[RAM] 2.5 of 3.3 volt...

Pagina: 1
Acties:

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Pasgeleden RAM bijgeprikt in een laptop, nu ging vrij snel daarna de originele module die er in zat stuk. Geen probleem, was garantie. Nieuwe gekregen, maar nu heb ik wederom last van blauwe schermen onder XP (hardware fouten dus). Ik heb het vermoeden dat de originele SODIMMS 2.5 volt zijn en de nieuwe dus 3.3. Ik heb alleen geen idee hoe ik daar achter moet komen en ook nergens staat vermeld wat er nou precies in de laptop moet (handleiding spreekt alleen van SODIMMS 200 pins DDR).

de betaler vervuilt

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
200pins SODIMM's (DDR-SDRAM) zijn altijd 2.5V. 3.3V vind je bij de 144pins SODIMM's (SDR-SDRAM). Denk dus niet dat dat jouw probleem is.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Aha, kijk eens aan. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het niet mijn domme fout is door een verkeerd bankje bij te prikken. Gaan we weer eens bellen. :)

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Hmmm, zit nog even verder te testen:
moederbord heeft 2 bankjes
* GA!S heeft 2 reepjes 256MB

reepje 1 (PQI) in bank 0 en testen: errors
reepje 2 (dane elec) in bank 0 en testen: ok
reepje 1 in bank 1: ok
reepje 2 in bank 1: ok

met 2 reepjes gaat het echter helemaal mis: memtest86 geeft dan een interupt foutmelding.

Nu staat het ding echter nog eens te testen en lijkt alles goed te gaan (2 reepjes...)

iemand nog suggesties? Proc rot? moederbord naar de haaien?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Heb je reepje 1 (PQI) getest m.b.v. memtest86 in bank 0 met slappere settings voor het geheugen?. Dus CAS settings e.d. op een hogere waarde net als de latencies. Bijvoorbeeld 3-7-3-3-2, vooral de laatste is belangrijk bij meer dan 1 bankje (zou kunnen verklaren waarom je interupt foutmelding krijgt of zelfs niet kunt booten??).

Mijn ervaring is dat het tussen de verschillende banken op het moederbord nog wel eens wil verschillen of je wel of geen errors krijgt.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Is een laptop dus valt weinig in te stellen in timings e.d. Eigenlijk valt er helemaal niets in te stellen :)

de betaler vervuilt

Pagina: 1