Toon posts:

[Sub] Auto Sub voor thuis?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen ik heb voor heel goeikoop een Subwoofer kunnen kopen (€ 80,00) maar deze is eigenlijk voor in de auto, ik zou deze graag thuis willen gebruiken het liefst hang ik ut op mn Audigy :P ik heb helemaal geen specs van het kistje ik weet dat het om een 400W Mex met ingebouwde versterker gaat maar verder nix :'( ik heb zelf ff met PSP een tekening gemaakt van ut kist.....

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~montana/other/speaker.jpg

Geel = 20A zekering (is da nie een bietje veul?)

Blauw = van L naar R [+12] [RMT] [GND] (was RMT?)

Rood/Groen (klein) ledjes = (Groen Power) (Rood Diagnostic) Diagnostic??

Groen (grote) draaiknopjes = (Xover 50-250Hz) (Fire 0-12db) (Gain Min-Max)...
....kan iemand mij uitleggen wat dit allemaal inhoud? NOOB ALERT!

Rood/Wit = Tulp stekkertjes (ingang)

Dan heb ik rechts nog een aansluiting staat bij [HI Input] net een floppy drive voeding aansluiting.....Wa moek hiermee?

Nou wil ik deze voeden met een ATX voeding kan dit? zo ja hoeveel watt?
Audio signaal aansluiten moet geen probleem zijn gewoon twee tulp stekkertjes gebruiken toch?

Ik kan niet wachten tot datie werkt ik heb net ID&T Hardstyle en Xqlusive by Dana binnen dus test materiaal heb ik wel ;)

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
20 ampere voor in de auto is te doen.

+12 = Voeding / 12 volt van de auto
RMT = Remotekabeltje, wordt aangesloten op het contact van de auto anders trekt de versterker de accu leeg.
GND = Massa / min

Rood = foute boel, protectie
Groen = powerled

Xover 50-250Hz= crossover instellen
Fire 0-12db= ??
Gain Min-Max= gain is de sterkte die naar de woofer gaat, zet die altijd op min als je je sub aansluit en ga dan langzaam harder

Rood/Wit = Tulp stekkertjes (ingang)

HI Input=een andere manier om je sub aan te sluiten als je geen tulp kan gebruiken, maar is erg slecht...

ATX voeding kan dit? Ik denk het wel, maar hoe weet ik niet
Hoeveel watt? Ook maar effe verder vragen

Audio signaal aansluiten moet geen probleem zijn gewoon twee tulp stekkertjes gebruiken toch? Jep!

Greetz MrBaaco

Verwijderd

Topicstarter
Thnx MrBaaco ben weer een stuk wijzer ;-)

Verwijderd

Topicstarter
MrBaaco schreef op 11 February 2003 @ 01:28:
20 ampere voor in de auto is te doen.

+12 = Voeding / 12 volt van de auto
RMT = Remotekabeltje, wordt aangesloten op het contact van de auto anders trekt de versterker de accu leeg.
GND = Massa / min
Moet RMT ook aangesloten worden? hoeft niet he?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

GaMeOvEr

Is een hork.

Als er geen spanning op de remote komt, gaat hij niet aan. ;)

In de auto zit er op de autoradio een remote kabel. Op het moment dat je de radio aanzet, komt hier 12V op, die hangt aan je versterker(s), die signaleren spanning op de remote kabel, waardoor ze inschakelen.

Je moet in ieder geval een fatsoenlijke 220V -> 12-14.4V trafo hebben, die dus flink wat Amperes kan doen. Veel mensen doen dit met een AT voeding. (ATX voedingen gaan niet "aan" standaard, als er niets aanzit. )

Aannames zijn fataal.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
En de meeste ATX/AT voedingen leveren te wiening amps op de 12v lijn.

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
Ik zou ook voor GameOver zijn manier van aansluiten gaan voor thuis. Thuis kan je sub wel gewoon aanblijven... Of je zet hem uit...

En antwoord over Remote kabeltje klopt ook!

Zo vullen we elkaar weer lekker aan...

Greetz MrBaaco

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

Jag

Ik heb een goed idee :) : stop deze woofer in je auto waar hij thuishoort, en bouw gewoon zelf een woofer voor thuis.
Kleine aanvulling:

de RMT aansluiting hoor je op de headunit aan te sluiten. Als je die dan aanzet gaat de versterker ook aan. Je moet op deze ingang een spanning zetten, anders gaat je amp niet aan.

Die Fire zal wel een bass boost zijn, een soort EQ zeg maar. Goh, ze verzinnen toch wat af met die namen :).

Ik zou trouwens niet weten waarom Hi inputs slecht zouden zijn. Het enige is wel dat je de invloed van een versterker meeneemt, maar die is toch niet groot. Ennuh, let's be frank, je kan het wel over dit soort audiofiele kwesties gaan hebben, maar dat lijkt me nauwlijks interessant met dit soort "kwaliteit" :).

Je kan natuurlijk gewoon de line level inputs gebruiken (die rode en witte aansluiting zeg maar), alleen dan moet je wel een output beschikbaar hebben die door de volumeknop beinvloed wordt. Je kan wel de sub rechtstreeks aan je geluidskaart of wat dan ook hangen, maar dan moet je altijd twee volumeknoppen besturen, die van je HiFi setje/comp speakers en die van je sub. Als je echt per se die line level inputs wilt gebruiken, zou je de sub aan een of andere head phone uitgang kunnen hangen, dat kan ook evt.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 01:08:
:P ik heb helemaal geen specs van het kistje ik weet dat het om een 400W Mex met ingebouwde versterker gaat maar verder nix

Geel = 20A zekering (is da nie een bietje veul?)
:+ 20A en 400 watt maximaal.....

20 x 14,4volt = 288 watt. De resterende watt :Z

Of de zekeringen blijft klappen :Y)

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Topicstarter
Joepeee hij doet ut alleen wordt ik wel misselijk als ik um helemaal open zet :-s is da normaal?? en kan iemand mij vertellen wat (Xover 50-250Hz) (Fire 0-12db) (Gain Min-Max) nou voor zijn dus wa meer details aub? nog tips?

Alvast iedereen bedankt! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
En Mex is ut merk ut is nie da ik Max verkeerd spel ;-)

Verwijderd

Jivecar schreef op 11 February 2003 @ 19:32:
[...]

:+ 20A en 400 watt maximaal.....

20 x 14,4volt = 288 watt. De resterende watt :Z

Of de zekeringen blijft klappen :Y)
Een goede versterker heeft een goede trafo met genoeg cappaciteit en een ingebouwde condensator (energieopslag) die zichzelf oplaad en bij de pieken die 400W wel kan leveren, zonder dat de continue stroom door de + meer als 20A bestaat. Tevens kan een zekering kortstondig wel wat meer als 20A aan, denk maar aan de verlichting van een auto... als de lamp aan gaat is de gloeidraad nog koud en heeft een lagere weerstand, totdat de gloeidraad op temparatuur is trekt deze (zeker als hij nog helemaal koud is) meer ampéres als de zekering voor de verlichting op berekend is. Maar dit is maar kortstondig. Dit is ook een reden waardoor zekeringen verslechteren.

Xover is het frequentie filter, je kan de frequentie die de woofer maximaal mag weergeven varieren tussen de 50Hz en 250Hz, qwestie van proberen. Fire? Denk iss een soort basboost, als je het al genoeg vindt, niet aan zitten. Gain = volume.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx all! ben ik hiermee klaar ga ik nu ff met 3DMarks2003 benchen.
Pagina: 1