Maar hij sloeg haar hersens niet in, want tussen droom en daad // staan wetten in de weg en veelal praktische bezwaren // en zwaarmoedigheid, die niemand kan verklaren // die des avonds komt, voordat men slapen gaat
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Rob_de_Rechter op 11-02-2003 11:57 ]
Maar hij sloeg haar hersens niet in, want tussen droom en daad // staan wetten in de weg en veelal praktische bezwaren // en zwaarmoedigheid, die niemand kan verklaren // die des avonds komt, voordat men slapen gaat
Verder kan ik er weinig over zeggen behalve dat het in de nieuwe iBooks, vanaf 700Mhz dus, lekker soepel loopt.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Als je nog even wachten kunt zou ik wachten op de iBook G4, die komt toch wel binnen nu en een half jaartje gok ik. Heb je haast, neem dan een zo snel mogelijke als je betalen kunt en stop er VEEL geheugen in (512 MB draait prima voor alleen beetje mailen, surfen en Office-X-en, meer is overkill in jouw situatie).
Ik heb zelf een iMac TFT G4, 700 MHz en 384 MB RAM ofzo (256+128) en dat draait prima! Zelfs als ik Mail, Safari, MSN, LimeWire en bijvoorbeeld FotoSoep open heb staan.
En de reden dat ik het allemaal vraag is dat de 500 Mhz nogal cheap zijn 2ehands. Zeker met een 12,1" scherm, en die voldoet gezien het feit dat ik ga tekstverwerken. Hmmm... toch nog s ff kijken dan
Videokaart maakt vooral uit als je >32 mb hebt, dan kan je nl. Quartz Extreme gaan draaien.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Verwijderd
Zorg dat je een 12,1 inch neemt, en niet die van 14 inch. Ze zijn kleiner, lichter, mooier en hebben evenveel pixels.
Verwijderd
(Je zult dan voortaan bijvoorbeeld met 10.3 veel grotere snelheids winst merken)
Verwijderd
over dat 12'1 inch 14 inch verhaal, wees hier heel voorzichtig mee, als je niet helemaal 100% fit bent is 12'1 erg vermoeiend, voor de rest is het prima te doen. Maar niet in alle gevallen is het prettig aan de ogen.
Was het trouwens ook neit zo dat de videokaart wel helpt bij minder maar dat het dan minder effect heeft?
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Ik draaide al OS X op de iBook tangerine (300Mhz model met 128 Mb geheugen erin) Dat draaide wel aardig, en dat was 10.1
Op een 500Mhz iBook draait 10.2 lekker, maar als je een beetje vooruit wilt komen (en dat wil je) dan zorg je dat er minimaal 512 Mb inzit, dan gaat het van een leien dakje.
Dat die dingen relatief goedkoop zijn komt omdat je al een nieuw iBook hebt vanaf ca. EUR 1.300,00. Dat maakt de prijzen voor tweedehandsjes lekker laag. Zeker de overjarige modellen gaan bij de diverse dealers voor spotprijzen, dus tweedehands kun je echt niet teveel vragen voor die dingen.
Een G3 presteert overigens helemaal niet veel slechter dan een G4 op gelijke kloksnelheid hoor. Alleen de altivec unit en de diverse optimalisaties in G4 modellen zorgen ervoor dat een G4 veel sneller is.
Oh ja er draait ook altijd een MySQL & Apache en een FTP-server op de achtergrond.
Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org
Wanneer je 2e hands (of nieuw) koopt let dan op of er geen kapotte pixels in het beeldscherm zitten (controleer het dmv een geheel wit, zwart, rood, groen en blauw scherm).
Verder is geheugen een grote factor in de 'ervaring'. 384MB is het minimum voor prettig werken, 640 is natuurlijk het fijnst
Verschil in Quartz Extreme is bij licht kantoorgebruik nauwlijks merkbaar tussen niet QE en de 16 en 32MB grafische kaarten.
[ Voor 10% gewijzigd door zakalwe op 12-03-2003 09:38 ]
ps. 500 mhz is leuk maar vanaf 600 mhz wordt het pas echt leuk om os X te draaien, ps de combodrives in 600+ serie is ook sneller enzo