Toon posts:

[AthlonXP] S2K bus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lezen van een artikeltje op de nieuwspagina blijf ik achter met een hoofd vol vragen.

Dit lijkt écht iets voor een topicje.

Hoe aan te zetten? (bios, software)
Welke hardware wel of niet (processor, mobo)
Welk OS (win 95/98, NT/2000, XP, linux)
Welke effecten? (temperatuurdaling)
Bijwerkingen bij verschillende systemen/configuraties...

Ik heb net CDUcool eens gedownload er gebeuren allemaal heel erg vreemde dingen met mijn A7N8X Mobo. Asusprobe geeft volkomen onzinnige waarden voor spanningen en fanspeeds. Maar dat kon wel eens komen omdat CPUcool ook de waardes uitleest. MBM en asusprobe werken ook niet lekker samen.
Processorbelasting staat nu continu op 100% (ctrl+als+del window).

Doet cpucool hetzelfde als een s2kbus setting in het bios (die ik nog niet heb)?

Maar het lijkt wél te werken. Dat wil zeggen: idle merk ik geen verschil, maar als ik UD agent draai dan merk ik wel verschil.... maar het is een beetje onduidelijk hoeveel. Ik zie duidelijk minder warmte ontwikkeling. CPU tijd is ook een stuk lager volgens cpucool, maar ik vraag me af of UDagent niet gewoon langzamer draait.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 15:40 ]

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Naar wat ik heb begrepen :P is het iets puur hardwarematigs (mobo+cpu) die zowel je mobo als je cpu moeten ondersteunen.
Sommige kt400 planken zouden het wel doen en de nforce2 planken nog niet, maar dat zou met een biosupdate veranderd kunnen worden.

Wat programma's als CPUidle ed. doen is een halt instructie sturen naar de cpu als er niks gedaan wordt (in win2k/xp: System Idle Proces), hetgeen een stapje ouder is dan deze feature.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 00:27
Wat ik ervan weet is, dat dit al sinds de KT133 chipset speelt (CPU-HLT- en de STOP-GRANT-ENABLE-functie), maar het nooit standaard is geïmplementeerd in die Biossen omdat het grote problemen kon veroorzaken bij het bij komen van de CPU uit deze deepsleep toestand. Datacorruptie kon optreden en vooral spikes in de voltage regulators (VR's), waardoor deze veel te veel stroom in korte tijd voor de kiezen kregen.

Vooral de oudere borden met 2 traps-VR's bezweken er nogal eens aan. Bij de latere borden met 3 en zelfs 4 traps-VR's speelde dit probleem al minder, maar werd het nog steeds NIET in de Biossen geimplmenteerd.

Je kunt dit wel zelf doen middels de tool WCPREDIT of de al eerder genoemde SW-tools.

Om nog verder te verduidelijken, tweakertje heeft gelijk, het is inderdaad iets hardwarematigs, je Mobo/Bios moet het ondersteunen.

[ Voor 18% gewijzigd door Kosh66 op 11-02-2003 16:52 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:31

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Welke optie is het precies op de Asus A7N7X Deluxe dan? ik heb mijn hele bios al doorgespit, maar ik kan m niet vinden (rev 1002 final)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

gwystyl schreef op 11 February 2003 @ 18:06:
Welke optie is het precies op de Asus A7N7X Deluxe dan? ik heb mijn hele bios al doorgespit, maar ik kan m niet vinden (rev 1002 final)
Ik denk dat ie er (nog) niet instaat ;). Dat S2K bus nieuws wordt nu pas naar buiten gebracht, en in het FP artikel hierover staan niet zoveel moederborden die dat zeker ondersteunen (stuk of 6 ofzo). De nForce2 zal dit zeer waarschijnlijk wel ondersteunen, aangezien het de nieuwste chipset is voor Socket-A, alleen de BIOS er nu nog voor :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

De nForce2 heeft het zeker in zich maar het zit gewoon niet in de bios omdat het nog niet officieel stabiel verklaard is. Met een bios editor kun je het zeker activeren alleen weet geen man hoe of wat.

Hopelijk komt er snel iemand met een bios-patch waardoor iedereen hier gebruik van kan maken. Er is zeker wel nut: Je laat eerst windoos starten, dan laat je je processor lekker afkoelen en dan doe je op extreem hoge snelheden een bench die je normaal niet bij die snelheid kon doen omdat ie dan te warm werd.

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
Keb in me bios van me Asus A7V333 ook een aantal S2K opties gevonden :? kan ik er wat mee ?

Verwijderd

Ik weet niet, ik sta erg sceptisch tegenover deze ontwikkeling.
Ik interpreteer dit als een soort mobile solution, maar voor een desktop?
Dat ie normaal zoveel hitte produceert zal zijn redenen hebben, er zal nu dus wel erges iets in de cpu uitgeschakeld zijn om de warmte productie te verlagen, (of bijvoorbeeld een vertraagde FPU unit zoals bij via c3 die op half die speed loopt, dit om wamrte ontwikkeling tegen te gaan)
Je kan me niet wijsmaken dat dit gewoon onnuttig geproduceerde warmte was, en dat ze dat zo kunnen stopzetten zonder performance verlies.
En dan sysmark 2002 draaien met bijna 20 graden lager, maar gegarendeerd dat de performance ook merkbaar lager is.

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

In BIOS 1005.02 van de ASUS A7N266-C (nForce1) staat die optie ook. Spijtig genoeg kan je de FSB niet meer overklokken bij BIOS-versies vanaf 1004 voor dit bord... Of toch niet als je een TBred CPU gebruikt (zelf ondervonden). Daardoor moest ik wel terugstappen naar versie 1003 die deze optie niet heeft.

Ik draai hier dus een TBred-B die deze optie wel heeft. Iemand enig idee hoe ik die optie dan kan activeren in mijn BIOS? Misschien een BIOS-mod om die FSB-lock weg te halen uit BIOS 1005?

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Topicstarter
Maar het is misschien leuk om verder overklokken mogelijk te maken....

Ik snap trouwens niet helemaal wat er gebeurt. Onder xp probeer ik cpucool (met alleen die athlon versterkte koelings functie ingeschakeld. Is dat hetzelfde als die S2K functie?)
Ik merk dat de processor bij UDagent maar voor 50% wordt belast. Ik zal een divx moeten draaien om te zien of niet inderdaad gewoon de uitvoering van het programma wordt vertraagd...
Pagina: 1