Hoe zwaar socket belasten

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
Hoe zwaar mag je de socket belasten en hoe merk je dat hij te zwaar word belast.
Kunnen ze veel hebben of juist niet ik hoor hier maar zeer weinig over.
Dit met namen omdat de koelers van tegenwoordig steeds zwaarder aan het worden zijn.

Misschien een leuk nieuw topic.

Gadget Freak

Verwijderd

Volgens mij gaan de specs bij AMD tot ongeveer 400 gram, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb hier een Coolermaster ICH-L71 van ca. 750 gram aan m'n P4 socket hangen, maar die zit niet vast met een clip. Deze staat/hangt in een frame, en dat maakt ook veel uit.

Zolang je niet wild met je kast omgaat, kan een socket wel wat hebben. Ik denk echter dat de P4 bevestigingsmethode beter is; minder kans op core-crushes, betere verzekering dat de cooler recht staat, en de cooler kan zwaarder zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2003 23:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb zelf eens een So7 verrot getrokken door er een SoA HSF op te zetten (met een ceramic P55C CPU), maar de SoA zelf kan wel meer hebben.

Sowieso ben ik erg te spreken over de nieuwe So478 P4 HSF bevestiging- net zoals de thermal protection loopt het jaren voor op de Soa methode. Daar staat tegenover dat zelfs de nieuwste AXP2200+ niet noemenswaardig meer verbruikt dan de Tb1400 en dus met dezelfde HSF toekan...

Oslik blyat! Oslik!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik heb hier een AMD met een Swiftech blok van 650 Gram en een fan van 175 Gram staan. (Nee dit ligt niet ;) ) En dat gaat perfect mits je dit niet aan de socket bevestigt. Hij zit daarom ook aan het moederbord vastgeschroeft. En dit is niet voor niets.

Ik kan me ook iets herineren van 400 Gram. Dit is dus echt het gewicht wat je bij een staande kast aan een socket mag hangen. Het is hardplastic en dat wil nog wel een breken. Slijten doet het al zeker!

Bij een P4 zal dit wel meer zijn, want hier hangt de HSF standaard in een frame en is de CPU minder/niet kwetsbaar.

Wat me wel opvalt bij P4 borden is dat ze allemaal megakrom trekken bij het plaatsen van een koeler. Een eng gezicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Stinger666 op 11-02-2003 01:46 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 08:15
Stinger666 schreef op 11 februari 2003 @ 01:45:
Ik heb hier een AMD met een Swiftech blok van 650 Gram en een fan van 175 Gram staan. (Nee dit ligt niet ;) ) En dat gaat perfect mits je dit niet aan de socket bevestigt. Hij zit daarom ook aan het moederbord vastgeschroeft. En dit is niet voor niets.

Ik kan me ook iets herineren van 400 Gram. Dit is dus echt het gewicht wat je bij een staande kast aan een socket mag hangen. Het is hardplastic en dat wil nog wel een breken. Slijten doet het al zeker!

Bij een P4 zal dit wel meer zijn, want hier hangt de HSF standaard in een frame en is de CPU minder/niet kwetsbaar.

Wat me wel opvalt bij P4 borden is dat ze allemaal megakrom trekken bij het plaatsen van een koeler. Een eng gezicht.
Dat valt in het algemeen zwaar mee hoor.

En ik had op mijn oude AMD zo'n Coolermaster heatpipe zitten en nooit last van gehad terwijl die toch zon' 600 gram is.

Verwijderd

Stinger666 schreef op 11 February 2003 @ 01:45:
Dat ligt niet aan de P4 borden, maar aan de Intel stock-cooler.

Die cooler gebruikt een vrij dik thermal pad in plaats van koelpasta. Omdat dit pad dikker is, en dus minder efficiënt dan koelpasta, compenseert Intel dit door de HSF met enorme kracht op de proc te drukken. De eerste keer dat ik een Intel Stock HSF installeerde, durfde ik de clips niet om te zetten... ik heb toen een kennis gebeld die dit al eerder had gedaan, en die zei dat ik gewoon met kracht beide handles moest omdrukken. Zeer eng in het begin, inderdaad.

Met mijn ICH-L71 heb ik hier geen last van. Ook deze vereist aardig wat kracht, en het bord trekt ietsje (heel minimaal, bijna onzichtbaar) krom, maar lang niet zo erg als bij sommige Intel HSF's.

Verwijderd

Het maximum gewicht voor een cooler is door intel bepaald op 450 gram voor socket 478 processoren en door AMD op 300 gram voor socket 462 (A) processoren.
Pagina: 1