Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] LED toepassingen...

Pagina: 1
Acties:

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Post je ideeën en oplossingen hier!

Ik wil een paar leds voor mijn fietsverlichiting.

Echter er zijn al wat schema's gepost, maar die zijn in een groot topique wat behoorlijk onoverzichtelijk geworden is!

Mijn vraag is hoe krijg ik 't voor mekaar om de witte leds als fietsverlichting te gebruiken :?

Dus met het wisselstroom facet en het overstroom gebeuren...

Daarbij genomen hoe ik ze doormiddel van een elco nog wat na kan laten branden! :Y)

nee ik wil geen blikjes imploderen of exploderen :Y)

Nou omdat er nog geen topique over was, schiet hier maar van wal over je led ideeën en oplossingen :)
Zo houden we het IA topique wat overzichtelijker :) OK?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

zwahiel schreef op 11 February 2003 @ 00:22:
Nou omdat er nog geen topique over was, schiet hier maar van wal over je led ideeën en oplossingen :)
Zo houden we het IA topique wat overzichtelijker :) OK?
Ehm, ik hou het maar bij Topic ipv topique...

Enneh, zie mijn toepassing van de leds in het topic [cm] Tobo led mod.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 09:00 . Reden: linkje ]

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 11:22
Ik wil met me leds mijn toetsenbord gaan verlichten zie topic van jasperde_lange.
Verder wil ik kijken of ik er een soort ccfl van kan maken.
Natuurlijk worden al mijn leds in mijn computer vervangen.
En verder weet ik nog niks.
Heeft iemand al plannen met zijn UV leds? ik weet nog namelijk niks

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Verwijderd

Ik heb mijn TFT-tje aan de muur hangen en wil me LED's daar zo achterplaatsen dat je een blauwe (kheb blauwe LED's) daarachter krijgt...
:9~
En.. UV LED's?? tja.... moeilijk... :/

• LauPro
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Met die fietsverlichting: gewoon gaan met die banaan. Je pakt twee standaard rode led en zet die in serie je maakt ze in een fitting. Het is wel een monnikkenwerk omdat het soldeer niet pakt op het metaal in de fitting, maar daar kom je wel uit.

Ik heb dit nu al een half jaar en het werkt perfect! (achterlicht dan hè)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik heb zometeen een microcontroller gestuurd fietslicht! :)

Ik heb een ouwe grote koplamp genomen, hierin zit een accu (3.6V) een converter om er 5V van te maken, een oplaadschakeling van de dynamo voor de accu, een aantal knopjes voor de instellingen, een microcontroller en een draad voor de achterverlichting.

In de koplamp: 3 witte LEDs, 2 blauwe een groene en een gele, per kleur aan te sturen.
In de achterreflector (wordt niet zo vaak kapotgetrapt/gereden) twee rode en twee UV LEDs!

De microcontroller is nog niet aangesloten, maar de rest werkt perfect! Als het af is post ik wel pics of een filmpje!

Ik heb ook een tommy blikje veranderd in een LED lamp (4 blauw, 4 groen, 8 rood en 4 wit) die alle kleuren moet gaan produceren... Omdat de LEDs gericht schenen heb ik ze afgedremeld en vlakgepolijst, nu heb ik mooi diffuus licht! De witte LEDs ga ik met 500mA pulsen voeden voor een soort strobo effect!

Meer dingen heb ik nog niet gemaakt...

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Benadski schreef op 11 februari 2003 @ 11:16:

Ik heb ook een tommy blikje veranderd in een LED lamp (4 blauw, 4 groen, 8 rood en 4 wit) die alle kleuren moet gaan produceren... Omdat de LEDs gericht schenen heb ik ze afgedremeld en vlakgepolijst, nu heb ik mooi diffuus licht! De witte LEDs ga ik met 500mA pulsen voeden voor een soort strobo effect!

Meer dingen heb ik nog niet gemaakt...
Heb je hier ook foto's van? Klinkt leuk namelijk. Ik krijg m'n leds binnenkort ook en heb eigenlijk geen idee wat ik ermee moet. :P

Ongetwijfeld lekker knutselen en ik denk dat ik een VU-meter wel ga bouwen, leer ik gelijk een beetje schakelingen solderen, want daar heb ik nog niet zo heel veel ervaring mee. Het afvlakken en schuren van leds heb ik ook wel eens gedaan en lijkt me voor een VU-meter ook wel praktisch, omdat je er anders niet eens in kunt kijken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Positron op 11-02-2003 11:24 ]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 08:57:
[...]

Ehm, ik hou het maar bij Topic ipv topique...

Enneh, zie mijn toepassing van de leds in het topic [cm] Tobo led mod.
Het is topique :)

* zwahiel kijkt naar userinfo... sjah daar kun jij ook niets aan doen!

kom eens met wat schema's mensen voor die koplamp bijvoorbeeld :)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

zwahiel schreef op 11 februari 2003 @ 12:18:
[...]

Het is topique :)

* zwahiel kijkt naar userinfo... sjah daar kun jij ook niets aan doen!

kom eens met wat schema's mensen voor die koplamp bijvoorbeeld :)
Hmmz, waar staat dat dan, en hoezo kan ik er nix aan doen dan ik niet weet dat het topique is ipv topic (of allebei).

Er wordt in alle FAQ's wel gesproken van topic's...

• Benadski
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/schemafiets.jpg

Dit schakelingetje laadt je 3.6V accuutje en maakt er netjes 5V voor de microcontroller en de LEDs! Het schakelingetje kan blijven werken totdat de batterij ontladen is tot 1V!

De rest lijkt me vrij standaard, da's gewoon het standaard 2313 setupje met een transistortrapje voor de witte, blauwe en achterlicht LEDs, de andere LEDs (groen en geel) hangen direkt aan een uitgang. Ook hangt er een drukknopje (uit een UV slh.) aan om het programma te selecteren...

Nu nog een leuk programmaatje schrijven! :)

EDIT: Voor een simpel achterlict en voorlicht kun je onderstaand schema van Circuitsonline gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000052.gif

EDIT2: Hieronder het blikje waarin ik 20 LEDs heb geplaatst (zie vorige post):

UIT:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/blikje.jpg

AAN (nog niet afgevlakt):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/blikjeaan.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Benadski op 11-02-2003 14:35 ]

Verwijderd

Ben nu bezig met een motor-achterlicht-mod. B)

De bedoeling is de veiligheid te verhogen doordat de reactietijd van led's veel hoger is dan van een gewone gloeilamp. Zo kan ik achteropkomend verkeer beter waarschuwen door de remhendel een aantal keren kort opeen te bedienen.

Als 't klaar is post ik wel één en ander.

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

mijn KopLed: Afbeeldingslocatie: http://www.phenomedia.nl/krekr/fiets.jpg

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Benadski schreef op 11 februari 2003 @ 12:54:
[afbeelding]

Dit schakelingetje laadt je 3.6V accuutje en maakt er netjes 5V voor de microcontroller en de LEDs! Het schakelingetje kan blijven werken totdat de batterij ontladen is tot 1V!

De rest lijkt me vrij standaard, da's gewoon het standaard 2313 setupje met een transistortrapje voor de witte, blauwe en achterlicht LEDs, de andere LEDs (groen en geel) hangen direkt aan een uitgang. Ook hangt er een drukknopje (uit een UV slh.) aan om het programma te selecteren...

Nu nog een leuk programmaatje schrijven! :)
Dit is ook altijd zo leuk bij die Maxim IC's:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/max756data.png

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2003 16:04 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~j.demeij/leds.jpg

Bekijk het filmpje, 980Kb
(rechtsklik -> download)

• Benadski
Hmm, ik heb nog nergens last van gehad, maar ik heb dan ook de AVR nog niet aangesloten... Denk dat de genoemde kritische afstanden bij mijn ontwerpje tussen de 3 en 8 mm liggen, ik zal eens het printje inscannen.

De componentenzijde:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/omvormer.jpg

De soldeerzijde en rechts de LED print (mist nog een aantal R's):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/omvormerback.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/LEDkop.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Benadski op 11-02-2003 16:28 ]

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
offtopic:
Is uit de tijd dat de HK open was en verschillende mensen topique zeiden... TTG :) :P

• Benadski
Iemand nog wat leuks gemaakt of ze netje in z'n case gezet?! Laten zien dan!!!

Heb trouwens nog een vraagje: In dat blikje wat ik heb gemaakt (zie boven) zitten 4 witte LEDs. Ik heb er twee keer twee in serie gezet met een 10 Ohm weerstandje voor elke serie. Ze gaan op pulsen werken (geschat ongeveer 250mA).

Nu heb ik gelezen dat door de LEDs in pulsmode te gebruiken "meer" licht wordt geproduceerd per mA! Klinkt mooi, maar werkt het voor objectverlichting of aleen als je er recht inkijkt :?

Dit omdat de lichtopbrengst NIET echt toeneemt, maar onze ogen door de traagheid en helderheid per flits meer licht zien ofzoiets...

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.beyond-reality.nl/getpicture.php?id=29299

mijn eerste modje, gewoon 3 ledjes in serie egzet en aan 5 volt angesloten :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2003 13:19 ]

• Benadski
Benadski schreef op 13 februari 2003 @ 12:56:
Heb trouwens nog een vraagje: In dat blikje wat ik heb gemaakt (zie boven) zitten 4 witte LEDs. Ik heb er twee keer twee in serie gezet met een 10 Ohm weerstandje voor elke serie. Ze gaan op pulsen werken (geschat ongeveer 250mA).

Nu heb ik gelezen dat door de LEDs in pulsmode te gebruiken "meer" licht wordt geproduceerd per mA! Klinkt mooi, maar werkt het voor objectverlichting of aleen als je er recht inkijkt :?
Weet iemand nou of dat zo is?

Dat blikje komt dus op de kast te staan en gaat het witte plafond een beetje inkleuren. De witte felle flitsen komen op de maat van mijn muziek (in de volksmond herrie genoemd).

Ehm, ID-Tweak, zijn dat nou blauwe LEDs uit de IA of bedoel je die drie LEDs onderin je case?

Die oranje LEDs uit de IA zijn toch ook best fel op 45mA (heb ik nu al een dag of twee continu branden) en zwakken niet af! :)

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Topicstarter
ik snap trouwens niet helemaal de bedoeling van dat blikje van je... :X

Pagina: 1