Verwijderd

Topicstarter
Is zon USB opslash flash pennetje betrouwbaar om dingen op te slaan? is het bijvobeeld na een jaar of 2 nogsteed intakt?

Het lijkt mij een erg handige manier om mijn documente/tekstbestanden/conifg bestanden mee op te slaan en nog wat andere dingetjes....

betrouwbaarder als hardeschijf of niet?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Indien goed opgeborgen kan er in principe niets mee gebeuren; maar het veiligste is gewoon (veell) backups.

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:46

rammes

koekebakker 1e klas

wat heet betrouwbaar.... het blijft een digitaal medium.

Ik zou het doen!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:09

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 14:21:
Is zon USB opslash flash pennetje betrouwbaar om dingen op te slaan? is het bijvobeeld na een jaar of 2 nogsteed intakt?

Het lijkt mij een erg handige manier om mijn documente/tekstbestanden/conifg bestanden mee op te slaan en nog wat andere dingetjes....

betrouwbaarder als hardeschijf of niet?
Ik gebruik die van mij al een anderhalf jaar (pendrive orginel 64mb). Ding werkt nog steeds perfect en er bevinden zich enkele oude txt bestanden op die nog steeds intact zijn. Dus betrouwbaar? Betrouwbaarder dan elke diskette die ik in mijn handen heb gekregen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

zeker betrouwbaarder dan diskette ja.. maar hoe lang het een en ander houdbaar blijft .. tja.. is afhankelijk van hoeveel je voornamelijk leest en voornamelijk schrijft op de flash...

• Thomaszki
  • Laatst online: 19:56
Het lijkt mij heel wat betrouwbaarder als bv. diskette's of hardeschijven. Bij een flash drive beweegt er verder namelijk niks, als je rustig doet met zo'n pendrive kan er weinig mis gaan denk ik. Ik zou geen rede kunnen bedenken waarom het na 2 jaar niet meer zou werken eigenlijk... :)

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:46

rammes

koekebakker 1e klas

na 2 jkaar zal hij alleen niet meer in windows support worden :+

Ik zou het doen!

• Makkelijk
  • Laatst online: 09:39
Je kunt ook gewoon GOEDE cd-r's gebruiken

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

DKasemier schreef op 11 februari 2003 @ 16:09:
Je kunt ook gewoon GOEDE cd-r's gebruiken
Ik zal de vergelijking in prijs per MB maar niet maken :Z
Die pendrives vind ik toch nog aardig aan de prijs..

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Net zo betrouwbaar als CD's... Die kunnen ook stuk, maar als je het goed opbergt en geen rare dingen doet zal het prima behouden blijven...

Belangrijke dingen gewoon op CD en op USB-diskje opslaan...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

heb hier zo'n pendrive 2.0 ding, werkt perfect nooit data kwijt geraakt.

Wat ook erg handig als je iets belangrijks moet bewaren is een slotje, heel klein schakelaartje dat je om kunt zetten zodat de data niet overgeschreven kan worden.

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Wat is hierin een beetje een gangbaar/betaalbaar merk? Of kan ik zo'n ding van Aldi of LIDL ok aanschaffen? Zit hier veel verschil in?

Verwijderd

Ter informatie, een pendrive werkt toch met magnestisme :? Een hdd verliest naar ongeveer 10 jaar zijn data doordat ie z'n magnetisme verliest, Opslag op een cd/rom is daarintegen definitief dus naar mijn weten is een pendrive niet betrouwbaar voor langere tijden :)

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
MauriX schreef op 11 februari 2003 @ 17:00:
Wat is hierin een beetje een gangbaar/betaalbaar merk? Of kan ik zo'n ding van Aldi of LIDL ok aanschaffen? Zit hier veel verschil in?
is ie daar te koop dan? :Y)

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Ik gebruik liever CDRW, en als formaat je lief is: CD-Single formaat.

De prijzen van USB-keys vind ik een beetje te hoog in verhouding. (voor de prijs van 32MB heb ik 70000 MB aan CDRW's).

( CDRW: 0,035 cent/MB / USB-keys: 78,12 cent/MB ) = 2232 x duurder

Voordeel CDRW: driver=geen, USB=niet nodig, bootable=ja, standaard=ja
Voordeel flashgeheugen: driver=voor beperkte OS'en toegankelijk, bootable=voor beperkte bios'en, standaard=1 van de vele
Nadeel CDRW: te goedkoop/betrouwbaar/oud voor patsers.

Vooral driver/standaard vind ik problematisch: er zijn nu al 8in1 readers, maar zelfs die kunnen niet alle vormen/soorten/specificaties aan - daarnaast werkt het voor geen meter onder Windows 95. Bovendien is de opslag zéér beperkt en kun je met een externe USB behuizing meer (harddisk, CDRW, DVDRW, Data-miniDisc, opticaldrive, Zipdrive, copystation etc). Daarnaast is CD(RW) klein/plat, handig in archivering (er passen 1200 CD's in 1 burolade), practisch, realtime schrijf/wisbaar, snel zat en wereldwijd op elke computer met ATA-IDE/SCSI/USB/FireWire/SATA/ParallelPort/MKT controller/aansluiting toepasbaar.

Nadeel van USB-keys vind ik dat ze nogal gevoelig zijn (m.n. statische electriciteit, magnetische velden, vocht, temperatuurverschillen), dik, evenmin slijtageloos zijn als CDRW/MiniDisc en dat ze een veiligheidsrisico vormen op het gebied van virussen -> en dit laatste zullen vooral veel scholieren/scriptkiddies proberen.

Ik heb meer CD(RW) drives als PC's met USB, daarnaast moet ik veel toegang hebben tot oudere PC's met exotische OS'en, dus mijn persoonlijk voordeel ligt evident bij CDRW. Maar topicstarter staat vrij om search te doen op reviews en een eigen afweging te maken. Bijvoorbeeld door onderstaande topics te lezen die hij met search had kunnen vinden:

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 17:07:
Ter informatie, een pendrive werkt toch met magnestisme :? Een hdd verliest naar ongeveer 10 jaar zijn data doordat ie z'n magnetisme verliest, Opslag op een cd/rom is daarintegen definitief dus naar mijn weten is een pendrive niet betrouwbaar voor langere tijden :)
Nee, zo'n ding gebruikt gewoon flash-geheugen en voor zo ver ik weet heeft dat geen last van magnetische invloeden en gaat het ook wel meer dan 10 jaar mee.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Opslag op een cd/rom is daarintegen definitief
Het is maar wat je definitief noemt... CD-R's zijn zeker niet definitief... Die dingen gaan niet oneindig mee... Jaartje of 25 is wel de max, tenzij je hele dure CD's hebt. CD-RW werkt wel met een soort van magnetisme, dus ik ga er van uit dat dat nog minder lang mee gaat.

Ongetwijfeld zullen sommige CD-R's /RW's het wel langer volhouden, maar zekerheid heb je niet.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Pagina: 1