Laptop NIC detecteert geen netwerksettings

Pagina: 1
Acties:

• Ingmar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 14:51
Ik heb een laptop van mijn stage bedrijf (geen it-bedrijf en geen echte it-afdeling) die ik aan het netwerk wil (en mag) hangen. Een collega stageloper heeft exact dezelfde laptop, alleen hebben we verschillende NIC's. Hij heeft een Xircom 10/100 cardbus (die 2 pcmcia sloten inneemt) en ik heb een sweex (realtek 8139) 10/100 die maar 1 pcmciaslot gebruikt. Die laptop met de xircom werkt perfect, maar die van mij niet.

Nu is het zo dat ik gistermorgen met succes het ding aan het netwerk had hangen, netwerk liep goed internet ook...voor een uur of 2, daarna werd de boel traag en liep die laptop (win98se) bijna vast, dus ik rebooten. En daarna heeft ie geen seconde meer gewerkt ten aanzien van het netwerk.

Als ik hem nu installeer wil ie niet meer automatisch een ip-adres ophalen (ik krijg gewoon een totaal vekeerd ip aan de nic) en als ik de default gateway installeer komt ie daar ook niet op. Ik heb al 5 keer de hele zooi die met de nic te maken heeft eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd (inclusief cardbus controllers), maar het werkt niet meer. Ik ben op het moment tamelijk gefrustreerd, met name omdat ie gisteren wel gewerkt heeft.

Heeft iemand misschien een idee om iets te doen om de boel weer recht te trekken, of zou het gewoon aan mij el cheapo nic kunnen liggen?

Voor het geval iemand aankomt met het idee om de nic vrij te geven/renewen via (win)ipcfg, dat werkt dus ook niet. :|

[ Voor 4% gewijzigd door Ingmar op 11-02-2003 09:55 . Reden: wel zeggen dat de xircom et wel doet natuurlijk B) ]

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Werkt het wel als je de Xircom in jouw laptop doet? Dan weet je iig of het aan je NIC of aan iets anders (hetzij je pc-card slot hetzij je software) ligt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Ingmar
dat is waar we op het moment mee besig zijn idd... alleen moet er tussendoor ook nog een beetje gewerkt worden ;). (wat trouwens niet meevalt zonder fastoenlijk te kunnen netwerken :()

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

• zAb
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 17:46

zAb

Net

Heb je de power geheel van de machine af gehaald en daarna het kaartje ongeveer 20 seonden eruit gehad? Sommige netwerk kaartjes (pcmcia) zijn nogal hardnekkig met dit
soort problemen, de stroom helemaal van het kaartje halen wilt dan nog eens hulp bieden.

.

• Ingmar
En of! hij heeft de hele nacht uit de laptop gelegen en voordat ik hem weer ingeplugd heb he ik eerst weer alle cardbuscontrollers opnieuw geinstalled, toen pas de kaart ingetsoken en geinstalleerd, maar nee hoor... Het gekke is.... hij geeft wel aan dat er activiteit is op de nic (lampje flikkert als een gek, alleen het lampje dat aangeeft dat ie op snelheid werkt brandt niet. Dat deed ie gister toen ik wel kon internetten ook niet en gisteravond thuis weer wel toen ik hem in mijn 100mbit (surfnet) plugje douwde. Alleen thuis kon ik hem ook het internet niet op krijgen.... toen deedie het todat windows helemaal gebot was...daarna.... dood.

O en met die xircom werkt het wel, dus.... gewoon een ranzig waardeloze nic blijkbaar==> terug naar waar ie vandaan kwam. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Ingmar op 11-02-2003 11:59 ]

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ingmar schreef op 11 februari 2003 @ 11:58:
En of! hij heeft de hele nacht uit de laptop gelegen en voordat ik hem weer ingeplugd heb he ik eerst weer alle cardbuscontrollers opnieuw geinstalled, toen pas de kaart ingetsoken en geinstalleerd, maar nee hoor... Het gekke is.... hij geeft wel aan dat er activiteit is op de nic (lampje flikkert als een gek, alleen het lampje dat aangeeft dat ie op snelheid werkt brandt niet. Dat deed ie gister toen ik wel kon internetten ook niet en gisteravond thuis weer wel toen ik hem in mijn 100mbit (surfnet) plugje douwde. Alleen thuis kon ik hem ook het internet niet op krijgen.... toen deedie het todat windows helemaal gebot was...daarna.... dood.

O en met die xircom werkt het wel, dus.... gewoon een ranzig waardeloze nic blijkbaar==> terug naar waar ie vandaan kwam. |:(
Lijkt mij dat er iets fout gaat met de autonegotiation (spelling?). Stel hem eens in op Half Duplex. En/of eventueel 10 of 100Mbit vast in stellen.

• Ingmar
Allemaal al geprobeerd auto,10half/full,100half/full niks werkt.... het stomme is idd steeds dat hij het verkeerde ip pakt 169.254.***.*** ipv een 10.31.200.*** adres... de kart zelf wert wel goed, 127.0.0.1 pingen=ok en ook dat 169..... adres pingt ie.... maar de gateway die ik heb ingesteld kan ie weer niet pingen en als het wel lukt dan is dat met >50%packetloss. Erg wazig allemaal, maar ik ga dadelijk eens een ander nic halen want ik ben er onderhand helemaal :r :r van.

edit:
(geen) autonegotiation lijkt inderdaad de boosdoener, errug wazig voor een supposedly PnP NIC :?

[ Voor 13% gewijzigd door Ingmar op 11-02-2003 15:14 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:00
169 adres betekent dat die niet de dhcp server heeft gevonden... dus geen verbinding heeft

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ingmar
inmiddels hangt er een 3com base tx 10/100 kaartje in...ff drivers op een flop...in de pcmcia, installen, en meteen werken. ik heb mijn buik wel vol van die goedkope rotzooi volgens "nederlands ontwerp" (dat stond op die sweex kaart tenminste)

Pagina: 1