[Mandrake]Samba en Windows 2000

Pagina: 1
Acties:

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 07:49
He,

ik heb dus het volgende probleem:

Ik heb een netwerk met daarin 4 computers. 1 Domain Controller met Windows 2000 Server erop. 1 Linux bak met Mandrake 9.0 en Samba geconfigureerd en nog 2 clients met Windows 2000.

Nu is er het volgende aan de hand. Op 1 van de 2 clienten kan ik alle computers in het netwerk zien. Ik zie dus ook de Linux bak. Op die Linux bak, heb ik ook een share aangemaakt. Wanneer ik dan op het icoontje van de Linuxbak klik in Windows 2000, vraagt ie om een username en wachwoord. Op de Linuxbak heb ik onwijs veel Samba users aangemaakt, maar welke ik ook probeer, het werkt niet. Hij kan de linux bak niet accessen.
Dus heb ik geprobeerd te pingen vanuit een windows client naar de linux bak. Dit wil niet? Echt vaag. Hoe kan ik de linux bak dan wel in de netwerkomgeving zien???
Help, want ik kom er echt niet uit. Ik wil gewoon de share op de linux bak kunnen benaderen via 1 van de clients. Waar zit de fout en hoe verhelp ik het?

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

Verwijderd

Aangezien je een domain controller draait is het misschien handig eventjes je smb.conf te posten, misschien kunnen we daar wat meer mee...

• Vozze
Sorry, maar die heb ik op het moment niet bij de hand. Morgenvroeg zal ik hem hier posten. Maar zou je misschien kunnen vertellen waarom het hier anders van wordt en welke instellingen dan van belang zijn?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MarkTheFOX schreef op 11 februari 2003 @ 20:35:
Sorry, maar die heb ik op het moment niet bij de hand. Morgenvroeg zal ik hem hier posten. Maar zou je misschien kunnen vertellen waarom het hier anders van wordt en welke instellingen dan van belang zijn?
Met samba als domain controller moet je bijvoorbeeld ook de hostnames van de pc's die toegang moeten krijgen tot het domein toevoegen. Dit gaan met smbpasswd -a -m <naam>. Hiervoor moet je ook een systeem voor de computers aanmaken: useradd hostname$ (dus met $).
Ik wil gewoon de share op de linux bak kunnen benaderen via 1 van de clients. Waar zit de fout en hoe verhelp ik het?
Dan kun je het makkelijkst geen domein dingen in samba doen, alleen security = user.

Ik raad je trouwens ook aan eens in /var/log/samba te kijken, daar staat vast wel ergens waarom het misgaat.

• Vozze
Ik wil dus die linux bak niet als domain controller gebruiken. Wil gewoon gebruik maken van het al bestaande netwerk als client (heb een Windows 2000 Server machine als DC). Het moet dus mogelijk zijn voor andere PC's binnen het netwerk de shares aan te spreken die op de linux bak staan. Ik zie wel die Linux bak in de netwerkomgeving staan, maar kan hem niet benaderen. Welke username en wachtwoord ik ook probeer (heb samba users aangemaakt). Zelfs pingen werkt niet. En dat vind ik ook raar. Wel in de netwerkomgeving, maar niet pingen???

Verwijderd

ehm, hoe heb je de beveiliging gezet tijdens de installatie??
mogelijks heb je firewallregels die samba gewoon dichtgegooid hebben.

probeer eens met mount een sambashare op de linuxbak te mounten (jaja, een linuxschijf mounten over samba, nogal lomp,maar dan weet je tenminste of dat al werkt)

mount -t smbfs //servernaam/sharenaam /mnt/smb -o username=<username>,password=<pass> #wel effe mkdir /mnt/smb :)

en als dat lukt, hoeven we je smb.conf niet denk'k...of is er een allow from directive??
worden connecties dan toegestaan?? (je ziet de shares wel in network neighbourhood??)

• Vozze
Hier mijn smb.conf

Kan nu wel pingen, maar in de netwerkomgeving zie ik wel de Linux computer. Als ik daar dan dubbel op klik, vraagt de windows PC om een wachtwoord. (Incorrect password or unknown username for \\Linuxserver). Heb een user in Samba aangemaakt. Ook wanneer ik die gegevens invoer, werkt het niet....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[global]
    workgroup = PROJECTGROEP9
    server string = Test Server
    encrypt passwords = Yes
    log file = /var/log/samba/log.%m
    max log size = 50
    socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
    printcap name = lpstat
    dns proxy = No
    printing = cups

[Homes]
    comment = Home Directories
    path = /home/Test
    valid users = Test
    read only = No
    guest ok = Yes

[ Voor 49% gewijzigd door Vozze op 12-02-2003 15:59 ]

Verwijderd

Je moet natuurlijk wel een path = /home/whatever aangeven...

• Vozze
Is al gebeurd. Heb al een path aangemaakt. Werkt nog niet...

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voeg onder die share eens een regeltje met 'browseable = yes' toe. Dat zorgt ervoor dat je je share tenminste kunt zien in de netwerkomgeving, nu is het nl. een hidden share, waar alleen de domein-admin of root bij kan (zoals ook alleen een domeinbeheerder de c$ in een Windows systeem kan bekijken). En root heeft standaard geen rechten om de pc van buitenaf (nu dus via samba) te benaderen.

Voeg trouwens ook onder [global] de regel 'security = user' toe. Ik vind je .conf wel erg kaal trouwens, je bent flink aan het snoeien geweest. Dat is niet erg, die van mij is ook minimaal (sowieso al het commentaar weggehaald, voor het overzicht), maar ik denk dat je iets te enthousiast bezig bent geweest.

Als je deze 2 dingetjes veranderd hebt moet je wel even de SMB en NMB daeons herstarten, of een paar minuten wachten. Als je voor jezelf zeker wilt zijn, herstart je gewoon je hele bak.

[ Voor 43% gewijzigd door MaanBanaan op 12-02-2003 16:18 ]

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

er is overigens ook een optie om de win2k server als password server op te geven geloof ik.
nooit geprobeerd overigens, maar die optie staat in de voorbeeld smb.conf
dan kan je als het goed is met de gebruikers inloggen die op de win2k server geconfigureerd staan...

Die je dat niet.. dan moet je natuurlijk wel met smbpasswd de accounts aanmaken.
samba pakt zijn users nou eenmaal niet uit de normale passwd file..

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Hier de mijne zonder strenge beveiliging overigens, ik wil gewoon alles doen op de clients:

[global]
log file = /var/log/samba/log.%m
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
guest account = root
load printers = yes
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
encrypt passwords = yes
dns proxy = no
netbios name = Gimli
server string = Samba Server %v
printing = cups
default = public
workgroup = maik
printcap name = lpstat
security = share
preferred master = no
max log size = 50

De shares lijken op die van jou :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Misschien dat je dat al lang gedaan hebt maar heb je de users ook in samba toegevoegd met smbpasswd -a user ??

• Vozze
Heb het gevonden. Het lag aan security = share. Dank voor al jullie hulp.

Verwijderd

AARGH share is niet echt goed
gewoon op user zeten en je user laten verifieeren via de PDC
ook je server op
local master = no
guest account = root is ook totaal niet slim

guest account = nobody
is beter

• Vozze
Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 14:20:
AARGH share is niet echt goed
gewoon op user zeten en je user laten verifieeren via de PDC
ook je server op
local master = no
guest account = root is ook totaal niet slim

guest account = nobody
is beter
Ja sorry, maar anders krijg ik het echt niet voor elkaar. Heb Samba Users aangemaakt door middel van de Webmin applicatie. Ik krijg ze alleen niet ingelogd. Werkt gewoon niet. Wanneer ik de gebruikersnaam en het wachtwoord intyp om via de Windows bakken, de share op de Linux-bak aan te roepen, dan werkt het gewoon niet. Krijg doodleuk hetzelfde inlogschermpje weer.
Ik heb nu gewoon gezegd dat ie alleen maar bepaalde IP-adressen laat toelaten. En dat guest account = root heb ik er helemaal niet in staan.

Verwijderd

Wat staat er in je samba logs als je probeert aan te loggen?

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

en wat als je inlogd met de naam: servernaam\gebruikersnaam ?
probeer dat eens..
dus gewoon de netbiosnaam van je samba bak. dan een \ en dan de username er achter
en dan bij password gewoon het password
waarschijnlijk heb je dan meer succes..

[ Voor 3% gewijzigd door xzenor op 14-02-2003 17:02 ]

Pagina: 1