Twee Dee schreef op 11 februari 2003 @ 14:41:
[...]
Stier ?
Een factor 2 in Sisoft Sandra zal je toch wel aan het denken zetten of niet soms? Als het gaat om procenten, ja, dan moet je zo'n benchmark niet nauwkeurig nemen, maar dit is een verschil dat neerkomt op een factor 2.
En als je dan zo'n kenner bent dan weet je dat er VAAK wordt gesproken over DDR geheugen met een
effectieve frequentie van 266 MHz.
In mijn Bios staat mijn geheugen op 333 MHz (pc2700) en deze benaming is geaccepteerd, daar moet je niet zo over zeuren.
Mijn oscilloscoop meet iig geen 'effecieve frequenties'
DDR is een bijzonder nuttige en zinvolle technologie om een hogere bandbreedte te krijgen op een bus
zonder daarvoor de snelheid te hoeven verhogen.
De marketinglui van bedrijven die DDR maken (of anderszins componenten met double/quad-pumped bussen) maken bewust misleidende reclame, die dan ook door velen overgenomen is. Maar dat de halve wereld een foute benaming gebruikt maakt het nog niet correct
En op een forum die zijn technisch niveau probeert hoog te houden, moet je juist
wel zeuren als er foutieve uitspraken gedaan worden, al komen ze van AMD, Intel, Asus en consorten tot aan de JEDEC zelve toe af- omdat ze tot onnodige denkfouten kunnen leiden.
Ik probeer ook gewoon mijn steentje bij te dragen door op te merken dat de bandbreedte ongeveer een factor 2 tekort komt en dat het misschien er aan zou kunnen liggen dat hij ingesteld is op 133 MHz i.p.v. 266 MHz.
Dit is dus precies het soort denkfout die je kunt maken als je met 'effectieve frequenties' gaat werken. Je kunt een DDR bus überhaupt niet als SDR instellen, en er is evenmin de mogelijkheid om op een modern mobo 66MHz DDR (133' MHz effectief') in te stellen. Evt zou het op 100MHz ipv 133MHz kunnen staan, maar daar houdt het ook op...
Om maar een analogie te gebruiken- DDR is alsof je met twee mensen in een auto rijdt ipv eentje- in een bepaalde tijd kun je twee keer zoveel mensen van A naar B verplaatsen, dan als er maar 1 persoon in die auto zat. Wat die marketinglui hier beweren is dat je dan kunt spreken van een auto die twee keer zo snel rijdt. Onzin natuurlijk

Verdere suggesties voor topicstarter:
Kijk eens naar het kopje "Logical/Chipset Memory banks" in je Sisoft Benching overzichtje. Wat staat er bij het item "Memory Bus Speed"? Hier zou je graag willen zien: "2X 133 MHz (266 Mhz data rate)"
Andere suggesties: Misschien heb je een BIOS-update nodig. Of probeer eens je geheugen in een andere bank te prikken.
De geheugensnelheid wordt in verschillende BIOSsen heel verschillend aangegeven- een K7S5A heeft een simpele 133/133 (of 100/133, of 100/100) setting (zeer correct van ECS, trouwens), sommige geven wat jij daar zegt weer, weer anderen hebben nog raardere meldingen ('mem clk=cpu clk'(al dan niet +33), bijvoorbeeld). Het belangrijke is dus dat er 133 (of 266) staat en niet 100 (of 200)
BIOS updaten kan nuttig zijn, maar kijk eerst of er wel degelijk mem timing tweaks in de nieuwere BIOS zitten- zo niet is het maar de vraag of het zin heeft.
Maar ik zou allereerst die lage score door een andere prog bevestigd willen zien- ik heb teveel gevallen voorbij zien komen van mensen die door Sandra gegenereerde schimmen aan het jagen waren om alleen op basis van die ene bench een zware performanceprobleem te vermoeden.