[Debian] XMMS & Nforce2 Audio

Pagina: 1
Acties:

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:15
Ok, na het slotje op mijn vorige topic heb ik meer onderzoek gedaan en dingen geprobeerd om het probleem te verhelpen, mijn excuses voor vorige topic :)

Ik heb geprobeerd de output artsd plugin voor XMMS te laden, echter krijg ik hierbij het probleem dat deze alleen te vinden is voor KDE2.2 en aangezien ik 3.1 draai wilt ie dat er volledig afhalen, ook -f install optie werkt niet.
De arts soundserver werkt wel want deze word automatisch opgestart en gebruikt door KDE zelf waar de geluiden en multimedia ook gewoon werken.
Het gebruik van andere alsa drivers en OSS modules maakt ook geen verschil, XMMS weigerd het afspelen van muziek.
De drivers heb ik gewoon bij Nvidia vandaan, je kan daar speciala Nforce tarballs halen wat ik ook gedaan heb.
Ik heb een verse 2.2.40 kernel gecompiled en modules geladen die nodig zijn, onder andere:

nvnet
nvaudio

die gebruikt worden.
Het internet werkt ook gewoon via de onboard LAN op mijn Asus A7n8X.

Als ik probeer de sound te debuggen door middel van artswrapper (staat bij System Sound van KDE Config center) dan krijg ik ook de volgende melding:

debian:~# artswrapper
>> running as realtime process now (priority 50)
Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (Device or resource busydev/dsp can't be opened (Device or resource busy

/dev/dsp word echter volgens mij wel gebruikt door KDE zelf om ook de geluiden te laten horen, immers naar mijn weten is je geluidskaart toch altijd device /dev/dsp :?

Ik heb alle error report nu aanstaan dat mogelijk is en krijg om de 5 minuten nu de volgende melding:

Sound server is suspened. en dat is het, dan kan ik op OK klikken en ben ik nog nix verder, artswrapper kan ik ook neit utivoeren als root.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 11-02-2003 10:59 ]

• The_Wounded
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10-2021
probeer /dev/dsp1 eens. Maar het klinkt meer als een driver probleem, kijk eens met lsmod of je nvaudio ook gebonden word aan een kaart.

• GeeMoney
The_Wounded schreef op 11 February 2003 @ 11:35:
probeer /dev/dsp1 eens. Maar het klinkt meer als een driver probleem, kijk eens met lsmod of je nvaudio ook gebonden word aan een kaart.
lsmod geeft het volgende:

debian:~# lsmod
Module Size Used by Tainted: P
nvidia 1466912....10 <--- display driver
nvnet 26208...... 2 <--- netwerk
nvaudio 25768..... 1 <--- audio
ntfs 54528........1

Dit zijn de modules die dus momenteel geladen zijn en volgens mij dus ook in gebruik.
En /dev/dsp1 of verder geeft hetzelfde resultaat, geen geluid en hij blijft zeuren over de output plugin.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 11-02-2003 12:23 ]

Verwijderd

The_Dart schreef op 11 February 2003 @ 10:07:
Ik heb geprobeerd de output artsd plugin voor XMMS te laden, echter krijg ik hierbij het probleem dat deze alleen te vinden is voor KDE2.2 en aangezien ik 3.1 draai wilt ie dat er volledig afhalen, ook -f install optie werkt niet.
Moet je met de hand compileren. Tarball kun je krijgen vanuit http://www.xmms.org/
debian:~# artswrapper
>> running as realtime process now (priority 50)
Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (Device or resource busydev/dsp can't be opened (Device or resource busy

/dev/dsp word echter volgens mij wel gebruikt door KDE zelf om ook de geluiden te laten horen, immers naar mijn weten is je geluidskaart toch altijd device /dev/dsp :?
Exact! KDE houdt /dev/dsp in gebruik (blijkbaar werkt suspending niet) en dus is de device in gebruik. :Y). Dus moet je toch artsd gebruiken als output in XMMS. Welkom in de wondere wereld van geluid onder Linux (MAS! Wo bist du...). :P.

• GeeMoney
Dat alles leuk voor elkaar, ook de arts plugin nu gedownload maar nu het compilen, ik doe met locate xmms

en dan krijg ik een lijstje waar bestanden staan van xmms

maar ik moet bij de ./configure opgeven waar xmms geinstalled staat, ik dacht gewoon de map van de user dus:

./configure --prefix=/usr/gee-money/.xmms/

wat ik ook probeer het werkt niet, hij zegt dat xmms niet is geinstalled.
Hoe kom ik er nu achter waar het dus wel geinstalled staat?

de /etc niet
de /usr/bin
/usr/share/xmms

ook niet :?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt zeer waarschijnlijk includes (of zelfs de volledige source) van XMMS nodig. Die krijg je met 'apt-get install xmms-dev'. Overigens verwacht ik nog steeds dat 'artsdsp xmms' (gewoon in een grafische terminal draaien) je al zal helpen, maar jou manier zal uiteindelijk ook wel werken :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

The_Dart schreef op 11 February 2003 @ 14:43:
maar ik moet bij de ./configure opgeven waar xmms geinstalled staat, ik dacht gewoon de map van de user dus:

./configure --prefix=/usr/gee-money/.xmms/
Zoals odysseus net zegt, xmms-dev installeren, en dan --prefix=/usr

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je niet proberen om m.b.v. artsdsp de uitvoer toch via artsd te laten gaan? Geen idee of het werkt, maar als ik de cpu load van artsd nu zie, denk ik van wel :)

Welcome to the desert of the real.

• GeeMoney
Het artsd xmms werkte niet, hij kan evengoed dan geen /dev/dsp openen, ik heb nu xmms-dev geinstalled doormiddel van apt-get install xmms-dev en ik heb de Arts plugin van xmms.org gehaald en gecompiled, alles werkt nu prima.
Ik ben jullie zwaar dankbaar !

Verwijderd

Ik heb een verse 2.2.40 kernel gecompiled en modules geladen die nodig zijn, onder andere:
ehmm... zou je geen 2.4 kernel nemen? (2.4.20)
daar zitten veel nieuwere drivers bij die je kaart wel ondersteunen, of heb ik dat mis? :?

• GeeMoney
Verwijderd schreef op 11 februari 2003 @ 18:08:
[...]

ehmm... zou je geen 2.4 kernel nemen? (2.4.20)
daar zitten veel nieuwere drivers bij die je kaart wel ondersteunen, of heb ik dat mis? :?
Een typo sorry, ik heb inderdaad 2.4.20 :)

Probleem is opgelost door de arts plugin van de xmms site te downloaden en de xmms-dev te installeren en daarna de arts plugin te compilen te selecteren als output plugin in xmms :)

* GeeMoney vraagt zich af hoe de mensen hier aan deze wijsheid komen, als het compilen neit lukt dat ze dan weten dat er xmms-dev geinstalled moet worden :?

respect :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

The_Dart schreef op 11 February 2003 @ 18:28:
* odysseus vraagt zich af hoe de mensen hier aan deze wijsheid komen, als het compilen neit lukt dat ze dan weten dat er xmms-dev geinstalled moet worden :?

respect :)

Niet zo moeilijk:
The_Dart schreef op 11 February 2003 @ 14:43:
wat ik ook probeer het werkt niet, hij zegt dat xmms niet is geinstalled.
Aangezien je het programma zelf wel hebt, kan dat alleen maar betekenen dat je een ander onderdeel mist. Plugins en dergelijke hebben de headerfiles van hun 'moederprogramma' (XMMS in dit geval) nodig om te compileren, dus het was duidelijk dat je die headers moest installeren. Dergelijke headers zitten standaard in $NAAM-dev, dus in deze situatie in 'xmms-dev' :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• GeeMoney
Weer wat geleerd :)

ik meende dat je met apt ook iets kon doen zodat je het moederprogramma kreeg te zien en daarnaast alle bijbehorende plugins en dergelijke of lul ik uit me nek :?

In ieder geval weer bedankt, ik kwam er echt niet meer uit met die plugins :)

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 11-02-2003 18:47 ]

Verwijderd

odysseus schreef op 11 February 2003 @ 18:44:

[...]

Niet zo moeilijk:

[...]

Aangezien je het programma zelf wel hebt, kan dat alleen maar betekenen dat je een ander onderdeel mist. Plugins en dergelijke hebben de headerfiles van hun 'moederprogramma' (XMMS in dit geval) nodig om te compileren, dus het was duidelijk dat je die headers moest installeren. Dergelijke headers zitten standaard in $NAAM-dev, dus in deze situatie in 'xmms-dev' :).
Gebeurt wel vaker met Debian. Als je bv een kernel wil compilen dan heb je ook ncurses-dev nodig. :)
Pagina: 1