
4!pagina`s
Q18 My PC doesn't see the drive, and the display is dark. What should I do?
Answer Be sure the NEO is properly seated in the dock. Also, make sure the keylock is
turned to the right (locked) position! The manual does not mention this, but NEO
refuses to power up in a PC unless locked in place.
kijk eens hier in de FAQ van die Neo, misschien doe je iets niet goed, met dokking station installeren.
4!pagina`s
Q18 My PC doesn't see the drive, and the display is dark. What should I do?
Answer Be sure the NEO is properly seated in the dock. Also, make sure the keylock is
turned to the right (locked) position! The manual does not mention this, but NEO
refuses to power up in a PC unless locked in place.
[ Voor 56% gewijzigd door Gem1e op 12-02-2003 21:08 ]
Motherboard monitor kan gewoon spanning meten... en overigens nog veel meer.. maar dat is oof topic
Sluit je de ide connector wel goedom aan ?? en inderdaad zoals Gem1e al zei... spit die faq eens ff door.... staat vast wel iets bij.....
Ben even verder aan het lezen en denken gegaan, maar als je hem uit de bracket zou halen, moet je hem gewoon als normale hdisk kunnen herkennen, dus je zou, als je een 2e hd in je pc hebt, deze kunnen vervangen door die uit de Neo komt.
Anders moet ie gewoon als slave aan je primairy gezet kunnen worden.
Andersom kun je alle drives gebruiken om in de Neo te plaatsen, aangeraden wordt wel een drive te gebruiken die 5400 toeren draait, omdat die niet zo warm worden als een 7200.
Dus als ie kaal niet herkend wordt, is er toch iets met je jumpersettings.
Die opmerking van de te lage voedingsspanning kan ik me ook indenken, als je hem inclusief dokking station aansluit, zal dat ook nog wel wat spanning nodig hebben, en zou het kunnen dat je voeding te licht is van je pc.
In dat geval lijkt me dat je toch minimaal een 300 w voeding zal moeten hebben.
Maar even vlug gekeken te hebben in de faq`s moet ie aan de gang kunnen.
Anders moet ie gewoon als slave aan je primairy gezet kunnen worden.
Andersom kun je alle drives gebruiken om in de Neo te plaatsen, aangeraden wordt wel een drive te gebruiken die 5400 toeren draait, omdat die niet zo warm worden als een 7200.
Dus als ie kaal niet herkend wordt, is er toch iets met je jumpersettings.
Die opmerking van de te lage voedingsspanning kan ik me ook indenken, als je hem inclusief dokking station aansluit, zal dat ook nog wel wat spanning nodig hebben, en zou het kunnen dat je voeding te licht is van je pc.
In dat geval lijkt me dat je toch minimaal een 300 w voeding zal moeten hebben.
Maar even vlug gekeken te hebben in de faq`s moet ie aan de gang kunnen.
nou, bedankt voor al jullie reacties, maar krijg hem helaas nog steeds niet aan de praat. Ik had de FAQ al doorgelezen, maar stond niks bij waar ik iets aan had. Mijn schermpje licht wel op als ik de computer opstart en er komt een korte mededeling en daarna niks meer. Ze hebben het ook over jumpersettings, maar er zitten helemaal geen jumpers op. Aan de achterkant van de slede zit alleen een aansluiting voor de IDE kabel en voor de stroomkabel. Als ik de harde schijf uit de slede haal dan kan ik hem verder niet los aansluiten, want zit een andere soort aansluiting op. En het feit dat hij het wel bij mijn broertje doet wijst er volgens mij op dat er met het apparaat zelf niks mis is, maar met mijn computer.
Ik heb trouwens ook dat programmaatje gedownload (motherboard monitor). Kan iemand mij misschien uitleggen waar ik nu zie wat de spanning van mijn voeding is? Er staan een heleboel dingen, maar ik zie nergens iets van voeding staan. Kunnen ze met 12+ de voeding bedoelen?
Ik heb trouwens ook dat programmaatje gedownload (motherboard monitor). Kan iemand mij misschien uitleggen waar ik nu zie wat de spanning van mijn voeding is? Er staan een heleboel dingen, maar ik zie nergens iets van voeding staan. Kunnen ze met 12+ de voeding bedoelen?
Op die site staat, dat je elke hdisk in dat ding kunt plaatsen.
Andere aansluiting lijkt me dan op Scsi.
Andere aansluiting lijkt me dan op Scsi.
Ze hebben bij dat bedrijf waar ik hem gekocht heb al een harde schijf ingebouwd, dit is zeg maar in "de radio unit" ingebouwd. Aan de achterkant van deze radio zit een brede aansluiting die in de slede klikt. En aan de achterkant van de slede zit dan de IDE aansluiting. NOg meer suggesties? En is er misschien iemand die dat motherboard monitor ook gebruikt??
De voeding van een computer maakt van 230V een aantal spanningen waarmee je elektronica werkt, waaronder dus 12V+. Je hardeschijf heeft voornamelijk de behoefte aan een goedde 12V spanning vandaar dat de verkoper het probleem daar in 1e instantie zocht. Met MBM kan je dus kijken of die 12V goed is en kan je dus eventueel de voeding aanwijzen als de veroorzaker van het probleem.Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 20:26:
Dit is een staatje uit MBM:mackie schreef op 13 februari 2003 @ 23:04:
[...]
De voeding van een computer maakt van 230V een aantal spanningen waarmee je elektronica werkt, waaronder dus 12V+. Je hardeschijf heeft voornamelijk de behoefte aan een goedde 12V spanning vandaar dat de verkoper het probleem daar in 1e instantie zocht. Met MBM kan je dus kijken of die 12V goed is en kan je dus eventueel de voeding aanwijzen als de veroorzaker van het probleem.
current low high average
sensor 1 0 C 0 C 0 C 0 C
sensor 2 0 C 0 C 0 C 0 C
sensor 3 0 C 0 C 0 C 0 C
core 0 1,73 1,70V 1,76V 1,73V
core1 1,73 1,70V 1,74V 1,72V
3,3 3,3 3,30V 3,30V 3,30V
5 4,87 4,84V 4,87V 4,86V
12 11,07 11,07V 11,13V 11,10V
-12 0,006 0,06V 0,15V 0,09V
-5 1,44 1,44V 1,49V 1,46V
fan 1 0 RPM 0 RPM 0 RPM 0 RPM
fan 2 0 RPM 0 RPM 0 RPM 0 RPM
fan 3 0 RPM 0 RPM 0 RPM 0 RPM
Hoe moet ik dit nu interpreteren? Dat de voeding op gemiddeld 11,10 V werkt? En zou dat dan betekenen dat dat niet genoeg stroom is zodat mijn computer het apparaat niet ziet? Terwijl hij een andere harde schijf wel gewoon ziet?
Ik denk dat het idd een geval is van een te lage/kleine voeding. Om dit ff te tackelen zou ik op de pc van je broertje (waar die het wel doet) ook ff met mbm kijken wat de spanning is. Lijkt me dan helemaal duidelijk om de conclusie te trekken toch?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| current low high average sens1 0 C 0 C 0 C 0 C sens2 0 C 0 C 0 C 0 C sens3 0 C 0 C 0 C 0 C core 0 1,73 1,70V 1,76V 1,73V core1 1,73 1,70V 1,74V 1,72V 3,3 3,3 3,30V 3,30V 3,30V 5 4,87 4,84V 4,87V 4,86V 12 11,07 11,07V 11,13V 11,10V -12 0,006 0,06V 0,15V 0,09V -5 1,44 1,44V 1,49V 1,46V fan 1 0 RPM 0 RPM 0 RPM 0 RPM fan 2 0 RPM 0 RPM 0 RPM 0 RPM fan 3 0 RPM 0 RPM 0 RPM 0 RPM |
Leest makkelijker
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 16-02-2003 14:36 . Reden: sensor is te lang..... :( ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
die 12 volt is dus wel wat aan de lage kant ja. 12 volt mag wel wat afwijken maar het kan best dat je harde schijf het niet trekt bij dit voltage.
gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo
hij mag 3% afwijken, dus tussen -12,36 en -11,64 is het goed, bij de TS dus niet.twit schreef op 16 February 2003 @ 14:48:
die 12 volt is dus wel wat aan de lage kant ja. 12 volt mag wel wat afwijken maar het kan best dat je harde schijf het niet trekt bij dit voltage.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik weet zo goed als zeker dat er iets mis is met het master/slave verhaal en niet met de 12V. Dit vooral omdat de andere harddisk daarna ook niet meer werkt.
Heb je die andere HDD al een keer afgekoppeld
Heb je die andere HDD al een keer afgekoppeld
dus het zou best kunnen zijn dat het inderdaad aan de voeding ligt? Maar ik begrijp dan dus niet, waarom het LCD schermpje wel oplicht en er ook komt te staan welke versie er opdraait en er dan niks meer op komt. Kan dat dan samengaan? Is het niet zo dat als het voltage te laag is de NEO het helemaal niet zou moeten doen?
Fairy, heb je dan nog misschien wat tips over master/slave? Want aan de achterkant van de NEO zitten verder geen jumpers waarmee je dat kan instellen. Ik heb hem ook alleen aan de secondary IDE cable gezet en toen deed ie het dus ook niet. Of zie ik nog iets over het hoofd?
ps. Xander, bedankt nog om mijn tabelletje wat mooier te maken, was er zelf te lui voor :-)
Fairy, heb je dan nog misschien wat tips over master/slave? Want aan de achterkant van de NEO zitten verder geen jumpers waarmee je dat kan instellen. Ik heb hem ook alleen aan de secondary IDE cable gezet en toen deed ie het dus ook niet. Of zie ik nog iets over het hoofd?
ps. Xander, bedankt nog om mijn tabelletje wat mooier te maken, was er zelf te lui voor :-)
Ja uhhh dat van die voeding moet nog toch wel duidelijk zijn? Ik bedoel je 12V wijkt (te) veel af. Om dit te chekken controleer dan de spanning van die andere pc waar ie het wel doet en trek dan je conclusie (tweede keer). Simpele oplossing lijkt mij!
Pagina: 1