Hub, kabelmodem, meerdere kaarten op campusnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
hier in maastricht hebben we via de uni kabelinternet.
Je kan 4 netwerkadapters aanmelden per account.
Nu heb ik een 5e huisgenoot die internet wil.
Probleem: ik ben aangemeld bij mijn broer (je kan er dus altijd op als je maar ergens bij een campus account bent aangemeld), dus we kunnen alle 5 de kaarten aanmelden.
Maar: ik heb gehoord dat het modem niet meer dan 4 netwerkkaarten zal toelaten.
Weet iemand of dit wel of niet zal kunnen?

(zo niet heb ik wel een smoothwall routertje, maar dit is toch wel makkelijker)

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:21
moet je informeren bij de technische dienst van de uni.

Hoeveel IP-adressen komen er door naar die router en zijn ze vast of dynamisch?
Als de adressen aan de MAC-adressen van de kaarten gekoppeld zijn moet het geen probleem zijn, volgens mij.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Verwijderd

StanTheMan schreef op 11 februari 2003 @ 16:23:
hier in maastricht hebben we via de uni kabelinternet.
Je kan 4 netwerkadapters aanmelden per account.
Nu heb ik een 5e huisgenoot die internet wil.
Probleem: ik ben aangemeld bij mijn broer (je kan er dus altijd op als je maar ergens bij een campus account bent aangemeld), dus we kunnen alle 5 de kaarten aanmelden.
Maar: ik heb gehoord dat het modem niet meer dan 4 netwerkkaarten zal toelaten.
Weet iemand of dit wel of niet zal kunnen?

(zo niet heb ik wel een smoothwall routertje, maar dit is toch wel makkelijker)
Kan niet, kabelmodem laat maar vier EA door. Kun je ook nakijken op je kabelmodem (waarschijnlijk http://192.168.100.1/)

• StanTheMan
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 16:33:
[...]

Kan niet, kabelmodem laat maar vier EA door. Kun je ook nakijken op je kabelmodem (waarschijnlijk http://192.168.100.1/)
da's duidelijk, leuk adresje trouwens, hoef ik niet meer helemaal naar beneden te lopen..

dan maar de router meesjouwen

• StanTheMan
ok, dan ga ik dus de router gebruiken, maar ik vraag me af, of het volgende mogelijk is:

ik heb een 8 poorts hub. Ik plug er 5 computers in, 1 kabelmodem, en de router (2 netwerkkaarten, dus 2 kabels neem ik aan)

Kan me voorstellen dat ik op een of andere manier moet instellen dat die 3 computers niet via de router op internet moeten (althans, dat is voor mij wel een voorwaarde, omdat anders bepaalde toepassingen niet helemaal lekker werken), is het dan voldoende/nodig om de instellingen bij mij handmatig in te voeren ipv via dhcp?

Nou ja, de vraagstelling lijkt me duidelijk, ik hoop dat iemand er een goed antwoord op kan geven.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Je kunt ook een tweede kabelmodem neerleggen mischien? Kun je 8 kaarten opgeven.... Er zijn ook vast wel kabelmodems die meer aankunnen maar daarvoor zou je toch echt bij de uni aan de deur moeten kloppen.

Wat betrefd hub: dat is alleen maar een verdeel station.... de 4 opgegeven kaarten werken, de 5e niet.

Ik zou gewoon een routertje neerleggen (wel eerst router aanmelden als 4e netwerkkaart) en dan daar nummer 4 en 5 inpluggen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• StanTheMan
aha.. bedankt, maar dat was ik al van plan zie hierboven, en een 2e modem--> €€ ook geen optie natuurlijk

[ Voor 31% gewijzigd door StanTheMan op 11-02-2003 21:14 ]

• StanTheMan
Eigenlijk is dit nu meer een Netwerk Troubleshooting vraag, kan hij verplaatst worden naar NT?

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik werk bij de Servicedesk van de UM,
Je kunt inderdaad maar 4 computers rechtstreeks aan het kabelmodem hangen.
Aangezien je al een hub hebt zou je dus de volgende situatie kunnen maken.
Kabelmodem --> Hub --> 3pc's + Router, en dan de overige 2 pc's aan de router hangen.
Of je kunt 4 pc's rechtstreeks aan de hub hangen en dan een pc met 2 netwerkkaarten gebruiken zodat je aan die pc de 5e pc kan hangen.

• StanTheMan
ik vraag me eigenlijk af hoe de computers zullen reageren op 2 dhcp servers op één hub. (die van de campus, en de router)

Verwijderd

Voorzover ik weet geldt bij DHCP het 'wie het eerst komt, het eerst maalt' principe, je kan dus niet opgeven welke DHCP server gebruikt moet worden per client.
Je zal dus, voor de twee 'aparte' PC's handmatig een ip-adres moeten configureren waarmee ze de router kunnen bereiken.

De ene NIC van de router moet dus een campus-ip hebben (via DHCP?), de andere kan je een ip uit een private range geven zolang die niet conflicteerd met de campus ip-range.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
StanTheMan schreef op 12 februari 2003 @ 12:16:
ik vraag me eigenlijk af hoe de computers zullen reageren op 2 dhcp servers op één hub. (die van de campus, en de router)
Maakt niet uit. De Campus deelt namelijk een IP adres uit aan de router (het MAC address van de router wordt dan geristreerd als de "4e" netwerkaart op het kabelmodem) en alle apperatuur die daarop wordt aangesloten krijgen een IP adres van de routers, meestal in de 192.168.0.xxx range.... De router sluit zijn WAN poort aan op het kabelmodem of op de hub

Hoe het zit als een computer met een publiek IP (de eerste 3 netwerkkaarten) een verbinding wil leggen naar een van de 2 computers achtrer de router (en andersom) weet ik trouwens niet.... ik weet niet of een router standaard windows file- en print sharing openstelt.

[ Voor 3% gewijzigd door maartena op 12-02-2003 23:43 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1