Voor wie problemen met sata raid heeft! en fdisk vraag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Belangrijk voor allen die problemen met sata raid via converters hebben!!!!

Ik wilde eigenlijk een andere sata raid controller of ide raid controller kopen omdat ik xp niet met converters op de harde schijven kon instaleren maar!
Zie hiervoor de andere topics van mij:
Windows wil niet op A7N8X Gold met 2x IDE op SATA
sata raid of ide raid wat werkt het beste?

[Canard schreef:in dit laatste topic
Ik zou proberen om onboard raid aan de gang te krijgen ipv een extra raid-kaart kopen...]

Oke ik ben bus verder gegaan met exprimenteren en heb twee andere schijven geleend.
1x een maxtor 5400rpm ata100 2mb cache
1x een ibm deskstar 7200rpm ata100 2mb cache
En hierop de sata converters aangesloten.
raid gemaakt en xp via boot cd geinstaleerd en wat denk je dit werkte perfect. Xp kopieerde de bestanden na de schijf controle prima! en niet zoals eerder dat hij hier op 100% bleef hangen wat ik ook probeerde.
Na winxp instalatie een vergelijking gedaan met hd tach en wat bleek sata raid bleek ondanks de twee veschillende schijven veel sneller te zijn dan de op de ide controllers met twee maxtors 9 pus ata133 met 8mb cache en ata133 kabels.

Nu nog erachter zien te komen waarom mijn eigen maxtors niet niet door de 100% check komen tijdens de xp instalatie.
Door de 8mb cache ? of ata 133 ?

Het lijkt mij zelf dat dit komt omdat als ik met fdisk een partitie maak met volledige omvang (aangesloten via ide controller) ik maximaal een partitie van 12gig kan maken terwijl dit een 80 gig schijf is?
Ook als ik met pq magic een partitie maak waarmee het trouwens wel goed gaat.
En als ik naderhand in dos de schijf formateer laat dos zien: bezig met formateren 12gig schijf en als het formateren klaar is vrij 80gig?

Wat kan ik doen zodat ik met fdisk ook een omvang van 80 gig kan maken c.q krijgen????
Heeft dit met de bios te maken????a7n8x
Of door de 8mb cache ? of ata 133 ?

Ik weet het niet!
wie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je gebruikt zeker een oude versie FDISK? Die van 9X-Me kan geen schijven groter dan 64GB correct herkennen. Je moet de partitiegroottes dan in procenten weergeven, zie ook de OM FAQ onder het kopje "mijn hdd wordt maar als 2/8/32GB herkend" :)

Hoe groot zijn die getestte Maxtor en IBM schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
En hoeveel sneller zijn ze...

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Zoek op AEFDisk of EFdisk... Fdisk van ms is niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op mijn werk maar en zal dus vanavond verdere reacties plaatsen omtrend de snelheid en welke versies etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je RAID 0 of RAID 1?
Een 5400 rpm en 7200 rpm schijf combineren voor performance is niet zo'n goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:10
OlafvdSpek schreef op 11 February 2003 @ 18:40:
Heb je RAID 0 of RAID 1?
Een 5400 rpm en 7200 rpm schijf combineren voor performance is niet zo'n goed idee.
Na winxp instalatie een vergelijking gedaan met hd tach en wat bleek sata raid bleek ondanks de twee veschillende schijven veel sneller te zijn dan de op de ide controllers met twee maxtors 9 pus ata133 met 8mb cache en ata133 kabels
Da's interresant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
HD tach meet niet de 'snelheid' van een HDD, maar de transferrate.
Tijdens normaal gebruik is het goed mogelijk dat een HDD veel langzamer is dan een andere HDD terwijl die in HD tach 'sneller' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dus niet hoe ik hier de afbeelding van mijn test die ik met atto heb gedaan hier moet plakken maar geloof me sata is sneller ondanks twee verschillende harddisks.

write bij 64k 66444 en read 61286 met sata
write bij 64k 50730 en read 49465 met ide

Verder was het inderdaad een verouderde versie van fdisk en met de nieuwe laat hij wel de goede omvang zien.

Verder heb ik geprobeerd om mijn maxtor ata 133 en 8mb cache met converter in windows te laten formateren hierbij kon ik aleen kiezen als ntsf partitie.maar ook onder windows liep het formateren vast. het zelfde geprobeerd met pqmagic onder windows ook deze bleef hangen.
terwijl het onder dos het prima gaat.
Conclusie dit soort schijven i.c.m converter en xp gaat niet lekker.
Ik ga het zefde morgen nog een keer met millenium proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 00:33:
Ik weet dus niet hoe ik hier de afbeelding van mijn test die ik met atto heb gedaan hier moet plakken
[FAQ]FAQ[/FAQ] B)
Verder heb ik geprobeerd om mijn maxtor ata 133 en 8mb cache met converter in windows te laten formateren hierbij kon ik aleen kiezen als NTFS partitie.
Klopt wederom. Kijk nogmaals(!!!) in de OM FAQ onder het kopje "mijn HDD wordt maar als 2/8/32GB herkend" :| Bij deze raad ik je dringend aan om de OM FAQ gewoon goed en rustig helemaal door te nemen... Scheelt weer basisvraagjes en loze opmerkingen ;)
maar ook onder windows liep het formateren vast. het zelfde geprobeerd met pqmagic onder windows ook deze bleef hangen. terwijl het onder dos het prima gaat. Conclusie dit soort schijven i.c.m converter en xp gaat niet lekker.
Hoe had je die Maxtor schijf precies geconfigureerd? Waar was die aangesloten? Je had toch maar 2 SATA kanalen die thans zijn bezet door 2 andere schijven?
Goed plan :)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 12-02-2003 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 15:44
BalusC schreef op 11 februari 2003 @ 14:38:
Je gebruikt zeker een oude versie FDISK? Die van 9X-Me kan geen schijven groter dan 64GB correct herkennen. Je moet de partitiegroottes dan in procenten weergeven, zie ook de OM FAQ onder het kopje "mijn hdd wordt maar als 2/8/32GB herkend" :)

Hoe groot zijn die getestte Maxtor en IBM schijven?
Fout -> de Fdisk van WinME juist wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, ik typ altijd automagisch "Me" achter 9X, het is imo immers een pot nat :X
Het geldt idd alleen voor 9X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:58
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 00:33:
Ik weet dus niet hoe ik hier de afbeelding van mijn test die ik met atto heb gedaan hier moet plakken maar geloof me sata is sneller ondanks twee verschillende harddisks.

write bij 64k 66444 en read 61286 met sata
write bij 64k 50730 en read 49465 met ide

Verder was het inderdaad een verouderde versie van fdisk en met de nieuwe laat hij wel de goede omvang zien.

Verder heb ik geprobeerd om mijn maxtor ata 133 en 8mb cache met converter in windows te laten formateren hierbij kon ik aleen kiezen als ntsf partitie.maar ook onder windows liep het formateren vast. het zelfde geprobeerd met pqmagic onder windows ook deze bleef hangen.
terwijl het onder dos het prima gaat.
Conclusie dit soort schijven i.c.m converter en xp gaat niet lekker.
Als je WinXP gewend ben wil je echt niet terug naar Win ME hoor :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgens mij wil hij gewoon met Me gaan testen om uit te sluiten dat het aan XP ligt :z

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 12-02-2003 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan inderdaad wel op de FAQ's kijken maar het gaat er toch ook om om info te delen en van gedachte te wisselen?

Ik heb een ide schijf waarvan ik xp draai en hang de sata daarbij.Dus ik boot van de ide schijf. sata schijven als raid 0 geconfigureerd.

Verder ik heb vanacht nog even mil. geprobeerd te instaleren via de sata om te kijken of dit wel goed ging via de sata raid aansluiting en dit verliep ook prima.
Dus voorzover weet ik dat alleen XP standaard problemen met mijn configuratie heeft.
Nu moet ik nog ergens een versie van xp incl. sp1 zien te downloaden zodat ik kan kijken of de bijgewerkte versie met sp1 wel werkt met instaleren via boot cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 februari 2003 @ 00:33:
Zoals ik al zei, de snelheid van een HDD is niet hetzelfde als een ATTO getalletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens wat ik tegenkwam in het groot A7N8X topic in PMG:
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=5108

Het ligt dus aan de converters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee kan niet aan de converters liggen aangezien ik wel met de twee andere schijven xp kan instaleren in sata raid.
en op de maxtors 9 plus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even het volgende geprobeerd.
Met ghost mijn ide schijf met xp en sp1 en sata drivers naar de sata raid schijven gekopieerd (hd to hd).
Xp start dan op en blijft naar het bootlogo weer hangen dus ik geef het nu op.

Mijn computer draait nu als volgt:
2x 80 gig maxtor ata 133 7200rpm 8mb cache
1x 40 gig maxtor ata 100 5200rpm 2mb cache sata niet in raid met converter
1x 40 gig ibm ata 100 7200rpm 2mb cache sata niet in raid met converter
Niet in raid omdat ik 1 van de schijven in een bracket heb zitten zo dat ik hem ook ergens anders kan gebruiken en omdat de schijven niet de zelfde rpm hebben.

systeem draait nu verder 100% ik wacht wel tot er sata schijven uitkomen.

Verwijderd

Mensen is er iemand die echt weet hoe het moet ik heb ook 2 maxtor ata133 80 gb 8mb cache schijven en die via twee asus dongles op de sataraid controler aangesloten ik kom niet verder dan in de raid-bios een array aanmaken en de raid-driver bij xp-setup toe te voegen want zodra ik de 160gb raid0 disk wil formateren blijft deze steken bij 100% en kan ik wachten, wachten en nog eens wachten! ... ik volg gewoon de instructies van silicon image en asus (handleidingen)

ik hoor graag een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vandaag nog even geprobeerd om xpn geinstaleerd te krijgen op een maxtor 80 gig ata 133 maar nu met 2mb cache en met de converter aangesloten maar dit werkt ook niet dus het ligt niet aan de 8mb cache.

Trouwens Crusader30 mocht jij verder komen laat het me dan even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eureka..... Heb vanavond eff via via een ABIT converter geritseld en wat denk je...... die werkt gewoon wel samen met mijn A7N8X en maxtor 80Gb 8Mb cache disk!!!! format netjes de disk en installeerd en boot up met de S-ATA aangesloten!!!

Ben heel erg blij dat het niet aan mijn board ligt ofzo... maar vindt het erg vaag dat schijnbaar een asus-converted conflicteerd!!

BTW als ik mijn HDD onder IDE-aansturing formateer en partitioneer kan ik wel overzetten naar dongle en er gewoon mee werken (maar kan niet met de systeemdisk) want booten ho-maar ...dan kan ik uren turen naar dat blauwe balkje !!! TIS DUS ECHT EEN CONVERTER PROBLEEM!!!

Nu alleen mijn PC leverancier inlichten en zorgen dat hij de dongles omruild voor ABIT-dongles............

• EdGnoj
  • Niet online
Crusader30, weet je toevallig wie deze converters in Nederland levert? Ik wil deze namelijk ook hebben. In de pricewatch staan ze namelijk niet...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• EdGnoj
  • Niet online
Bedankt BalusC. _/-\o_
Volledig overheen gekeken. :X

Verwijderd

gelukkig ik heb voor mij de oplossing de nieuwste drivers van intel en sillicon inmage en nu kan ik formateren en alles werk als een speer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022

Mosez

Watermanager

Ja ik weet dat het topic meer dan 2 weken oud is, maar ik wil het toch graag zeker weten.

ASUS' SATA dongle is volgens hen voor de P4PE, A7V8X, P4SDX, and P4S8X. Deze zijn allen voorzien van een Promise controller.

De A7N8X Deluxe staat niet in dit rijtje en heeft bovendien een Silicon Image® Sil 3112A controller.

Op mijn vraag of de dongle ook voor de A7N8X Deluxe gebruikt kon worden had de Nederlandse Servicedesk/techische dienst van ASUS geen antwoord. Moesten ze eerst in Taiwan vragen.

Ik heb 2 40 GB Maxtor D740X harddisks (ATA133) die ik via 2 SATA dongles op een A7N8X Deluxe in RAID 0 wil aansluiten. Welke dongles kan ik nu het beste gebruiken? Die van ASUS (drivers?), Abit, of een ander merk?

Mooi zitten? Barcelona chair!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:10
Volgens een verkoper van PC Snel is het np 2 HDD's met Asus dongles aan een A7N8X vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosez

Mosez

Watermanager

Ok, maar kunnen die drives vervolgens RAID 0 draaien? Ik hoor (lees) erg veel verhalen over file-corruption met die combinatie (SATA/RAID 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosez

Mosez

Watermanager

Voorzichtig schopje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosez

Mosez

Watermanager

Nah, nog eentje dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag (gisteren alweer) een Asus p4PE met twee 80GB maxtor 7200rpm, 8MB cache en Abit SATA converters ingericht. Beide schijven zijn aangesloten op de SATA aansluitingen van het moederbord. Nu krijg ik niet de mogelijkeheid om een array te definiëren omdat de schijven niet gevonden worden.

Ik heb in de BIOS "Onboard SATA/IDE RAID Controller" op Enabled gezet en "Onboard ATA Device First"op YES. Geheel volgens de handleiding.
Na een boot zou je dan in de Fastbuild utility moeten komen om de RAID te configureren. Dit gebeurt bij mij niet.

Doe ik iets niet goed?
Heeft iemand dezelfde configuratie werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
May be de jumper op het moederbord zelf niet op raid staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Het is een grote schop ik weet het..

Ik heb 1 Sata Seagate 8Mb schijf die ook op 100% blijft steken, dus geen converters enz. (winxp setup)
Heb de nieuwste drivers gebruikt maar dit bood geen oplossing.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even opgegoogled: http://www.apcmag.com/apc...A4C7F8B0ECA256CBC001A74E1
The trick was to download and create a boot floppy of DiscWizard (a utility found on the Seagate site) which partitioned and formatted and allowed the Windows installation to complete.
:)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 05-04-2003 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Tnx voor de moeite,
Ik heb net de seagate in windows geformatteerd, dit ging wel goed.
Daarna heb ik geprobeerd een install te doen van xp maar zodra hij bestanden wilt gaan wegschrijven op de hardeschijf hangt het systeem weer.
Dit is dus bij de 1% (bezig met kopieren cdrom.sys).

Ik ga bovenstaande optie even proberen, als dit niet lukt zie ik geen andere opties meer, heb de laatste bios en drivers ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ben er eindelijk uit!

Partities aanmaken met die diskwizard hielp ook niet, setup liep weer vast. :|

Ik had om de Seagate te kunnen formatteren in windows, even een 20 Gb Pata schijfje gepakt en daar windows op gezet.
Wat de Diskwizzard wel voor elkaar kreeg was die hele disk kopieren naar de seagate inclusief MBR, eindelijk werkt het dus maar wat een omslachtig gedoe!

Zo en nu slapen. :O
Pagina: 1