tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Of mis ik iets: objecten - komen meerdere malen voor.
Is er een erg goede reden om geen unieke indexe te hebben in Obj ?
Obj.Index is wel uniek, maar ik heb dus bijv 4 objecten met 1 tag.Dido schreef op 11 February 2003 @ 11:46:
Ik begrijp dat Obj.Index dus niet uniek is
Of mis ik iets: objecten - komen meerdere malen voor.
Is er een erg goede reden om geen unieke indexe te hebben in Obj ?
Dan wil dus dat ik die dus maar 1 keer in het resultaat voorkomt en niet 4 keer.
hopelijk is het zo duidelijk
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Ik begrijp hier weinig van. De tabel obj bevat objects, maar die komen meerdere malen voor? Dit kan niet. Je slaat objects dan 1 keer op met 1 sleutel. 'Link' geeft aan dat er een n:m relatie is tussen object en tag, dus dat een tag op meerdere objects gedefinieerd kan worden en een object meerdere tags kan hebben?-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 11:41:
Ik zit ff vast met een SQL query.
Ik heb 3 tabellen
code:
1 2 3 Obj - Objecten [komen meerdere malen voor] Tag - Tags [komen 1 maal voor] Link - Verbind Obj en Tag een elkaar.
Wat WIL je in vredesnaam? Want 1 row in Tag en dan 1 row in je resultaat zegt NIETS, want als ik 2000 objects heb met die tag, dan wil jij er 1 van zien? Welke van de 2000? Daar gaat het om, wat je wilt is onzinnig. Of ik snap niet wat je wilt.Ik heb de volgende SQL query:
code:
1 2 3 SELECT Tag.Index, obj.Index, obj.name, tag.waarde FROM (Tag INNER JOIN Link ON Tag.Index = Link.TagIndex) INNER JOIN Obj ON Link.ObjIndex = Obj.Index;
Maar het probleem is sommige resultaten die meerdere malen in de Obj tabel staan nu meerdere malen voorkomen.
Ik wil dus als er maar 1 record in de tabel Tag staat, dat ik die ook maar 1 keer als resultaat krijg.
[ Voor 6% gewijzigd door EfBe op 11-02-2003 11:56 ]
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 11:49:
[...]
Obj.Index is wel uniek, maar ik heb dus bijv 4 objecten met 1 tag.
Dan wil dus dat ik die dus maar 1 keer in het resultaat voorkomt en niet 4 keer.
hopelijk is het zo duidelijk
Dan is de vraag welk object je dan terug wilt hebben... wat voor resultaat krijg je nu, ik krijg het vermoeden dat je helemaal geen dubbele rijen hebt...
Als jij krijgt
tag1, obj1, bla bla
tag1, obj2, bla bla
Is dat geen dubbele rij...
[q]KAN DAT TEMPLATE EINDELIJK EENS WORDEN AANGEPAST ZODAT CODE NIET MEER DE BREEDTE VAN TEKST BOVEN/ONDER HET STUKJE CODE BEPAALT? DANK [/q]
Hoezeer ik het ook met je eens ben, hier hebben we het BUG forum voor, laat dat hier ff achterwege ajb
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Let me get this straight...-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 11:49:
[...]
Obj.Index is wel uniek, maar ik heb dus bijv 4 objecten met 1 tag.
Obj table:
1
2
3
4
| ID Naam 1 Aap 2 Noot 3 Mies |
Tag table:
1
2
3
| ID Naam A Admin B User |
Link table:
1
2
3
4
| Object Tag 1 A 2 A 3 B |
object 1 en 2 hebben dezelfde tag. Wat jij volgens mij wilt is dat je alle tags ziet die zijn toegekend aan een of meerdere objects?
SELECT DISTINCT Tag.Naam
FROM Link INNER JOIN Tag ON Link.Tag = Tag.ID
[Met fictieve waardes]
Tabel Obj:
1
2
3
4
5
6
| Index Name Etc 0 Naam1 Etc 1 Naam1 Etc 2 Naam2 Etc 3 Naam4 Etc 4 Naam1 Etc |
Tabel Tag:
1
2
3
4
5
| Index Name Waarde 10 Naam1 123 11 Naam2 23 12 Naam3 1 13 Naam4 67 |
Tabel Link:
1
2
3
4
5
| ObjIndex TagIndex 1 11 2 12 3 13 4 11 |
Ik krijg nu als resultaat dus iets als:
1
2
3
4
5
| Tag.Index Obj.Index Obj.Name Waarde 10 1 Naam1 123 11 1 Naam1 123 12 2 Naam2 23 13 2 Naam4 67 |
Ik wil dus dat Naam1 + bijbehorende waarde maar 1 keer voorkomt, omdat er maar 1 tag is die gekoppeld is aan die waarde..
[ Voor 14% gewijzigd door StarLite op 11-02-2003 12:06 ]
\o/
Dit heb ik al minimaal 2 keer gedaan, maar men vindt het totaal onbelangrijk. Ik ga echt niet voor de 3e keer nog eens dit melden.drm schreef op 11 februari 2003 @ 11:59:
offtopic:
[q]KAN DAT TEMPLATE EINDELIJK EENS WORDEN AANGEPAST ZODAT CODE NIET MEER DE BREEDTE VAN TEKST BOVEN/ONDER HET STUKJE CODE BEPAALT? DANK [/q]
Hoezeer ik het ook met je eens ben, hier hebben we het BUG forum voor, laat dat hier ff achterwege ajb
[/quote]-=!ME!=- schreef op 11 februari 2003 @ 12:02:
OK: een poging om het duidelijker te maken...
[Met fictieve waardes]
[tables]
Ik krijg nu als resultaat dus:
code:
1 2 3 4 5 Tag.Index Obj.Index Obj.Name Waarde 10 1 Naam1 123 11 1 Naam1 123 12 2 Naam2 23 13 2 Naam4 67
Ik wil dus dat Naam1 + bijbehorende waarde maar 1 keer voorkomt...
Van je datamodel klopt geen r**t, even bot gezegd. Kun je in het kort uitleggen waarom objects dezelfde namen kunnen hebben ookal stellen ze andere objects voor, en wat de relatie object-tag voorstelt, want dat is compleet onduidelijk.
Van je datamodel klopt geen r**t, even bot gezegd. Kun je in het kort uitleggen waarom objects dezelfde namen kunnen hebben ookal stellen ze andere objects voor, en wat de relatie object-tag voorstelt, want dat is compleet onduidelijk.[/quote]
Ik heb de database niet gemaakt en ik kan hem niet meer veranderen..
Kijk:
- 1 object heeft 1 tag
- 1 tag kan tag zijn van meerdere objecten
Maar als resultaat krijg ik dus meerdere malen dezelfde tag terug IPV maar 1 keer. En ik wil dus juist dat ik de tag maar 1 ker krijg.
\o/
-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 12:02:
code:
1 2 3 4 5 Tag.Index Obj.Index Obj.Name Waarde 10 1 Naam1 123 11 1 Naam1 123 12 2 Naam2 23 13 2 Naam4 67
Ik wil dus dat Naam1 + bijbehorende waarde maar 1 keer voorkomt, omdat er maar 1 tag is die gekoppeld is aan die waarde..
Hoezo, maar 1 keer? Zoals (bijna) altijd met query problemen, ligt het probleem bij het vaststellen wat je nou eigenlijk wilt. Als jij zegt dat er maar 1 tag aan Naam1 gekoppeld is, klopt dat niet, het zijn er 2 volgens je eigen gegevens
1
2
3
| Tag.Index Obj.Index Obj.Name Waarde 10 1 Naam1 123 11 1 Naam1 123 |
Overigens zoie ik niet wat voor belachelijke query zou leiden tot het resultaat dat je geeft gebaseerd op je gegevens... er is helemaal geen link tussen object 1 en tag 10....
EfBe schreef op 11 February 2003 @ 12:03:
Dit heb ik al minimaal 2 keer gedaan, maar men vindt het totaal onbelangrijk. Ik ga echt niet voor de 3e keer nog eens dit melden.
Een echt(e/ goede) oplossing kan ik me daarentegen niet herinneren...
Maar daar is BUG voor, zoals gezegd.
[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 11-02-2003 12:14 ]
-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 12:11:
Kijk:
- 1 object heeft 1 tag
- 1 tag kan tag zijn van meerdere objecten
Maar als resultaat krijg ik dus meerdere malen dezelfde tag terug IPV maar 1 keer. En ik wil dus juist dat ik de tag maar 1 ker krijg.
Wat wil je dan verder nog weten bij die tag
wat ontbreekt er aan
1
| SELECT * FROM Tag |
Ik heb zomaar ff wat waardes bedacht. de uitkomst klopt dus nietDido schreef op 11 februari 2003 @ 12:12:
[...]
Hoezo, maar 1 keer? Zoals (bijna) altijd met query problemen, ligt het probleem bij het vaststellen wat je nou eigenlijk wilt. Als jij zegt dat er maar 1 tag aan Naam1 gekoppeld is, klopt dat niet, het zijn er 2 volgens je eigen gegevens
code:
1 2 3 Tag.Index Obj.Index Obj.Name Waarde 10 1 Naam1 123 11 1 Naam1 123
Overigens zoie ik niet wat voor belachelijke query zou leiden tot het resultaat dat je geeft gebaseerd op je gegevens... er is helemaal geen link tussen object 1 en tag 10....
\o/
-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 12:15:
Ik heb zomaar ff wat waardes bedacht. de uitkomst klopt dus niet
Hoe veracht je dat wij weten wat er fout gaat als je ons onjuiste waardes voorschoteld?
Ik begrijp dat je met voorbeelden wilt werken, maar zzorg dan dat het met elkaar in overeenstemming is, anders kunnen we er niets mee natuurlijk
Maar goed, wat ontbreekt er aan mijn query?
Ik zal proberen te omschrijven wat ik wil.Dido schreef op 11 February 2003 @ 12:17:
[...]
Hoe veracht je dat wij weten wat er fout gaat als je ons onjuiste waardes voorschoteld?
Ik begrijp dat je met voorbeelden wilt werken, maar zzorg dan dat het met elkaar in overeenstemming is, anders kunnen we er niets mee natuurlijk
Maar goed, wat ontbreekt er aan mijn query?
Ik wil een lijst met daarin de waarde van alle Objecten.
Dat lukt met mijn bovesntaande query. Maar het probleem is dat sommige objecten meerder malen voorkomen. Ik wil dus dat de waarde ook maar 1 keer voorkomt in de lijst.
\o/
-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 12:20:
Ik zal proberen te omschrijven wat ik wil.
Ik wil een lijst met daarin de waarde van alle Objecten.
Dat lukt met mijn bovesntaande query. Maar het probleem is dat sommige objecten meerder malen voorkomen. Ik wil dus dat bij 1 tag de waarde ook maar 1 keer voorkomt in de lijst.
Je omschrijving is niet duidelijk, sorry.
Waarde van alle objecten is
1
| SELECT waarde FROM Obj |
En heeft niets te maken met tags. Je tags zijn gematched met 1 of meer objecten. Simpel gezegd, als Tag1 gematched is met Obj1 en Obj2, welke van de twee wil je zien? Eentje die toevallig nog niet eerder in de lijst is voorgekomen
Nee..Dido schreef op 11 February 2003 @ 12:24:
[...]
Je omschrijving is niet duidelijk, sorry.
Waarde van alle objecten is
code:
1 SELECT waarde FROM Obj
En heeft niets te maken met tags. Je tags zijn gematched met 1 of meer objecten. Simpel gezegd, als Tag1 gematched is met Obj1 en Obj2, welke van de twee wil je zien? Eentje die toevallig nog niet eerder in de lijst is voorgekomen
Hmzz misschien heb ik het verkeerd omscherven zie ik nu , volgnde poging
De Tag heeft een waarde en de tag is gekoppeld aan een object.
Ik wil een lijst met alle waardes van alle tags met daarbij welk object daarbij hoort.
Hmzz als ik het zelf zo lees lijkt het niet zo lastig, volgens mij denk ik veel te moeilijk ofzow
[ Voor 3% gewijzigd door StarLite op 11-02-2003 12:29 ]
\o/
-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 12:29:
Nee..
Hmzz misschien heb ik het verkeerd omscherven zie ik nu , volgnde poging
De Tag heeft een waarde en de tag is gekoppeld aan een object.
Ik wil een lijst met alle waardes van alle tags met daarbij welk object daarbij hoort.
Hmzz als ik het zelf zo lees lijkt het niet zo lastig, volgens mij denk ik veel te moeilijk ofzow
Maar je zegt zelf dat aan 1 tag meerdere objecten gekoppeld kunen zijn, dus hoe definieer je dan het object dat bij een tag hoort
In de Link tabel...Dido schreef op 11 februari 2003 @ 12:31:
[...]
Maar je zegt zelf dat aan 1 tag meerdere objecten gekoppeld kunen zijn, dus hoe definieer je dan het object dat bij een tag hoort
\o/
-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 12:34:
In de Link tabel...
In de link tabel staat dat Tag1 bij Object1 hoort en dat Tag1 bij Object 2 hoort.
Welke van de twee objecten is HET object dat bij Tag1 hoort
Dido schreef op 11 februari 2003 @ 12:36:
[...]
In de link tabel staat dat Tag1 bij Object1 hoort en dat Tag1 bij Object 2 hoort.
Welke van de twee objecten is HET object dat bij Tag1 hoort
1
2
3
4
5
6
| ObjIndex TagIndex 1 11 2 12 3 13 4 11 etc |
Object 1 heeft tag 11
Object 2 heeft tag 12
Object 3 heeft tag 13
Object 4 heeft tag 11
Dus elk object heeft 1 tag.
maar object 1 en 4 hebben dezelfde tag.
Omdat ze dezelfde tag hebben komen ze 2 keer voor in de lijst en dat wil ik voorkomen.
\o/
ACM: er is een oplossing voor, Topix heeft dat, die maakt voor text boven/onder code tags aparte tables aan.
-=!ME!=- schreef op 11 February 2003 @ 12:48:
Omdat ze dezelfde tag hebben komen ze 2 keer voor in de lijst en dat wil ik voorkomen.
Dat begrijp ik, maar wil je nou in je lijst zien dat Tag11 object 1 heeft of dat Tag11 object 4 heeft...
Als je die vraag niet kunt beantwoorden, wat doen we het simpeler:
Jij krijgt nu als uitvoer:
Tag11 Object1 bla bla
Tag11 Object4 bla bla
Dat wil je niet, maar welke van de twee wil je wel:?
Dus er is een 1:m relatie tussen object en tag, ieder object heeft max 1 tag? Indien ja, dan is link overbodig en kun je een tag field opnemen in de object table.-=!ME!=- schreef op 11 februari 2003 @ 12:48:
code:
1 2 3 4 5 6 ObjIndex TagIndex 1 11 2 12 3 13 4 11 etc
Object 1 heeft tag 11
Object 2 heeft tag 12
Object 3 heeft tag 13
Object 4 heeft tag 11
Dit kan niet, want de waarde van het object staat in de tag. Zoals dido al zei: een select * from tag levert dezelfde waarden op.Omdat ze dezelfde tag hebben komen ze 2 keer voor in de lijst en dat wil ik voorkomen.
Dat gaat dus niet lukken als je info van object en van tag in je lijst wilt hebben, tenzij je een qualificatie voor het object gebruikt zoals bijvoorbeeld MIN(object) of MAX(object). De info van andere objecten zie je dan niet.-=!ME!=- schreef op 11 februari 2003 @ 12:48:
[...]
Ik zou mijn datamodel en mijn wensen nog eens een keer goed nakijken.
[ Voor 9% gewijzigd door Freee!! op 11-02-2003 12:53 . Reden: Aanvullende raad ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Je hebt drie bakken met daarin ballen. Iedere bal zit in 1 bak, in iedere bak meerdere ballen.
Jij wilt nu een lijst waarop staat welke bal in iedere bak zit.
Dus
Bak1 bal2
Bak2 bal4
Bak3 bal6
terwijl
Bak1 bal5
Bak2 bal8
Bak3 bal9
Ook goed kan zijn
Volgens mij kloppen de gegevens in de database niet helemaal zodat het dus lijkt alsof ik foute gegevens krijg
\o/
Ik zou me in eerste instantie zorgen maken over het datamodel, die gegevens zijn waarschijnlijk wel correct of als ze dat niet zijn komt dat waarschijnlijk ook weer door het datamodel.-=!ME!=- schreef op 11 februari 2003 @ 13:04:
Jah, ik denk dat ik nu begin te snappen waarom het niet kan.
Volgens mij kloppen de gegevens in de database niet helemaal zodat het dus lijkt alsof ik foute gegevens krijg
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT